Tarkkuutta öljynvaihtoon!

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

01 Marras 2016, 22:08

jamppi kirjoitti:Sinä se Joonas hyväksi katsot kaikki omatekemäsi muutokset em. selityksin.
Eikös miulla oo oikeus niin tehä :lol: Ihme napisija nykyään tää Jamppi :shock:

Miksi pitäisi muuttaa toimiva englantilaisen insinöörin suunnittelema alkuperäinen ratkaisu toiseksi tuossa kutosessa? Miksi? Jos nuo koneet on rullanneet kymmeniä tuhansia tunteja omalla suodattimellaan, niin en lähde siihen kelkkaan, että muodin vuoksi pitää nyt rakennella uusi suodatin. Sitäpaitsi, ei tuohon ole saatavilla vaihtopatruunasuodatinjalkaa mistään, ainakaan toistaiseksi ja tuskin kannattaa ruveta edes kenenkään haaveilemaan sellaisen valmistusta, koneita on niin vähän. Se siintä tekee raiskauksen, että ei tuollaiseen liki koskemattomaan originaaliin 1272 tuntia ajettuun traktoriharvinaisuuteen käy mikään kokopatruunasuodatin jalkoineen. Suomesta tuskin löytyy yhtä originaalia 2100:sta noin vähillä ajotunneilla toista!

472 on täydessä urakointityössä liikenneluvan alaisessa hommassa, aivan koskematonta originaaliasua siihen ei voi laittaa nyt koska metsässä puut kolhivat valot, lokasuojat, pellit ym. mutta kunhan se jää eläkkeelle, se asu koetetaan saada mahdollisimman tarkkaan. Siksi jokainen toimenpide on eheyttänyt traktorin kuntoa kohti alkuperäistä, mm. palasiksi revitty kojelauta on huoltojen yhteydessä kursittu kasaan. Jokainen lisäjuttu on tehty joko jo olemassa olevaan reikään tai jätetty tekemättä tai tehty joku muunlainen sovitus. Alkuperäistä vaalittu paljon. Moni ei luo minkäänlaista ajatusta näihin asioihin koneita vapaasti poraillessaan, sahaillessaan ja muokatessaan. ei vähääkään. Nyt tehtävät työn vaatimat muutokset (huom. oikeiden töiden, en ymmärrä jos 2x vuoteen perunamaan kyntöön pitää laittaa hitsaten kaikenlaista tingentangelia miselinukkoa ja led valoa, ilman että alkuperäisyyttä edes ajatellaan asennuksissa) on tehty vain ja ainoastaan koneen urakointikäyttöä varten.

Moni puhuu, että on palautettavissa mutta kuinka moni meinaa sen tehdä? Kuinka moni ajattelee tuollaisia kun vaihtaa patrollin tai mersedeksen koneita nuhvettiin? vedetään rälläkällä kupeeseen reikää että saadaan pystyöljypanos mahtumaan... ei monikaan. Toivottavasti edes joku sattuu muuttamaan enintä polttoleikkaus/rälläköinti intoa kun lukee palstaa ja näitä keskusteluja.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

01 Marras 2016, 22:16

nuhvi63 kirjoitti:
jamppi kirjoitti:Sinä se Joonas hyväksi katsot kaikki omatekemäsi muutokset em. selityksin.
Jos ajatellaan tuota kokopanos öljynsuodinta niin mikä siitä tekee raiskauksen. Sekö että siinä ei lopullisesti muuteta mitään vai se että suodatuspinta-alaa on paljon enemmän kuin alkuperäisessä.
Kokolailla lapsekkaita ajatuksia jo aikuisikään päässeeltä mieheltä.
Yhdyn Jampin mielipiteeseen...
Oma Leukku kun on raiskattu jo niin laitan moottorinvaihdossa tuon Lisenssin suodatinadapterinkin :lol: :lol:
Niin, meillä on vain alpon kanssa pikkasen eri kaliiberia nuo traktorit, sinun kuin purkamolle menevä ja tuo minun pieniä yksityiskohtia lk.ottamatta kuin keskon laanilta kotio ajettu :mrgreen:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

