ulosotossa ongelmia
Valvoja: automies560
-
- Mini -nuhvisti
- Viestit: 5
- Liittynyt: 03 Joulu 2017, 18:23
- Konekalustoani: leyland 272 synkro 1980
272 ulosotossa ongelmia rutisee kun yrittää laittaa päälle vaikka kytkin pohjassa. Osaako joku sanoa syytä moiseen.
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Parikytkin tuntuu olevan aika tarkka säädöstään, voihan siellä olla silmälaakerikin jumissa kyllä.
Onko sama ongelma painaessa jalkapoljinta tai käsivivulla irrottaen?
Minulla väljää siellä vivuissa, käsivivulla irrottaa, jalalla ei.
Onko sama ongelma painaessa jalkapoljinta tai käsivivulla irrottaen?
Minulla väljää siellä vivuissa, käsivivulla irrottaa, jalalla ei.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1126
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
- Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
- NLCF r.y jäsen Nro: 023
- Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa
Meneehän se ulosoton kytkimen irrotusvipu varmasti lukkoon taka-asentoon?, monesti saa ainakin omissa käyttää melko lailla voimaa jos ulosottoa ei vähään aikaan ole käytetty ja varsinkin jos traktori on ollut "ulkoruokinnassa" eli ei katon alla. Esim. painelaakerin haarukan akseli tahtoo jumia, kannattaa tarvittaessa herkistää silloin kun kytkin on auki.
Toiseksi ainakin omassa 472 on sellainen liekö ominaisuus että ulosoton kytkentävipu pitää loksahtaa tosi nätisti/veltosti sinne "kytketty"-hahlon takalaitaan asti. Jos sattuu semmoinen kohta että se vipu jää siihen hahlon etulaitaan silleen kevyesti pänniin niin pitää vipu palauttaa eteen ja käyttää voa-kytkinvipua edessä ja eikun kokeilla uudestaan, yleensä viimestään tokalla onnistuu Muuten rutisee, tosin mulla ei ole tainnut rusahtaa kuin kerran kun hokasin tuon silloin samantien.
Toiseksi ainakin omassa 472 on sellainen liekö ominaisuus että ulosoton kytkentävipu pitää loksahtaa tosi nätisti/veltosti sinne "kytketty"-hahlon takalaitaan asti. Jos sattuu semmoinen kohta että se vipu jää siihen hahlon etulaitaan silleen kevyesti pänniin niin pitää vipu palauttaa eteen ja käyttää voa-kytkinvipua edessä ja eikun kokeilla uudestaan, yleensä viimestään tokalla onnistuu Muuten rutisee, tosin mulla ei ole tainnut rusahtaa kuin kerran kun hokasin tuon silloin samantien.
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla [/quote]
-
- Mini -nuhvisti
- Viestit: 5
- Liittynyt: 03 Joulu 2017, 18:23
- Konekalustoani: leyland 272 synkro 1980
Lumilinko pyörii ja lumi lentää.Löysättiin vähän ulosoton säätövipua autto rutinaan tarttee vähän hienosäätää vielä viikonloppuna. Ei ole kuin jalkakytkin en tiä onko kaksoiskytkin. Kesällä käytettiin perä irti ja vaihettiin vetopyörään laakeri ja stefat jäi varmaan kasattaessa ulosotto väärään asentoon( boorit). Kiitos vinkeistä
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Onko vasemmalla puolella siis yksi vai kaksi poljinta?
Jos kaksi niin sitten on parikytkin.
Jos kaksi niin sitten on parikytkin.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Jos kyseessä tuo aloittajan "konekalustoa" kentässä mainittu 272 synkro vm. -80, niin kyllähän siinä kaksoiskytkin on. Sitä en tiedä, onko sen mallin ohjaamossa enää voa-kytkimen kevennyspoljinta, mutta tuli nyt mieleen kysyä, onko traktori mahdollisesti uusi tuttavuus ja hallintalaitteet ei vielä täysin selvillä,
vai ilmenikö tämä kytkeytymisongelma vasta mainitun remontin jälkeen?
vai ilmenikö tämä kytkeytymisongelma vasta mainitun remontin jälkeen?
-
- Mini -nuhvisti
- Viestit: 5
- Liittynyt: 03 Joulu 2017, 18:23
- Konekalustoani: leyland 272 synkro 1980
Ei ole kuin yksi poljin.Kyllä rattori on uusi tuttavuus ei kokeiltu ulosottoa kuin pari viikkoa sitten. Edellinen omistaja on käyttäny pilkemasteria mutta on sen jälkeen seisonu jonkin aikaa
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1126
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
- Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
- NLCF r.y jäsen Nro: 023
- Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa
Kyllä siellä vasemmalla lokasuojan vieressä pitäisi voa-kytkimen irrotusvipu olla, samanlainen kahva kuin oikealla puolella on käsijarruvipuna. Lisäksi penkin alapuolella vasemmalla se ns. kevennyspoljin. Oikealla puolella penkin alapuolella samanlainen poljin tasauspyörästön lukolle.
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla [/quote]
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Tuossapa kuva, kaksoiskytkimen käsivivun ja kevennyspolkimen säätöohjeet.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Leylandii ... %C3%B6.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Leylandii ... %C3%B6.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Kumpi koppi? Sekurassa ei ainakaan ole kevennyspoljinta ja ulosoton kytkinkahva on vaijerivälitteinen. Säätöperiaate kuitenkin on sama kuin tuossa ed. viestin linkissä.1976 tehtaan oma Q-ohjaamo ja lopulta tanskalainen Sekura Explorer v. 1980
Sekin on mahdollista, varsinkin jos pitempään ollut kone käyttämättä, että kytkinlevy on jumittunut.
-
- Mini -nuhvisti
- Viestit: 5
- Liittynyt: 03 Joulu 2017, 18:23
- Konekalustoani: leyland 272 synkro 1980
Kyllä sieltä vasemmalta löytyy kahva ja poljin ei vain tienny mitä tarkotusta varten ne on. En tiiä kumpi koppi on kyseessä rekisterissä merkintä 272QMS. Kiitti vinkeistä täytyy viikonloppuna kokeilla
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
No niin, siitähän se asia alkaa selviämään, Q-koppihan se kuulostaisi olevan jos kerran on kahva ja poljin vasemmalla.
(Q on väriltään sininen ja Sekura musta)
Eli kahva taakse, samaan aikaan jalalla poljinta painaen, pitäisi lukittua taka-asentoon ja tällöin on ulosotto mahdollista kytkeä päälle. Joskushan se tosin vaatii pari yritystä ihan oikeinkin toimiessaan.
(Q on väriltään sininen ja Sekura musta)
Eli kahva taakse, samaan aikaan jalalla poljinta painaen, pitäisi lukittua taka-asentoon ja tällöin on ulosotto mahdollista kytkeä päälle. Joskushan se tosin vaatii pari yritystä ihan oikeinkin toimiessaan.
-
- Mini -nuhvisti
- Viestit: 5
- Liittynyt: 03 Joulu 2017, 18:23
- Konekalustoani: leyland 272 synkro 1980
Soitin velipojalle se kävi kokeilemassa ulosottoa ja toimi ilman rutinaa. Sininen hyttä ja kauha keulassa. Kiitti vain vielä kerran tiedoista. Ei muuta ko lumitöihin ja sitä riittää
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
ja sitä irrotusvipua ei sitten käyvässä traktorissa saa pitää taakse viritettynä muutamia minuutteja pidempään
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um