tietoa pumpuista?

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

09 Tammi 2017, 17:09

nuhvi63 kirjoitti:384 on pumppu suoraan kopassa.
Näin on, ja varmasti Minimec rivipumppu on samassa asenossa jakopäähän kiinitetynä kaikissa seuraavissa leylandeissa, 344-384, 270, 272 472 282 ja 482.

270:sen omistajn käsikirjassa ja viljankeltaisten käytöohjekirjassa sanotaan molemissa tuo 16 astetta Simssin Minimec rivipumpun ruiskutuksen perusajoitukseksi.
Jakajamalisten pumppujen ruiskutuksen perusajoituksissa on sitten 12 ja 14 astetta.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
sytky
Kolmos -nuffisti
Viestit: 19
Liittynyt: 21 Syys 2016, 14:49
Konekalustoani: leukku

09 Tammi 2017, 17:26

Pystyykö noista elementeistä silmällä sanomaan kuluneisuudesta mitään? Kaikki näyttää ihan siistiltä, mutta näissähän välykset on olemattomat.
Vinkkinä, että hyvänä snubberin avaimena toimii pätkä sopivan kokosta ohutseinämäistä huonekaluputkea ja sitten ruustukkiin. Vääntimenä esim. koivuhalko ja 2,5kilon moska. Ei pyörähtele ja irtoo hyvin.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

09 Tammi 2017, 23:32

sillä ei ole käytännössä mitään merkitystä ajoituksen kannalta missä asennossa pumppu on kiinni jakopäässä tai on onko siinä välissä kumikytkin tai suoraan rattaalta. 498 moottorissa ajoituksen määrää vauhtipyörälle poratun reiän paikka, pumpun takapäässä oleva lovi ja sen merkki pumpun kuoressa osoittavat pumpusta ruiskutuksen aloituskohtaa. eli kampiakseli vauhtipyörältä lukittuna 16 astetta ennen yläkuolokohtaa ja pumppu nollassa = 16 asteen ruiskutusennakko. tolla lovella pumpun takapäässä pumppu on toki mahdollista laittaa puoli kierrosta pieleen 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
sytky
Kolmos -nuffisti
Viestit: 19
Liittynyt: 21 Syys 2016, 14:49
Konekalustoani: leukku

10 Tammi 2017, 09:43

Taitaapa kuitenkin olla niin, että siinnä pumpun takapäässä oleva merkki pitää olla oikeassa asennossa, jos merkkien mukaan ennakko säädetään?
Nyt on kyse siitä, että on vähän vanhemmasta koneesta pumppu laitettu uudempaan koneeseen, joissa eri ruiskutuksen ajoitus. Joku on kyllä erilailla näissä. Yksillä ja samoilla merkeillä ei voi tulla kuin yksi ja sama ennakko?? Joko pumpun lohko on eri asennossa498 koneessa, kuin 384 koneessa? Vauhtipyörä lukitaan molemmissa kuitenkin YKK-kohtaan? Tai sitten merkit on eripaikoissa ja tässä tapauksessa merkkien mukaan säädettäessä ei tule oikea ennakko. Ohessa brittikerhon ennakon säätö ohjeet, joista lienee viisampi käyttää nyt jälkimmäistä, niin voin varmistua oikeasta ennakosta. Jään jännityksellä odottamaan mihin asentoon pumpun takana merkit jää?
Sellainen auttas, jos joku voisi ystävällisesti laskea, kuinka monta hammasta on vauhtipyörän hammaskehässä?

http://vieux.tracteurs.free.fr/pdf/Cala ... _SIMMS.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut sytky, 10 Tammi 2017, 10:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
sytky
Kolmos -nuffisti
Viestit: 19
Liittynyt: 21 Syys 2016, 14:49
Konekalustoani: leukku

10 Tammi 2017, 10:00

Toki tietysti, mikäli kaikkissa eri nuffield/leyland moottoreissa, joissa on eri ennakko, on reikä vauhtipyörällä eri asennossa , voi pumpun merkki olla samassa paikassa ja pumppu kaikissa lokiin nähden samassa kulmassa? Onko vehkeiden kanssa enemmän värkänneillä tietoa tästä? Siis reiät vauhti pyörällä eri asennossa. Yleisesti moottoreissa vauhtipyörän tapilla on kampiakseli lukittu YKK, kohtaan. Ja jos on eri ennakot, on muut merkit sitten eri paikoissa. JOskus ei ole merkkejä ollenkaan, vaan ennakko otetaan heittokellolla nokka-akselilta tms.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

10 Tammi 2017, 17:33

Warpu kirjoitti:sillä ei ole käytännössä mitään merkitystä ajoituksen kannalta missä asennossa pumppu on kiinni jakopäässä tai on onko siinä välissä kumikytkin tai suoraan rattaalta. 498 moottorissa ajoituksen määrää vauhtipyörälle poratun reiän paikka, pumpun takapäässä oleva lovi ja sen merkki pumpun kuoressa osoittavat pumpusta ruiskutuksen aloituskohtaa. eli kampiakseli vauhtipyörältä lukittuna 16 astetta ennen yläkuolokohtaa ja pumppu nollassa = 16 asteen ruiskutusennakko. tolla lovella pumpun takapäässä pumppu on toki mahdollista laittaa puoli kierrosta pieleen 8)
Warpua lainaten. Vauhtipyörissä on ennakko valmiiksi lukitustapille. Jos vauhtipyörä on 98 koneesta niin silloin sinulla menee ennakko automaattisesti oikein kun säädät pumpusta merkin kohdalleen lukituspultin ollessa kolossaan.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Vastaa Viestiin