Leyland 384 vm.-70 latausongelmia

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Leilaukko
Vitos -nuffisti
Viestit: 43
Liittynyt: 20 Syys 2018, 19:13
Konekalustoani: Leyland 384 vm -70
NLCF r.y jäsen Nro: 560

03 Loka 2018, 20:31

Terve!
Onko jotain keinoa päätellä onko vika laturissa vai lataussäätimessä?
Kyseessä on plus-maadoitettu tasavirtalaturi. Oireet: latausvalo palaa,mittari on juuri ja juuri vihreällä alueella. Jännite akun navoista mitattuna 12,2 volttia tyhjäkäynnillä,kierrosten nostaminen ei vaikuta. Jos parkit laittaa päälle,jännite putoaa 12,1 volttiin.
Eihän se uusi laturi kallis ole,mutta tässä olisi hyvä tilaisuus oppia vianmääritystä :D
Nuhvikalle
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 594
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
Paikkakunta: Kuusamo

04 Loka 2018, 21:17

Varmaan kannattaisi ensimmäisenä tarkistaa laturin hiilet !!!
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
Leilaukko
Vitos -nuffisti
Viestit: 43
Liittynyt: 20 Syys 2018, 19:13
Konekalustoani: Leyland 384 vm -70
NLCF r.y jäsen Nro: 560

19 Tammi 2019, 16:09

No niin,latausongelmia ratkottu,mutta äly loppuu..
Vaihdoin vaihtovirtalaturin tasavirtaisen tilalle.
Uusi laturi mallia 18acr,IKH:lta tilasin.
Laitoin paksun kaapelin suoraan startin päähän,ja akku käännetty niin että - on maissa.
Heräte pitäisi laturille saada. Sain ohjeet vetää virtalukolta latauksen merkkivaloon johdon,ja siitä laturin ind-liittimeen.
Mittaristoon menee pyöreä pistoke jossa paljon johtoja. Mikähän niistä johdoista on latauksen merkkivaloon yhteydessä? Millä sen saisi selville?
Mittariston takana ei lue mitään,enkä löytänyt jäsenkirjaston kytkentäkaaviosta latauksen merkkivaloa ollenkaan.
Äkkiäkös sitä uuden merkkivalon asentaa,mutta pitäisin mielellään mittaritaulun alkuperäisenä...
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

19 Tammi 2019, 16:56

Ota mittaristo irti ja avaa se, sieltä pystyy kattomaan mihin pinniin tulee mitäkin.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Leilaukko
Vitos -nuffisti
Viestit: 43
Liittynyt: 20 Syys 2018, 19:13
Konekalustoani: Leyland 384 vm -70
NLCF r.y jäsen Nro: 560

19 Tammi 2019, 19:30

Kiitoksia!
Pitää perehtyä kunhan keli lauhtuu. Sain kuitenkin vehkeet siinä määrin kuntoon että ajamaan pääsin. Latausvalon virkaa toimittaa tällä hetkellä vanha virtakynä :D
Ymmärrän kyllä että tuo viritys on vaarallinen ja korjaan sen ensi tilassa
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

19 Tammi 2019, 20:33

Kyseinen säädin löytyy ainakin 4/65:sesta nuhvista akun lähettyviltä, käsitääkseni oikealta puolelta. Leukkujen korjausohjekirja on vailinainen, tämmöistä ei löydy :o
https://www.konekorjaamo.fi/traktorit/t ... aadin.html
Liitteet
IMG_2212.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

19 Tammi 2019, 22:14

Eikös tuossa vaihtovirtasessa ole sisäinen säädin.
Ei siis tarvi tuota ulkoista säädintä.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Leilaukko
Vitos -nuffisti
Viestit: 43
Liittynyt: 20 Syys 2018, 19:13
Konekalustoani: Leyland 384 vm -70
NLCF r.y jäsen Nro: 560

20 Tammi 2019, 09:50

Tässä 18acr-laturissa on sisäinen säädin ja se maadottaa itsensä kiinnityksestä suoraan runkoon,eli laturille menee vain kaksi johtoa: paksu johto startin päästä ja pienempi heräte.
Lataus toimii,mutta lokasuojien päällä olevat valot ja vilkut lakkasivat toimimasta...
Sähkö ei ole minun ystäväni... :D
Leilaukko
Vitos -nuffisti
Viestit: 43
Liittynyt: 20 Syys 2018, 19:13
Konekalustoani: Leyland 384 vm -70
NLCF r.y jäsen Nro: 560

