Leyland 384/270 Kytkin ongelmat

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

21 Touko 2018, 12:17

'Sekasikiö' Leyland 384/270 (Ensimmäisiä suomeen tuotuja '270 koneita').
Kaksoiskytkin ja paikaltaan lähtö. Traktori on ollut käytössä kevään aikana jo jonkinverran.
Vuosi sitten keväällä oli kytkin jumiutunut kiinni mutta kesän aikana alkoi ongelmia tulla lisää kytkimen toiminnan osalta.
Kun kytkimen painaa ihan pohjaan, niin vaihteita ei meinaa saada päälle.
Hammasrattaan jurinaa vain kuuluu (sieväsiltä koitettu). Aivan kuin kykin ei eroittaisi kunnolla.
Ulkopuolinen siirtotankon säädöt kaluttu loppuun.
Miten korjaus kannatta tehdä?.
Onko mahdollista luukun kautta säätää kytkintä ja miten ja onko sillä merkitystä tähän ongelmaan?.
Vaiko avata koko kytkin kotelo ja katsoa mitä syönnyt on?.
Olisiko painelaakeri kulunut?. Muuten en ole huomannut että kytkn 'luistaisi'.
Jos kokonaan uusii kytkin millainen operaatio on kytkimen korjaussarjan LUK433023510 kasaaminen vaatiiko erikoistyökaluja?.
Vai käyttäiskö vanhaa ja vaihtaisi tarvittavat osat?.
VO kytkintä ei ole ollut tarvetta käyttää johtuisiko ongelma siitä?.
Kiitokset vastaajille.
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

21 Touko 2018, 14:01

Kuuluuko kytkimestä hankaavaa ääntä tai muita sivuääniä kun poljinta painetaan?
Kirjoitit että vaihdetta ei saa päälle kun kytkimen painaa aivan pohjaan. Saako vaihteen päälle jossain kytkinpolkimen asennossa?
Jos säätötangossa ei ole säätövaraa, on jokin kulunut loppuun, rikki, tai vivusto on säädetty väärin.
Äkkiä tuntuisi että kytkin on ollut käytön puutteesta jumissa, ruosteessa. Kevyt luistattaminen auttaa siihen, jos päälle saa vaikka nelosen tai viitosen, ja kytkimellä ryömittäen.
Tässä yksinkertainen säätöohje: Ota kytkimen säätötanko toisesta päästään irti, ja säädä se niin, että kun poljin on omalla jousivoimallaan ylhäällä, ja kädellä on painettu kytkimen puolelta välykset pois eli painelaakeri "iholle", tulisi vetotangon pituus olla sellainen että tappi osuu reikäänsä tässä asennossa.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

21 Touko 2018, 14:01

Auki se on otettava. Syynä joko kytkijumin jälkeen alkanut levyn hajuominen tai sitten pooriakseli on levyssä jumissa eikä päästä levyä liikkumaan.
Konetta katkaisematta homman pystyy tekemään, mut kopillisessa hiukka voi olla hankalia työasentoja puuhata.
Myös painelaakeri on voinut hirttää kiinni ja syönyt käpälät asetelmasta metallipölyksi .....

Homman tehneet neuvonee lisää
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

21 Touko 2018, 14:58

Tuolla on pitkät tarinat oman kytkimen kunnostuksesta ja vähän muutakin..

http://nuhvi.fi/foorumi/viewtopic.php?f ... &start=120" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

22 Touko 2018, 05:32

Avasin tarkistusluukun ja pyörittelin kytkinsasetelmaa.

Yhden käpälän olkatappi ('nivel tappi) oli puolittain lähtemässä pois. Ei ollut sokkatappia.
Olisiko paininintalaakeri painanut epätasaisesti.
(Mitenkähän sokka on voinnut irrota. Itse en ole tehnnyt mitään kytkimelle kytkinkopan sisäpuolella).
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

31 Touko 2018, 09:50

Nyt on purettu osia pois ilman ongelmitta.
Öljynpaine putki meni poikki miten korjaat siinä pähkäilyä.
Mutta varsinainen asia.
Millainen irrotus.. holkki .. ohjeissa kytkin sivulla 29/B5 kohta 11 pulttien irroitus tuottaa ongelmia.
Pulttien kannat ovat lukitut levyillä, ne olen avannut.
Mutta ongelma se mikä hylsy / avain sinne sopii? Tavalliset hylsyt ovat paksuseinäiisiä ja pultit kehällä liian likellä runkoa.
Ohjeen mukaan vielä pitäisi sopia apureijästä "hylsy".
Onko näiden pulttien aukaisuun jokin oma avain?.
Pari pulttia sain avattua ns. kiintoavaimella mutta loput olivat liian tiukassa, ja vaarana kantojen nylpäätyminen.
Jos pultteja ei saa pois.
Lähteekö puolikkaat irti jos kannat leikkaa pois?
Pultit ovat osa kierteisiä, jos kierteet ovat vain pohjalevyssä eli yhdistävässä osassa?
Kiitokset vastauksista.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

31 Touko 2018, 22:20

kyllä se tiukka kiintoavain taitaa olla paras työkalu tuohon hommaan, muistelisin että koko on 9/16" jolloin 14mm avain pitäisi olla tiukka. jos ne joutuu hiomaan auki niin loput kyllä saa kaiveltua välistä pois kun paketti aukeaa. uudemmissa koneissa nuo pultit on korvattu kuusiokolokantaisilla kovilla pulteilla juurikin avaamisen ja kiristämisen helpottamiseksi. (kuusiokolopulteilla ei käytetä lukituslevyjä vaan liimaa kierteessä) 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

01 Kesä 2018, 09:27

Joo Katkaisin kahden pultin kannat lähti pois. Avautui sen verran että pihteillä sai kierettyä irti.

