Sivu 2/2

Re: Leyland 384/270 Kytkin ongelmat

Lähetetty: 01 Kesä 2018, 20:16
Kirjoittaja jusape
Joitain vauhtipyöriä ihan käsin karhentanut 80 paperilla. Mut pidon kannalta normikoneissa ei ole merkitystä tekeekö mitään sille.
Tärkeämpi on se, onko kuinka pahasti kuumentunut ja onko jouset iän myötä kuoleentuneet ?

Re: Leyland 384/270 Kytkin ongelmat

Lähetetty: 01 Kesä 2018, 20:57
Kirjoittaja jamppi
Mitäs ne jouset tuohon vauhtipyörän sorvaamiseen liittyy. :D Kyllä pattisen vauhtipyörän sorvaamiseenkin keinot löytyy. Vaihtipyörä tuurnalle sorviin ja kunnon terät, ei se rakettitiedettä ole :D

Re: Leyland 384/270 Kytkin ongelmat

Lähetetty: 01 Kesä 2018, 21:13
Kirjoittaja jusape
Ei siihen suoraan liitykkään. Joskus kun turbonuffin kytkintä ekakertaa aukaisin, osa jousista oli niin pehmeitä et nyrkissä kasaan puristi ja vapaapituus oli 3-4mm tervettä jousta lyhyempi....

Re: Leyland 384/270 Kytkin ongelmat

Lähetetty: 02 Kesä 2018, 05:43
Kirjoittaja OttuM
Pitää miettiä tuota vauhtipyörän työstöä tekeekö jotain vaiko ei mitään.

Vauhtipyörän vastapuolella (kytkinlevy välissä) oleva 'painikelevy' (tulee uusi, samoin jouset) oli juuttunut kiinni.
Jouset eivät ole jaksaneet tarpeeksi työntää levyä kytkinlevyä vasten ja niin edelleen nämä yhdessä vauhtipyörän pintaa vasten.

Luulen että tästä syystä on on päässyt tulemaan vauhtipyörän 'vauriot' kytkimen luistaminen ja siitä seurannut kuumeneminen.

Re: Leyland 384/270 Kytkin ongelmat

Lähetetty: 02 Kesä 2018, 14:37
Kirjoittaja nuhvi63
OttuM kirjoitti:Pitää miettiä tuota vauhtipyörän työstöä tekeekö jotain vaiko ei mitään.

Vauhtipyörän vastapuolella (kytkinlevy välissä) oleva 'painikelevy' (tulee uusi, samoin jouset) oli juuttunut kiinni.
Jouset eivät ole jaksaneet tarpeeksi työntää levyä kytkinlevyä vasten ja niin edelleen nämä yhdessä vauhtipyörän pintaa vasten.

Luulen että tästä syystä on on päässyt tulemaan vauhtipyörän 'vauriot' kytkimen luistaminen ja siitä seurannut kuumeneminen.
Oliko sama juttu kuin minulla, eli painelevyn tapit tehneet kolot asetelmaan ja näin ollen ei toiminut kunnolla?
Asetelmassa jos on ne tappien kalvamat kolot niin täytehitsaa ne ja hio tasaseksi.

Re: Leyland 384/270 Kytkin ongelmat

Lähetetty: 04 Kesä 2018, 07:54
Kirjoittaja OttuM
Nuhvi63 hyvä kun huomautit.
Kun katsoin tarkemmin osaa todella siinä oli kalvautuneet kummallakin puolelle kolot.
Täytyy tigillä täyttää ja ja tehdä noin. Vai onko puikko parempi vaihtoehdo.

Tiivisteet:
Mitkä ovat ne tiivisteet jotka 'pitää' vaihtaa moottorin perään?. Joissakin viesteissä on mainintaa.
Tuossa leukussa 270 -71 ei näytä vuotoa kyseisellä puolella.

Tarviiko vaihdelaatikon puolelle ja millainen?.
Pystyykö sen vaihtamaan kytkimen puolelta?.

Näyttäisi olevan kostea tuo vaihdelaatikon seinämä.
Kytkimen tilassa tällä on oma osio pohjassa erotettuna matalalla seinämällä.

Vauhtipyörä:
Tuossa leukussa vaikuttaa siltä että vauhtipyörää on sorvattu aikaisemmin.
Kun kytkimenlevyn kohda on alempana pinnasta. vai olisiko kulunut tai pitääkö olla?.

