2100

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

frostspring
Nelos -nuffisti
Viestit: 28
Liittynyt: 03 Heinä 2010, 18:30
NLCF r.y jäsen Nro: 147

30 Tammi 2018, 09:54

Leyland 2100 oli huutokaupassa ja hinta nousi huutokaupoissa olevan kilpailuhengen mukaisesti.
Tuokin yksilö on melko karun näköinen laite ja sen kunnostukseen saa helposti uppoamaan muutaman tonnin.

Mitä mieltä Leukumiehet on 2100:sta, netistä lukiessa mielipiteitä jakava malli se on.
Kieltämättä tuollainen 6-sylinterinen kiinnostaisi, jos hyvä sattuisi osumaan kohilleen.
Liitteet
2100 (Small).png
2100 (Small).png (224.66 KiB) Katsottu 12142 kertaa
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

30 Tammi 2018, 15:22

+ ääni, teho, märät jarrut
+ hytti
+tuhannen kierroksen perä
+apusylinterit

-syöppö voimasavulla
-suunnittelu(kumityyny moottori/jäykkä kytkin
-synchrolaatikolla toivottaman hidas
272
Kylmäkoskelainen
Viestit: 80
Liittynyt: 18 Touko 2011, 20:07
Konekalustoani: Leyland 255, Leyland 272 syncro+Vammas Major
Paikkakunta: Kärsämäki

30 Tammi 2018, 17:02

Kyllähän leukun moottori on moneen muuhun merkkiin verrattuna tosi pieni ruokanen.
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

30 Tammi 2018, 17:23

Nelipyttyinen pyörinyt nyt lingon edessä n. 15 tuntia 70 litran tankillisella. Kellon tunteja, jonkin verran toki sisältää lämmitys/muuta tyhjäkäyntiä ja kevyempää pihan linkousta, mutta iso osa tien linkousta 80-90% kuormalla. Keskiarvoksi jää alle 5 litraa tunnissa, mikä ei ole paljon. Kuutonen syö luonnollisesti n. puolet enemmän kun on kaksi mukia enemmän.
Mielenkiinnolla ootan kun ehtii tuon oman 2100:n valjastaa työkoneiden eteen, että onko se oikeasti niin kelvoton kuin sanotaan. Kaivurin kantajana ei ole ainakaan mitään heikkouksia ilmennyt, poislukien liian nopea pakki.
Hytti on paljon hiljaisempi kuin vaikka 255:n Junkkarihytti, ei ole kuulosuojaimetkin läpäisevää matalataajuista jyrinää. Se on myös tilava, varsinkin leveyssuunnassa on mukavasti tilaa.
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

30 Tammi 2018, 17:44

272 kirjoitti:Kyllähän leukun moottori on moneen muuhun merkkiin verrattuna tosi pieni ruokanen.
Niin normi kone mutta kuutonen hiukan eri juttu. Enempi voimaa, isompi jano, eikö?

285 se harvinaisempi kuutonen, liekö palstalaisilla niitä, paitsi warpulla?
272
Kylmäkoskelainen
Viestit: 80
Liittynyt: 18 Touko 2011, 20:07
Konekalustoani: Leyland 255, Leyland 272 syncro+Vammas Major
Paikkakunta: Kärsämäki

30 Tammi 2018, 20:06

Kärsämäeltä löytyy yksi 285. Omistaja on tällä palstalla.
272
Kylmäkoskelainen
Viestit: 80
Liittynyt: 18 Touko 2011, 20:07
Konekalustoani: Leyland 255, Leyland 272 syncro+Vammas Major
Paikkakunta: Kärsämäki

30 Tammi 2018, 20:07

Kellehän meni tuo huutokaupan leukku?
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

30 Tammi 2018, 20:31

Kukapa tietää, minä en huolinut. :shock:
frostspring
Nelos -nuffisti
Viestit: 28
Liittynyt: 03 Heinä 2010, 18:30
NLCF r.y jäsen Nro: 147

