Sivu 1/2

Leyland 384 sähköt

Lähetetty: 15 Loka 2017, 15:16
Kirjoittaja arska55
Mitähän kaikkia ehkä kärvähti. Kaveri vaihtoi akun ja laittoi navat väärinpäin. Laturi ainakin oli savunnut.

Re: Leyland 384 sähköt

Lähetetty: 15 Loka 2017, 15:25
Kirjoittaja Kerkänmatti
Eipä Leylandissa taida paljon muuta napaisuudelle herkkää olla kuin laturi. Mittaristossakaan ei ole puolijohteita. Sieltä on luultavasti nyt diodisilta tai säädin palanut laturista, laturin johdotkin kannattaa tarkistaa - on saattaneet kärsiä myös.

Re: Leyland 384 sähköt

Lähetetty: 26 Joulu 2017, 23:57
Kirjoittaja OskuV
Moro,

Itellä sama kone ja hiukan brobleemaa sähköjen kanssa. Elikkäs edellisellä aurauslankillä kone poltteli latauksen merkkivaloa ja nyt tänään sama homma. Kone kuitenkin toimi ihan normaalisti ja jännitemittari näytti ok lukemia. Sitte lenkin loppupuolella kaikki valot sammu yhtäkkiä. Luonnollisesti käyn piuhahelvettiä läpi ja etsin vikaantuneita liitoksia, mutta mikähän muu tossa voisi olla?
Tossa menee laturilta kaksi 1,5mm2 kaapelia jännitteensäätimelle, eikä muuta laturiin sitten ole kytkettykkään. Onko ok? Eiks laturilta voisi miinus mennä myös suoraan runkoon? Periaatteessa vika voisi olla vaikka oikosulku jossain?

Koneen sähköt on kyllä tehty kierrä ja teippaa menetelmällä ja olen aika paljon liitoksia jo korjannutkin. Jälkiasenteisten lisävalojen, radion, puhaltimen ja vaunupistokkeen takia piuhoja on aika paljon ja kaikki on vähän sinne päin tehty...

Re: Leyland 384 sähköt

Lähetetty: 27 Joulu 2017, 00:09
Kirjoittaja Kerkänmatti
Siinä vaiheessa, jos jälkiasenteisia johtoja alkaa olla enempi, kuin alkuperäisiä johtoja, niin voisi olla viisainta vähintään purkaa kaikki itse vedetyt pois ja kattoa saako omalla johtosarjalla asioita toimimaan, esimerkiksi liittimiä uusimalla. Itse vikaan, jos kaikki hävisi kerralla, niin olisiko katkennut päävirran syöttö joka normaalisti lähtee startilta kojetaulun alle, virtalukolle ja valokatkaisijalle?Toimiiko startti vielä vai onko kaikki sähköt pimeänä?

Re: Leyland 384 sähköt

Lähetetty: 27 Joulu 2017, 01:56
Kirjoittaja OskuV
Startti toimii, mutta akku on näköjään nyt tyhjä. Yksi sulanut maapuolen johto löytyi ja uusin sen. Vaikuttaisi latausongelmalta ja voisi olla että akku vaan tyhjeni.
Se vielä, että eikö tosta laturilta voisi vetää suoraa piuhan maahan? Tarviiko sen kiertää jännitteensäätimen kautta pikkujohtoa pitkin?

---
Hienoa tämä harrastaminen näiden kanssa. Tän talven vakio taitaa olla tunti töitä ja kolme korjaamista. Esim. ennen tätä lumityökierrosta oli kytkimen säätö, rasvaus ja ketjujen kiristys. Lenkin jälkeen tarvittiin sähköremppaa, akun latausta, litra jäähdytysnestettä. Kohta voi odottaa koneremonttia tolla jäähdytinnesteen kulutuksella...

Re: Leyland 384 sähköt

Lähetetty: 27 Joulu 2017, 11:02
Kirjoittaja jusape
Laturilta tulee säätimelle päävirta + ja toinen on heräte/ohjausvirta. Laturi on runkonsa kautta maadoitettu

Re: Leyland 384 sähköt

Lähetetty: 27 Joulu 2017, 11:58
Kirjoittaja Kerkänmatti
Nuo 1,5mm2 johdot on kyllä liian mitättömät laturille. Valoja kun laitetaan päälle, ja jos laturi on kunnossa niin virtaa kulkee jo niin paljon että tuollainen johto saattaa alkaa sulaa, ja sitten ei oikosulku olekaan kaukana. Onko muuten vielä tasavirtalaturilla, sehän tuossa mallissa taitaa alunperin olla? Joskaan varma en ole asiasta.

