Leyland 384/270 Moottori
Valvoja: automies560
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8910
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
On todella tiivis keinukoneisto pajalla, ehkä tehtaalaistakin parempi ...... Oli ennemmin aika hurjan väljä, liki millin välykset keinujen-akselien välillä ....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Informatiivinen
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 103
- Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
- Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
- NLCF r.y jäsen Nro: 547
- Paikkakunta: Roi
Onkohan kukaan koneistanut sorvissa vivun akselireijän isommaksi ja siihen laakeriholkki?. (pitää varmistaa saatavuus).
Vaan meneekö silloin vivun runko heikoksi kyseiseltä kohdalta.
Väliholkkien väljyys voisi ehkä pienentää aluslevyillä jos löytyisi kestävä materiaali.
Tai onko tietoa jossain muun merkisessä m-kannessa olisi holkkeja samoilla mitoilla.
nim. jusape -lla lienee jokin ylijäämä hyllyssä liekö varattuna johonkin projektiin.
Vaan meneekö silloin vivun runko heikoksi kyseiseltä kohdalta.
Väliholkkien väljyys voisi ehkä pienentää aluslevyillä jos löytyisi kestävä materiaali.
Tai onko tietoa jossain muun merkisessä m-kannessa olisi holkkeja samoilla mitoilla.
nim. jusape -lla lienee jokin ylijäämä hyllyssä liekö varattuna johonkin projektiin.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8910
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
VMV-Starttipajan kunnostama 384 koneen keinukoneisto, ei ole oma laite, vaan työn alla oleva kampe.
Akselit on uusiksi tehty, keinuvivut avarruskoneistettu ja holkitettu ..... Tuolla :
https://www.vmv-start.fi/443168876
Akselit on uusiksi tehty, keinuvivut avarruskoneistettu ja holkitettu ..... Tuolla :
https://www.vmv-start.fi/443168876
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 103
- Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
- Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
- NLCF r.y jäsen Nro: 547
- Paikkakunta: Roi
Kiitokset infosta jusape.
Nyt heitti tehtävän, kuinka vaihdat mäntäakselin 'puslan'.
Lähetetty koneistamoon.
Nyt heitti tehtävän, kuinka vaihdat mäntäakselin 'puslan'.
Lähetetty koneistamoon.
Viimeksi muokannut OttuM, 06 Loka 2019, 07:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Tarkoitat kenties männäntapin helaa kiertokangessaOttuM kirjoitti: ↑01 Loka 2019, 16:31Kiitokset infosta jusape.
Nyt heitti tehtävän, kuinka vaihdat mäntäakselin 'puslan'.
Irti vanhan saa konstilla jollain, ja ehkä uuden asennettua?.
Uusi 'pusla' laakeri on himpun sisämitoiltaan pienempi kuin akseli.
Kuinka avarrat sen asennuksen jälkeen sopimaan männäntapille?.
Jos ei löydy ratkaisua täytyy jättää vanhat 'lonkkasijat' paikoilleen.
Kanget ja männät tappeineen ja heloineen koneistamolle.
Ei onnistu jokapojan tallissa.
Ei ole kallis operaatio.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 103
- Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
- Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
- NLCF r.y jäsen Nro: 547
- Paikkakunta: Roi
Heitin koneistamolle, niinkuin esitettiin.
Uusi 'pulma' syntyi kun poistin venttiilit kannesta.
Osa ohjareiden reijistä (eli sisäpinta jossa venttiilinvarsi vikluttaa), pääosin pako-ohjarit oli kuluneet 'epäsäännöllisen pyöreäksi'.
Ja yhdessä tulo venttiilissä oli pyörimisen estokiilan suoraosuus kulunut ympyräksi. Ei toimi miten on suunniteltu.
jk.
postettu.
Oli kysymys venttiilien ohjainten hoonauksesta.
Ei ohjainta tarvitse hoonata ovat valmiiksi sopivalla välyksellä valmistettu.
Uusi 'pulma' syntyi kun poistin venttiilit kannesta.
Osa ohjareiden reijistä (eli sisäpinta jossa venttiilinvarsi vikluttaa), pääosin pako-ohjarit oli kuluneet 'epäsäännöllisen pyöreäksi'.
Ja yhdessä tulo venttiilissä oli pyörimisen estokiilan suoraosuus kulunut ympyräksi. Ei toimi miten on suunniteltu.
jk.
postettu.
Oli kysymys venttiilien ohjainten hoonauksesta.
Ei ohjainta tarvitse hoonata ovat valmiiksi sopivalla välyksellä valmistettu.
