Leyland 384/270 Moottori

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

18 Syys 2019, 19:00

jamppi kirjoitti:
18 Syys 2019, 15:09
Nämä kyselyt on opettavaisia mutta käytän tylysti tilannetta hyväksi ja kerron että kerholla
on käytössään tuonkin Leukun korjaamokirja kaikkine ohjeineen.
Tämäkin kirja on jäsenten käytössä nimellisen 25€ hintaan/vuosi, ja tämäkään ei ainut etu jäsenille ole!
OttuM
Kutos -nuffisti
Viestit: 62
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

18 Syys 2019, 20:09

Empä huomannut että hän on jäsen. Siinä tapauksessa kannattaa katsoa salasana jäsenlehdestä ja tutustua kirjastoon.
Kiitos oikaisusta.
Mukana kuin peräpukama!
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

19 Syys 2019, 11:43

Kiitokset viesteistä.
Käydään lukemassa, täytyy myös kuunella asiantuntioita jos askarruttaa.

Kysymykset jatkuvat.

Olen ottanut irti männät ja huomannut että männissä on viisi rengasuraa,
mutta männänrenkaita on vain neljässä ylinmäisessä.
1. Mikähän viisaus piilee siinä että, alimmassa urassa joka tulee männäntapin alapuolelle öljyrengas on jätetty pois?.
Voisikohan paine öljykoppaan tulla siitä että helpommin mäntä valskaa öljytilaan.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

19 Syys 2019, 19:52

Se männän helmassa oleva alin öljyrengas on tyystin turha, kestää putket ja männät pitempään kun sitä ei ole. Jätin omastakin pois kun auki oli.
Ei vaikuta huohotukseen.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

20 Syys 2019, 11:45

Kiitos nim. nuhvi63.
Otin sylinteriputket pois, itsetehdyllä 'ulosvedäjällä' kun on tarkoitus uusia putket.
Kas kummaa ei ollut kuin yhdessa alin O-rengas.paikoillaan lohkossa.

Käytetäänkö jotain tiivistemassaa joka kestää öljyä uusien männänputkien asennuksissa?.
(Vai onko jäännyt kun ei ole ollut uusia käytettävissä luulisi veden menevän öljyyn ja huohotuksen johtuvan veden haihtumisesta kuumasta öljystä).

Tuosta männästä vielä.
Pitääkö hommata männänrenkaat jossa paketissa on viisi rengasta ja jättää alin pois?..
Meinaan sitä että, onko männässä jossa on neljä rengasuraa olisi ylimmät renkaat erillaisia mitoiltaan kuin viisiuraisessa?.

Minun Le-270 -ssa on putkien pituus n.221 mm Mikä on alkuperäisien putkien pituus onko tietoa?.

Näyttää siltä ettei männät ole käynyt pohjassa asti, kun ei ole kulumisjälkiä.
Vai johtuuko se ettei ole alinta öljyrengasta kuten vastauksessa kerrottiin.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

20 Syys 2019, 12:28

Tustapa löydät leukun sylinteriputkien mitat.
https://www.konekorjaamo.fi/traktorit/t ... t.html?p=2
Minä käytä useimiten o- renkaitten ja sylinteriputkien asennuksessa Hylomar merkkistä tiivisteainetta.
Ensin O-renkaan uraan tiivistemassaa sitten rengas ja pääle vielä massaa, sekä putken alapäähän massaa, pitää varmasti.
Männänrenkaista, näytää siltä ettei ainakaan Marjakankaan myymissä sarjoissa ei ole kuin neljä rengasta. Joissakin uusissa männissä mitä olen asentanut nuhveihin on ollut viisi männänrengasta.
Esim. Tuossa.
https://www.konekorjaamo.fi/traktorit/t ... 100mm.html
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

20 Syys 2019, 16:06

Kiitos nim.Kari t. vinkistä.
Tuota ainetta täytynee laittaa. Kestää lämpöä ja aineita.
esim. Ikh-lla on viiden männänregas pakkaus siellä myös on sylinteriputki muttei pituutta mainittu.
Näyttää siltä ettei putkea ole käsitelty mitenkään kun vertaa marjakankaan vastaavaan.
Se minun kysymys sylinterin alkuperäisestä pituutesta oli jos laittaa 3 mm lyhemmän sylinteriputken.
Kun ei tiedä onko joskus vaihdettu putket ja silloin saatavuus lyhempään on ollut kortilla 'ja kiire painanut'.

jk. Ehkä laitan pidemmät sylinteriputket ja 5 m-renkailla antaa 'tukea' männälle kuvittelisin samoin kuten ohje kertoo, "kaks piippunen juttu".

