Leyland 384/270 Moottori

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

19 Marras 2019, 16:45

Joo juuri se 'maljaholkki' jossa reikä alempien pulttien asettamiseen..
Kiinnittäminen viidellä pultilla kotelon runkoon, kun se menee vain yhdessä kohtaa, jolloin reijät kohtaavat.

Onnistu kun aikani 6 tuntia purin ja kasasin pyörittelin purin ja kasasin.

Suunnitelijan kukkanen, oliisi VO haarukka parisenttiä lähempänä kytkintä ei mitään ongelmaa.
Viimein lopulta tärppäsi suomalaisella sisulla. Ei tarvinnut VO haarukkaa irroittaa akselilta.
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

21 Marras 2019, 20:45

Ohjaustehostin:
Q1. Miten voi testata kuinka paljon painetta ohjaustehostin tuottaa?.
Q2. Tehostimessa on 'ylipaine venttiili' kun sitä kiristää kasvaako paine työsylinterissä, vai onko tällä
venttiilillä mitää tekemistä ao paineeseen eli vain kierättää nestettä venttiilin kauttaa takaisin kun ohjaus on liikkumatta?.
Q3. Vain jokin muu käyttötarkoitus?.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

22 Marras 2019, 01:52

Tarkemmin en tiedä 7 ole perehtynyt, mutta paineen säätö ja varoventtiili on noissa Plessey pumpuissa, itse pumpussa.
Käsittääkseni. Sitä painevaroa ei yleensä ikinä laiteta muualle, kuin itse pumpun rakenteeseen.
Vapaavirtaus ja ehkä mahdollinen "shokkiventtiili" voi olla yhdistettynä tehostinsylinterin yhteyteen
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

22 Marras 2019, 21:02

Kiitos valaisusta Jusape.
öljysuodatin tiiviste ongelma. 'Tarvikeosassa' liian iso halk. tiivisterengas. Jää jotenkin kurttuun.
Q1. Onko öljysuodatin sylinterissä paine vaiko imu suodattimen sisässä?
Kun yritin käynnistää konetta pukkasi moottoriöljyä ulos.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

23 Marras 2019, 01:52

Painepuolella se suodatin on, ja harvan tarvikesuodattimen mukana tuleva kantti-O rengas on sinne maljan tiivistykseen edes sopiva.....
Valitettavasti .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

24 Marras 2019, 20:31

Jokuhan täällä vasta oli mitannut sen O-renkaan, vaan kun en muista missä ketjussa se oli..
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

24 Marras 2019, 20:42

No nyt p.. lykkäsi.
Yritin käynnistää konetta muutaman kerran, lykkäsi vaan harmaata savua, sitten kun käytin vähän 'starttipilottia' niin sepä kävin niin kauan kun eetteri loppui.
Testaus:
Akussa maataoitus miinus. Samoin rungosta starttiin. Toinen johto akku plus starttiin. Kokeiltu rosvojohdolla tästä startin herättimeen (samaan kohtaan virtalukosta tulee).
Muita sähköjohtoja ei vielä asennettu. Tuuletushihna asennettu latureineen ilman johtoja.

Q1. Mistä kohtaa moottorista pitää alkaa vikaa etsimään?
Q2. Tai kauanko pitää moottoria pyörittää yhtäjaksoiseti että ilmat poistuu suuttimilta?.

Polttoaine järjestelmä ilmattu syöttöpumpun ilmausruuviin saakka.

Syöttöpumpuun on tehty täydellinen korjaus samoin suuttimet säätetty pumpun mukaan.

Ennakkoa säätetty merkkiin. Kasattaessa pumpun akselin tappi tuli hammmasrattaan sisärenkaassa olevan loven keskelle. Ja jakopään merkit vastakkain ohjeen mukaan.
(Hammasratasta ei voi muuten asentaa jos tappi ei ole lovessa).

Mitä tehty moottorille:
1. Kansi oikaistu, uudet venttiiliohjurit, venttiilit ja suuttimien suojaputket painetestattu sekä tiivisteet js uusi kannentiiviste.
2. Kampiakselin ja kiertokangen laakerit uusittu.
3. Sylinteri, männät ja renkaat uusittu.
4. Öljypumppu uusittu.
5. Syöttöpumppu täysiremontti ja suuttimet uusittu samoin polttoainesuotattimet.

Missä mentiin metsään?. käynnistys/vika vinkkejä etsitään.
Viimeksi muokannut OttuM, 24 Marras 2019, 22:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

24 Marras 2019, 21:50

Ilmaa. Suihkuputket auki suuttimen päästä ja starttia.
Apuvirtaa on hyvä olla saatavilla, menee hetki ennen kuin nostaa löpöttiä suihkuille asti.
Niin, ja pakkosyöttö päälle.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

25 Marras 2019, 08:45

Kiitos nuhvi63, jusape ja muut avustajat.
Leyland 270 vihdoin käynnisty.
Täytyi katsoa nim. mrjusape videon hänellä kesti n 1.35 min käynistää L-270 moottori.
Ajattelin että sahaan samanverran. Kiitos videosta loi uskoa.

