Leyland 344 moottori pysähtyi

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

jmKinnu
Mini -nuhvisti
Viestit: 1
Liittynyt: 29 Loka 2017, 17:37
Konekalustoani: Leyland 344

04 Marras 2017, 12:39

Leyland 344: seen vaihdettiin keväällä 2017 kannentiiviste ja muutkin moottorin tiivisteet, koska öljyn sekaan tuli nestettä. Korjauksen jälkeen traktoria on käytetty kesän aikana noin 50-80 tuntia sekalaisessa käytössä. Muuten kaikki on toiminut hyvin mutta ulosotto päälle ja pois kytkentä ei toimi kovin hyvin ja ulosotto on ollut käytännössä päällä melkein koko käytön ajan.

Noin kuukausi sitten tehtiin halkoja ulosottoon kytketyllä halkomakoneella useita tunteja ja kaikki toimi ihan hyvin. Kun traktoria siirrettiin hitaalla vauhdilla halkojen teon jälkeen niin yhtä-äkkiä traktori pysähtyi, renkaat meni jumiin ja moottori sammui. Sammumisen jälkeen moottori ei startannut ihan kuin se olisi ollut jumissa. Traktorissa ei ole öljynpainemittaria tai valoa niin ihan varmuutta ei ole onko öljynpaineet kohdillaan.

Nyt kuukausi siitä kokeiltiin käynnistämistä uudelleen ja pakkasta oli noin 15 astetta moottori pyörii nyt startista ihan normaalisti kytkin alhaalla ja ylhäällä. Moottoria ei olla vielä käynnistetty, jos moottorissa tai perässä on mahdollisesti jotakin vialla niin ei aiheutetta lisää vikoja.

Mitähän mahtoi tapahtua ja mitä kannattaisi tarkistaa ennen käynnistystä ?
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

04 Marras 2017, 20:51

Jopahan tuli leukkumiehille kinkkinen kysymys, anetaan heidän vastata :wink:
Itselle on käynyt kolmosnuvissa joskus 70:ntä luvulla jokseenkin samansuuntainen tapahtuma, kerron sitten myöhemmin kunhan ensin nämä leukkuasiantuntiat vastailee :wink:
Laitoin yv:eetä :!:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

07 Marras 2017, 15:32

On kyllä melkein mahdotonta sanoa, johtuisiko tuollainen äkkinäinen pysähtyminen moottorista vai voimansiirrosta.

Ulosottoa voisi tutkia seuraavalla tavalla: ulosotto päälle, kytkin pohjaan ja tumpista pyöritellen, pitäisi pyöriä tasaisella vastuksella, jos tulee sitkas kohta niin voi epäillä hammasratasvikaa. Onko traktori kaksoiskytkimellä?
Voimansiirtoa voi pyöritellä samalla tavoin kun tunkkaa toisen takapyörän ylös, ja eri vaihteilla kytkintä pohjassa pitäen (kiilaa kytkin jos ei ole kaveria) pyörittää rengasta, pitäisi pyöriä jälleen ilman jumituksia.

Kirjoituksesta ei selvinnyt oliko tuon sammumisen aikana ulosotto edelleen päällä, minulla tapahtui täysin vastaava asia viime talvena 804:ssa ja kone on ajanpuutteen takia edelleen korjaamatta, mutta 90% varmuudella jokin hammaspyörä halkesi tuolloin ja hetkellisesti ahdisti niin että moottori sammui ja startti ei meinannut ensin jaksaa pyöräyttää, eli kuin kone olisi mennyt jumiin.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

07 Marras 2017, 21:09

Olisko menny kaksi vaihdetta yhtäaikaa päälle. Tosin motin olis pitäny pyöriä kytkin painettuna. Toisena tulee mieleen laakeriliuskojen päällekkäinmeno.
Mukana kuin peräpukama!
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

