Sivu 1/1

kaksoiskytkimestä yksöiskytkimeen

Lähetetty: 10 Kesä 2018, 08:19
Kirjoittaja Vili
Millaisia muutoksia vaatisi Leylandissa kaksoiskytkimen vaihto yksöiskytkimeen? Kyseessä Leyland 262. Yksöiskytkimen paineasetelmia on myynnissä suht edulliseen hintaan samoin painelaakereita (painehiili). Mutta olen ymmärtänyt, että nuo painehiilet eivät suoraan käy leukun haarukoihin, jotka painavat painelaakeria. Olisiko muita huomioon otettavia muutoksia matkalla? Ja onko ylipäänsä tuollainen projekti mahdollinen tuossa mallissa?

Re: kaksoiskytkimestä yksöiskytkimeen

Lähetetty: 10 Kesä 2018, 08:30
Kirjoittaja jamppi
Unohda koko homma. Siinä menee lootasta akselitkin uusiksi.

Re: kaksoiskytkimestä yksöiskytkimeen

Lähetetty: 10 Kesä 2018, 11:15
Kirjoittaja Vili
No, jos jotain positiivista jampin viestissä, niin päättelisin että vaihto on mahdollinen. Olen nähnyt naapurin nuhvissa yksöiskytkimellä toimivan traktorin, ja nuhvi ja leukkuhan ovat paljossa samankaltaisia - varsinkin nuffi 4/65 ja leukku 262, naapurilla - jo edesmenneellä - nuhvin malli oli jotain 10 ja siitäs eteenpäin ... - en mene sanomaan tarkenpaa, sinne päin. Polkimistossa ilmeisesti muutoksia? Tulisko noi IKH:n tai traktorimiehen myymät yksöiskytkinasetelmat suoraan vauhtipyörälle (kytkinlevy tietenkin väliin) vai? Mitä akseleita tulisi muuttaa? Kaksoiskytkimiin on hankala saada osia ja vielä hankalampi saada toimimaan kunnolla.

Ei kai tää niin täystietävien paikka vieläs olle, että alkajien kysymyksiin ei kukaan uskalla vastata peläten paljastavansa tietämättömyytensä? Vastauksia en toivo tähän piikkiin vaan kysymykseeni koskien kaksoiskytkimen vaihtamista yksöiskytkimeen Leyland 262:ssa.

Re: kaksoiskytkimestä yksöiskytkimeen

Lähetetty: 10 Kesä 2018, 11:25
Kirjoittaja Vili
Muistui tässä mieleen eräs korjaajavelho lähemmäs kolmenkymmennen vuoden takaa joka erästäkin kytkinremppaa leukkuun tehdessä suositteli kaksoiskytkimen vaihtamista yksöiskytkimeen: sääsästäis mukamas aikaa, vaivaa ja rahaa. Kunpa olisin silloin ymmärtänyt yskän - olisi siinä ollut asiantuntija opastamassa vierellä! Nyt mies korjailee kytkimiä tuolla taivaallisissa remonttihalleissa.

Re: kaksoiskytkimestä yksöiskytkimeen

Lähetetty: 10 Kesä 2018, 11:26
Kirjoittaja nuhvi63
Ihan mukavasti on Marjakankaalta ainakin osia tuplakytkimeen saatavana.
En kyllä lähtis tuota muutosta tekemään, huonommaksihan se sillä muuttuu.

Re: kaksoiskytkimestä yksöiskytkimeen

Lähetetty: 10 Kesä 2018, 11:34
Kirjoittaja jusape
Siis mahdollinenhan tuo on. Vaihteistosta pitää vaihtaa sisäänmenoakselit yksoiskytkimen osiin ja ehkä kytkimen poikkiakselin paikka vissiin tarvii siirtää ja haarukka-akseli vaihtaa, sitä en tiedä onko akselin kiinnityskorville valmiita pultinreikiä kytkinkopan runkokehdossa. Kytkinpolkimen vivustoja muuttaa, jne.
Järkevyydestä hommaan en sitten sano mitään.....

Re: kaksoiskytkimestä yksöiskytkimeen

Lähetetty: 10 Kesä 2018, 12:19
Kirjoittaja jamppi
Alkaen....vauhtipyöräkin on erilainen. Jos tästä jotain järkeä hakee niin hommaa 4/65 peräosa kokonaan ja vaihda se. Kaikkihan on mahdollista, joidenkin tiedetään laittaneen vaikka mitä moottoreita noihin rakkoreihin :D

Re: kaksoiskytkimestä yksöiskytkimeen

Lähetetty: 10 Kesä 2018, 14:31
Kirjoittaja jusape
Jaa juu, niinpäs olikin erillainen vauhtipyöräkin..... Mutta on siis täysin mahdollinen tehdä, mut onko se järkevää, on toinen asia .... Sama kuin se moottorien vaihtokin .... :mrgreen:

Re: kaksoiskytkimestä yksöiskytkimeen

Lähetetty: 10 Kesä 2018, 19:23
Kirjoittaja Vili
Kiitokset vastaajille! Asia ei ilmeisesti sitten kovin tuttu liene vastauksista päätellen. Tiettyjä yksöiskytkinasetelmia myyvät muutamat suomalaiset kuin ulkomaalaisetkin myös Leyland 262 sopivana. Ihmettelen! Ilmeisesti kauppiaat ajattelevat, että se on sitten viime kädessä asiakkaan taitojen varassa, sopiiko asetelma traktoriin vai ei - joku Velmu Velho kyllä saa sopimaan: onhan käyty kuussakin.

Re: kaksoiskytkimestä yksöiskytkimeen

Lähetetty: 10 Kesä 2018, 19:42
Kirjoittaja jusape
Näitäkin koneita lienee saanut yksoiskytkimellä uutena, halutessaan, tehdastoimituksena ?
Käytännössä lienee saanut kaikki nuffitkin ainakin 342/460 alkaen valinnaisena tuplakytkimellä, ja myöhemmät mallit halutessa yksoiskytkimellä. Siis liki kaikki 5 ja 10 vaihteiset askit

Re: kaksoiskytkimestä yksöiskytkimeen

Lähetetty: 10 Kesä 2018, 22:43
Kirjoittaja Warpu
yksöiskytkin on ollut vielä synchrojen aikaankin vaihtoehtona tarjolla ja siinä on käytetty täysin samaa vaihteistoa kuin parikytkimelläkin voa on saatu pyörimään kytkimen akselit yhdistävällä booriholkilla. rungosta pitäisi löytyä paikka yksöiskytkimen poikkiakselille joka yhdistetään välitangolla taaempana olevalle poikkiakselille kytkinkopan sisässä (sama hiilenpidinakseli kuin esimerkiksi 3 ja 4 nuhveissa...) 8)

Re: kaksoiskytkimestä yksöiskytkimeen

Lähetetty: 11 Kesä 2018, 07:24
Kirjoittaja OttuM
Olen juuri tekemässä kaksoiskytkimen remonttia Leyland 384/270 -71.
Huomasin että pääkytkimen pokittais akselissa on ylimääräinen lovi 'ruuskiilalle'.
Samanlainen kuin pääkytkimen haarukan kohdalla jossa niitä on kaksi.
Eli yhteensä 3, kytkinkopan sisällä.
Mikähän tarkoitukseen tämä lovi on?.
Olisiko tällä jotain tekemistä vaihtoehtona ykköskytkimeen?.