Eihän ne kyselyt tähän lopu.
Q1. Miten kuulolla voi päätellä onko syöttöajoitus kohdallaan?.

Q2. Onko tietoa ohjaustehostimen letkujen liitäntä järjestyksestä kumpi niistä on meno ja paluu?.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

25 Marras 2019, 11:56

Kuuleehan sen käynnistä. Jos nätisti käy ja ottaa kierroksia niin anna palaa vaan.
Oisko jollakulla kuvaa miten ne letkut on, en muista ulkoa.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

25 Marras 2019, 15:36

Pitääpi ottaa kuvaa tuolta irtomoottorisesta 384 leilasta, tai jommasta kummasta niistä ....

Edit : ei apuja,letkut tietty irti, enkä ulkoa muista minäkään....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

02 Joulu 2019, 16:17

Hehkutetaan.
Olen josku 15 vuotta sitten laittanut imusarjaan hehkutulpan. Tein koneremontin ja poistin johdot merkkamatta ja ohje mennyt kierrätykseen.
Onko jossain sähkökaaviota kyseiseen laitteeseen?.
Laitteessa on jonkinlainen 'kontroller' tai sen tapainen.
Siinä on tulo virralle ja lähtö hehkulle.
Sen lisäksi näyttäisi olevan yhteinen (2 nastaa) toinen ilmeisesti virtalukkoon ja
toinen merkkivalolle tai 'kellolle/merkkivalolle?'

Nyt kiinnostaisi tietää mihin kytketään tai kannattaisi kytkeä tulovirta ennen sulaketta
ao. 'kontollerille'?.

Edit:
Olen aikani pähkäillyt ja tullut siihen tulokseen, että se olisi rele.
Eli siihen tulee syöttövirta akun navasta tai virtalukon toisesta nastasta.
Ja ohjausvirta tulee virtalukon hehkutuksesta. Jolloin se sulkee syöttövirran -> hehkutulpalle.
Toinen nasta edell. on merkkivalolle.
Tämä on minun päätelmä.
Viimeksi muokannut OttuM, 04 Joulu 2019, 11:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

02 Joulu 2019, 19:07

En tiedä mikä hehkusysteemi sulla on, minun korvaan kuulosti oudolle. Liekö siinä jokin merkkivalosysteemi.
Yleensä noissa on vaan normaali löpöhehku johan tulee vain yksi piuha napilta tai virtalukolta.
Kun hehkutetaan niin minä lasken 15-20:neen kelistä riippuen ja sitten startataan.
Mukana kuin peräpukama!
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

04 Joulu 2019, 15:03

No nyt löyty tietoa releestä. (Kytkentärele tehomalli 12v 4-nap).
Vaikka itse releen tiedot ovat kadonneet. Releestä löytyi nasta merkkinnät 87, 30, 85 ja 86.
30 ja 87 ovat akun navalta -> hehkutulppaan ja 85 ja 86 ovat releen käämin virtapiiri (+, - , virtalukosta -> runkoon) hehkutusvirta vetää releen kiinni ja päästää virran läpi hehkulle.
Eli kaksi virtapiiriä ohjaus ja käyttö. Voihan hehkutus toimia yksinkertaisemmin suoraan virtalukon hehkutus -> hehkuun. Hehkutus on päällä kun starttaa konetta.
Sitä en tiedä nostaako rele jännitettä tuossa asennussarjassa, jonka mukana se tuli. ( tilattu varaosaliikkestä).
Jos hehku toimii ilman kyseistä releä on se turhake. Vois laittaa suoraan virtalukosta hehkulle ehkä sulakkeen kautta jottei johdot kärvenny.
Muuten löpö asennus on kunnossa hehkussa.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

04 Joulu 2019, 15:09

Tuo on ihan normi 4-napainen kytkevä rele. 30-napa on virransyöttö, 87-napa lähtevä.
85 ja 86 navat on releen vetokäämin natsat, ei merkitystä kumminpäin virta kulkee. Periaatteessa 30 ja 87 napojen välilläkään ei ole merkitystä virransyöttöjärjestyksessä.
5-napaisessa kytkevässä releessä on 2kpl 87 napoja ( esim ajo- , työ- tai lisävaloille, saa kummallekkin lampulle oman lähdön releeltä ), vaihtokärkirele on myös 5-napainen, mutta ulompi lähtevä on 87 ja sisempi 87A johon virta johtuu, kun rele ei saa herätettä.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Vastaa Viestiin