Leyland 270 voimaton nostolaite

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Tovahama
Nelos -nuffisti
Viestit: 23
Liittynyt: 21 Kesä 2016, 17:52
Konekalustoani: Leyland 270

22 Loka 2016, 12:27

Mikäs mahtaa olla vikana kun leukun nostolaite on voimaton. Ei jaksa nostaa takalanaa edes täysillä kierroksilla. Mittasin kippiliittimestä niin sinnekkään ei painetta tule kuin 20 bar. Öljyt, pumppu ja suodatin on vaihdettu ja repun sisällä olevat o-renkaat uusittu. Niin ja nostolaitteen mäntä on kunnossa.
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

22 Loka 2016, 15:07

Tuleeko sillä 20 bar kunnon virtaus? Eli siis linja ei ole mistään tukossa.

Onko varoventtiili säädetty oikein tai varmistettu, että sen jousi on ehjä?

Onko varmasti kaikki painelinjan liitokset vuotamattomia repun sisällä?

Mistä olet saanut siihen uuden pumpun ja onko se testattu ennen asennusta, ettei ole "20 bar pumppu"?
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

22 Loka 2016, 18:09

Virtaushan ei vaikuta paineeseen.
Mukana kuin peräpukama!
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

22 Loka 2016, 19:58

jamppi kirjoitti:Virtaushan ei vaikuta paineeseen.

Jaa ei vai ?

Jos 20bar vastapaineella ei ole kunnon virtausta, niin vuotoa on perärepun sisäisessä putkistossa tai on muuta hämminkiä tsydeemissä.....

Vapaaseen, paineettomaan tilaan öljyn virratessa esim paineputkien pieni vuoto ei paljoa vaikuta, vaan virtausmäärä vähenee paineen noustessa ja mahdollisen vuodon kasvaessa, sen paineen noustessa järjestelmässä......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

22 Loka 2016, 20:27

Lueppa Jussi hydrauliikan perusteet. Jos siellä on vuoto niin se on vika eikä muuta faktoja.
Tai joo, annan sen verran periksi että jos putki on ummessa niin painekkaan ei siirry. Mutta ei se 20 baariakaan.
Mukana kuin peräpukama!
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

22 Loka 2016, 21:15

Väitän edelleen asiassa vähäsen vahvasti vastaan. Jos painetta mitataan esim kippiliittimestä.
Ko tapauksessahan on vaihdettu pumppu, ym muuta, eli reppu on ollu auki ja osat on olleet ns. "pöydällä"

Jos pumpulta hydrauliyksikölle tuleva putki esim on löysällä kiinnikejunttureista, tai putki on ihan fyysisesti murteilla, niin ilman vastapainetta öljyä tulee kyllä kuten pitääkin, litroja minuutissa siis.

Kun vastapainetta aletaan nostamaan, kasvaa ohivuoto sieltä vuotavasta kohdasta, ja litratuotto putoaa sitä enemmän, mitä vastapainetta on.

Esim kun ton 465 raadon purin, niin pumpun rattaasta kun pyöritin, niin näky kuplivan paineputken/hydrauliyksikön välisestä saumasta, eikä sen perärepussa ole varmaan käyty ainakaan viimeisen 20v aikana .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

22 Loka 2016, 21:31

Ja korjausohje edellämainittuun on että laitetaan niin suuri pymppu että pikku vuodot ei haittaa. :D
Mukana kuin peräpukama!
Tovahama
Nelos -nuffisti
Viestit: 23
Liittynyt: 21 Kesä 2016, 17:52
Konekalustoani: Leyland 270

23 Loka 2016, 09:43

Pumppu oli muistaakseni tuollainen: http://www.ikh.fi/fi/hydraulipumppu-nuf ... 6597-t4607" onclick="window.open(this.href);return false;

Kesällä toimi vielä hyvin kun hiukan painavampia kiviä tossa siirtelin mutta nyt ei senkään vertaa.

Kaikki liitokset tosiaan kävin läpi ja paineletku repun sisällä on uusi.

Täytyy ottaa kansi auki ja ihmetellä sitä varoventtiiliä sitten seuraavaksi...

Virtauksesta en osaa sanoa mitään kun on vaan painemittari jossa sovitin kippiliittimeen :lol: Täytyypi rakennella virtausmittari väliin =)
Tovahama
Nelos -nuffisti
Viestit: 23
Liittynyt: 21 Kesä 2016, 17:52
Konekalustoani: Leyland 270

23 Loka 2016, 16:56

Purin kannen pois tuosta ja annoin koneen työntää männän ulos vapaakierrolla mutta siinä sitten hämmästelin tuota toimintaperiaatetta.
leyland1.jpg
Laitoin rautalangan tuohon nostolaitteen karaan ja sen kanssa liikuttelin ja kattelin mistä öljyä tulee ja menee. Kuvassa punaisella merkatusta kolosta tulee öljyä vapaakierrolla mutta sitten kun nostan tuota karaa jossa on rautalanka niin öljyn tulo lakkaa tulemasta männälle ja ruikkii öljyä tuolta varoventtiilin juuresta ja jokapuolelta muualtakin tuosta venttiilistä. Ja painettakin tuntuu siinä olevan kun sitä lentää..