Kytkin paketti on nyt pois paikoiltaan ilman hytin purkua. ( Sama hyttimalli kuin jusapella).
Nyt kysymys tietäjille.

Mitä tekisitte kun vauhtipyörässä kytkinlevyn kohdalla on hiushalkeimia useassa kohdassa?.
Auttaako sorvaaminen vaiko jostain uusi tai hyväkuntoinen 'romuttamolta'?.

Tässä osassa myös pultit tiukassa ilmeisesti 13.8 kpm tai jotain olisiko juuttuneet kiinni ja edellinen omistaja tuskin on avannut, vaikka näyttäisi että joskus k-remontti on tehty.

Mikä helpoin tapa avata pultit kuin ei omista pulttipistoolia?.
Kiitokset vastauksista.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

01 Kesä 2018, 10:11

Noi halkeamat tulee kun kuumii eli kytkin luistaa. Yleensä niille ei tehdä mitään vaan kootaan vaan ja ajellaan maailman tappiin asti...

Vauhtipyörää voi koittaa jollain sopivalla raudanpätkällä hammaskehästä lukita johonkin tai sitten kapiakselin etupään mutterista pitää vastaan
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

01 Kesä 2018, 11:58

Ei se pinnan oikaisu sorvissa mikään huono asia ole. Mutta jos siinä pinnassa on kovia oksia niin melkoinen nylkytin kytkimestä tulee.
Mukana kuin peräpukama!
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

01 Kesä 2018, 13:04

Kiitokset opastavista vastauksista.

Nyt selvisi että päätytkimen vastalevy eli kopassa oleva vastalevy (josta lähtee 3 'kvanttiruuvia' ja on jousi työnteinen) oli juuttunut kiinni.

Purettaessa jouset eivät jaksaneet työntää vastalevyä ulospäin.
Piti naputella voimakkaasti ja käyttää puupuristinta jotta sai tasaisesti vastalevyn lähtemään irti.

En tiedä mikä oli saannut juuttumaan. Ilmeisesti siitä johtui ettei kytkin pelannut (ehkä).

Kytkinkopan pohjalta löytyi pieni ruuvi ehkä jokin pidätinruuvi. Jostakin on pois.
Kun aloittaessa purkamaan kytkin asetelmaa oli pääkytkimen painin hervoton liekö sillä jotain tekemistä tämän kanssa.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

01 Kesä 2018, 13:37

Jos kytkinpinnassa vauhtiksella on sinertäviä kohtia, no on kovia sorvatessa. Eli en lähtis sorvailemaan, kun senjälkeen pinta on helposti epätasaisempi kuin lähtökohtaisesti on.

Jos sorvataan kytkinpinnasta pois, pitää myös asetelman vastin, eli kiristyskohdasta ottaa saman verran pois. Muutoin kytkimen puristusvoima jää vajaaksi suunnitellusta
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

01 Kesä 2018, 13:51

Pitää miettiä tuota sorvausta kun saa vauhtioyöran pois. Itselläni on keskikoon kiinalaissorvi mutta taito puuttuu joten käy että sen jälkeen on vain romurautaa.
Pultit vauhtipyörältä sain pois jusapen ohjeen mukaan kiitos.
Jatkokysymys:
Miten saa itse pyörän irti?.
Vauhtipyörässä on pari kierrereikää n.10 mm.
Pitääkö käyttää ulosvetäjää ja käyttää noita reikiä ulosvetäjän kiinnityksenä vai onko kyseiset reijät niin että kun pultit kiertää niihin ne toimisivat 'ulospukkaajana'?.
Vai jokin muu tarkoitus.

JK.
Sain vauhtipyörän pois.
Oli niin jumittunut kahdella rengasraudalla lenkuttamalla.

Nyt seuraavana vaihtetaan mootttorin tiiviste ja sitten alkaa kasaaminen. Täytyy hankkia osia joita ei ole tuossa kytkinpaketissa.

Oletteko vaihtaneet vaihdelaatikon puoleisen tiivisteen?.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

01 Kesä 2018, 16:26

Oman vauhtipyörän käytin sorvissa, halkeamia oli siinäkin, ne ei haittaa mitään.
Jos pinta muuten on tasainen, sorvaus on turhaa,
itsellä oli olaketta se verran että pakko oli sorvauttaa, hyvä siitä tuli.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

01 Kesä 2018, 17:44

Kiitos tietoista.
Minulla tuli mieleen jos tekisi pienemmän työstön eli tartuntapinnan hionnan.
Laittaisi jotenkin pyörimään ja käyttäisi pyörivää hionta laittetta.
M-sorvini on liian pieni, jotta 41 cm kiekko sopisi.
Mielestäni ei tarvi paljoa hioa vain levypinnan 'karhentaminen' esim. hiontapaperilla.

Onko kukaa tehnnyt tai teettänyt miten se käytännössä toimii?.
Vastaa Viestiin