Sivu 2/8

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 11 Syys 2019, 13:04
Kirjoittaja OttuM
Täytyypä harkita ehdotusta.
Onko tietoa millainen mitoitus on työkaluosassa
(18G 498) Kaksoiskytkimen puristuskoukut?.
Langan paksuus pituus ja taitoskohdat.
Minulla on ne koukut mutta olen laittanut 'pareempaan' talteen enkä löydä.
Muistaakseni netissä oli niiden teko videokin

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 11 Syys 2019, 20:01
Kirjoittaja OttuM
nim. mämitääntiedä kiitos videolinkistä.
Tämä auttaa valmistamaan pitikkeet.
Tätä video olen etsinyt leyland nimellä mutta se olikin nuffield. nimellä.

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 12 Syys 2019, 16:22
Kirjoittaja OttuM
Nyt moottori on ulkona moottorinosturissa (ei kokopainolla).
Pitäis vielä kuljettaa ressuhallista 20 m autotalliin nurmikkoa pitkin. Mutta miten kuljetat pohtintaa.
Kaivurikin mökillä.

Kestääkö tai käykö moottoripukki jota myy esim. puu..I ja Moto... ?
Mitä viritelmiä niihin pitää tehdä.
Kyseisessä mallissa olisi 450 kg kestävyys.

Vai miten ootte tehneet renpan ?. "polvienpäällä?"
(sanoi metalliyrittäjä).

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 12 Syys 2019, 17:25
Kirjoittaja kari t
IKH:lta ostin aikoinaan mootoripukin, hyvin kesti 4/65: sen koneen. BMC kuutoskoneen varmistin keulapäästä ketjutaljalla autotallin katossa olevasta koukusta

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 12 Syys 2019, 22:13
Kirjoittaja nuhvi63
Biliteeman moottoripukkikin kestää Leukun ja Nuhvin koneen painon.

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 13 Syys 2019, 18:52
Kirjoittaja OttuM
Tuo bilteman moottoripenkki halv.versio näyttää samalta kun puuilon.
Laitoin penkkiin näytti siltä kun keula alkoi laskeutumaan, mutta kuitenki kesti kokeen.
Täytyy laittaa jotain tukea keulaan niinkauan kuin saa purettua painoa pois. (putkenkaula levyssä).
Kansi, ohj.t.pumppu jne,

Q.
1. Jos tekee koeponnistuksen sylintereille, tehdäänkö se suutin aukkojen kautta?.

2. Paljonko pitää pumpata painetta ja kuinka kauan sen paineen pitää olla?
Paine / Aika.

Kyllä se runkokilven mukaan on Leyland 270,
Mutta rekisteriotteessa Leyland 384/270. mene ja tiedä (san.)

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 13 Syys 2019, 19:09
Kirjoittaja jusape
Painetestillä ei paljoa muuta saa selville, kuin että meneekö paine venttiilien kautta imu tai pakokanavaan, vaiko valskaako männänrenkaat ( huohottimesta / venakopan alta ) kuuluu vuotoääni .
Paineen määrällä ei ole väliä, käytetyssä vanhassa moottorissa 2-10sek aikana jo helposti työtahdin yläkuolokohtaan asetetun männän päältä katoaa 10-15 bar paineetkin nolliin ....

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 17 Syys 2019, 09:38
Kirjoittaja OttuM
Ei tullut painetestistä mitään olisi pitännyt suorittaa silloin kun startti oli paikoillaan ehkä.
Paine katosi ennenkuin mittari reakoi.

Q
1. Pitääkö kansi irroittaa niin että siinä mukana seuraa keinuvivut akseleineen?.

2. Vai pitääkö keinuvipuakseli irroittaa ensi ja vasta sitten kansi?.

3. Irroitetaanko kannenpultit käänteisessä järjestyksessä missä kiristettiin?.

JK.

A

Vastaan itse
1. ja 2. asia kunnossa, 3. On tehty kyseisessä järjestyksessä.

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 17 Syys 2019, 19:44
Kirjoittaja nuhvi63
Oikein toimittu :D

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 18 Syys 2019, 14:09
Kirjoittaja OttuM
Kiitos vastauksista.

