Leyland 384/270 Moottori

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

01 Loka 2019, 19:42

OttuM kirjoitti:
01 Loka 2019, 16:31
Kiitokset infosta jusape.
Nyt heitti tehtävän, kuinka vaihdat mäntäakselin 'puslan'.

Irti vanhan saa konstilla jollain, ja ehkä uuden asennettua?.

Uusi 'pusla' laakeri on himpun sisämitoiltaan pienempi kuin akseli.

Kuinka avarrat sen asennuksen jälkeen sopimaan männäntapille?.

Jos ei löydy ratkaisua täytyy jättää vanhat 'lonkkasijat' paikoilleen.
Tarkoitat kenties männäntapin helaa kiertokangessa :?:
Kanget ja männät tappeineen ja heloineen koneistamolle.
Ei onnistu jokapojan tallissa.
Ei ole kallis operaatio.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

03 Loka 2019, 10:03

Heitin koneistamolle, niinkuin esitettiin.
Uusi 'pulma' syntyi kun poistin venttiilit kannesta.
Osa ohjareiden reijistä (eli sisäpinta jossa venttiilinvarsi vikluttaa), pääosin pako-ohjarit oli kuluneet 'epäsäännöllisen pyöreäksi'.
Ja yhdessä tulo venttiilissä oli pyörimisen estokiilan suoraosuus kulunut ympyräksi. Ei toimi miten on suunniteltu.

jk.
postettu.
Oli kysymys venttiilien ohjainten hoonauksesta.
Ei ohjainta tarvitse hoonata ovat valmiiksi sopivalla välyksellä valmistettu.
Viimeksi muokannut OttuM, 06 Loka 2019, 07:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

03 Loka 2019, 11:26

Ohjureita ei hoonata eikä koneisteta mitenkään vaan käytetään nimensä mukaan ohjaimena
koneistettaessa istukkapinta kannesta.
Eiköhän se kansi ja venttiilit ole aika kypsiä ja painuneet syvälle pesiinsä.
Vaatinee venttiilityön ja istukkarenkaiden asennuksen tai venttiilityön ja kannen tasonkoneistamisen että saadaan
venttiilit oikeaan tasoon. Koneistamoon!
Mukana kuin peräpukama!
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

03 Loka 2019, 16:16

jamppi kirjoitti:
03 Loka 2019, 11:26
Ohjureita ei hoonata eikä koneisteta mitenkään vaan käytetään nimensä mukaan ohjaimena
koneistettaessa istukkapinta kannesta.
Eiköhän se kansi ja venttiilit ole aika kypsiä ja painuneet syvälle pesiinsä.
Vaatinee venttiilityön ja istukkarenkaiden asennuksen tai venttiilityön ja kannen tasonkoneistamisen että saadaan
venttiilit oikeaan tasoon. Koneistamoon!
Ääni tälle jos hyvä halutaan.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

04 Loka 2019, 19:07

Männänrenkaat.
Kysymys.
Uusissa männänregassarjassa on öljyrenkaissa pieni vaijeri/vetojousi rengas, renkaan sisäkehällä.
1. Pitääkö ne laittaa myös paikoilleen?.
Vanhoissa niitä ei ollut paikoillaan,

Renkaiden asetettaessa paikoilleen mäntään ja sitten sylinteriin.
2. Tuleeko renkaat sijoittaa männänuriin niin että renkaiden päät ovat edelliseen nähden 120 astetta ?
Vai onko jokin muu asetustapa?.
Ajattelin aloittaa asettelun niin että ylinrengas on n. klo 10. 'palouriin' nähden.
(kaksi upotusta ennen palosyvennystä).
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

06 Loka 2019, 14:37

Moottorinlohko:
Viesti otsikossa Jäähdytinnesteet öljyn sekaan.
On kuva jossa näkyy kannentiivisteen jäljet moottorilohkossa.
Pitääkö tälläiset jäljet kiilottaa pois?.

Venttiiliohjain::
Vaihtoin uudet venttiiliohjaimet, paitsi en yhtä.
Syynä se että ykköspytyn uusi pakoventtiilinohjain meni käsin painamalla paikoilleen.
Minkälainen korjaus on tässä tapauksessa, Riittääkö laakeriliima (loctite 648) pitämään paikoillaan?.
( Jousi painaa ohjainta)
Vai joutuuko 'poramaan' kantta ja laittamaan holkki vaiko uusi ohjain 'paksumpana'?.

Toivon myös edelliseen viestiin vastauksia.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8920
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

06 Loka 2019, 19:19

Puristusjousi kuuluu sinne öljyrenkaan sisään lisä"jouseksi" pukkaamaan sitä enemmän sylinteriputkea vasten.
Tuo ohjurijuttu onkin hiukan kinkkisempi, ehken lujalla lukitteella vois pysyä, venttiilijousistahan ei taida kuin sisempi painaa ohjuria ? Vaiko oliko molemmat ohjurin kauluksen päällä, en nyt itekkään varmaksi muista, ja tulin jo verstaalta poiskin ....
Kansitasossa saanee olla muutaman satasen - kymmenyksen syvyisiä, pieniä "naarmuja" olla, massapinnan alueella
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

12 Loka 2019, 19:55

Tuo irtonainen ohjuri korjattu koneistamolla ehkä niin että ohjurin ulkopintaan tehty hammastusta ympäriinsä (palkeenkieliä).
Ohjain puristettu paikoilleen. Liitoksessa käytetty myös mainitsemaani lukitetta. Lisäpitoa antamaan.

