tietoa pumpuista?
Valvoja: automies560
Koneeni on vanha 384 ja niiltä peruilta syöttöpumppu on
CAV:n valmistama MINIMEC P4801/6a
Jossain vaiheessa on moottoriksi vaihdettu 4/98 ja laitettu vanha pumppu takaisin.
Pumpun ajoitus työkaluksi käy sama kuin nuffieldin 3.8 litraisissa (ei se prikka, jossa on hitsattu 6mm tappi)
Otin pumpun irti ja katson mitä sille pitää tehdä.
Simssin minimecille löytyy helposti tiivistesarjaa. Näinköhän CAV:n rivipumppuun käy simmsin rivipumpun tiivistesarja?
Sitten kun laitan pumpun takaisin, niin mikä olisi oikea ennakko? 384:ssahan se on 38td moottorissa 22 astetta, mutta nyt on moottorina 4/98. Pitäskö se nyt olla 16 astetta?
Periaatteessahan tuohon moottoriin voisi laittaa vaikka CAV:n jakajapumpun, tai ihan minkä tahansa muun pumpun, mitä näissä on käytetty, kunhan laittaa sopivat ruiskuputket?
Eli jos sinulla on tarjota suht koht hyvää pumppua ruiskuputkilla, niin voisin olla kiinnostunut. Ensin kyllä tutustun oman pumppuni tilaan.
CAV:n valmistama MINIMEC P4801/6a
Jossain vaiheessa on moottoriksi vaihdettu 4/98 ja laitettu vanha pumppu takaisin.
Pumpun ajoitus työkaluksi käy sama kuin nuffieldin 3.8 litraisissa (ei se prikka, jossa on hitsattu 6mm tappi)
Otin pumpun irti ja katson mitä sille pitää tehdä.
Simssin minimecille löytyy helposti tiivistesarjaa. Näinköhän CAV:n rivipumppuun käy simmsin rivipumpun tiivistesarja?
Sitten kun laitan pumpun takaisin, niin mikä olisi oikea ennakko? 384:ssahan se on 38td moottorissa 22 astetta, mutta nyt on moottorina 4/98. Pitäskö se nyt olla 16 astetta?
Periaatteessahan tuohon moottoriin voisi laittaa vaikka CAV:n jakajapumpun, tai ihan minkä tahansa muun pumpun, mitä näissä on käytetty, kunhan laittaa sopivat ruiskuputket?
Eli jos sinulla on tarjota suht koht hyvää pumppua ruiskuputkilla, niin voisin olla kiinnostunut. Ensin kyllä tutustun oman pumppuni tilaan.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Olikos se niin, että SIMSS teki aikoinaan pumppuja, ja sittemmin CAV:n pumppupaja osti SIMMSin nimen ja pumpputuotannon, ja nimeksi tuli tai oikeammin jäi siten CAV tämän yhdistymisen jälkeen
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1126
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
- Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
- NLCF r.y jäsen Nro: 023
- Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa
Jotenkin niin se saattoi mennä. CAV:n jälkeen käsittääkseni tuli nimeksi Lucas ja sitten tämä nykyinen Delphi. Sama pumppu kai se Minimec on olipa sen tehnyt Simms tai CAV. Mitään CAV:n tms. jakajapumppuja ei pidä laittaa leylandiin jossa alun perin ollut Minimec, tai ainakaan siitä muutoksesta ei paljoa hyödy. Ei ainakaan helpotu ilmaaminen eikä kylmäkäynnistyminen sillä pumpulla, on arempi epäpuhtauksille ja herkempi särkymään vrt. rivipumppuun. Kannattanee lähettää se Minimec esim. Akaan Dieseliin niin tulee kerralla kuntoon. Ja joo, se ennakkohan on 16.