Viimeksi muokannut OttuM, 06 Loka 2019, 07:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Ohjureita ei hoonata eikä koneisteta mitenkään vaan käytetään nimensä mukaan ohjaimena
koneistettaessa istukkapinta kannesta.
Eiköhän se kansi ja venttiilit ole aika kypsiä ja painuneet syvälle pesiinsä.
Vaatinee venttiilityön ja istukkarenkaiden asennuksen tai venttiilityön ja kannen tasonkoneistamisen että saadaan
venttiilit oikeaan tasoon. Koneistamoon!
koneistettaessa istukkapinta kannesta.
Eiköhän se kansi ja venttiilit ole aika kypsiä ja painuneet syvälle pesiinsä.
Vaatinee venttiilityön ja istukkarenkaiden asennuksen tai venttiilityön ja kannen tasonkoneistamisen että saadaan
venttiilit oikeaan tasoon. Koneistamoon!
Mukana kuin peräpukama!
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Ääni tälle jos hyvä halutaan.jamppi kirjoitti: ↑03 Loka 2019, 11:26Ohjureita ei hoonata eikä koneisteta mitenkään vaan käytetään nimensä mukaan ohjaimena
koneistettaessa istukkapinta kannesta.
Eiköhän se kansi ja venttiilit ole aika kypsiä ja painuneet syvälle pesiinsä.
Vaatinee venttiilityön ja istukkarenkaiden asennuksen tai venttiilityön ja kannen tasonkoneistamisen että saadaan
venttiilit oikeaan tasoon. Koneistamoon!
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 103
- Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
- Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
- NLCF r.y jäsen Nro: 547
- Paikkakunta: Roi
Männänrenkaat.
Kysymys.
Uusissa männänregassarjassa on öljyrenkaissa pieni vaijeri/vetojousi rengas, renkaan sisäkehällä.
1. Pitääkö ne laittaa myös paikoilleen?.
Vanhoissa niitä ei ollut paikoillaan,
Renkaiden asetettaessa paikoilleen mäntään ja sitten sylinteriin.
2. Tuleeko renkaat sijoittaa männänuriin niin että renkaiden päät ovat edelliseen nähden 120 astetta ?
Vai onko jokin muu asetustapa?.
Ajattelin aloittaa asettelun niin että ylinrengas on n. klo 10. 'palouriin' nähden.
(kaksi upotusta ennen palosyvennystä).
Kysymys.
Uusissa männänregassarjassa on öljyrenkaissa pieni vaijeri/vetojousi rengas, renkaan sisäkehällä.
1. Pitääkö ne laittaa myös paikoilleen?.
Vanhoissa niitä ei ollut paikoillaan,
Renkaiden asetettaessa paikoilleen mäntään ja sitten sylinteriin.
2. Tuleeko renkaat sijoittaa männänuriin niin että renkaiden päät ovat edelliseen nähden 120 astetta ?
Vai onko jokin muu asetustapa?.
Ajattelin aloittaa asettelun niin että ylinrengas on n. klo 10. 'palouriin' nähden.
(kaksi upotusta ennen palosyvennystä).
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 103
- Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
- Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
- NLCF r.y jäsen Nro: 547
- Paikkakunta: Roi
Moottorinlohko:
Viesti otsikossa Jäähdytinnesteet öljyn sekaan.
On kuva jossa näkyy kannentiivisteen jäljet moottorilohkossa.
Pitääkö tälläiset jäljet kiilottaa pois?.
Venttiiliohjain::
Vaihtoin uudet venttiiliohjaimet, paitsi en yhtä.
Syynä se että ykköspytyn uusi pakoventtiilinohjain meni käsin painamalla paikoilleen.
Minkälainen korjaus on tässä tapauksessa, Riittääkö laakeriliima (loctite 648) pitämään paikoillaan?.
( Jousi painaa ohjainta)
Vai joutuuko 'poramaan' kantta ja laittamaan holkki vaiko uusi ohjain 'paksumpana'?.
Toivon myös edelliseen viestiin vastauksia.
Viesti otsikossa Jäähdytinnesteet öljyn sekaan.
On kuva jossa näkyy kannentiivisteen jäljet moottorilohkossa.
Pitääkö tälläiset jäljet kiilottaa pois?.
Venttiiliohjain::
Vaihtoin uudet venttiiliohjaimet, paitsi en yhtä.
Syynä se että ykköspytyn uusi pakoventtiilinohjain meni käsin painamalla paikoilleen.
Minkälainen korjaus on tässä tapauksessa, Riittääkö laakeriliima (loctite 648) pitämään paikoillaan?.
( Jousi painaa ohjainta)
Vai joutuuko 'poramaan' kantta ja laittamaan holkki vaiko uusi ohjain 'paksumpana'?.
