Leyland 384 sähköt

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

arska55
Mini -nuhvisti
Viestit: 2
Liittynyt: 11 Syys 2016, 20:46
Konekalustoani: david brown 25 vm-57 leyland 384 vm-71

15 Loka 2017, 15:16

Mitähän kaikkia ehkä kärvähti. Kaveri vaihtoi akun ja laittoi navat väärinpäin. Laturi ainakin oli savunnut.
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

15 Loka 2017, 15:25

Eipä Leylandissa taida paljon muuta napaisuudelle herkkää olla kuin laturi. Mittaristossakaan ei ole puolijohteita. Sieltä on luultavasti nyt diodisilta tai säädin palanut laturista, laturin johdotkin kannattaa tarkistaa - on saattaneet kärsiä myös.
OskuV
Kolmos -nuffisti
Viestit: 18
Liittynyt: 05 Elo 2016, 22:46
Konekalustoani: 384 vm.72
Paikkakunta: Kouvola

26 Joulu 2017, 23:57

Moro,

Itellä sama kone ja hiukan brobleemaa sähköjen kanssa. Elikkäs edellisellä aurauslankillä kone poltteli latauksen merkkivaloa ja nyt tänään sama homma. Kone kuitenkin toimi ihan normaalisti ja jännitemittari näytti ok lukemia. Sitte lenkin loppupuolella kaikki valot sammu yhtäkkiä. Luonnollisesti käyn piuhahelvettiä läpi ja etsin vikaantuneita liitoksia, mutta mikähän muu tossa voisi olla?
Tossa menee laturilta kaksi 1,5mm2 kaapelia jännitteensäätimelle, eikä muuta laturiin sitten ole kytkettykkään. Onko ok? Eiks laturilta voisi miinus mennä myös suoraan runkoon? Periaatteessa vika voisi olla vaikka oikosulku jossain?

Koneen sähköt on kyllä tehty kierrä ja teippaa menetelmällä ja olen aika paljon liitoksia jo korjannutkin. Jälkiasenteisten lisävalojen, radion, puhaltimen ja vaunupistokkeen takia piuhoja on aika paljon ja kaikki on vähän sinne päin tehty...
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

27 Joulu 2017, 00:09

Siinä vaiheessa, jos jälkiasenteisia johtoja alkaa olla enempi, kuin alkuperäisiä johtoja, niin voisi olla viisainta vähintään purkaa kaikki itse vedetyt pois ja kattoa saako omalla johtosarjalla asioita toimimaan, esimerkiksi liittimiä uusimalla. Itse vikaan, jos kaikki hävisi kerralla, niin olisiko katkennut päävirran syöttö joka normaalisti lähtee startilta kojetaulun alle, virtalukolle ja valokatkaisijalle?Toimiiko startti vielä vai onko kaikki sähköt pimeänä?
OskuV
Kolmos -nuffisti
Viestit: 18
Liittynyt: 05 Elo 2016, 22:46
Konekalustoani: 384 vm.72
Paikkakunta: Kouvola

27 Joulu 2017, 01:56

Startti toimii, mutta akku on näköjään nyt tyhjä. Yksi sulanut maapuolen johto löytyi ja uusin sen. Vaikuttaisi latausongelmalta ja voisi olla että akku vaan tyhjeni.
Se vielä, että eikö tosta laturilta voisi vetää suoraa piuhan maahan? Tarviiko sen kiertää jännitteensäätimen kautta pikkujohtoa pitkin?

---
Hienoa tämä harrastaminen näiden kanssa. Tän talven vakio taitaa olla tunti töitä ja kolme korjaamista. Esim. ennen tätä lumityökierrosta oli kytkimen säätö, rasvaus ja ketjujen kiristys. Lenkin jälkeen tarvittiin sähköremppaa, akun latausta, litra jäähdytysnestettä. Kohta voi odottaa koneremonttia tolla jäähdytinnesteen kulutuksella...
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

27 Joulu 2017, 11:02

Laturilta tulee säätimelle päävirta + ja toinen on heräte/ohjausvirta. Laturi on runkonsa kautta maadoitettu
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

