Leyland 270 voimaton nostolaite
Valvoja: automies560
Mikäs mahtaa olla vikana kun leukun nostolaite on voimaton. Ei jaksa nostaa takalanaa edes täysillä kierroksilla. Mittasin kippiliittimestä niin sinnekkään ei painetta tule kuin 20 bar. Öljyt, pumppu ja suodatin on vaihdettu ja repun sisällä olevat o-renkaat uusittu. Niin ja nostolaitteen mäntä on kunnossa.
-
- Vuoden Nuhvisti 2013
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
- Konekalustoani: Nuffield 4/65
- NLCF r.y jäsen Nro: 408
Tuleeko sillä 20 bar kunnon virtaus? Eli siis linja ei ole mistään tukossa.
Onko varoventtiili säädetty oikein tai varmistettu, että sen jousi on ehjä?
Onko varmasti kaikki painelinjan liitokset vuotamattomia repun sisällä?
Mistä olet saanut siihen uuden pumpun ja onko se testattu ennen asennusta, ettei ole "20 bar pumppu"?
Onko varoventtiili säädetty oikein tai varmistettu, että sen jousi on ehjä?
Onko varmasti kaikki painelinjan liitokset vuotamattomia repun sisällä?
Mistä olet saanut siihen uuden pumpun ja onko se testattu ennen asennusta, ettei ole "20 bar pumppu"?
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
jamppi kirjoitti:Virtaushan ei vaikuta paineeseen.
Jaa ei vai ?
Jos 20bar vastapaineella ei ole kunnon virtausta, niin vuotoa on perärepun sisäisessä putkistossa tai on muuta hämminkiä tsydeemissä.....
Vapaaseen, paineettomaan tilaan öljyn virratessa esim paineputkien pieni vuoto ei paljoa vaikuta, vaan virtausmäärä vähenee paineen noustessa ja mahdollisen vuodon kasvaessa, sen paineen noustessa järjestelmässä......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Lueppa Jussi hydrauliikan perusteet. Jos siellä on vuoto niin se on vika eikä muuta faktoja.
Tai joo, annan sen verran periksi että jos putki on ummessa niin painekkaan ei siirry. Mutta ei se 20 baariakaan.
Tai joo, annan sen verran periksi että jos putki on ummessa niin painekkaan ei siirry. Mutta ei se 20 baariakaan.
Mukana kuin peräpukama!
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Väitän edelleen asiassa vähäsen vahvasti vastaan. Jos painetta mitataan esim kippiliittimestä.
Ko tapauksessahan on vaihdettu pumppu, ym muuta, eli reppu on ollu auki ja osat on olleet ns. "pöydällä"
Jos pumpulta hydrauliyksikölle tuleva putki esim on löysällä kiinnikejunttureista, tai putki on ihan fyysisesti murteilla, niin ilman vastapainetta öljyä tulee kyllä kuten pitääkin, litroja minuutissa siis.
Kun vastapainetta aletaan nostamaan, kasvaa ohivuoto sieltä vuotavasta kohdasta, ja litratuotto putoaa sitä enemmän, mitä vastapainetta on.
Esim kun ton 465 raadon purin, niin pumpun rattaasta kun pyöritin, niin näky kuplivan paineputken/hydrauliyksikön välisestä saumasta, eikä sen perärepussa ole varmaan käyty ainakaan viimeisen 20v aikana .....
Ko tapauksessahan on vaihdettu pumppu, ym muuta, eli reppu on ollu auki ja osat on olleet ns. "pöydällä"
Jos pumpulta hydrauliyksikölle tuleva putki esim on löysällä kiinnikejunttureista, tai putki on ihan fyysisesti murteilla, niin ilman vastapainetta öljyä tulee kyllä kuten pitääkin, litroja minuutissa siis.
Kun vastapainetta aletaan nostamaan, kasvaa ohivuoto sieltä vuotavasta kohdasta, ja litratuotto putoaa sitä enemmän, mitä vastapainetta on.
Esim kun ton 465 raadon purin, niin pumpun rattaasta kun pyöritin, niin näky kuplivan paineputken/hydrauliyksikön välisestä saumasta, eikä sen perärepussa ole varmaan käyty ainakaan viimeisen 20v aikana .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Ja korjausohje edellämainittuun on että laitetaan niin suuri pymppu että pikku vuodot ei haittaa.
Mukana kuin peräpukama!
Pumppu oli muistaakseni tuollainen: http://www.ikh.fi/fi/hydraulipumppu-nuf ... 6597-t4607" onclick="window.open(this.href);return false;
Kesällä toimi vielä hyvin kun hiukan painavampia kiviä tossa siirtelin mutta nyt ei senkään vertaa.
Kaikki liitokset tosiaan kävin läpi ja paineletku repun sisällä on uusi.
Täytyy ottaa kansi auki ja ihmetellä sitä varoventtiiliä sitten seuraavaksi...
Virtauksesta en osaa sanoa mitään kun on vaan painemittari jossa sovitin kippiliittimeen Täytyypi rakennella virtausmittari väliin =)
Kesällä toimi vielä hyvin kun hiukan painavampia kiviä tossa siirtelin mutta nyt ei senkään vertaa.
Kaikki liitokset tosiaan kävin läpi ja paineletku repun sisällä on uusi.
Täytyy ottaa kansi auki ja ihmetellä sitä varoventtiiliä sitten seuraavaksi...
Virtauksesta en osaa sanoa mitään kun on vaan painemittari jossa sovitin kippiliittimeen Täytyypi rakennella virtausmittari väliin =)
Purin kannen pois tuosta ja annoin koneen työntää männän ulos vapaakierrolla mutta siinä sitten hämmästelin tuota toimintaperiaatetta.
