Apua! 384 Leyland jurisee moottorijarrutuksessa

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

stoivola
Kolmos -nuffisti
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Kesä 2009, 06:36
Paikkakunta: Lohja

09 Elo 2018, 07:44

Hei,

Ääni on hurjan kuuloinen varsinkin isommilla vaihteilla (4/5). Kertojan asennolla ei ole väliä. Ääni tuli kesken pitkän maantieajon, onnuin varovasti kotiin tyhjä kärry perässä 15 kilometrin verran.

Nostin toisen takapyörän ilmaan ja pyörittelin, vapaalla kuuluu jonkinlainen naputtava ääni, vaihde päällä takapyörää saa käännettyä epänormaalin paljon. Tuntuu kuin jokin hammaspyörä olisi liian kaukana paristaan. Täki voihan se olla hammasratas, mutta oire tuntuu samalta riippumatta renkaan asennosta, niin vaikuttaa että ei olisi yksittäinen katkennus hammas?

Mistä kautta vikaa kannattaa lähteä etsimään? Ajattelin aluksi ottaa laatikon kannen auki, pääseekö sieltä näkemään jos jossakin akselissa on väljää? Mikä laakeri näissä tavallisesti hajoaa?

Pitääkö/kannattaako hytti ottaa pois jos vaihteistoa lähtee tutkimaan?`

t. Samuli
Nuffield DM 4 - vm 58?
Leyland 384 - vm 71
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

09 Elo 2018, 09:24

Vaihteiston kannen aukaisulla aloittaisin. Tsekkaa sen keskilaaakerin kunnon. Tuli ajatuksiin oireista et pinjoni, vaihteiston taaempi yläakseli, pääsisi pituussunnassa liikkumaan ?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

09 Elo 2018, 10:55

Mä ottasin taas perärepun irti ekana. Purkamaan sen joutuu jokatapauksessa. Noistahan on menny myös tasauspyörästöjä paskaksi.
Mukana kuin peräpukama!
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

09 Elo 2018, 13:41

Se on toinen vaihtoehto, tasuripyörästön tapin pikkurattaiden helat ?
Mut jos pidemmän maantieajon jälkeen on alkanut oirehtimaan, niin arpoisin kyllä ennemminkin keskilaakeria ....

Ehkä molempi parempi, kannen aukaisu ei mahdoton homma ole, kuten ei myöskään perärepun irroitus .... Tosin reppu vaatii melkein jonkin nostinvälineen, moottorinostimen tai muun vastaavan .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
stoivola
Kolmos -nuffisti
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Kesä 2009, 06:36
Paikkakunta: Lohja

09 Elo 2018, 14:27

Hei,

Sain juuri auki vaihteiston kannen ja löysin ainakin yhden vian: Ylimmän akselin sakaramutteri on kiertynyt kokonaan auki! Onko tuo juuri se paljon puhuttu keskilaakeri?

Sormella tunnustellen kuulat tuntuivat olevan OK järjestyksessä, eli voiko tästä selvitä mutterin kiristyksellä? Onko tuolle jotain tiukkuutta, minulla ei tosin ole sakara avainta, eli tuo menee varmaan tampilla tai vastaavalla tuntuman mukaan. Lukitus on varmaan sillä peltiliuskalla joka on mutterin alle jäävässä prikassa?

Se mitä jätin kirjoittamatta aikaisemmin oli että eilen laskin öljyt pihalle enkä sieltä ainakaan löytänyt mitään mujua taikka laakerin/hampaan kappaleita.

t. Samuli
Nuffield DM 4 - vm 58?
Leyland 384 - vm 71
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

09 Elo 2018, 14:53

stoivola kirjoitti:Hei,

Sain juuri auki vaihteiston kannen ja löysin ainakin yhden vian: Ylimmän akselin sakaramutteri on kiertynyt kokonaan auki!

