Leyland 384/270 Moottori

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

04 Joulu 2019, 17:34

Juurikin näin kuten Jusape kertoi.
Kyllä siinä rele kannattaa olla, säästää virtalukkoa
30 akulta, 87 sinne hehkulle, 85 maa ja 86 ohjausvirta virtalukolta.
Näin selkosuomeksi :D
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

07 Joulu 2019, 09:10

Näin laitan, releellä kytken.
Heräsi kysymys.
Kun suihkuilta virtaa ylimääräinen löpö takaisin tankkiin. (tässä Imusarjahekun säiliön kautta).
Mikälainen ohjaus mekaniikka suihkulla ja miten se ylijäämä syntyy?.
Kun syyttimien pitäisi 'sylkäistä' sylinteriin sen mitä ruiskutuspumppu annostelee.
Vai onko annostelu suurempi kuin tarve. ( säätetty suutin).
Onko vaarana se että löpö ohjautuu suoraan suuttimelta -> tankkiin eikä suihkuun?.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

07 Joulu 2019, 10:41

Ylivuoto syntyy suuttimien ohivuodosta.
Mukana kuin peräpukama!
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

07 Joulu 2019, 18:38

jamppi kirjoitti:
07 Joulu 2019, 10:41
Ylivuoto syntyy suuttimien ohivuodosta.
Juu, suutinneulan/rungon välillä on muutaman yuhannesosamillin välys, ja siellä on pieni ohivuoto paluupuolelle, suutinneulan riittävän voitelun varmistamiseksi.
Myös , ainakin four-460 lie menevän toisiosuodattimelta pienen putken kautta ohivirtausta tankille, banjopultin kautta paluuputkeen, pultissa ehken 2mm reikä ?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

09 Joulu 2019, 11:12

Kiitokset selventävästä vastauksesta.
Ajattelin kehittää vielä imusarja hehkutusjärjestelmää hiukan.

Laitan vipukytkimen virtalukon hehkutus ja ohjausreleen väliin. Niin voin valita milloin hehkuttaa.

Nyt tässä tilanteessa hehkuttaa aina oli moottori kylmä tai kuuma.
Koska startatessa, virtalukon starttikytkennässä on mukana myös ohjausreleen virta vaikka hehkun ohjausvirta on erikseen aiemmin.
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

12 Joulu 2019, 15:08

No niin.
Kysyin aikaisemmin ääntä moottorin käynnistä oli vastaus 'jos käy, kaasuttele pois' tai sinnepäin.
Nyt on sellainen 'ongelma' kun moottorista otta lisää kierroksia yli 1100 kierrosta jälkeen alkaa tuleemaan katkonaista ääntä eli ei herkästi ota lisää tasaisesti kierroksia.
vähän niinkuin 'röpellystä'. Kokeiltu paikallaan ilman kuormitusta.

Q1. Onko syynä ruiskupumpun 'liika ennakko' vaiko mikä?.
Jos ruiskua pitää säätää niin minnepäin?.

Olen käyttänyt konetta yli puolituntia ja välillä kokeillut nostaa kierroksia sama tulos yläkierroksilla.
800-1000 käy lähes tasaisesti lisättäessä kierroksia 800 --> säilyy tasaisuus käynnissä.

Q2. Kauanko pitää käyttää konetta että saa jälkikiristää kannen ja säätää venttiilit?.
Q3. Käyvätkö kiertelevät traktorikorjaajat jotka ovat tehneet kansiremontin tiloilla jälkikiristämässä kannen ja säätämässä venttiilin vai tuleeko kerralla 'oikein'?.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

12 Joulu 2019, 20:51

Q3 : Riippunee siitä reeraajasta, yleensä se homma tehtäneen samalla reissulla, ensimmäuínen jälkikiristys, 0.5-1h käytön jälkeen.

Q 2 : Ajelua vaikka puoltuntia - tunti, tai vaikka 4 tuntia, vaihtelevilla kierroksilla, ilman mitään isompaa rasitusta.

Q 1 : Eipä kyllä osaa sanoa, oudon oloista, tai kuvauksen perusteella vaikea päätellä yhtään mitään .....
Pumpun toiminta ? Ei venttiilit tai nostajat jumittele ? Onko savutusta, harmaata ? Käyntiinlähtö hyvä ?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

12 Joulu 2019, 22:09

Kun käynnistin tuli harmaata savua vähän tuoksui siltä kuin olisi polttoaineen hajua.
Kun aikansa oli käynnyt n.10min alkoi savu väheni ja muuttui lähes normaaliksi muuttuen kirkkaamaksi ja hivenen sininertäväksi.

Moottori lähti käyntiin kun startti aikansa avusti. Pakkosyötöllä ja pienellä kaasulla. (ei nestekaasulla vaan käsivivun asennolla).
Vähän paremmin kuin aikaisemmin ehkä n. 20 sek.( eka käynnistys, ressuhallissa ei ollut pakokaasun poistoputkea).

Käytin kasattaessa asennusöljyä väriltään vaaleanpunaista. en tiedä paloiko tämä sitten.
Venttiilin nostajat ja tangot laitoin samoille paikoille missä ne olivat.

mietin Onko nostajissa jokin suunta (sivu suunta ) vai saako kiertyä vapaasti nokka-akselin nokan päässä?.
Purettaessa nokka-akselia ei otettu pois. Ei näkynyt aihetta irroittaa.