Toivon myös edelliseen viestiin vastauksia.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8910
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Puristusjousi kuuluu sinne öljyrenkaan sisään lisä"jouseksi" pukkaamaan sitä enemmän sylinteriputkea vasten.
Tuo ohjurijuttu onkin hiukan kinkkisempi, ehken lujalla lukitteella vois pysyä, venttiilijousistahan ei taida kuin sisempi painaa ohjuria ? Vaiko oliko molemmat ohjurin kauluksen päällä, en nyt itekkään varmaksi muista, ja tulin jo verstaalta poiskin ....
Kansitasossa saanee olla muutaman satasen - kymmenyksen syvyisiä, pieniä "naarmuja" olla, massapinnan alueella
Tuo ohjurijuttu onkin hiukan kinkkisempi, ehken lujalla lukitteella vois pysyä, venttiilijousistahan ei taida kuin sisempi painaa ohjuria ? Vaiko oliko molemmat ohjurin kauluksen päällä, en nyt itekkään varmaksi muista, ja tulin jo verstaalta poiskin ....
Kansitasossa saanee olla muutaman satasen - kymmenyksen syvyisiä, pieniä "naarmuja" olla, massapinnan alueella
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 103
- Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
- Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
- NLCF r.y jäsen Nro: 547
- Paikkakunta: Roi
Tuo irtonainen ohjuri korjattu koneistamolla ehkä niin että ohjurin ulkopintaan tehty hammastusta ympäriinsä (palkeenkieliä).
Ohjain puristettu paikoilleen. Liitoksessa käytetty myös mainitsemaani lukitetta. Lisäpitoa antamaan.
Q.
Kun kiertokangin osat kiinitetään toisiinsa pulteilla. Oletteko käyttäneet kiertokangen pulteissa myös lukiteainetta vaikka ne momenttiin kiristetään?.
esim. keskivahva kierrelukite varmistamaan pultin löyhtymistä. (pulteissa ei ole lukitelevyjä).
Ohjain puristettu paikoilleen. Liitoksessa käytetty myös mainitsemaani lukitetta. Lisäpitoa antamaan.
Q.
Kun kiertokangin osat kiinitetään toisiinsa pulteilla. Oletteko käyttäneet kiertokangen pulteissa myös lukiteainetta vaikka ne momenttiin kiristetään?.
esim. keskivahva kierrelukite varmistamaan pultin löyhtymistä. (pulteissa ei ole lukitelevyjä).
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8910
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Ei lukitetta, eikä tarvii käytännössä lukitelevyjäkään, jos niitä joskus on ollut.
Momenttiin vaan, kierteet hyvin öljyttynä, niin kyllä ne siellä pysyy.
Momenttiin vaan, kierteet hyvin öljyttynä, niin kyllä ne siellä pysyy.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 103
- Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
- Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
- NLCF r.y jäsen Nro: 547
- Paikkakunta: Roi
Kiitos vastauksista. Lisäkysymyksiä projektin edetessä.
1. Onko tuolla ohjeessa oleva momentti 8.3 kpm se arvo jota olette käyttäneet kiertokangien pultteissa vai pitääkö olla enemmän kun kierteet ovat 'kuluneet'?.
2. Moottorilohkossa on kannen vaarnapultit. Miten on helpoin saada ne pois.
Tarkoitus on hioa kevyesti 320 santapaperilla kannentiivisteen jäljet pois, mutta pultit ovat tiellä.
3. Tarviiko niitä hioa? Näyttäisi olevan tummentumia niissä kohden joissa kannentiivisteessä on aukkoja, ehkä piittymää öljyistä.
4. Käytetäänkö kannentiivisteessä tiiivisteliimaa?. Kun poistin vanhaa tiivistettä, sai liottaa ja hangata tiiviste jäämiä pois.
1. Onko tuolla ohjeessa oleva momentti 8.3 kpm se arvo jota olette käyttäneet kiertokangien pultteissa vai pitääkö olla enemmän kun kierteet ovat 'kuluneet'?.
2. Moottorilohkossa on kannen vaarnapultit. Miten on helpoin saada ne pois.
Tarkoitus on hioa kevyesti 320 santapaperilla kannentiivisteen jäljet pois, mutta pultit ovat tiellä.
3. Tarviiko niitä hioa? Näyttäisi olevan tummentumia niissä kohden joissa kannentiivisteessä on aukkoja, ehkä piittymää öljyistä.
4. Käytetäänkö kannentiivisteessä tiiivisteliimaa?. Kun poistin vanhaa tiivistettä, sai liottaa ja hangata tiiviste jäämiä pois.