Sivu 1/8

Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 02 Syys 2019, 20:42
Kirjoittaja OttuM
Olisi tarkoitus mitata puristuspaineet pytyistä ennenkuin alkaa purkamaan kantta.

Millä ilveellä saa mittauksen tehtyä?.
Pitääkö irroittaa suuttimet vai mistä reiästä mitataan?.

Tarkoitus tarkistaa kansi, venttiilit, ym. kanteen liittyvää ja vaihtaa tarvittaessa.
Ja siitä alaspäin kiertokankeen asti jos paineet eivät ole kohdallaan.
Sylinteriputket, männät, männänrenkaat.
Samalla kun huoltaa tuon ruiskutuspumpun.

Leyland 384/270 tuo on ensimäisiä 270 sarjan suomeen tuotuja koneita.
'sekasikiö' koottu 384 jännös ja uuden 270 osista arvelen.
Niihin varaosakirjo on moninainen ja saanti kyseenalainen osille.
(vaikka myydäisiin 270;n osana ei varmaa sopiiko silti).

En tiedä missä tulee raja että kannattaa korjata.
Täytyy seurata tuota JusapE ;n plogia. Kiitos siitä hänelle ja menestystä mäkikisaan lauantaina.

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 03 Syys 2019, 07:10
Kirjoittaja OttuM
Onko tietoa paljonko Layland 270;n moottori painaa?.

Olisi tarkoitus 'hankkia' moottorinostimen, jos irrotan moottorin kokonaan irti.
Samalla saisi tietoa miten vankkatekoinen moottoripukin pitäisi olla.

Toinen vaihtoehto olisi vaihtaa osat paikallaan irrottamatta moottoria.
Ongelmaksi muodostuisi tarvittavat vaihdot kampiakselin 'liukulaakerit' ja defat.

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 03 Syys 2019, 07:30
Kirjoittaja jamppi
OttuM kirjoitti: 03 Syys 2019, 07:10 Onko tietoa paljonko Layland 270;n moottori painaa?.

Olisi tarkoitus 'hankkia' moottorinostimen, jos irrotan moottorin kokonaan irti.
Samalla saisi tietoa miten vankkatekoinen moottoripukin pitäisi olla.

Toinen vaihtoehto olisi vaihtaa osat paikallaan irrottamatta moottoria.
Ongelmaksi muodostuisi tarvittavat vaihdot kiertokangen 'liukulaakerit' ja defat.
Eiköhän se paino ole 300 kilon luokkaa.

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 03 Syys 2019, 13:40
Kirjoittaja jusape
Kansi n.50kg , kampura n.40kg, mäntä-veivipaketti n.3kg / kpl, vauhtipyörä + asetelma n.35kg, lohko ja muut hilut tähän, niin tuo n.300kg lie aika realistinen.
Punnitsen joskus, kun on vaaka saapunut, ja on silleen nipussa koottuna yks moottori, mut tähän hetkeen menee vielä kuukausia .....

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 05 Syys 2019, 18:14
Kirjoittaja OttuM
Jos tekee 'täydellisen' moottoriremontin.

Mitä runko ja kiertokangen laakereita yleensä käytetään.
Standardi vaiko ylikorko?.

Missä tilanteessa käytetään ylikorkoisia (+0.010" = 0.254 mm on aika paljon)?.

Jos käyttää ylikorkoisia pitääkö koneistaa jotta sopivat?.
Paljonko tälläisetä työstä täytyy pulittaa (arvio)?.

Ei tietoa onko koskaan moottoriin tehty mitään.

Tarkoitus olisi käyttää standardia olisiko kone silloin valmiiksi väljä akselin osalta?.
Tarvittaessa uudet sylinteriputket, männät, männänrenkaat.

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 05 Syys 2019, 22:19
Kirjoittaja jusape
Laakerikoko selkiää katsomalla vanhat, ja jos kampiakseli vaatii koneistusta, menee helposti seuraavaan alikokoon ( koot yleisesti .010" - .020" - .030" - .045" joskus saanut myös .050" ja viimeinen oljenkorsi on .060" ollut noissa ohutkaulaisissa )
Veikkaan et tuossa paksukaulaisessa tarjolla olevat laakerikoot on kymppi, kaks, kolme ja nelviis mitä saatavana.
Runko ja kk laakerien kokoa ei voi vaihtaa paikallaan olevasta toiseen, koneistamatta akselia.

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 06 Syys 2019, 09:53
Kirjoittaja OttuM
Alikoko / Ylikoko (sisä / ulkohalkaisija)
Hatara käsitys laakereiden nimityksistä puhekielessä.