Asennan uudet ilmasuotattimet jos ei saa happea tarpeeksi johtuisko siitä ylikierroskäynti.
Samalla kokeilen käyttää imusarjan hehkua.

Ruiskutuspumpun ja suuttimet on säätänyt merkkiliike. Uudet sisäkalut ja suuttimet. Testataan ja vilkaistaan kopan alle.
Viimeksi muokannut OttuM, 12 Joulu 2019, 22:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

12 Joulu 2019, 22:15

Myöhäisellä lie sitten hieman, eli hieman lisää ennakkoa moottoriin, eli syöttöpumpun pyörimissuuntaan. Eli pumppua kääntää tai koplinkista pumpun puoleista osaa pyörimissuuntaan , puolikas - milli ....
Liekkihehkua noiden ei pitäisi tarvita, lämpötilan ollessa -20 lämpimämmällä puolen
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

12 Joulu 2019, 23:52

Kai se hiukan tyrkkää mustaa putkesta kun painat kaasun pohjaan :?:
Jos ei niin syöttöä lisää, tukehtuu sopan puutteeseen.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

13 Joulu 2019, 00:03

Nostinkuppien kuuluu pyöriä moottorin käydessä hissukseen ( nokan koneistus nostossa ehkä hieman "toispuoleinen " )
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

14 Joulu 2019, 15:12

Kiitokset neuvoista.
Tuohon ruiskupumppuun sanoi korjaamo että laitetaan hieman tehoja lisää. en tiedä tarkoittiko kierroksia vai mitä.
Puhdistin siirtopumpun sihtin, oli kerännyt jonkinverran töhnää.
( Kokeilin ei muutosta, harmaa savu joka moottorin lämmetessä häviää. Ei pukkaa mustaa savua, kun ei voi ottaa kierroksia tuntuu hävittäjältä) .
Ilmanpuhdistin:
Q1. Pitääkö olla myös sisäsuodatin kyseisessä moottorimallissa?.
Ei ollut kuin isompi, alkujaan kun koneen ostin.

Kannenkiristys ja venttiilin säätö:
Q2. Täytynee ottaa irti venttiilipukit enne kannen kiristystä?, Pitääkö moottorin olla lämmin kiristettäessä?

Q3. Onko r-pumpun perässä oleva ennakkomerkki kyseisen moottorimalliin stemplattu 270 vm.-71 vai yleinen joka käy kaikkiin missä niitä käytetään (sims .) ?.

Ohjekirja 22 astetta (344). 20 astetta (384), Onko sama 270 -ssä ?.
Alkaako asteikko klo 12.00, eli siinä nolla astetta?.

Edit:
Poistettu säätön väärä suunta jos syöttö myöhäsemmälle.
Alla jusapen vastaus. kiitos helpistä.
Viimeksi muokannut OttuM, 15 Joulu 2019, 11:16. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

14 Joulu 2019, 15:33

Venttiilikoneisto ja ehkä suuttimetkin pitää irroittaa, jollei ole asiaankuuluvaa erikoisavainta käytössä kannen jälkikiristykseen.
On se ja sama, onko moottori kylmä vai lämmin, sama venttiilinvälyksiä säätäessä.

Ennakon säädöstä - aikaisemmalle jos haluaa, niiin pumppua käännetään moottorin käyntisuuntaan jos ennakkoa lisätään, vasten käyntisuuntaa myöhäisemmälle.
"oikealle" ? katsottuna mistä päin ? edestä ? Yleensä noissa aina puhutaan moottoria takaapäin katsottuna, jollei jossain opuksessa ole erikseen mainittu, että "edestä katsottuna".

Vanhemmissa Nuffeissa ennakot oli 28 ( alipainesäätöinen pumppu ) ja 25ast mekaaninen, "minimec" pumppu.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

17 Joulu 2019, 18:43

Sorvasin tapin 6.3 mm ja laiton minimec ohjeiden mukaan. Tarkistin ajoitusmerkkiä näyttäisi olevan myöhäsellä n.3 ast. eli osoittaa merkistä oikealla.

Silloin kun laitoin merkkiin noudatin ohjetta kun 1 syl. on puristus mittasin sen työntömitalla männästä. Ja vauhtipyörä ei ollut paikoillaan (moottoritelineessä).
Siinä mentiin metsään.

Laitan merkkiin ja testaan.

Kuitenkin kysymys imuventtiileihin.
Kannen koneistaja sanoi että imuventtiilin 'ohjuriläppää' (ilmanohjain) piti hiota, kun kannen oikaisun ja venttiilien pesäviisteen teon jälkeen vastasi kannen runkoon,
etteivät olleet istuneen hyvin, vaan oli jäännyt kantamaan.
Onko se tavallista jos vaihtaa uudet imuventtiilit kys.moottoriin että niitä pitää modata?.
Vai onko myynnissä olevat imuventtiilit yleismallia uudempiin moottoreihin.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

17 Joulu 2019, 19:21

Ei ole tavallista mutta laatu vaihtelee. Kukaan ei ole osannu selittää sen ohjaimen tarpeellisuutta.
Mukana kuin peräpukama!
Vastaa Viestiin