Leyland 384/270 Moottori

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

18 Loka 2019, 18:26

Ohjeen mukainen kiristys riittää.
Ei kannen pinnapultit yleensä tiukassa ole, pari mutteria päähän kiristäen ja kääntää auki.
Euron puukolla olen ite yleensä tiivisteenjämät kaapinu pois.
Ei tarvi tiivisteliimaa välttämättä, ite oon laittanut Hylomaria siihen nokka-akselin puolelle ulkoreunaan, ei ala niin herkästi tihkumaan öljyä ulos.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

18 Loka 2019, 21:59

Joo, 2 mutteria peräkkäin pinnaan, ja ne toisiaan vasten kirraten, ja pinna pois alemmasta mutusta auki kiertäen.
Vaikka, osaapi joku noista joskus olla aika sikatiukassakin, pinna lohkossa kiinni ..... Jos on kosteutta päässyt kierteille ....
Ja ei liimoja kansitiivisteeseen, ei ole sellaiseksi suunniteltu että moisia tarvii.
Aikaa myöten, puhtailla pinnoilla tiivisteen ollessa, se vaan "pinttyy" lämpötilavaihtelujen ja puristusvoiman vuoksi pintoihin kiinni.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

02 Marras 2019, 09:49

Kiitokset vastanneille.
Nyt iski matemaattinen pulma. Ajoitusmerkit kohdalleen.
Seloste:
Kun on laittanut kampiakselin hammasrattaan (25 hammasta) merkin ja välihammasrattaan (58 hammasta) kahden merkin,
sekä nokka-akselin (50 hammasta) merkin että ruiskutuspumpun (50 hammasta) merkit kohdalleen.
Ykkössylinterin männän ollessa ylä asennossa.

Q1.
Kun haluaa katsoa pitääkö merkit paikkansa. Montako kierrosta saa pyörittää kampiakselia että seuraavan kerran kaikki edellä mainitut merkit ovat vasttakain?.

Q2.
Vain onko merkkien asettaminen kohdalleen vain alkutilanne ja sen jälkeen kampiakselin pyöritelystä ei tarvitse välittää?.
Paitsi silloin kun asettaa venttiilien välykset.

Q3.
Mikä on oikea järjestys venttiilien säädölle?.
Viimeksi muokannut OttuM, 02 Marras 2019, 16:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

02 Marras 2019, 15:38

Joskus laskin, että montako kierrosta pitää pyörittää, että merkit taas kohtaavat. Olisko ollut jokin 33 kierrosta, tai sitä luokkaa .....
Ihan lähtökohtainen asetus se on. Venat säätelet kun cyl 1 vaihtaa, säädä 4, kun 3 vaihtaa säädä 2 kun 4 vaihtaa säädä 1 ja kun 2 vaihtaa, säädä 3
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

02 Marras 2019, 16:10

Kiitos Jusape neuvoista ja onnittelut.

Nyt pitäis laittaa suuttimet paikoilleen. Kansi kävi koneistamolla ja samalla siihen vaihdettiin myös suuttimien holkit.
Holkkeja on jouduttu hieman laajentamaan tuurnalla lisää yläpäästä, jotta ne voitiin asentaa puristamalla tiukasti paikoilleen.
Asenettaessa suuttimia holkkeihin, ovat suuttimet vähän väljät holkeissa.

Q1
Oletteko käyttäneet jotain tiivisteainetta suuttimen ja holkin välissä?

Q2
Samoin suuttimen ja kannen välissä jotain juuritiivistetta?.

Kanteen on tehty painetestit jokaiselle uudelle venttiili/suutinholkille kun ne ovat olleet paikoillaan, holkit lopullisesti läpäisseet testin..
Viimeksi muokannut OttuM, 03 Marras 2019, 11:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

03 Marras 2019, 00:01

Kupari tahnalla olen voidellut suuttimen rungot ennen asennusta, lähtevät sitten tuskatta ylös jos tarvii joskus irrottaa.
Ei niihin kuulu mitään tiivisteitä.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
NuffiPekka
Nuhvitietäjä
Viestit: 407
Liittynyt: 08 Touko 2011, 13:42
Konekalustoani: Nuffield 3 DL -59, Nuffield 4 DM KKK -60, Nuffield 460 -63, Nuffield 460 Riuku-Vammas -63, koesarjan n:o 54 Valmet 15, Belarus 420 -77,Belarus MTZ 50 -69
NLCF r.y jäsen Nro: 218
Paikkakunta: Perho

