262 tarkastuskohteita

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Fantom
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 29 Heinä 2018, 05:34

31 Heinä 2018, 06:13

Terveppä terve !

Kesäkuuma sekoitti kaalin ja tuli vaihdettua 262 Leyland -77 traktoriin. (etellinenkin oli englantilainen ja sininen :lol: ) Raktori on suht koht siistissä kunnossa, mutta tietenkin siellä sun täällä on jotain korjailtavaa.
Mitähän on nyt sellaisia kohtia, mitä pitäisi kattoa heti ensi alkuun ?
Perärepun sokan vaihdoin sinne ja siellä oli jonkin sortin kaksikerroksinen putkisokka, jonka uloin kerros oli toisesta päästä hiton kulunut ja toisessa päässä murtuman alkua.. Joku on aiemmin jotain työkonetta varten rakennellut siihen lisähydrauliikkaa, jota käytetään alemmasta takaikkunasta. Se toteutus ei mielestäni ollut kovin hyvä, kun se oli ihan kipin lähtöön kytketty ja paluu perärepun täyttöaukkoon. No, ei mulla mitää käyttöä lisähydrauliikalle olekkaan ja jätin sen pois siitä. Jos tulee tarvis, niin täytyy sitten palata siihen.
Sähköistä sen verran, että ne pitää rakentaa uudestaan. (vaikkakin sielä on mitä hienoimpia liitoksia, johdotuksia ja muita patentteja...)

Hiljaa hyvä tulee ja vähän päivässä.... :D :D
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

31 Heinä 2018, 07:10

British Steel teki kerran tälläisen listan ostosta/tarkistuksesta, pätee aika hyvin mallista riippuen vieläkin:

Ostohetkellä:

-kunnossa ollessaan käynnistyvyys on hyvä, ei tartte sahata
-yleensä jarruja joko ei ole tai siten ne haukkaavat apinan raivolla
-sähköistäkään ei kannata liikaa ottaa oiretta
-alhaiset öljynpaineet, valkoinen/sininen pakokaasu, vaihteiston naksuttava ääni, väljät ohjaushilut, öljyvuodot ym. normijutut toki tulee huomioida

Koeajon jälkeen:

-Jäähdytysnesteen määrä ja kunto. Musta tai ruskea neste on vanhaa ja ruosteen sotkemaa ja kertoo muutenkin koneen pidosta.
-Moottoriöljyn väri, ei saa olla harmaata.
-peräöljyihin ei valitettavasti ole näissä tikkua
-ulosoton toiminta (vipu alhaalla takavasemmalla), pysyykö päällä, katkeaako veto kun vasemman puoleisesta käsivivusta vetää? Kuuluko ylimääräisiä ääniä (VO painelaakeri) vipu taakse vedettynä?
-nyppiikö nostolaite kuorman kanssa, jos nyppii, niin mieti nyppiikö asiantila sinua. Jos ei niin ok.
-edellä mainittu perärepun/kannen kunto. Hyvin hitsatun repun kanssa voi tehdä kaikkia normaaleja maataloustöitä. Kansi voi olla haastavampi.

Jos pääsette hinnasta sopuun, niin kotona sitten öljyjen ja suodattimien ym. normihuollon lisäksi:

-peräreppu irti ja hydraulipumpun imusuodattimen puhdistus, nostolaitteen sokan tarkastus, tasauspyörästön helojen kunnon tarkistus
-vaihteiston kansi irti ja keskilaakerin sekä kertojan neulalaakereiden kunnon tarkistus (hammaslääkärin peilillä)
-jos kytkimessä jokin vähänkin epäilyttää, niin aukaisu, ennen kuin rikkoutuu (asetelma kallis, kulutusosat kohtuuhintaisia)

Näillä eväillä ja päivittäisillä moottoriöljyn ja jäähdytysnesteen tarkistuksilla mennään pitkälle. Muu on kosmetiikkaa.

terv BS.
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

31 Heinä 2018, 07:18

Itsellä eka työ pesu, sitten nesteiden tarkistukset eli yleensä vaihdot, sähköjohtojen sekä omatekoisten viritysten riisuminen/siistiminen, puuttuvia ruuvia/pultteja eli paremmin silmään sattuvia paikoilleen, koeajoa kuumaksi asti yms.

262 on vähän sellainen välimalli, vähempi näkee.
Vuoden 1977 mallia rekisterissä jotain 146 kipaletta jos oikein katsoin.
Fantom
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 29 Heinä 2018, 05:34

31 Heinä 2018, 16:17

Noh, tänää tuli jatkeltua niitä sähköjä.. Siellä oli hiton paljon jonkuu omia vetoja ja alkuperäinen johtosarja oli melkosen arveluttavassa kunnossa, niin ajattelin tehdä uudelleen koko johtosarjan, kun ei siellä nyt mitää erikoisempaa elektroniikkaa ole..
.. Toi kuumuus vaan on vähän ikävää, kun "pohjolan tallissa" tekee... Joo, mutta kone itessään lähtee hyvin käyntiin ja nesteet / moottoriöljy ok. En tiedä auttaisiko jarrunesteen vaihto, kun jarrupolkimet on jäykän tuntuiset ja tuntuma polkimeen on sellanen, niin kuin pääsylinteri palautuisi pienellä viiveellä..?? Voisko olla peräti alkuperäset liemet siellä. Auton huoltokaaviossakin lukee, että kahden vuoden välein pitäis vaihtaa...
Tasauspyörästön poljin ja toisella puolella oleva samanlainen on sellasia, että kun alas painaa, niin käsineen saapi nostaa takaisin ylös..

Yks homma, joka nyt pikkusen sapetti, niin kattelin, että raideleveyttä pitää takana kasvattaa, että kettingit sopis talvella pyörimään... ...Mutta kun siellä vasemmalla takana on ne vanteen "kehäpultit", niin joku on varmuuden vuoksi hitsannut sen vanteen kiinni siihen vanteen keskiöön jokaisesta kohdasta...
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

31 Heinä 2018, 16:36

Uusi johtosarja uusine sulakerasioineen on hyvä juttu jos kerran taitoa löytyy.
Ne omat viritykset sokeripaloineen ja rosvoliittimineen on punanen vaate itelleni ainakin.
Jarrunesteet kannattaa ehdottomasti vaihtaa, sinne sitten laadukas neste, ei polaric ym halpahallikuraa.
Kato niitten polkimien palautusjouset, onko kunnossa.
Lukon poljin yleensä vaatii koneen pysäytyksen, joskus jopa pikku pakituksen että aukeaa.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Vastaa Viestiin