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla [/quote]
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Käsittääkseni juuri noin kuin Jussi totesi, Simmsin pumput muuttuivat Caveiksi jossain vaiheessa. Sivukannen nimeä lukuunottamatta sama pumppu.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
CAV:llä ei tainnut tuolloin aikoinaan olla ollenkaan omalla nimellä olevia rivipumppuja tarjota tarvitsijoille, koska pelkästään jakajatyyppisiä tekivät, niin ostivat sitten valmiin tuotteen sekä tuotannon, ja samalla tehtaan pois kilpailemasta.
Nykyään tuo kaikki on nimen DELPHI alla ....
Nykyään tuo kaikki on nimen DELPHI alla ....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1126
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
- Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
- NLCF r.y jäsen Nro: 023
- Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa
Simms:n pumpusta puhutaan rivipumpun kohdalla näköjään vielä Synchro-Leylandin korjaamokirjassakin vuodelta 1978. Jakajapumpuista puhutaan sitten C.A.V.-D.P.A.-nimellä.
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla [/quote]
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Valmet 903 käyttäjän käsikirjassa, vuodelta -81 sanotaan että SIMMS pumppu, polttoainesuodattimet CAV.
Tämä tehtaiden yhdistyminen tapahtui muistaakseni siinä -80 luvun alkupuoliskollakos ?
Tämä tehtaiden yhdistyminen tapahtui muistaakseni siinä -80 luvun alkupuoliskollakos ?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Minkäs kokosia elementtejä teitin pumpuissa on? Omat oli mitattuna 8,5mm.
Koko polttoainejärjestelmä, pumppu ja suuttimet myös ovat täynnä kakkaa. Ei ihme, että ei starttaa. Ihme, että kävi sillon, kun sen hankin. Mitään fyysistä vikaa osissa ei ollut, lukuun ottamatta mieletöntä määrää karstaa ja likaa, jota sieltä löyty.
Sillon, kun immeiset jätätte koneet pitkäksi aikaa seisomaan, niin vois melkein kaataa koko pumpun piripintaan öljyä. Sitten kun sitä taas käyttää, niin öljyn taso proppu auki ja ylimääräset ulos.
Nyt lähtee osat UÄ-pesulaan
Koko polttoainejärjestelmä, pumppu ja suuttimet myös ovat täynnä kakkaa. Ei ihme, että ei starttaa. Ihme, että kävi sillon, kun sen hankin. Mitään fyysistä vikaa osissa ei ollut, lukuun ottamatta mieletöntä määrää karstaa ja likaa, jota sieltä löyty.
Sillon, kun immeiset jätätte koneet pitkäksi aikaa seisomaan, niin vois melkein kaataa koko pumpun piripintaan öljyä. Sitten kun sitä taas käyttää, niin öljyn taso proppu auki ja ylimääräset ulos.
Nyt lähtee osat UÄ-pesulaan
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
460 nuffin vakiot vissiin 8mm tapit. Pumpun peräpäässä, siinä hiukkan nokka-akselin keskilinjan alapuolella on ylivuotoputki, jota ylemmäs ei öljyn pintaa periaatteessa pumpusta saa.
Parasta olisi, kun tuon n. 2dl öljyä vaihtaisi sinne pumppuun vaikka vuosittain, hieman ennen kuin mahdollinen talviseisokki alkaa, ja tovi kunnolla ajelua.
Ei voi olla mitenkään kustannuskysymys .....
Parasta olisi, kun tuon n. 2dl öljyä vaihtaisi sinne pumppuun vaikka vuosittain, hieman ennen kuin mahdollinen talviseisokki alkaa, ja tovi kunnolla ajelua.
Ei voi olla mitenkään kustannuskysymys .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Mitenhän lie... Sitten kun saan pumpun taasen kasaan ja suoritan ajoitusta, niin meneekö ajoitus nyt merkkien mukaan 19 astetta ennakkoon, kun pumppuhan on siis vanhasta 38td moottorista ja nykyinen pata, johon tuo vanhapumppu taas laitetaan on 4/98??
Äkkiseltään ajattelisi, että menee.