20 Tammi 2019, 09:58

Ai niin,vähän lisätietoa jos joku muukin tällaisen laturin haluaa leylandiin laittaa:
Alkuperäinen kiinnityspultti joka tulee laturin alempaan kiinnikkeeseen jää lyhyeksi,korvasin sen m8-kierretangolla johon laitoin aluslevyt ja nyloc-mutterit päihin.
Hihnaa ei saanut tarpeeksi kireälle koska uudessa laturissa hihnapyörä on pienempi. Katkaisin ylemmän kiinnitysraudan jolla säädetään kireys ja laitoin noin 15mm jatkoa.
Laturi tulee aika lähelle sivupeltiä mutta ei osu.
Uuden hihnan kanssa säätö olisi saattanut riittää.
Hihna sattui oikeaan linjaan,sitä ei tarvinnut korjailla.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

20 Tammi 2019, 11:27

nuhvi63 kirjoitti:
19 Tammi 2019, 22:14
Eikös tuossa vaihtovirtasessa ole sisäinen säädin.
Ei siis tarvi tuota ulkoista säädintä.
Kyseessä on plus-maadoitettu tasavirtalaturi.
Näin kertoi Leilaukko topikin alussa :o vaihtovirtalaturissa on sisäinen säädin.
Jäi huomioimatta seuraava:
Vaihdoin vaihtovirtalaturin tasavirtaisen tilalle.
Uusi laturi mallia 18acr,IKH:lta tilasin.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

20 Tammi 2019, 14:29

tuohon merkkivalon kytkentään pitäisi pystyä soveltamaan uudempaa kytkentäkaaviota, jäsenten kirjastosta suomenkielinen löytyy Leyland 245-472 kohdasta.
jos kytkiessä epäilyttää oikean pinnin löytyminen niin kokeile niin että se koetuskynä on johdossa välissä jolloin todennäköisesti sekä kynä että mittariston lamppu hehkuvat.
tuolla mainitaan pinnin numerona 14 ja minä en muista että lukeeko sitä missä mutta tutkisin sekä mittariston että siiheen tulevan pistokkeen molemmin puolin 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Leilaukko
Vitos -nuffisti
Viestit: 43
Liittynyt: 20 Syys 2018, 19:13
Konekalustoani: Leyland 384 vm -70
NLCF r.y jäsen Nro: 560

21 Tammi 2019, 11:14

Kiitoksia taas avusta!
Avaan mittariston tutkimuksia varten ja vaihdan sinne samalla uudet polttimot niin näkee pimeälläkin mitä mittarit näyttää.
En kuitenkaan tänään,aamulla -23 astetta mittarissa...
Leilaukko
Vitos -nuffisti
Viestit: 43
Liittynyt: 20 Syys 2018, 19:13
Konekalustoani: Leyland 384 vm -70
NLCF r.y jäsen Nro: 560

17 Huhti 2019, 20:03

No niin,muutama kuukausi vierähti mutta nyt alkuperäinen latausvalo palaa tarvittaessa :D
Purin mittariston,ja kierroslukumittarin irrottamisen jälkeen löytyi oikea pinni helposti.
Vilkut ei toimi vieläkään,epäilen että vilkkukatkaisin on rikki.
Tutkimukset jatkuu aina inspiraation yllättäessä.
Offtopic:tilasin uudet raidetangon päät ulko- ja sisäpäähän molemmin puolin,ja ohjaustehostimen sylinterin pään ja tapin johon se tulee kiinni. Jos sitä kohta pysyisi omalla kaistalla...
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

17 Huhti 2019, 20:19

Ei mulla muuta, mut sattuu olemaan rempas työn alla kans nyt 384 -70 kones........
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Leilaukko
Vitos -nuffisti
Viestit: 43
Liittynyt: 20 Syys 2018, 19:13
Konekalustoani: Leyland 384 vm -70
NLCF r.y jäsen Nro: 560

17 Huhti 2019, 20:24

Jusape,kun omistaa vanhan traktorin ei ole tekemisen pulaa :D
Välillä vähän kehtuuttaa tehdä,mutta tuleehan siitä hyvä mieli kun saa jonkun kohdan kuntoon.
Jahka saan sähköt ja ohjauksen kuntoon koittaa jarrujen vuoro...
Vastaa Viestiin