Voimansiirtomekanismi:
Tarkoitus vaihtaa laakeri pääkytkimen haarukkaan.
Kappale C2 kohdeet 8,9,10

Irrotettu -> Tarkoitetaanko kohta 8 osaa jolla haarukka on kiinni ja onko tapit normi kierteillä vaiko miten?

Miten saadaan laakeri irti, kun on niin hyvin pesässä?.
Olen poistanut lukitusrenkaan ja 'pölyprikan' mutta laakeri on tiukassa ulkokehältä.
Kestääkö lämmittää haarukan kehää vaiko miten irrottaa?.

jk.
Miksihän engelmannit eivät silloin keksineet laittaa vaihdettaavaa 'liukupinta' osaa vauhtipyörään.

Re: Leyland 384/270 Kytkin ongelmat

Lähetetty: 04 Kesä 2018, 14:21
Kirjoittaja nuhvi63
Ihan migillä vetelin, hyvää terästä oli hitsata.
Kampiakselin päähän heität uuden stefan, ei sinne muuta mene.
Ite en laatikon päähän vaihtanut mitään kun ei vuotanut.
Viisaammat neuvokoot lissää...

Re: Leyland 384/270 Kytkin ongelmat

Lähetetty: 05 Kesä 2018, 07:22
Kirjoittaja OttuM
Nyt se lykkäsi....

Ohjesivu 29/C3
(kuvassa haarukan etupuolella oleva laakeri).

Miten saada laakeri irti pääkytkimen haarukan kotelosta?.
Olisiko jollakin vinkkiä miten kyseisen laakerin irrotat tai olet saannut irti?.

Olen poistanut pidätinrenkaan ja pölysuojan.
Yritin vähän lämmittää toholla ulkopuolelta muttei auttanut vain vaseliini rasvat kiehuvat.

Ulkokehällä niin tiukasti ilmeisesti prässätty.
Hankala saada ulosvedäjää kun on n. 2 mm väli.

JK.
Laakeri irrotettu.

Re: Leyland 384/270 Kytkin ongelmat

Lähetetty: 07 Kesä 2018, 06:59
Kirjoittaja OttuM
Kytkimen säätö:

Tarkoitus olisi säädää kytkimet, niin että useammalla puristimella otetaan koko kytkinpaketti levyyn kiinni.
(Eli ne levyt jotka painavat kytkimet auki).

Pitääkö olla kytkin levyt paikoillaan kun säädetään näin kytkimet?.
(Kun ei ole oikeaa kytkimen säätösarjaa).

Toinen tarkistus kysymys:
viite: Asennusohje Leyland 384 sivu 29/C5 kohta 18.

VO;n 'käpälät' jotka tulevat levyyn joka välittää voiman avata kytkin.
(Eli ekalevy kun VO poljinta painat) .

Kasattaessa ohuempi käpälän pää koukataan sokka-akselin alle.
Tuleeko käpälä niin että se on sokan alla ja lehtijousi sokan päällä eli sokka-akseli välissä?.
Vaiko lehtijousikin on sokan alla?.

Puretussa oli sokka-akseli välissä.

Kun ei ole tullut vastauksia lainaan kohtaa 18.

18. Kokoa vaiheet 13-14 Varmista, niin että kukin VO-kytkimen irrotusvarsi asennetaan niin, että sen lehtijousi tulee sokan irrotuslevyn puolelle
19. Asenna irrotustangot painelevyyn.

Oliko aikasempi asentaja asentanut oikein?.

Kiitos vastauksista.

Re: Leyland 384/270 Kytkin ongelmat

Lähetetty: 19 Kesä 2018, 19:15
Kirjoittaja OttuM
Nyt traktori on käynnistetty ja kokeiltu kytkimien toimintaa.
Näyttäisi toimivan ainakin pienillä vaihteella ja VO akselikin toimi.

Kysyin säätöistä pitääkö levyt olla paikoillaan mutten saannut siihen vastausta joten päättelin että tarvii.

Oma sovite kytkimen säädästä:
Tein paksuun vanerilevyyn reijät ja kasasin siihen 9 pultilla 8x140 mm 'asetelman' väliaikaisesti. Käytin levyjen tilalla 9 mm lattatangon pätkiä.
Säädin asetelman paketissa tulevien ohjeiden mukaan.

Purin ja kasasin asetelman lopullisesti akseleineen ja kiinnitin paikoilleen koneseen ja säädin 'painajat' polkimet.

Siinäpä se ensikertalaisella kokemuksella.

Suur kiitokset heille, jotka vaivautuivat vastaamaan esittämiin kysymyksiin.