31 Tammi 2018, 03:24

mämitääntiedä kirjoitti: -suunnittelu(kumityyny moottori/jäykkä kytkin
Tämähän varsin englantilainen idea :roll:
On siinä voimansiirtoelin tiukalla mukavuuden kustannuksella.
Onko tämä aiheuttanut ongelmia 2100 käyttäjille?
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

31 Tammi 2018, 06:25

Universaalin vanha kirjoitus.
"Varmaankin kaikissa 285 ja 2100 - tyypin Leylandeihin, jotka ovat olleet Kone-Viitasalon "huoltoalueella" (eli Varsinais-Suomessa), on rakennettu lisätuki moottorin takapäähän. Kummankin puolen on säädettävä kumitassu moottorin takapään korvien alla pystysuunnassa, jolloin ei pääse tulemaan sellaista tilannetta, että moottorin takapää tippuu liian alas kannatin kumien haperruttua omistajalta jääden huomioimatta."
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

31 Tammi 2018, 09:37

Tuo ei ole pelkästään kuutosien ongelma. Nelosissakin, jos moottorin takapään pultit löystyvät, alkaa tärinästä johtuen kone uppoamaan runkoon ja seurauksena on linjausvirhe, joka on tuhoisa voimansiirron kytkentäholkeille. Omaan 804:aan piti laittaa 0,8mm rst-levynpalat moottorin takapään alle jotta sain sen suoraan.
Kuutosessani on jotakin rautoja hitsattu runkopalkkeihin moottorin alle, ei se taida paljon kumien varassa enää olla. Noita tyynyjähän on siihen kyllä saatavana, eli yksi tärkeimpiä asioita laittaa kuntoon jos 285/2100 hankkii. Ikäähän vehkeillä on jo sen verran, ettei voine enää olettaa missään yksilössä niiden olevan kunnossa, kun moottorin paino on aina päällä vaikka olisi uudesta asti ladossa seissyt. :!:
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

31 Tammi 2018, 23:31

mämitääntiedä kirjoitti:Kukapa tietää, minä en huolinut. :shock:
En olis kans huolinut tuohon hintaan.... Vaikkei mitään himoa kuutosleukulle olekkaan edes....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

05 Maalis 2018, 10:44

Naapuripitäjässä kuutonen isoilla rattailla ja toki muutakin rattaita rustailtu vaihdella. Nopeus tuntui piisaavan, yli seitsemää kymppiä :shock:
Nuhvit kalpenee vaikka olisi kylmäkosken kepakko. :lol:
Raataja
Nuhvitietäjä
Viestit: 348
Liittynyt: 25 Maalis 2010, 18:35

06 Maalis 2018, 10:34

Tuskin polttoaineen kulutuksella on harrastelijoille käytännössä mitään merkitystä, litra sinne tai tänne. Eri asia, jos ajaa ympäri vuoden työajoja. Mutta se joka on nähnyt Leukun huitelevan 70 km/h, niin käynti Specseiverillä lienee paikallaan, muuta ku uudet Jaffapullon pohjat pokiin kiinni. :wink:
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

06 Maalis 2018, 12:10

Tuossa vanhaa juttua masterilta.>>>

"Kaksseitenkakkonen kuivajarrunen on helposti muutettavissa kulkemaan 38-40 km/h vakiokierroksilla, eli vähennyspyörästöön kuivajarrusen synchron rattaat. Jos se kulkee tuolla ratastuksella 38 km/h 2000 kierroksella, niin se mennä viuhuu 48 km/h jo 2500 kiekalla. Eikä tarvitse kuin hieman isompaa nakkia, vaikka 18,4-34 alle, niin 50 on tavoitettu."

Kuutoseen isot renkaat, kierroksia lissää, V-M:n vauhtirinkulat niin ainakin Mr Jusape osaa laksea, mitä kulkee..?
Polttoaineen kulutus laskee kun kone kulkee nopeaan ilman että pedaali on pohjassa ja kone huutaa täysillä :wink:
Säätövaraa löytyy vieläkin. Jarrut on ehkä hiukan alitehoiset tällä hetkellä. :(

Ennemmin apteekista ostamaan jarrua kuin specsiltä laseja. :lol:

Muokkasin hiukan.
Vastaa Viestiin