Sivu 1/1

Jakajapumppu

Lähetetty: 15 Tammi 2018, 08:20
Kirjoittaja kaappari
Leyland 260 synchro vm.80. Ala osan tiivisteiden vaihto.Pumppu on CAV-DPA.

Re: Jakajapumppu

Lähetetty: 15 Tammi 2018, 11:32
Kirjoittaja jusape
Ja sen pumpun alla olevan ennakonssätimen mötikän voi ihan rauhassa irroittaa, sieltä ei varise mitään ulos.
Runkoa vasten on n.millin paksunen paperitiiviste ja isojen mutujen/pulttien tiivistys on O-renkailla, sisällä jousi ja mäntä, niitäkään ei periaatteessa väärin saa koottua.
Pari viikkoa sitten jus tihisin yhden Case-taavitin Lucas-CAV pumpun, juurikin alaosan vuodon takia.

Re: Jakajapumppu

Lähetetty: 29 Tammi 2018, 07:08
Kirjoittaja kaappari
Saako mistään kylmäkäynnistin tappia mistään,menyt kai poikki.Alapäässä ei mitään kääntötappia.

Re: Jakajapumppu

Lähetetty: 29 Tammi 2018, 08:38
Kirjoittaja nuhvi63
Akaan Diesel palvelee meitä masinisteja kuulemma hyvin ja edullisesti, soittele sinne :D

Re: Jakajapumppu

Lähetetty: 29 Tammi 2018, 20:47
Kirjoittaja jusape
kaappari kirjoitti:Saako mistään kylmäkäynnistin tappia mistään,menyt kai poikki.Alapäässä ei mitään kääntötappia.
Minkätyyppinen tappi tässä nyt lienee kyseessä ?

Re: Jakajapumppu

Lähetetty: 30 Tammi 2018, 06:00
Kirjoittaja kaappari
Kun en tiedä.Traktori on leyland 262 synchro vm.80.Pumppu CAV-DPA 3342 F 300, DSA432.Mallissa on ollut kylmäkäynistin.Alaosasta tulee pieni tapin nysä ulos.

Re: Jakajapumppu

Lähetetty: 30 Tammi 2018, 11:24
Kirjoittaja jusape
Ainakin Taavetin ( turbottomat koneet ) käyttämissä DPA pumpuissa on kylmäkäynnistysruuvi, ruuvin päässä puikkomallinen T-väännin. Ruuvi kun kierretään kiinni, se sulkee polttoainepaineen pääsyn ennakonsäätimelle jolloin ennakko on lukittu myöhäisemmälle ja helpottamassa käynnistystä.
Koneen käynnistyttyä ruuvi kierretään takaisin auki-asentoon jolloin paine pääsee ennakonsäätimelle, ja säätö muuttu aikaisemmalle. Ja pumpun sisäisen paineen muuttuessa ( lisää kierroksia ) ennakko kasvaa paineen määrittelemän verran.

Re: Jakajapumppu

Lähetetty: 30 Tammi 2018, 13:21
Kirjoittaja Kerkänmatti
Leylandissa se kylmäkäynnistysnasta on alun alkaenkin "nysä". Jos siinä tapin päässä on pieni hahlo ja lyhyt putkisokka sen läpi poikittain, niin ei ole katkennut. Siihen tulee vaijeri kiinni vetojousella, ja kylmäkäynnistyksessä tappia vedetään sivulle jolloin sen vaikutus on sama kuin edellisessä viestissä kerrottu. Tappi pääsee muuten pyörimään sijassaan vapaasti, ja se hahlo voi siksi osoittaa vaikka suoraan poispäin moottorista, sen voi kyllä kääntää vaijerikäyttöä varten sopivaan suuntaan.