Sormella tunnustellen kuulat tuntuivat olevan OK järjestyksessä, eli voiko tästä selvitä mutterin kiristyksellä?
t. Samuli
Ei muuta kuin kirit niin tiukkaan kuin saat. Josko sieltä ei muuta vikaa löydy niin avot.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

09 Elo 2018, 15:11

Ompa outo vika. Tuon laakerin asemointi vaikuttaa sitten pinionin ja lautaspyörän välykseen.
Sille akselille on terkka mittakin olemassa mutta et pääse sitä mittaamaan. Kannattaa vähän tunnustella sitä välystä.
Mukana kuin peräpukama!
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

09 Elo 2018, 15:39

Vikaa voi olla myös siellä tasauspyörästössä. Miun Leukusta oli se pikkurattaiden akseli poikki ja syvillä naarmuilla.
Ei tosin pahaa ääntä pitänyt, mutta huomasin kun lumikelissä traktori oli kuin pässi narussa, eli meni suoraan,
kääntyi vain jarrulla.
Rattaat ja akseli löyty sillon Heinolasta :D
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

09 Elo 2018, 18:45

jamppi kirjoitti:Ompa outo vika. Tuon laakerin asemointi vaikuttaa sitten pinionin ja lautaspyörän välykseen.
Sille akselille on terkka mittakin olemassa mutta et pääse sitä mittaamaan. Kannattaa vähän tunnustella sitä välystä.
Tarkoitatko jamppi tätä mitaa ? Vaihteiston pääakseli. Pienen vetopyörän asema...... 30,16 mm pienen vetopyörän hiotueta pinnasta tasauspyörästön laakeripesien aukkojen etureunaan.
Pääakselin lukkomutterin kiristysmomentti 250 Nm 25 kpm.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
stoivola
Kolmos -nuffisti
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Kesä 2009, 06:36
Paikkakunta: Lohja

09 Elo 2018, 19:12

Hei,

Kiristin sen mutterin arviokaupalla. Luultavasti meni samaan tiukkuuteen kuin alunperinkin, kun lukitsin sen samalla lipareella jossa oli vanhastaan lyöty hyvin pieni patti. Itse taivutin sen kunnolla koloon. Lisäksi laitoin ruuvilukitetta.

Pääasia on että jurina hävisi! Eihän tuo kabiini hiljainen ole mutta kyllä sillä taas kuulosuojaimet päässä uskaltaa ajaa. Todella mukavaa että joskus pääsee näiden vanhojen vekottimien kanssa vähän pienemmällä rempalla kuin mitä odottaa. Lisäksi tuossa yksilössä laatikon rattaat olivat todella hyvässä kunnossa.

Kiitoksia kaikille avusta ja kommenteista.

t. Samuli
Nuffield DM 4 - vm 58?
Leyland 384 - vm 71
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

09 Elo 2018, 21:22

Olipa vaan mullakin keskilaakeri löysällä Turbonuffista, jonkun edellisen jäljiltä....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
stoivola
Kolmos -nuffisti
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Kesä 2009, 06:36
Paikkakunta: Lohja

10 Elo 2018, 08:42

Hei,

Tuo mutterin löystyminen on kyllä mysteeri, traktori on ollut minullakin toistakymmentä vuotta ja sitten löystyi. En tiedä milloin on laitettu paikalleen, voihan se olla alkuperäinenkin.

Varmaan ainoa vika asennuksessa on ollut liian vaatimaton lukitusnysty, joka sitten lopulta antoi periksi.

t. Samuli
Nuffield DM 4 - vm 58?
Leyland 384 - vm 71
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

10 Elo 2018, 09:11

Oliko keskilaakerin lukitusruuvi paikoillaan? Jos koko paketti pääsee liikkumaan niin ei ne peltilipareet sitä pidä paikoillaan. Lähes aina kuulahäkki on toiselta puolelta hävinny tai rikki, se taas aiheuttaa laakeriin vääränlaisia voimia.
Mukana kuin peräpukama!
stoivola
Kolmos -nuffisti
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Kesä 2009, 06:36
Paikkakunta: Lohja

10 Elo 2018, 14:00

Hei,

Kyllä se kuulanpidin näytti olevan molemmilla puolilla ehjä, samoin ruuvi oli siellä. Täytyy seurata ja kuulostella tuota, mutta toistaiseksi vaikuttaa hyvältä.

t. Samuli
Nuffield DM 4 - vm 58?
Leyland 384 - vm 71
Vastaa Viestiin