Re: Leyland 384 sähköt

Lähetetty: 27 Joulu 2017, 19:41
Kirjoittaja jusape
Ohkos vaihtovirtaskassa ulkoista jännitteensäädintä ? Aika harvassa on ......
B+ navan johto saisi olla kyllä min 4mm2 tai mieluummin 6mm2 johtoa, heräte-ohjausvirralle riittää vaikka 0.75mm2 johdin .....

Re: Leyland 384 sähköt

Lähetetty: 27 Joulu 2017, 21:13
Kirjoittaja nuhvi63
Ite tekisin näin:
Jos koneessa on vielä tasavirtalaturi, niin se museoon ja vaihtovirtanen tilalle.
Tasavirtanen ei jaksa ladata akkua ollenkaan jos on työvaloja ym enemmän kuin yksi.
Laturilta 6mm kaapeli akulle, ja turhat rönsyt pois vanhoista johdoista, jos ei uusi sitten kokonaan, kuten itse tein.

Re: Leyland 384 sähköt

Lähetetty: 27 Joulu 2017, 21:58
Kirjoittaja jusape
Juu kyllä jollain 35A tasurilla akun lataus jää aika heikoille. Jos aatellaan ajo- mitrari ja parkkivalot 8A ja vaikka 4kpl työvaloja ledeinäkin 1A/kpl ja mahdollisen lämmityslaitteen puhallin 8A ni ollaan jo parisa kymmenessä.... Ja virrantuotto kun on suoraan kierroksista riippuvainen....
Ei 60A vaihtovirtanenkaan tyhjäkäynnillä anna kuin jokusen amppeerin, nimellislatausteho kun tulee jolkain laturin 4500-6000rpm kierroksilla, eli moottorissa pitää olla sellasen 1500-2000rpm.....

Re: Leyland 384 sähköt

Lähetetty: 27 Joulu 2017, 22:34
Kirjoittaja Warpu
siis jos kysymyksessä on tasavirtalaturilla oleva kone niin onko siinä myös + rungossa ja - toimii virtajohtona?
tasavirtalaturi tarvitsee erillisen säätimen akun ja laturin väliin.
tässä + maadoitteisen tasavirtalaturillisen 384 traktorin sähkökaavio: http://www.thenuffieldandleylandtractor ... %20384.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; 8)

Re: Leyland 384 sähköt

Lähetetty: 11 Tammi 2018, 16:10
Kirjoittaja OskuV
Tasavirtalaturi tässä on ja - maadotteinen kone. Olen piuhoja käynyt hieman läpi ja joitakin olen jo uusinut. Eilen kävin ostamassa lisää piuhaa ja raportoin kun saan ne laitettua.

Re: Leyland 384 sähköt

Lähetetty: 17 Tammi 2018, 22:26
Kirjoittaja OskuV
Laturi oli sitte kuitenki lopulta pimeä, noh tulipahan vaihdettua risoja piuhoja. Nyt tarvis keksiä jostain uusi laturi. Kaverilla saattais olla yksi 4000 fordista yli jäänyt tasavirtalaturi minkä sais kun vaan hakisi. Täytyy mallailla kävisikö se suoraa tuohon. Joko laitan sen tai sitten jos joutuu uusia kiinnikkeitä askartelemaan, niin teen ne uudelle vaihtovirtalaturille suoraa.

Re: Leyland 384 sähköt

Lähetetty: 17 Tammi 2018, 22:47
Kirjoittaja nuhvi63
Eiköhän se nelitonnisen laturi ole sama Pimeyden Ruhtinas...eiku siis Lucas ku Nuhvin ja Leukunkin virtavoimalat...
Vaihtovirtalaturin saa samoihin rautoihin kiinni, kierretankoa ja muttereita sopivasti niin onnistuu.
Suosittelen vaihtovirtasta.

Re: Leyland 384 sähköt

Lähetetty: 18 Tammi 2018, 16:02
Kirjoittaja Kerkänmatti
Toisaalta jos aatellaan että sulla on valmiina koneessa kuitenkin se lataussäädin ja johdot on laitettu kuntoon, niin kyllähän se tasavirtainenkin siinä menettelee jos sellaisen noin sopivasti saa. Ford mallin laturissa on kierroslukumittarin pyörittäjä laturin päässä, mutta älä heitä sitä mäkeen jos asennat, joku saattaa vaikka tarvita. :)