01 Marras 2016, 22:27

No, Nuhveja/Leukuja ja setoreita ym, riittää senverran paljon maassa , ettei jokaisen tarvii olla viimeisen päälle tehtaan linjan jäljiltä olevia, tai niitä viltin alla säilytettäviä, ylientisöityjä ....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

01 Marras 2016, 22:27

Nuffieldmaster kirjoitti:
nuhvi63 kirjoitti:
jamppi kirjoitti:Sinä se Joonas hyväksi katsot kaikki omatekemäsi muutokset em. selityksin.
Jos ajatellaan tuota kokopanos öljynsuodinta niin mikä siitä tekee raiskauksen. Sekö että siinä ei lopullisesti muuteta mitään vai se että suodatuspinta-alaa on paljon enemmän kuin alkuperäisessä.
Kokolailla lapsekkaita ajatuksia jo aikuisikään päässeeltä mieheltä.
Yhdyn Jampin mielipiteeseen...
Oma Leukku kun on raiskattu jo niin laitan moottorinvaihdossa tuon Lisenssin suodatinadapterinkin :lol: :lol:
Niin, meillä on vain alpon kanssa pikkasen eri kaliiberia nuo traktorit, sinun kuin purkamolle menevä ja tuo minun pieniä yksityiskohtia lk.ottamatta kuin keskon laanilta kotio ajettu :mrgreen:
Jos tämä on sinun vastaus tähän putsariasiaan niin ihmetellä täytyy...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

01 Marras 2016, 22:30

Tärkeintähän on se, että nää koneet pysyy toimivina. Aina ei tarvitse niin sitä alkuperäisyyttä Allahin tyyliin kumartaa.
Tuolla periaattellahan melkeinpä 99% tästä konekannasta on sitten sitä täysin purkaamotavaraa, kun alkuperäistä on muutettu tai nykyaikaistettu ....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

01 Marras 2016, 22:34

jusape kirjoitti:Tärkeintähän on se, että nää koneet pysyy toimivina. Aina ei tarvitse niin sitä alkuperäisyyttä Allahin tyyliin kumartaa.
Tuolla periaattellahan melkeinpä 99% tästä konekannasta on sitten sitä täysin purkaamotavaraa, kun alkuperäistä on muutettu tai nykyaikaistettu ....
Joo, täytyy vissiin soittaa romu-ukolle että tulee hakemaan tontin tyhjäksi, Voortin jos vielä säästäis pihakoneeksi :mrgreen:
Hohhoijaa...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

01 Marras 2016, 22:41

Tuonkin josko joku laittaa edes käynti, ja ajokuntoon, niin eikös se ole jo hyvä teko ???
Välttämättä mitenkään entisöimättä, kunhan liikkuu ja toimii. Ei kaikkien koneiden tarvii olla just kuin "tehtaan jäljiltä"

http://www.nettikone.com/nuffield/4-460-10-60/1566263" onclick="window.open(this.href);return false;
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
anglia67
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1279
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

01 Marras 2016, 22:44

Olipas aika heitto Joonakselta tuo viimeinen kommentti Alpon traktorista :shock:
Hattu päähän ja hyvästi!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

01 Marras 2016, 22:49

alkuperäisyyttä kun katsoo niin eihän alpon 384:sta joka on muutettu metsäkäyttöön, oliko siinä peräkonttiakaan? paljon jäljellä, ja jos vertaa tuota 2100:sta niin kontrasti on siinä. Alkuperäisyyttä vaaliva kyllä purkaisi tuon alpon traktorin antamaan henkeä tekniikaltaan rikkinäisiin mutta ulkokuoreltaan originaaleihimpiin, kuin että alkaisi joka nippeliä ehostamaan ja tuosta rakentamaan viimeisenpäälle entisöintiä, kuin taas tuo 2100, se on todella helppo projekti tuohon verraten, liki kuin keskonlaanilta lähtien.