Q.
Kun kiertokangin osat kiinitetään toisiinsa pulteilla. Oletteko käyttäneet kiertokangen pulteissa myös lukiteainetta vaikka ne momenttiin kiristetään?.
esim. keskivahva kierrelukite varmistamaan pultin löyhtymistä. (pulteissa ei ole lukitelevyjä).
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8920
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

14 Loka 2019, 20:35

Ei lukitetta, eikä tarvii käytännössä lukitelevyjäkään, jos niitä joskus on ollut.
Momenttiin vaan, kierteet hyvin öljyttynä, niin kyllä ne siellä pysyy.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

18 Loka 2019, 14:12

Kiitos vastauksista. Lisäkysymyksiä projektin edetessä.
1. Onko tuolla ohjeessa oleva momentti 8.3 kpm se arvo jota olette käyttäneet kiertokangien pultteissa vai pitääkö olla enemmän kun kierteet ovat 'kuluneet'?.
2. Moottorilohkossa on kannen vaarnapultit. Miten on helpoin saada ne pois.
Tarkoitus on hioa kevyesti 320 santapaperilla kannentiivisteen jäljet pois, mutta pultit ovat tiellä.
3. Tarviiko niitä hioa? Näyttäisi olevan tummentumia niissä kohden joissa kannentiivisteessä on aukkoja, ehkä piittymää öljyistä.
4. Käytetäänkö kannentiivisteessä tiiivisteliimaa?. Kun poistin vanhaa tiivistettä, sai liottaa ja hangata tiiviste jäämiä pois.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

18 Loka 2019, 18:26

Ohjeen mukainen kiristys riittää.
Ei kannen pinnapultit yleensä tiukassa ole, pari mutteria päähän kiristäen ja kääntää auki.
Euron puukolla olen ite yleensä tiivisteenjämät kaapinu pois.
Ei tarvi tiivisteliimaa välttämättä, ite oon laittanut Hylomaria siihen nokka-akselin puolelle ulkoreunaan, ei ala niin herkästi tihkumaan öljyä ulos.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8920
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

18 Loka 2019, 21:59

Joo, 2 mutteria peräkkäin pinnaan, ja ne toisiaan vasten kirraten, ja pinna pois alemmasta mutusta auki kiertäen.
Vaikka, osaapi joku noista joskus olla aika sikatiukassakin, pinna lohkossa kiinni ..... Jos on kosteutta päässyt kierteille ....
Ja ei liimoja kansitiivisteeseen, ei ole sellaiseksi suunniteltu että moisia tarvii.
Aikaa myöten, puhtailla pinnoilla tiivisteen ollessa, se vaan "pinttyy" lämpötilavaihtelujen ja puristusvoiman vuoksi pintoihin kiinni.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

02 Marras 2019, 09:49

Kiitokset vastanneille.
Nyt iski matemaattinen pulma. Ajoitusmerkit kohdalleen.
Seloste:
Kun on laittanut kampiakselin hammasrattaan (25 hammasta) merkin ja välihammasrattaan (58 hammasta) kahden merkin,
sekä nokka-akselin (50 hammasta) merkin että ruiskutuspumpun (50 hammasta) merkit kohdalleen.
Ykkössylinterin männän ollessa ylä asennossa.

Q1.
Kun haluaa katsoa pitääkö merkit paikkansa. Montako kierrosta saa pyörittää kampiakselia että seuraavan kerran kaikki edellä mainitut merkit ovat vasttakain?.

Q2.
Vain onko merkkien asettaminen kohdalleen vain alkutilanne ja sen jälkeen kampiakselin pyöritelystä ei tarvitse välittää?.
Paitsi silloin kun asettaa venttiilien välykset.

Q3.
Mikä on oikea järjestys venttiilien säädölle?.
Viimeksi muokannut OttuM, 02 Marras 2019, 16:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8920
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

02 Marras 2019, 15:38

Joskus laskin, että montako kierrosta pitää pyörittää, että merkit taas kohtaavat. Olisko ollut jokin 33 kierrosta, tai sitä luokkaa .....
Ihan lähtökohtainen asetus se on. Venat säätelet kun cyl 1 vaihtaa, säädä 4, kun 3 vaihtaa säädä 2 kun 4 vaihtaa säädä 1 ja kun 2 vaihtaa, säädä 3
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

02 Marras 2019, 16:10

Kiitos Jusape neuvoista ja onnittelut.

Nyt pitäis laittaa suuttimet paikoilleen. Kansi kävi koneistamolla ja samalla siihen vaihdettiin myös suuttimien holkit.
Holkkeja on jouduttu hieman laajentamaan tuurnalla lisää yläpäästä, jotta ne voitiin asentaa puristamalla tiukasti paikoilleen.
Asenettaessa suuttimia holkkeihin, ovat suuttimet vähän väljät holkeissa.

Q1
Oletteko käyttäneet jotain tiivisteainetta suuttimen ja holkin välissä?

Q2
Samoin suuttimen ja kannen välissä jotain juuritiivistetta?.

Kanteen on tehty painetestit jokaiselle uudelle venttiili/suutinholkille kun ne ovat olleet paikoillaan, holkit lopullisesti läpäisseet testin..
Viimeksi muokannut OttuM, 03 Marras 2019, 11:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin