Ulosoton kytkeminen

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

leuku472
Kolmos -nuffisti
Viestit: 15
Liittynyt: 12 Joulu 2018, 08:10

19 Joulu 2018, 21:38

Laitoin pari kuukautta sitten 472 leukun. Siinä on hirveän raskas laittaa ulosotto päälle ja kun sen saa päälle ei tahdo millään lähteä pois. Kytkin irrottaa hyvin ja menee rutisematta päälle kun jaksaa yrittää. Sekura hytti ja oikeassa takanurkassa pieni vipu. Osaako kukaan neuvoa?
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

20 Joulu 2018, 09:42

Jos parikytkin on säädetty oikein ja vo menee rutinoitta päälle, niin ei taida jäädä muuta enää kuin että on boorit kuluneet sieltä vo-akselilta, ja siksi ahistaa.
Tai siirtohaarukka taipunut, tai jtn.
Ootellaanpa vielä muiden tietäjien kommenttia 8)
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
leuku472
Kolmos -nuffisti
Viestit: 15
Liittynyt: 12 Joulu 2018, 08:10

20 Joulu 2018, 23:08

Kiitos viestistä. Tämä on minulle uusi tuttavuus ja on pitkään seisonut edellisellä omistajalla. On ollut kyllä polkimista lähtien kaikki jumissa ja olen sitä herkistellyt mutta tuo ulosoton kytkeminen on todella hankala.
leuku472
Kolmos -nuffisti
Viestit: 15
Liittynyt: 12 Joulu 2018, 08:10

21 Joulu 2018, 01:28

Näkyy siinä pakkasella jäähdytin vähän vuotavan ja vas jarruakselin stefa myös. Muuten hyvän tuntuinen peli. Käynnistyy hyvin ja kaikki nappulat hytissä toimii. Tietenkin se piti tänne Lappiin saada keskellä talvea kun on raikas keli sitä pihalla avokäsin laitella. Aikaa olis kyllä odottaa kesää, mutta ostin lumilinkon siihen, niin en millään malta olla rassaamatta. Etukuormaaja siinä ei ole ollut ja sen laitan seuraavaksi. Jos joku tietää kuormaajaa, niin olen sellaista vailla
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

21 Joulu 2018, 09:25

leuku472 kirjoitti:
19 Joulu 2018, 21:38
Laitoin pari kuukautta sitten 472 leukun. Siinä on hirveän raskas laittaa ulosotto päälle ja kun sen saa päälle ei tahdo millään lähteä pois. Kytkin irrottaa hyvin ja menee rutisematta päälle kun jaksaa yrittää. Sekura hytti ja oikeassa takanurkassa pieni vipu. Osaako kukaan neuvoa?
Ei näytä nuo leukkuasuantuntiat viitsiä vaivautua vastaamaan niin yritänpä kuitenkin jotain neuvoa.

Minä mitään leukuista tiiä, mutta olettaisin että vaijeri jumitaa.

Kytkin on irtikytketty, kun käsivipu on vedetty aivan ylös. Kun vipu on vedetty aivan ylos, lukituu se tähän asentoon ja vapautuu vetämällä sitä vähän ylospäin ja painamalla samalla nuppia, joka on vivun päässä.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
leuku472
Kolmos -nuffisti
Viestit: 15
Liittynyt: 12 Joulu 2018, 08:10

21 Joulu 2018, 14:11

Sitä vaijeria minäkin arvelin. Pitää kokeilla vaihtaa ensin se.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

21 Joulu 2018, 14:43

Myös vaijerin rasvaus tippakannulla + öljyllä tai jollain lääkeruiskupruutalla vaikka glykolilla, auttaa kuivan vaijerin kitkaan sitä vähentäen.
Tätä kokeilisin ensimmäisenä
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

21 Joulu 2018, 16:08

Ai niin, se on uudempiin laitettu vaijeri käyttö tällekin :shock:
Tuo oma sininen kun on vähän karumpi laite :lol: :lol:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
leuku472
Kolmos -nuffisti
Viestit: 15
Liittynyt: 12 Joulu 2018, 08:10

22 Joulu 2018, 21:58

Taitaa siinä vanhemmassa mallissa toimia paremmin tuo ulosotto. Kokeilen rasvata vaijeria ensin jos notkistuisi. Nyt on pakkasta 23 niin täytyy odotella että lauhtuu.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

22 Joulu 2018, 22:07

kannatta kokeilla miten vipu liikkuu jos vaijerin ottaa alapaastään irti 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

22 Joulu 2018, 22:10

Taaveteis ainakin toi toimii ihan ok kevyesti, vaijerin osalta, korkea sekä tuo Leukua vastaava pyöreämpi Sekura-hytti, kunhan vaijeriin ei ole päässyt kosteutta / ja edes satunnaisesti vaijeria voidellaan. Ainakin Taavetis on rasvanipat vaijereissa ( voa ja käsijarruvaijerit ) , joiden voiteluun suositellaan ohjekirjassa SAE 140 öljyä
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
leuku472
Kolmos -nuffisti
Viestit: 15
Liittynyt: 12 Joulu 2018, 08:10

24 Joulu 2018, 14:22

Nippoja ei näytä olevan, mutta ruiskutin pakkasen kestävää rasvaa kahvan tyveen, niin vähän keveni. Täytyy käyttää vaijeri alapäästä irti, niin sitten tietää enemmän.
Onko tietoa, miten käy 805 valmetista etukuormaaja tuohon. Rungon leveys siinä lähinnä. Leukussa se on jotakin 53cm. Olisi Vila kuormaaja tiedossa.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

24 Joulu 2018, 15:54

Eipä ossaa kuormaajan sovittamisen helppouteen tai vaikeuteen sanoa mitään. Sovitteet tuskin ihan likikään "heittämällä" sopii, ainakin kiinnikereiät on erit, myös sovitteiden muu rakenne saattaa olla hyvinkin eri, eri konemalleissa, vaikka aisastot saattaisi sopia eri tyypeistä keskenään.
Naapuris on kyl 805 Valtra 1405 kuormaajalla ( Vilskeen tekemä ) ja Mamman Cassussa on Vilske 1405 kuormaaja, molemmat siis hyvin samalta aikakaudelta, mut kauhan kääntö on ihan erillainen, enkä oo tutkinut, sopeisiko aisastokaan ristiin vaihtaa.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

06 Maalis 2019, 23:12

Tuohon voa-kytkennän jäykkyyteen, omalla kokemallani myös se itse kytkentävipu voi olla jäykkä liikkumaan, samaten kuin vaijeri. Sekuran hytissähän on muuten yhteensä 8 vaijerivälitteistä toimintoa jos nyt oikein muistan. :wink: Omassa 804 oli nuo vivut yhtä juntturassa kuin vaijerit. Kun muovisen sivukonsolin irrottaa (jos on tallella) niin ne vivustot saa sen jälkeen helposti irti ja herkisteltäväksi. Samalla kannattaa herkistellä nostolaitteen hallintavipu.
viilis05
Mini -nuhvisti
Viestit: 1
Liittynyt: 19 Marras 2019, 22:27
Konekalustoani: Leyland 262,pappatunturi 74
Paikkakunta: Hailuoto

24 Marras 2019, 00:09

miten se 262 ssa ulosottoa ei saa päälle vivuista... vain moottorin sammuttamalla :( miten tulisi edetä?
Vastaa Viestiin