Varaosana myydään kyseiseen moottoriin yleisesti ylikokoisia laakereita. (kyse kaksosaiset liukulaakerit ).

Q1. Onko tässä kyse siitä että kun ylikokoinen puristetaan laakeripesään,
niin laakerin massa siirtyy laakerin keskiakseliin päin jolloin laakeri leikkaa kiinni akseliin jos ei akselia koneisteta?.
Mitä suurempi ylikoko sitä enemmän.

Q2. Vaan onko kyse siitä että laakerin sisäsäde (kehä) on jo valmiiksi pienempi?.
Muuten ulkokehä on kooltaan standardi vaikka puhuttaisiin ylikoosta. vaatii koneistuksen.

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 06 Syys 2019, 13:17
Kirjoittaja sompio
Vaihtoehto Q2

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 06 Syys 2019, 14:21
Kirjoittaja jusape
Yleensä laakereissakin monasti puhutaan "ylikoosta" , mutta käytännössä siis akselia on hiottu ohuemmaksi, eli kaula on alikokoinen standardimittaan nähden.
Eli laakeriliuskojen ulkomitta on aina vakio, sisäreikä pienempi, eli laakeri on alikokoinen ( paksumpi liuska ) , tehtaan STD-arvoon nähden.

Joissain moottoreissa kun sylinteriputkia ei ole, vaan sylinterit on koneistettu suoraan lohkovaluun, joudutaan kulunut sylinteri "poraamaan" isommaksi, ja tällöin käytetään "ylikoko" mäntiä , jotka siis on .010 - . 020" , jopa .060" vakioporausta isompia

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 10 Syys 2019, 11:40
Kirjoittaja OttuM
Kysymyksiä moottorirempan työn minimoimiseksi.

1. Pystyykö moottoriin vaihtamaan runkolaakerit ilman että irroittaa moottoria moottorin altapäin?.
Niin että liukat pyöräyttää paikoille samalla vanha liuskan pukkaisi pois.

2. Samoin päittäisliike liuskat?.

3. Öljypumppu olisi myös tarkoitus vaihtaa onnistuuko alakautta?

4. jos akselin 'stefat ei vuoda niin jättäiisi vaihtamatta. toinen on vaihdettu kytkinkotelon päähän?.

5. Voidaanko irroittaa syöttöpumppu pienestä luukkusta joka on etupuolella pumppua 'etulevyssä' akselin kohdalla?.
Jättäisi hammasrattaan paikoilleen.

Tarkoitus purkaa polttoainetankki ja jäähdytin pois.

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 10 Syys 2019, 13:56
Kirjoittaja nuhvi63
Ota vaan se kone pöydälle, sen minkä säästät ettet ota pois, menetät suhratessa sitä siinä paikallaan.
Eikä oikein onnistu se viimesen rk laakerin vaihto paikallaan.

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 10 Syys 2019, 18:53
Kirjoittaja OttuM
"Täydellinen koneremontti" on mielestäni se että tassa tapauksessa moottoriin vaihdetaan kuluvat osat + jälempänä mainittu..
Huoltoremontti se kun vaihtetaan öljyt suodattimet ym. tehdään säädöt jne.

Aloin ottamaan moottoria kokonaan pois.

Q1. Riittääkö se että lukitsee kytkinkäpälät ja irroittaa kytkinkopan vauhtipyörästä?.
Q2. Vai pitääkö lisäksi se 'pi'run nyrkki' myös purkaa ja vetäistä kytkinakselita taaksepäin (kaksois kytkin)?.

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 10 Syys 2019, 19:14
Kirjoittaja nuhvi63
Käpälät koukuilla kiinni, pirunnyrkki auki ja akseliholkit auki.
Kytkin saa olla paikallaan kun nostat koneen pois.
Merkkaa pirunnyrkin osat siten että saat ne samassa järjestyksessä takaisin.
Valokuvaus on asiaa kun purkaa :wink:

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 11 Syys 2019, 06:30
Kirjoittaja OttuM
Kiitos ohjeesta.

Ajattelin irrottaa kytkimenkopan paikallaan, niin ettei se nostettaessa ole mukana.
Eli (Leyland 344 ja 384 korjausohjeet (moottori1) 25/B15 kohdat 35 -> 38.) tässä vaiheessa jo pois.

Vähentäisi painoa ja olisi helpompi kiinittää moottoripukkiin .

Tulisiko tälläisesta menettelystä harmia jossain vaiheessa myöhemmin kun moottori on irti?.

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 11 Syys 2019, 09:07
Kirjoittaja nuhvi63
Ei siitä harmia tule, on vaan helpompi ottaa kytkin ja vauhtipyörä irti kun kone on jo pois nokalta.