Laitoin rautalangan tuohon nostolaitteen karaan ja sen kanssa liikuttelin ja kattelin mistä öljyä tulee ja menee. Kuvassa punaisella merkatusta kolosta tulee öljyä vapaakierrolla mutta sitten kun nostan tuota karaa jossa on rautalanka niin öljyn tulo lakkaa tulemasta männälle ja ruikkii öljyä tuolta varoventtiilin juuresta ja jokapuolelta muualtakin tuosta venttiilistä. Ja painettakin tuntuu siinä olevan kun sitä lentää..
Kaiken järjen mukaan tuonne männälle pitäisi tulla sitä öljyä kun karaa liikuttaa eikä vaan pelkällä vapaakierrolla...
Laitoin rautalangan tuohon nostolaitteen karaan ja sen kanssa liikuttelin ja kattelin mistä öljyä tulee ja menee. Kuvassa punaisella merkatusta kolosta tulee öljyä vapaakierrolla mutta sitten kun nostan tuota karaa jossa on rautalanka niin öljyn tulo lakkaa tulemasta männälle ja ruikkii öljyä tuolta varoventtiilin juuresta ja jokapuolelta muualtakin tuosta venttiilistä. Ja painettakin tuntuu siinä olevan kun sitä lentää..
Kaiken järjen mukaan tuonne männälle pitäisi tulla sitä öljyä kun karaa liikuttaa eikä vaan pelkällä vapaakierrolla...
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Lisää tarkastuskoteita:
Korkeapaineventiilin kuulat ja istukat kulumisen ja vaurioitumisen suhteen. vaihda osia tarvittaessa.
Tarkasta jousien vapaa pituus, ( korkeapaineventtiilin jousi 48,8 mm ).
( Matalapaineventiilin vapaa pituus 42,9mm ).
Uusi O-rengas ja tukirendas korkeaoaineventiilin istukaan.
Korkeapaineventiilin kuulat ja istukat kulumisen ja vaurioitumisen suhteen. vaihda osia tarvittaessa.
Tarkasta jousien vapaa pituus, ( korkeapaineventtiilin jousi 48,8 mm ).
( Matalapaineventiilin vapaa pituus 42,9mm ).
Uusi O-rengas ja tukirendas korkeaoaineventiilin istukaan.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Purin tosta nuo kuulat ja jouset ja hämmästelin niitä mutta en löytänyt mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Paitsi että tuommoista reikälevyä ei ollut...
MUTTA onko mahdollista että tuossa on kasatessa mennyt korkeapaine ja matalapaine jouset keskenään sekaisin ja sen takia ruikkii öljyä mistä sattuu ja paineetkaan ei nouse? Tuli semmoinen epäilys vaan kun jousia pyörittelin pöydällä niin ovat lautasten kanssa melkeen samanpituisia niin voi epähuomiossa mennä sekaisin...
Ja mistä olet kari t saanut tuollaisen opaskirjan ja vielä suomen kielellä?
MUTTA onko mahdollista että tuossa on kasatessa mennyt korkeapaine ja matalapaine jouset keskenään sekaisin ja sen takia ruikkii öljyä mistä sattuu ja paineetkaan ei nouse? Tuli semmoinen epäilys vaan kun jousia pyörittelin pöydällä niin ovat lautasten kanssa melkeen samanpituisia niin voi epähuomiossa mennä sekaisin...
Ja mistä olet kari t saanut tuollaisen opaskirjan ja vielä suomen kielellä?
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Katsoitko korkeapaineventiilin istukan alla olevan o-renkaan, osa 10 ?Tovahama kirjoitti:Purin tosta nuo kuulat ja jouset ja hämmästelin niitä mutta en löytänyt mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Paitsi että tuommoista reikälevyä ei ollut...
MUTTA onko mahdollista että tuossa on kasatessa mennyt korkeapaine ja matalapaine jouset keskenään sekaisin ja sen takia ruikkii öljyä mistä sattuu ja paineetkaan ei nouse? Tuli semmoinen epäilys vaan kun jousia pyörittelin pöydällä niin ovat lautasten kanssa melkeen samanpituisia niin voi epähuomiossa mennä sekaisin...
Ja mistä olet kari t saanut tuollaisen opaskirjan ja vielä suomen kielellä?
Korjausohjekirjasta: HUOM. Korkeapaineventiilissä on pienempi kuula, vahvempi jousi ja ohuemmat ohjainlevyt. Korkeapaineventiilin jousen vapaa pituus 48,8 mm
Tämän leukkujen korjausohjekirjan kopion, kopion sain eräältä torniolaiselta nuhvimieheltä kun auttelin häntä 4/65:sen nuhvin ongelmissa.
Tätä kirjaa ei muuten taida olla tuolla jäsentenkirjastossakaan
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Juu tuon o-renkaan ja muutkin tarkistin tuossa kun purin nuo. Täytösventtiilin o-rengas näytti hiukan hapertuneelta niin sen ajattelin vaihtaa. Täytyy noiden ohjeiden avulla kasata tuo taas ja toivoa että olisi vain jouset ollu väärissä paikoissa.
Vaihdoin tuon o-renkaan ja pistin ohjeen mukaan kasaan paketin ja koitin mutta eipä suurempaa vaikutusta ollut. Käytin nyt käsin tuota kippiliitintä ja paine nousi nyt täysillä kierroksilla 35 baariin mutta sen jälkeen öljy rupeaa virtaamaan tuolta venttiilin ja kannen välistä jostain.
Eli painetta ja virtausta tuntuu olevan vaan ei pääse perille asti tuonne kippiliittimelle olevaan mittariin
Eli painetta ja virtausta tuntuu olevan vaan ei pääse perille asti tuonne kippiliittimelle olevaan mittariin