Q
1. Oletteko nokka-akselille tehneet mitään ?.
ohjeessa mainata etulaakerin holkin uusimisesta.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

21 Syys 2019, 11:00

Jätä helman alapäässä oleva rengas pois vaan. Kuivattaa liikaa putkiä voiteluöljystä, joskus oli jo tehtaan ohjeena vissiinkin näin, vähentää sylinteriputkien ja mäntien kulumista
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

24 Syys 2019, 10:37

Kiitos jusape ja ehdottajat.
Jätetää pois kun ei männässä jossa on neljä uraa ole 'helmauraa'.
Kysymys mitä neuvoksi kun en ole löytänyt samanlaista laakeria.
Moottorin jakopäässä on 'apu' hammasratas joka välittää voiman kampiakselilta -> ohjaustehostimen pumpulle on väljähkö laakeri.

Käykö siihen kuulalaakeri (SKF etralta, sama koko) missä on muovit, laakerin kummallakin puolin. Ottais muovit pois?.
jolloin siitä tulisi öljykylpyinen.

Vai pitäisikö vielä yrittää siirtää 'vanhasta laakerista' messinki sivurenkaat muovien tilalle?.
Viimeksi muokannut OttuM, 24 Syys 2019, 18:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

24 Syys 2019, 14:51

Eikö tuon luulis kestävän siinä. Ota suojat vaan pois.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

24 Syys 2019, 18:44

Nyt öljupumppu kysymys.

Laitan uuden öljypumpun ja siirrän vanhasta pumpusta ölysihtin jne. sekä hammasrattaan.

Hammasratas on kartio puristusliitoksella sekä varmistettu kruunumutterilla.
Uudessa pumpussa ei ole kiilauraa pumpunakselissa.

Onko tässä vaiheessa hammasrattaan merkinnöillä merkitystä miten ratas asettuu pumpun akselille kasattaessa?.

Pitääkö kiilaura tehdä vai pysyisikö 'laakeriliimalla' kartioliitoksessa käytössä?
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

25 Syys 2019, 12:57

Kiilauralla ei ole isompaa merkitystä. Lukitetta voi halutessaan IHAN VÄHÄN laittaa kartiolle, ja kruunumutterin kierteille vähän. Kiristysmomenttia en äkkiseltään ulkoa enää muista, olisko ollut luokkaa 70Nm ?
Samaa ratasta on käytetty jossain toisessakin kohteessa, kun ja jos siinä ajoitusmerkki on.
Ei tarvii siitä välittää.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

27 Syys 2019, 08:30

Kiitos nim. jusape.
Laitan loctite 648 liimaa tosin kierteelle keskivahvaa kierreliimaa, että saa joskus vielä auki ilman kuumentamista.

Tälläkertaa kysymys moottorin kannesta.
Nuissa keinuvipuissa akselilla on sivuttaista vapaaliiketta mielestäni liikaa ja akselin vivun sovituksessa.

Kuinka olette korjanneet?
ohje puhuu välilejystä välys alle 0.2 mm jos oiken tulkitsen annettuja arvoja.
Onko se jotekin korvattavissa uusilla 'holkeilla' ja akselilla vai laitetaanko väliin lisää tavaraa täyttämään väljysta ja mitä?
Luulisi niiden olevan jotain erikoismetalliseosta kestämään kulutusta.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

27 Syys 2019, 14:52

Päittäisvälyksellä ei ole juurikaan merkitystä ellei sitä nyt 5 milliä ole. Enempikin noissa on tullu vastaan väljäksi kuluneet keinut ja akseli.
Mukana kuin peräpukama!
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

28 Syys 2019, 15:23

Jos kovin väljät on, niin kannattaa etsiä ehjempi vivusto tilalle. Sivuttaisliikkeen voi tihittää sopivilla holkeilla, prikoilla tms.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Vastaa Viestiin