Leyland 384/270 Kytkin ongelmat

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

01 Kesä 2018, 20:16

Joitain vauhtipyöriä ihan käsin karhentanut 80 paperilla. Mut pidon kannalta normikoneissa ei ole merkitystä tekeekö mitään sille.
Tärkeämpi on se, onko kuinka pahasti kuumentunut ja onko jouset iän myötä kuoleentuneet ?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

01 Kesä 2018, 20:57

Mitäs ne jouset tuohon vauhtipyörän sorvaamiseen liittyy. :D Kyllä pattisen vauhtipyörän sorvaamiseenkin keinot löytyy. Vaihtipyörä tuurnalle sorviin ja kunnon terät, ei se rakettitiedettä ole :D
Mukana kuin peräpukama!
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

01 Kesä 2018, 21:13

Ei siihen suoraan liitykkään. Joskus kun turbonuffin kytkintä ekakertaa aukaisin, osa jousista oli niin pehmeitä et nyrkissä kasaan puristi ja vapaapituus oli 3-4mm tervettä jousta lyhyempi....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

02 Kesä 2018, 05:43

Pitää miettiä tuota vauhtipyörän työstöä tekeekö jotain vaiko ei mitään.

Vauhtipyörän vastapuolella (kytkinlevy välissä) oleva 'painikelevy' (tulee uusi, samoin jouset) oli juuttunut kiinni.
Jouset eivät ole jaksaneet tarpeeksi työntää levyä kytkinlevyä vasten ja niin edelleen nämä yhdessä vauhtipyörän pintaa vasten.

Luulen että tästä syystä on on päässyt tulemaan vauhtipyörän 'vauriot' kytkimen luistaminen ja siitä seurannut kuumeneminen.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

02 Kesä 2018, 14:37

OttuM kirjoitti:Pitää miettiä tuota vauhtipyörän työstöä tekeekö jotain vaiko ei mitään.

Vauhtipyörän vastapuolella (kytkinlevy välissä) oleva 'painikelevy' (tulee uusi, samoin jouset) oli juuttunut kiinni.
Jouset eivät ole jaksaneet tarpeeksi työntää levyä kytkinlevyä vasten ja niin edelleen nämä yhdessä vauhtipyörän pintaa vasten.

Luulen että tästä syystä on on päässyt tulemaan vauhtipyörän 'vauriot' kytkimen luistaminen ja siitä seurannut kuumeneminen.
Oliko sama juttu kuin minulla, eli painelevyn tapit tehneet kolot asetelmaan ja näin ollen ei toiminut kunnolla?
Asetelmassa jos on ne tappien kalvamat kolot niin täytehitsaa ne ja hio tasaseksi.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

04 Kesä 2018, 07:54

Nuhvi63 hyvä kun huomautit.
Kun katsoin tarkemmin osaa todella siinä oli kalvautuneet kummallakin puolelle kolot.
Täytyy tigillä täyttää ja ja tehdä noin. Vai onko puikko parempi vaihtoehdo.

Tiivisteet:
Mitkä ovat ne tiivisteet jotka 'pitää' vaihtaa moottorin perään?. Joissakin viesteissä on mainintaa.
Tuossa leukussa 270 -71 ei näytä vuotoa kyseisellä puolella.

Tarviiko vaihdelaatikon puolelle ja millainen?.
Pystyykö sen vaihtamaan kytkimen puolelta?.

Näyttäisi olevan kostea tuo vaihdelaatikon seinämä.
Kytkimen tilassa tällä on oma osio pohjassa erotettuna matalalla seinämällä.

Vauhtipyörä:
Tuossa leukussa vaikuttaa siltä että vauhtipyörää on sorvattu aikaisemmin.
Kun kytkimenlevyn kohda on alempana pinnasta. vai olisiko kulunut tai pitääkö olla?.

Voimansiirtomekanismi:
Tarkoitus vaihtaa laakeri pääkytkimen haarukkaan.
Kappale C2 kohdeet 8,9,10

Irrotettu -> Tarkoitetaanko kohta 8 osaa jolla haarukka on kiinni ja onko tapit normi kierteillä vaiko miten?