07 Marras 2017, 21:16

kari t kirjoitti:Jopahan tuli leukkumiehille kinkkinen kysymys, anetaan heidän vastata :wink:
Itselle on käynyt kolmosnuvissa joskus 70:ntä luvulla jokseenkin samansuuntainen tapahtuma, kerron sitten myöhemmin kunhan ensin nämä leukkuasiantuntiat vastailee :wink:
Laitoin yv:eetä :!:
Eipä ole omalle kohdalle vastaavaa sattunut, leukkuasiantuntijasta nyt en omalla kohdallani tiedä :wink: Sanotaan nyt kuitenkin senverran että nuhviasiantuntijoidenhan tuohon pitäisi paremminkin vastaus tietää, varsinkin jos kyseessä on vanhempi versio. Koska eikös se traktori ole silloin vielä periaattessa täysi Nuffield, pellit vaan on leylandin :wink: Uudemmassakin 344:sen versiossa on vielä moottori BMC:ltä (elikkä nuhvinkone) :wink: Ehkäpä tuollaiset onkin vaan nuhvien vikoja/ominaisuuksia ja jäi pois kun siniset muuttui puhtaiksi Leylandeiksi :lol: :wink:
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

07 Marras 2017, 21:43

Leukkumies kirjoitti:
kari t kirjoitti:Jopahan tuli leukkumiehille kinkkinen kysymys, anetaan heidän vastata :wink:
Itselle on käynyt kolmosnuvissa joskus 70:ntä luvulla jokseenkin samansuuntainen tapahtuma, kerron sitten myöhemmin kunhan ensin nämä leukkuasiantuntiat vastailee :wink:
Laitoin yv:eetä :!:
Eipä ole omalle kohdalle vastaavaa sattunut, leukkuasiantuntijasta nyt en omalla kohdallani tiedä :wink: Sanotaan nyt kuitenkin senverran että nuhviasiantuntijoidenhan tuohon pitäisi paremminkin vastaus tietää, varsinkin jos kyseessä on vanhempi versio. Koska eikös se traktori ole silloin vielä periaattessa täysi Nuffield, pellit vaan on leylandin :wink: Uudemmassakin 344:sen versiossa on vielä moottori BMC:ltä (elikkä nuhvinkone) :wink: Ehkäpä tuollaiset onkin vaan nuhvien vikoja/ominaisuuksia ja jäi pois kun siniset muuttui puhtaiksi Leylandeiksi :lol: :wink:
Olen kertonut oman kokemukseni jmKinnulle jo viime sunnuntaina puhelimitse :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

07 Marras 2017, 22:17

Tuo kyllä kuulostaa kummalta että jumituksen syy onkin kk myöhemmin koneen hyvin jäähdyttyä poissa? Pahasti laakerivaurioisenkin koneen olen nähnyt ja kuullut pyörivän, sitä tuskin kukaan kuvailisi normaaliksi, kyseessä oli tosin 4/98 eli eri moottori kuin 344:ssa..
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

07 Marras 2017, 22:46

Kaksoiskytkin ? Ja VOA-akselin "pirunnyrkin" hajoaminen ?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
nuffiman
Proto suunnittelija
Viestit: 197
Liittynyt: 27 Marras 2007, 20:04
Paikkakunta: Noormarkku

08 Marras 2017, 00:48

villi veikkaus että vika löytyy kampiakselista :wink:
NUFFIELD UNIVERSAL FOUR
NUFFIELD 10/60 tenspeed
VALMET 1100 TURBO
AUDI 60 vm-70
SOLIFER SPEED VM-64
FARMET PROJEKTI
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

08 Marras 2017, 09:35

jusape kirjoitti:Kaksoiskytkin ? Ja VOA-akselin "pirunnyrkin" hajoaminen ?
Ei ole tässä leukussa kaksoiskytkintä.
Meillä tuon kolmosnuhvin jumituksen aiheutti hammasrataasta irronut pala, joka meni hammasrattaitten väliin. Kytkin pohjassa kone kävi normaalisti, hinauskaan ei onnistunut muuten kuin kytkinpoljin pohjassa.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Raataja
Nuhvitietäjä
Viestit: 348
Liittynyt: 25 Maalis 2010, 18:35

08 Marras 2017, 11:31

Turha tuota vikaa on nettiarpajaisista yrittää hakea, varsinkin kun liikkeellä on salaperäisiä, hiljaisia meedioitakin. Purkaa vaan molemmista päistä jos on lämmintä tilaa käytössä, ja mikäli käytössä Pohjolan talli, odottelee kevättä ja muuttolintuja. :wink:
Vastaa Viestiin