Kaiken järjen mukaan tuonne männälle pitäisi tulla sitä öljyä kun karaa liikuttaa eikä vaan pelkällä vapaakierrolla... :?
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

23 Loka 2016, 20:09

Tarkastappas tuon täytösventiilin männänrengas ja o-rengas.
Liitteet
IMG_0577.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

23 Loka 2016, 20:36

Lisää tarkastuskoteita:
Korkeapaineventiilin kuulat ja istukat kulumisen ja vaurioitumisen suhteen. vaihda osia tarvittaessa.
Tarkasta jousien vapaa pituus, ( korkeapaineventtiilin jousi 48,8 mm ).
( Matalapaineventiilin vapaa pituus 42,9mm ).
Uusi O-rengas ja tukirendas korkeaoaineventiilin istukaan.
Liitteet
IMG_0578.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Tovahama
Nelos -nuffisti
Viestit: 23
Liittynyt: 21 Kesä 2016, 17:52
Konekalustoani: Leyland 270

24 Loka 2016, 19:03

Purin tosta nuo kuulat ja jouset ja hämmästelin niitä mutta en löytänyt mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Paitsi että tuommoista reikälevyä ei ollut...

MUTTA onko mahdollista että tuossa on kasatessa mennyt korkeapaine ja matalapaine jouset keskenään sekaisin ja sen takia ruikkii öljyä mistä sattuu ja paineetkaan ei nouse? Tuli semmoinen epäilys vaan kun jousia pyörittelin pöydällä niin ovat lautasten kanssa melkeen samanpituisia niin voi epähuomiossa mennä sekaisin... :?

Ja mistä olet kari t saanut tuollaisen opaskirjan ja vielä suomen kielellä?
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

24 Loka 2016, 20:04

Tovahama kirjoitti:Purin tosta nuo kuulat ja jouset ja hämmästelin niitä mutta en löytänyt mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Paitsi että tuommoista reikälevyä ei ollut...

MUTTA onko mahdollista että tuossa on kasatessa mennyt korkeapaine ja matalapaine jouset keskenään sekaisin ja sen takia ruikkii öljyä mistä sattuu ja paineetkaan ei nouse? Tuli semmoinen epäilys vaan kun jousia pyörittelin pöydällä niin ovat lautasten kanssa melkeen samanpituisia niin voi epähuomiossa mennä sekaisin... :?

Ja mistä olet kari t saanut tuollaisen opaskirjan ja vielä suomen kielellä?
Katsoitko korkeapaineventiilin istukan alla olevan o-renkaan, osa 10 ?

Korjausohjekirjasta: HUOM. Korkeapaineventiilissä on pienempi kuula, vahvempi jousi ja ohuemmat ohjainlevyt. Korkeapaineventiilin jousen vapaa pituus 48,8 mm

Tämän leukkujen korjausohjekirjan kopion, kopion sain eräältä torniolaiselta nuhvimieheltä kun auttelin häntä 4/65:sen nuhvin ongelmissa.
Tätä kirjaa ei muuten taida olla tuolla jäsentenkirjastossakaan :?:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Tovahama
Nelos -nuffisti
Viestit: 23
Liittynyt: 21 Kesä 2016, 17:52
Konekalustoani: Leyland 270

24 Loka 2016, 21:02

Juu tuon o-renkaan ja muutkin tarkistin tuossa kun purin nuo. Täytösventtiilin o-rengas näytti hiukan hapertuneelta niin sen ajattelin vaihtaa. Täytyy noiden ohjeiden avulla kasata tuo taas ja toivoa että olisi vain jouset ollu väärissä paikoissa.
Tovahama
Nelos -nuffisti
Viestit: 23
Liittynyt: 21 Kesä 2016, 17:52
Konekalustoani: Leyland 270

25 Loka 2016, 17:52

Vaihdoin tuon o-renkaan ja pistin ohjeen mukaan kasaan paketin ja koitin mutta eipä suurempaa vaikutusta ollut. Käytin nyt käsin tuota kippiliitintä ja paine nousi nyt täysillä kierroksilla 35 baariin mutta sen jälkeen öljy rupeaa virtaamaan tuolta venttiilin ja kannen välistä jostain.
kuva3.jpg
Eli painetta ja virtausta tuntuu olevan vaan ei pääse perille asti tuonne kippiliittimelle olevaan mittariin :roll:
Vastaa Viestiin