Miten saadaan laakeri irti, kun on niin hyvin pesässä?.
Olen poistanut lukitusrenkaan ja 'pölyprikan' mutta laakeri on tiukassa ulkokehältä.
Kestääkö lämmittää haarukan kehää vaiko miten irrottaa?.

jk.
Miksihän engelmannit eivät silloin keksineet laittaa vaihdettaavaa 'liukupinta' osaa vauhtipyörään.
Viimeksi muokannut OttuM, 04 Kesä 2018, 19:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

04 Kesä 2018, 14:21

Ihan migillä vetelin, hyvää terästä oli hitsata.
Kampiakselin päähän heität uuden stefan, ei sinne muuta mene.
Ite en laatikon päähän vaihtanut mitään kun ei vuotanut.
Viisaammat neuvokoot lissää...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

05 Kesä 2018, 07:22

Nyt se lykkäsi....

Ohjesivu 29/C3
(kuvassa haarukan etupuolella oleva laakeri).

Miten saada laakeri irti pääkytkimen haarukan kotelosta?.
Olisiko jollakin vinkkiä miten kyseisen laakerin irrotat tai olet saannut irti?.

Olen poistanut pidätinrenkaan ja pölysuojan.
Yritin vähän lämmittää toholla ulkopuolelta muttei auttanut vain vaseliini rasvat kiehuvat.

Ulkokehällä niin tiukasti ilmeisesti prässätty.
Hankala saada ulosvedäjää kun on n. 2 mm väli.

JK.
Laakeri irrotettu.
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

07 Kesä 2018, 06:59

Kytkimen säätö:

Tarkoitus olisi säädää kytkimet, niin että useammalla puristimella otetaan koko kytkinpaketti levyyn kiinni.
(Eli ne levyt jotka painavat kytkimet auki).

Pitääkö olla kytkin levyt paikoillaan kun säädetään näin kytkimet?.
(Kun ei ole oikeaa kytkimen säätösarjaa).

Toinen tarkistus kysymys:
viite: Asennusohje Leyland 384 sivu 29/C5 kohta 18.

VO;n 'käpälät' jotka tulevat levyyn joka välittää voiman avata kytkin.
(Eli ekalevy kun VO poljinta painat) .

Kasattaessa ohuempi käpälän pää koukataan sokka-akselin alle.
Tuleeko käpälä niin että se on sokan alla ja lehtijousi sokan päällä eli sokka-akseli välissä?.
Vaiko lehtijousikin on sokan alla?.

Puretussa oli sokka-akseli välissä.

Kun ei ole tullut vastauksia lainaan kohtaa 18.

18. Kokoa vaiheet 13-14 Varmista, niin että kukin VO-kytkimen irrotusvarsi asennetaan niin, että sen lehtijousi tulee sokan irrotuslevyn puolelle
19. Asenna irrotustangot painelevyyn.

Oliko aikasempi asentaja asentanut oikein?.

Kiitos vastauksista.
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

19 Kesä 2018, 19:15

Nyt traktori on käynnistetty ja kokeiltu kytkimien toimintaa.
Näyttäisi toimivan ainakin pienillä vaihteella ja VO akselikin toimi.

Kysyin säätöistä pitääkö levyt olla paikoillaan mutten saannut siihen vastausta joten päättelin että tarvii.

Oma sovite kytkimen säädästä:
Tein paksuun vanerilevyyn reijät ja kasasin siihen 9 pultilla 8x140 mm 'asetelman' väliaikaisesti. Käytin levyjen tilalla 9 mm lattatangon pätkiä.
Säädin asetelman paketissa tulevien ohjeiden mukaan.

Purin ja kasasin asetelman lopullisesti akseleineen ja kiinnitin paikoilleen koneseen ja säädin 'painajat' polkimet.

Siinäpä se ensikertalaisella kokemuksella.

Suur kiitokset heille, jotka vaivautuivat vastaamaan esittämiin kysymyksiin.
Vastaa Viestiin