älkää sotkeko muuta käyttöä tai koneiden liikkeessä pitoa tähän. se tuo alpon kone puoltaa paikkaansa niissä hommissa mihin se on nyt päässyt, mutta entisöintiaihioksi siitä on liikapitkä tie kuljettavaksi.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

01 Marras 2016, 22:55

Kaikkien näiden koneiden tuskin tarvitsee edes olla täysin alkuperäiskuntoiseksi laitettujakaan ??????

Jos tarvitsee, niin konemäärä romahtaa radikaalisti .....
Sulattoon ja kiinanpojan raakamateriaaliksi siis vaan kaikki vuotta 2000 ennen valmistetut koneet, siis IHAN KAIKKI ja raakasti ........
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

01 Marras 2016, 23:01

no ei todellakaan tarvitse, mistä sen nyt sait jusape päähäsi :shock:

minä käsittelen tässä asiassa vain tuota omaa 2100:sta, en muita traktoreita pl. 472 jota hieman sivuttiin. ja alpon 384:sta kun sitä verrattiin.

ja kun puhun alkuperäisyyden vaalimisesta niin en tarkoita että sitä pitäisi jokaisen viimeisen päälle alkaa pultinkantoja tarkkailemaan että onko oikea leima päässä vaiko ei, jätetään se meille muutamalle harrastajalle, mutta että olisi edes pienenpieni kytö kanssaharrastajilla kun he rälläkän kanssa menevät muutoksia tekemään, että voisiko istahtaa hetkeksi ja miettiä, voisiko homman tehdä vaikka toisin. On sitä niin kaameaa sätöstä löytynyt mm. nettikonetta kun vilkaisee (kts. esim. velj. juusolan myynnissä oleva 344 :lol: )
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

01 Marras 2016, 23:06

Jaa niin tää :

http://www.nettikone.com/leyland/344/1500531" onclick="window.open(this.href);return false;

Varsin tosi karmea esitys, josko sanon ......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

01 Marras 2016, 23:14

Tuo 384 oli jo ostaessa sellasessa kunnossa ettei siitä muuta kannattanut rakentaa kuin sääliä kaipaamaton metsäkärryn veturi. Ja sitä varten sen ostinkin, pilkkahintaan.
Talven aikana se saa korjatun koneen keulalle ja palvelee toivottavasti vielä pitkään.
Ja nostolaitekansi ym hilppeet on visusti tallessa jos tilanteet joskus muuttuu. Päivässä muutettu takas tavan traktoriksi jos tarve vaatii.
Kiillottele sinä Joonas vaan pultinkantojasi, mie oon hommannut tämän töihin, en puunattavaksi.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

01 Marras 2016, 23:23

niin niin, en ole muuta väittänytkään kuin mitä kirjoitit, mikä tässä on niin vaikeaa :roll:

jos ken vaalii viimeisen päälle siistiä alkuperäistä, niin se sinun koneesi joutasi purkuun lähtökohtana hommalle. Siitä ei yksinkertaisesti olisi aihioksi sellaiseen. niin. mikä tässä on vaikea ymmärtää?

Se pelaa nykyhommassaan vallan mainiosti ja käyttökoneena tai perusharrastetraktorina eihän se ole lähimainkaan purkamokamaa, mutta siihen käyttöön en kuntoa verrannutkaan. täys työkone eikä kaipaa sääliä. ja saa ritustella, ei pahene enää.

mutta siirrytäänkö tähän takaisin tähän harrastajien valistustyöhön, eli jatkossa puhe vain alkuperäisen öljynsuodattimen sisuskaluista.

ei mitään jeesusteluja vaihtopatruunoista tähän ketjuun, niille perustakaa oma ketju!
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

02 Marras 2016, 07:00

Ja raiakauksista puhuminen on sallittua....voi voi
Mukana kuin peräpukama!
Vastaa Viestiin