Nyt tuli uusi pähkäily eli pähkinä purtavaksi.
Nyt olen ottanut pois jakopään kopan ja pyöritellyt kampiakseli jos monet kerrat....
Heräsi kysymys kun ei oikein täsmää.
Hammasrattaissa on merkintöjä.
Olen saannut pyörittämällä lähes kaikki merkit osoittamaan 'oikeaa suuntaa', kun eka mäntä on ylhäällä.

Mutta välitysratas jossa useampi merkki kaks pistettä ja kaksi muuta pistettä.
Näyttäisi siltä että kyseinen välitysrattaan (joka välittää voiman kampiakselista nokka-akselille ja syöttöpumpuun)
olisi jotenkin n.120 astetta väärässä ohjeeseen vertaamalla. Välitysratas on vapaasti hampaissa eikä mitenkään akselissa kiinni kuin laakerissa.

1. Voiko tämän pyörä ottaa pois ja kääntää merkinnät kohdalleen?.
eli rattaalla ole muuta virkaa kuin siirtää voimaa ja merkinnät että saadaan kampiakseli, nokka-akseli ja syöttöpumppu ajoitukseen keskenään.

2. Kun 'säädetään' syöttöpumpulle ennakko tehdäänkö se hammasrattaalla vaiko jossain muussa osiossa?.

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 18 Syys 2019, 15:09
Kirjoittaja jamppi
1 Voi

2 Ei säädetä jakopäästä.

Nämä kyselyt on opettavaisia mutta käytän tylysti tilannetta hyväksi ja kerron että kerholla
on käytössään tuonkin Leukun korjaamokirja kaikkine ohjeineen.
Tämäkin kirja on jäsenten käytössä nimellisen 25€ hintaan/vuosi, ja tämäkään ei ainut etu jäsenille ole!

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 18 Syys 2019, 20:09
Kirjoittaja jamppi
Empä huomannut että hän on jäsen. Siinä tapauksessa kannattaa katsoa salasana jäsenlehdestä ja tutustua kirjastoon.
Kiitos oikaisusta.

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 19 Syys 2019, 11:43
Kirjoittaja OttuM
Kiitokset viesteistä.
Käydään lukemassa, täytyy myös kuunella asiantuntioita jos askarruttaa.

Kysymykset jatkuvat.

Olen ottanut irti männät ja huomannut että männissä on viisi rengasuraa,
mutta männänrenkaita on vain neljässä ylinmäisessä.
1. Mikähän viisaus piilee siinä että, alimmassa urassa joka tulee männäntapin alapuolelle öljyrengas on jätetty pois?.
Voisikohan paine öljykoppaan tulla siitä että helpommin mäntä valskaa öljytilaan.

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 19 Syys 2019, 19:52
Kirjoittaja nuhvi63
Se männän helmassa oleva alin öljyrengas on tyystin turha, kestää putket ja männät pitempään kun sitä ei ole. Jätin omastakin pois kun auki oli.
Ei vaikuta huohotukseen.

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 20 Syys 2019, 11:45
Kirjoittaja OttuM
Kiitos nim. nuhvi63.
Otin sylinteriputket pois, itsetehdyllä 'ulosvedäjällä' kun on tarkoitus uusia putket.
Kas kummaa ei ollut kuin yhdessa alin O-rengas.paikoillaan lohkossa.

Käytetäänkö jotain tiivistemassaa joka kestää öljyä uusien männänputkien asennuksissa?.
(Vai onko jäännyt kun ei ole ollut uusia käytettävissä luulisi veden menevän öljyyn ja huohotuksen johtuvan veden haihtumisesta kuumasta öljystä).

Tuosta männästä vielä.
Pitääkö hommata männänrenkaat jossa paketissa on viisi rengasta ja jättää alin pois?..
Meinaan sitä että, onko männässä jossa on neljä rengasuraa olisi ylimmät renkaat erillaisia mitoiltaan kuin viisiuraisessa?.

Minun Le-270 -ssa on putkien pituus n.221 mm Mikä on alkuperäisien putkien pituus onko tietoa?.

Näyttää siltä ettei männät ole käynyt pohjassa asti, kun ei ole kulumisjälkiä.
Vai johtuuko se ettei ole alinta öljyrengasta kuten vastauksessa kerrottiin.