03 Marras 2019, 22:11

Eikös sentään se kupariprikka kuitenkin sinne holkin ja suuttimen väliin, tiivisteeksi.. :)
Vähän päivässä - eikä viikossakaa palijo mittää...
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

03 Marras 2019, 22:25

Eihän se holkin ja suuttimen väliin tule, vaan kannen ja suutinrungon väliin, jos holkki on "pohjatonta mallia" , kuppimalliseen "pohjalliseen" holkkiin ei tule erillistä tiivisteprikkaa ?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

04 Marras 2019, 07:03

Kiitos neuvoista.
Nuo suuttimenholkit ovat pohjattomia vain kupariputkn pätkiä,
toinenpää (yläpää) levenetty halkaisija suunassa.
( tilattu tämän sivuston mainostajalta).

Näihin on asennettaessa tehty lisää leveyttä tuurnalla kyseisiin kohtiin jotta pysyisi paremmin kannessa.kiinni kun valmiit lonkkasivat

Prikat tulee suuttimen ja kannen väliin. kuten on mainittu aiemmin viestiketjussa.

Alkuperäinen kysymys oli kun noita holkkeja on yläpäästä hieman levenetty käytetäänkö silloin holkin ja suuttimen rungon välissä jotain tiiviteainetta?.
Aikasemmin tuli esille että oli käytetty kuparitahnaa.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

04 Marras 2019, 15:20

Ei tarvi muuta kuin sen Kupari tahnan, estää suuttimen jumituksen siihen holkkiin.
Pohjalle toki se kupariprikka, kun on pohjaton holkki.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

13 Marras 2019, 14:30

Kiitos kommeteista.

Polttoaine virtauskaavio hukassa. Vaihdan uuden polttoainesuodatin rungon.

Q1.
Minne menee suuttimilta 'ylijäämä' polttoaineputket (paluu) joka haarautuu viimeisen suuttimen kohdalla ?. Olisiko tankki?, suodatin?, hehutulppa (imusarja)?.

A1.
Selvitin kirjastossa on nuffield 3 ,n polttoaine putkistosta periaatekuva.
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

18 Marras 2019, 13:43

Kytkinkoppa tulee kiinni vauhtipyörään yhdeksällä pultilla.
Mikä on kiristysmomentti näille pulteille?.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

18 Marras 2019, 14:47

Tarkoittanet nyt kopalla kytkinASETELMAA
Nehän on 5/16 pultit ( 1/2" kanta = ), eli pultti on n.8mm. 384 korjaamokirjassa ei mainittu momenttia noille, mut suuttimet on kiinnitetty saman halkaisijan omaavilla pulteilla, ja niille annetaan n.20Nm .
Ei ne kytkimessäkään ihan tolkuttomasti ole kiinni, pitkät pultit....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

19 Marras 2019, 12:41

Kiitos JusaPe

'Pirun nyrkki' on sanansa mittainen.
Kun nuo viisi pulttia joilla irrotusholkin liukuputki on kiinni koteloyksikössä.

Pitääkö juuri irroittaa VO ;n haarukka jotta saisi alemmat kaksi pulttia kiinni?.

Yritin jos pyöräyttäisi alemman koteloyksikön yläpuolelle ja kiinnittäisi heftiin
ja kääntää sen sitten yhdessä alemman koteloyksikön kanssa alapuolelle.
Mutta ei.
Kun vaihelaatikon puolella seinämässä on 'patti' joka estää kääntämisen.

Onko jollakin tiedossa kikka kolmosta?
Kuinka kiinnität pultit irroittamatta VO haarukkaa.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

19 Marras 2019, 15:05

Eikös siinä maljaholkissa ollut yhdessä kohtaa isompi reikä, jonka läpi saa taaempia pultteja kiristettyä, maljaa kierauttelemalla ?
Jokin tälläinen juttu siinä oli jonka kanssa itekkin aikanaan taistelin ja ihmettelin, muutamia vuosia jo aikaa kun kasannut, purkaessa noit ei aina niin jää muistiin ...
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Vastaa Viestiin