Leyland 384/270 Moottori

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

02 Syys 2019, 20:42

Olisi tarkoitus mitata puristuspaineet pytyistä ennenkuin alkaa purkamaan kantta.

Millä ilveellä saa mittauksen tehtyä?.
Pitääkö irroittaa suuttimet vai mistä reiästä mitataan?.

Tarkoitus tarkistaa kansi, venttiilit, ym. kanteen liittyvää ja vaihtaa tarvittaessa.
Ja siitä alaspäin kiertokankeen asti jos paineet eivät ole kohdallaan.
Sylinteriputket, männät, männänrenkaat.
Samalla kun huoltaa tuon ruiskutuspumpun.

Leyland 384/270 tuo on ensimäisiä 270 sarjan suomeen tuotuja koneita.
'sekasikiö' koottu 384 jännös ja uuden 270 osista arvelen.
Niihin varaosakirjo on moninainen ja saanti kyseenalainen osille.
(vaikka myydäisiin 270;n osana ei varmaa sopiiko silti).

En tiedä missä tulee raja että kannattaa korjata.
Täytyy seurata tuota JusapE ;n plogia. Kiitos siitä hänelle ja menestystä mäkikisaan lauantaina.
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

03 Syys 2019, 07:10

Onko tietoa paljonko Layland 270;n moottori painaa?.

Olisi tarkoitus 'hankkia' moottorinostimen, jos irrotan moottorin kokonaan irti.
Samalla saisi tietoa miten vankkatekoinen moottoripukin pitäisi olla.

Toinen vaihtoehto olisi vaihtaa osat paikallaan irrottamatta moottoria.
Ongelmaksi muodostuisi tarvittavat vaihdot kampiakselin 'liukulaakerit' ja defat.
Viimeksi muokannut OttuM, 03 Syys 2019, 07:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

03 Syys 2019, 07:30

OttuM kirjoitti:
03 Syys 2019, 07:10
Onko tietoa paljonko Layland 270;n moottori painaa?.

Olisi tarkoitus 'hankkia' moottorinostimen, jos irrotan moottorin kokonaan irti.
Samalla saisi tietoa miten vankkatekoinen moottoripukin pitäisi olla.

Toinen vaihtoehto olisi vaihtaa osat paikallaan irrottamatta moottoria.
Ongelmaksi muodostuisi tarvittavat vaihdot kiertokangen 'liukulaakerit' ja defat.
Eiköhän se paino ole 300 kilon luokkaa.
Mukana kuin peräpukama!
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

03 Syys 2019, 13:40

Kansi n.50kg , kampura n.40kg, mäntä-veivipaketti n.3kg / kpl, vauhtipyörä + asetelma n.35kg, lohko ja muut hilut tähän, niin tuo n.300kg lie aika realistinen.
Punnitsen joskus, kun on vaaka saapunut, ja on silleen nipussa koottuna yks moottori, mut tähän hetkeen menee vielä kuukausia .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

05 Syys 2019, 18:14

Jos tekee 'täydellisen' moottoriremontin.

Mitä runko ja kiertokangen laakereita yleensä käytetään.
Standardi vaiko ylikorko?.

Missä tilanteessa käytetään ylikorkoisia (+0.010" = 0.254 mm on aika paljon)?.

Jos käyttää ylikorkoisia pitääkö koneistaa jotta sopivat?.
Paljonko tälläisetä työstä täytyy pulittaa (arvio)?.

Ei tietoa onko koskaan moottoriin tehty mitään.

Tarkoitus olisi käyttää standardia olisiko kone silloin valmiiksi väljä akselin osalta?.
Tarvittaessa uudet sylinteriputket, männät, männänrenkaat.
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

05 Syys 2019, 20:03

Täydellinen koneremontti kaikkineen nesteineen, osineen ja tiivisteineen sanoisin tasan tonni. Remonttimies voi tietenkin joko lisätä tai hiukan supistaa kustannuksia omilla tekemisillään. :P
Itse ostin osaa IKH:lta, LH-osalta, Marjakankaalta ja Akaan dieseliltä .. jotain löytyi hyllystäkin.
Hinnoissa on eroa ja aina kun ei tiedä ennen kuin on purkanut, mitä tarvitsee.
Toimitusajatkin ratkaisee jos on kiire.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

05 Syys 2019, 22:19

Laakerikoko selkiää katsomalla vanhat, ja jos kampiakseli vaatii koneistusta, menee helposti seuraavaan alikokoon ( koot yleisesti .010" - .020" - .030" - .045" joskus saanut myös .050" ja viimeinen oljenkorsi on .060" ollut noissa ohutkaulaisissa )
Veikkaan et tuossa paksukaulaisessa tarjolla olevat laakerikoot on kymppi, kaks, kolme ja nelviis mitä saatavana.
Runko ja kk laakerien kokoa ei voi vaihtaa paikallaan olevasta toiseen, koneistamatta akselia.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

06 Syys 2019, 09:53

Alikoko / Ylikoko (sisä / ulkohalkaisija)
Hatara käsitys laakereiden nimityksistä puhekielessä.

