472 Perärepun hitsaus

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

272
Kylmäkoskelainen
Viestit: 80
Liittynyt: 18 Touko 2011, 20:07
Konekalustoani: Leyland 255, Leyland 272 syncro+Vammas Major
Paikkakunta: Kärsämäki

07 Joulu 2016, 13:48

Peräreppu on lähtenyt ratkeamaan siitä painesuodattimen putken juuresta. Ratkeama on jo työntövarrenkorvakon oikialla puolella. Minkähänlaisella konstilla tuota rupiais hitsaamaan?
272
Kylmäkoskelainen
Viestit: 80
Liittynyt: 18 Touko 2011, 20:07
Konekalustoani: Leyland 255, Leyland 272 syncro+Vammas Major
Paikkakunta: Kärsämäki

07 Joulu 2016, 16:42

Sais olla semmonen reppu jossa on lisälohkon läpiviennit valmiina.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

07 Joulu 2016, 18:23

Itse en ole mikään hitsausalan asiantuntia, mutta aikoinaan kun hitsautin 465:sen työntövarren korvakkoa niin hitsari käytti ns.nikkelipuikkoja.
http://www.impomet.com/media/downloadab ... itsaus.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Sivulta 8 >
Kyllä noita valuraudan hitsauksen asiantuntioita tältäkin foorumilta löytyy, katohan vain :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

07 Joulu 2016, 20:10

En mäkään valun hitsuun ammattilainen ole, mut jotain saanut aikaiseksi kuitenkin .....

Homman onnistuminen vaatii kyllä jonkin verran paljon kokemusta eri hitsattavista materiaaleista, ja on hommana esi- ja jälkilämpöineen sellanen prosessi, ettei sitä oikein pysty neuvomaan kirjoittamalla foorumilla ....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
patsaan grilli
Nelos -nuffisti
Viestit: 29
Liittynyt: 27 Marras 2016, 21:57

07 Joulu 2016, 20:31

onkohan se peräreppu valuterästä vaiko valurautaa. valuteräksessä hiontakipinä kirkkaampi mitä valuraudalla, jos terästä niin hitsaisin certaniumin 707 hyvä seevaus, jos valurautaa niin castolinin 2-24 hyvä seevaus ja lyhyt hitsi (15mm) ja pallopäävasaralla takominen sauman ollessa kuuma, hidas jäähdytys ja uusi hitsaus, jne.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

07 Joulu 2016, 21:26

Pallografiittivalurauta käsitääkseni, muistaakseni, joku joskus tälläkin foorumilla maininnut.
Tuolta sitten lisää ohjeita.
http://www.esab.fi/fi/fi/support/docume ... hjeita.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

07 Joulu 2016, 21:54

Perärepun valua ei ole tutkittu, mut moottorin valun lujuus ja laatu Nuffin moottorista on selvillä, Majorin moottorin lisäksi .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
naffield
Proto suunnittelija
Viestit: 173
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 17:32
Konekalustoani: Leyland 272,472, Zetor 9540, Zetor proxima power, Zetor 9145
NLCF r.y jäsen Nro: 379
Paikkakunta: Kärsämäki

08 Joulu 2016, 16:14

Entä jos sen hitsaa ilman lämmitystä. Pikkupätkissä hitsisaumaa takoen nikkelipuikolla.
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

08 Joulu 2016, 18:54

Repusta keskustelua: http://nuhvi.fi/foorumi/viewtopic.php?f=2&t=826" onclick="window.open(this.href);return false; Kyllä kannattaa koittaa hitsata kun kerran on alkuperäistä lisähydrauliikkaakin.
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

09 Joulu 2016, 13:39

Ns kovajuotto on myöskin mahdollinen, jos on kaasuvehkeet käytettävissä. Juutuupissa on työnäytöksiäkin https://www.youtube.com/watch?v=gRNi17RmGBo" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?v=Yopcz-IYDyQ" onclick="window.open(this.href);return false; (tämä on ilman esilämmitystä nikkelipuikolla)
patsaan grilli
Nelos -nuffisti
Viestit: 29
Liittynyt: 27 Marras 2016, 21:57

11 Joulu 2016, 21:03

jusape kirjoitti:En mäkään valun hitsuun ammattilainen ole, mut jotain saanut aikaiseksi kuitenkin .....

Homman onnistuminen vaatii kyllä jonkin verran paljon kokemusta eri hitsattavista materiaaleista, ja on hommana esi- ja jälkilämpöineen sellanen prosessi, ettei sitä oikein pysty neuvomaan kirjoittamalla foorumilla ....
40vuotta olen hitsaillut ammatikseni vaihtelevalla menestyksellä valurautaa, titaania, alumiinin eri seoksia, rosteria, hapikasta, lyijyä ym, ja kiroillu sekä hymyilly :twisted: :P kun olet hitsannu laakeripesää akselireikä 400mm kylmänä 15mm pätkillä takonu ja jäähyttäny, niin halkeemaa jälellä 50mm kuuluu ping, on vitsit vähissä :twisted: Viimeeksi vallu 365 lokasuojien kiinnitysraudat toinen kylmänä lyhyillä pätkillä, ja toinen esilämmitettynä 350-470 astetta c yhtä mittaa molemmin puolin molemmat kestäneet.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

11 Joulu 2016, 21:13

Joo, se tuntuu kokeneemmallekkin toisinaan olevan enemmä tuurista kiinni, onnistuminen, kuin mitä taidoista tai käytetyistä menetelmistä ......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
272
Kylmäkoskelainen
Viestit: 80
Liittynyt: 18 Touko 2011, 20:07
Konekalustoani: Leyland 255, Leyland 272 syncro+Vammas Major
Paikkakunta: Kärsämäki

25 Joulu 2016, 21:35

Nyt on ehjä reppu vanhemmasta mallista eikä siinä ollut painesuodattimelle reikiä. Jätettiin se suodatin pois ja laitettiin suora väliletku nostolaiteventtiilin ja sylinterin väliin. Suodattimeksi uusi nykyaikainen painesuodatin. Reppu paikolleen ja öljyt sisään. Tyhjänä toimi mutta piti olla painoa että tuli alas. Sitte laitettiin perälevy perään alko hirviä pilkkiminen, nostolaite nypyttää kokoajan. Siinä alkuperäisessä suodattimessahan on takaisku venttiili. Vaatikohan tämäkin sen? Onkohan vanhemmissa malleissa erilainen nostolaiteventtiili?
272
Kylmäkoskelainen
Viestit: 80
Liittynyt: 18 Touko 2011, 20:07
Konekalustoani: Leyland 255, Leyland 272 syncro+Vammas Major
Paikkakunta: Kärsämäki

26 Joulu 2016, 11:12

Samat sisuskalut kun vanhassakin repussa ja siinä toimi normaalisti.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

26 Joulu 2016, 12:42

juu vaatii sen takaiskun, oireet juurikin nuo kaksi.. 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Vastaa Viestiin