Pystyyhän tuon toki tarkistamaan, kun ottaa vaikka startin pois ja merkkaa sinne merkit ja sitten ottaa pumpusta ykkösen paineventtiilin pois ja käyttää "spil" menetelmää.
Äkkiseltään ajattelisi, että menee.
Pystyyhän tuon toki tarkistamaan, kun ottaa vaikka startin pois ja merkkaa sinne merkit ja sitten ottaa pumpusta ykkösen paineventtiilin pois ja käyttää "spil" menetelmää.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Mikäli en kovinpaljon väärässä ole, niin 498 NT mootoreissa joissa on Minimecin rivipumppu ruiskutuksen perusajoitus on 16 astetta.sytky kirjoitti:Mitenhän lie... Sitten kun saan pumpun taasen kasaan ja suoritan ajoitusta, niin meneekö ajoitus nyt merkkien mukaan 19 astetta ennakkoon, kun pumppuhan on siis vanhasta 38td moottorista ja nykyinen pata, johon tuo vanhapumppu taas laitetaan on 4/98??
Äkkiseltään ajattelisi, että menee.
Pystyyhän tuon toki tarkistamaan, kun ottaa vaikka startin pois ja merkkaa sinne merkit ja sitten ottaa pumpusta ykkösen paineventtiilin pois ja käyttää "spil" menetelmää.
Tarkemmat ajoitusohjeet löydät jäsentenkirjastosta: YLEISTÄ OHJEISTUSTA otsikon alta, kohdassa Leyland ja Nuffield Minimec ajoitusohje.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Ohjeet osaan ja olen löytänyt. Kiitos kerhon. Mutta!
Onko syöttöpumpun runko eri asennossa 38td lohkossa, kuin 4/98 lohkossa? Jos on, niin ajoitus onnistuu merkkien mukaan!
Jos taas on niin, että pumpun runko on 38td lohkossa ja 4/98 lohkossa samassa asennossa, ajoitettaessa merkkien mukaan, tulee vanhalla pumpun ajoitus merkillä ennakoksi auttamattomasti 22 astetta! Eikö?
Siis toisin sanoen. Joko 4/98 alkuperäisesti asennetuissa pumpuissa on ennakon säätömerkki eri paikassa, kuin alkuperäisesti 38 sarjan koneisiin asennetuissa pumpuissa. (Tai toisinpäin pumppujen rungot on lohkoissa eri asennoissa ja ajoitus merkit on vanhoissa ja uusissa pumpuissa samassa paikassa)
???
Onko syöttöpumpun runko eri asennossa 38td lohkossa, kuin 4/98 lohkossa? Jos on, niin ajoitus onnistuu merkkien mukaan!
Jos taas on niin, että pumpun runko on 38td lohkossa ja 4/98 lohkossa samassa asennossa, ajoitettaessa merkkien mukaan, tulee vanhalla pumpun ajoitus merkillä ennakoksi auttamattomasti 22 astetta! Eikö?
Siis toisin sanoen. Joko 4/98 alkuperäisesti asennetuissa pumpuissa on ennakon säätömerkki eri paikassa, kuin alkuperäisesti 38 sarjan koneisiin asennetuissa pumpuissa. (Tai toisinpäin pumppujen rungot on lohkoissa eri asennoissa ja ajoitus merkit on vanhoissa ja uusissa pumpuissa samassa paikassa)
???
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Vanhemmissahan oli koplingilla pumppu jakopäässä ( 460 ja vanhemmat ) , 465 koneesta nyt en ulkoa muista kun ittellä sellasta ei ole.
Leukun 498 koneessahan oli sitten pumpou suoraan jakopäänkotelossa jo ainakin kiinni, sitä en ulkomuistista muista, oliko 344/384 leukuissa, tai 465 nuffissa .....
Leukun 498 koneessahan oli sitten pumpou suoraan jakopäänkotelossa jo ainakin kiinni, sitä en ulkomuistista muista, oliko 344/384 leukuissa, tai 465 nuffissa .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
384 on pumppu suoraan kopassa.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.