Varaosana myydään kyseiseen moottoriin yleisesti ylikokoisia laakereita. (kyse kaksosaiset liukulaakerit ).

Q1. Onko tässä kyse siitä että kun ylikokoinen puristetaan laakeripesään,
niin laakerin massa siirtyy laakerin keskiakseliin päin jolloin laakeri leikkaa kiinni akseliin jos ei akselia koneisteta?.
Mitä suurempi ylikoko sitä enemmän.

Q2. Vaan onko kyse siitä että laakerin sisäsäde (kehä) on jo valmiiksi pienempi?.
Muuten ulkokehä on kooltaan standardi vaikka puhuttaisiin ylikoosta. vaatii koneistuksen.
Avatar
sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 929
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

06 Syys 2019, 13:17

Vaihtoehto Q2
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

06 Syys 2019, 14:21

Yleensä laakereissakin monasti puhutaan "ylikoosta" , mutta käytännössä siis akselia on hiottu ohuemmaksi, eli kaula on alikokoinen standardimittaan nähden.
Eli laakeriliuskojen ulkomitta on aina vakio, sisäreikä pienempi, eli laakeri on alikokoinen ( paksumpi liuska ) , tehtaan STD-arvoon nähden.

Joissain moottoreissa kun sylinteriputkia ei ole, vaan sylinterit on koneistettu suoraan lohkovaluun, joudutaan kulunut sylinteri "poraamaan" isommaksi, ja tällöin käytetään "ylikoko" mäntiä , jotka siis on .010 - . 020" , jopa .060" vakioporausta isompia
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

10 Syys 2019, 11:40

Kysymyksiä moottorirempan työn minimoimiseksi.

1. Pystyykö moottoriin vaihtamaan runkolaakerit ilman että irroittaa moottoria moottorin altapäin?.
Niin että liukat pyöräyttää paikoille samalla vanha liuskan pukkaisi pois.

2. Samoin päittäisliike liuskat?.

3. Öljypumppu olisi myös tarkoitus vaihtaa onnistuuko alakautta?

4. jos akselin 'stefat ei vuoda niin jättäiisi vaihtamatta. toinen on vaihdettu kytkinkotelon päähän?.

5. Voidaanko irroittaa syöttöpumppu pienestä luukkusta joka on etupuolella pumppua 'etulevyssä' akselin kohdalla?.
Jättäisi hammasrattaan paikoilleen.

Tarkoitus purkaa polttoainetankki ja jäähdytin pois.
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

10 Syys 2019, 12:13

1. ei, viimeinen ei irtoa(paitsi...)
2. kyllä
3.kyllä
4. niinkun tykkäät
5. en oo purkanut
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

10 Syys 2019, 13:56

Ota vaan se kone pöydälle, sen minkä säästät ettet ota pois, menetät suhratessa sitä siinä paikallaan.
Eikä oikein onnistu se viimesen rk laakerin vaihto paikallaan.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

10 Syys 2019, 17:55

Paineet ensin, laakereita turha vaihtaa jos ei tarvetta.

Ja mitä tarkoittaa "täydellinen" koneremontti?
Meilläpäin vaihdetaan silloin öljyt+suod. :D
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

10 Syys 2019, 18:53

"Täydellinen koneremontti" on mielestäni se että tassa tapauksessa moottoriin vaihdetaan kuluvat osat + jälempänä mainittu..
Huoltoremontti se kun vaihtetaan öljyt suodattimet ym. tehdään säädöt jne.

Aloin ottamaan moottoria kokonaan pois.

Q1. Riittääkö se että lukitsee kytkinkäpälät ja irroittaa kytkinkopan vauhtipyörästä?.
Q2. Vai pitääkö lisäksi se 'pi'run nyrkki' myös purkaa ja vetäistä kytkinakselita taaksepäin (kaksois kytkin)?.
Vastaa Viestiin