27 Joulu 2017, 11:58

Nuo 1,5mm2 johdot on kyllä liian mitättömät laturille. Valoja kun laitetaan päälle, ja jos laturi on kunnossa niin virtaa kulkee jo niin paljon että tuollainen johto saattaa alkaa sulaa, ja sitten ei oikosulku olekaan kaukana. Onko muuten vielä tasavirtalaturilla, sehän tuossa mallissa taitaa alunperin olla? Joskaan varma en ole asiasta.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

27 Joulu 2017, 19:41

Ohkos vaihtovirtaskassa ulkoista jännitteensäädintä ? Aika harvassa on ......
B+ navan johto saisi olla kyllä min 4mm2 tai mieluummin 6mm2 johtoa, heräte-ohjausvirralle riittää vaikka 0.75mm2 johdin .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

27 Joulu 2017, 21:13

Ite tekisin näin:
Jos koneessa on vielä tasavirtalaturi, niin se museoon ja vaihtovirtanen tilalle.
Tasavirtanen ei jaksa ladata akkua ollenkaan jos on työvaloja ym enemmän kuin yksi.
Laturilta 6mm kaapeli akulle, ja turhat rönsyt pois vanhoista johdoista, jos ei uusi sitten kokonaan, kuten itse tein.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

27 Joulu 2017, 21:58

Juu kyllä jollain 35A tasurilla akun lataus jää aika heikoille. Jos aatellaan ajo- mitrari ja parkkivalot 8A ja vaikka 4kpl työvaloja ledeinäkin 1A/kpl ja mahdollisen lämmityslaitteen puhallin 8A ni ollaan jo parisa kymmenessä.... Ja virrantuotto kun on suoraan kierroksista riippuvainen....
Ei 60A vaihtovirtanenkaan tyhjäkäynnillä anna kuin jokusen amppeerin, nimellislatausteho kun tulee jolkain laturin 4500-6000rpm kierroksilla, eli moottorissa pitää olla sellasen 1500-2000rpm.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

27 Joulu 2017, 22:34

siis jos kysymyksessä on tasavirtalaturilla oleva kone niin onko siinä myös + rungossa ja - toimii virtajohtona?
tasavirtalaturi tarvitsee erillisen säätimen akun ja laturin väliin.
tässä + maadoitteisen tasavirtalaturillisen 384 traktorin sähkökaavio: http://www.thenuffieldandleylandtractor ... %20384.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
OskuV
Kolmos -nuffisti
Viestit: 18
Liittynyt: 05 Elo 2016, 22:46
Konekalustoani: 384 vm.72
Paikkakunta: Kouvola

11 Tammi 2018, 16:10

Tasavirtalaturi tässä on ja - maadotteinen kone. Olen piuhoja käynyt hieman läpi ja joitakin olen jo uusinut. Eilen kävin ostamassa lisää piuhaa ja raportoin kun saan ne laitettua.
OskuV
Kolmos -nuffisti
Viestit: 18
Liittynyt: 05 Elo 2016, 22:46
Konekalustoani: 384 vm.72
Paikkakunta: Kouvola

17 Tammi 2018, 22:26

Laturi oli sitte kuitenki lopulta pimeä, noh tulipahan vaihdettua risoja piuhoja. Nyt tarvis keksiä jostain uusi laturi. Kaverilla saattais olla yksi 4000 fordista yli jäänyt tasavirtalaturi minkä sais kun vaan hakisi. Täytyy mallailla kävisikö se suoraa tuohon. Joko laitan sen tai sitten jos joutuu uusia kiinnikkeitä askartelemaan, niin teen ne uudelle vaihtovirtalaturille suoraa.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

17 Tammi 2018, 22:47

Eiköhän se nelitonnisen laturi ole sama Pimeyden Ruhtinas...eiku siis Lucas ku Nuhvin ja Leukunkin virtavoimalat...
Vaihtovirtalaturin saa samoihin rautoihin kiinni, kierretankoa ja muttereita sopivasti niin onnistuu.
Suosittelen vaihtovirtasta.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

18 Tammi 2018, 16:02

Toisaalta jos aatellaan että sulla on valmiina koneessa kuitenkin se lataussäädin ja johdot on laitettu kuntoon, niin kyllähän se tasavirtainenkin siinä menettelee jos sellaisen noin sopivasti saa. Ford mallin laturissa on kierroslukumittarin pyörittäjä laturin päässä, mutta älä heitä sitä mäkeen jos asennat, joku saattaa vaikka tarvita. :)
Vastaa Viestiin