Leuhka-antti 270 Ohjaus

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

20 Loka 2016, 17:53

Tässä meneillä on ohjauksen korjaus Leyland 270 / (384) vm -73 ;een, Kun ajotiet käyvät liian ahtaaksi.
Nyt korjauksen alla on tehostinpumppu ja sylinteri kun pukkaa ölyä jonkin verran ulos.
Mutta varsinnainen kysymys:
Miten olette korjanneet nivelten väljyytet, ohjaus simpukan jne ?.
Huomasin sivutankon päissä olevat nivelissä väljyyttä.
Näyttää siltä ettei niitä voi vaihtaa, ja uusien varaosien saanti niin ja näin.
Ajattelin tehdä aineputkesta, kierteet päihin ja päihin vivelet. Vähän niinku raidetangoissa.
Olisi säätettävissä. Mutta kestääkö sellainen sivutanko ohjaustöyssyjä?.
Rengas, olka-akselit laaker/ipuslat vaihdettu samoin raidetangot.

Korjausvinkit olisivat tervetulleita.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

20 Loka 2016, 18:33

Käytännössä kaikkia osia saa, ja ne kannattaa ostaa uutena.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

20 Loka 2016, 18:56

Jotain oli mielessä mutta Joonaksen korjausvinkit löi luun kurkkuun.... :D
Mukana kuin peräpukama!
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

20 Loka 2016, 19:09

Saahan sen tehtyä tukevasta ainesputkesta ja irtopäistä. Esi asia sitten on, onko joissain irto-rt päissä oikea kartio, tai että ensin sopivan kokoisen löytää ....
Ja sitten, maksaako vaivan ja työn "säveltämiseen" sekä tarvittavien osien hinnan, että tuleeko "sävelletty" tanko kalliimmaksi kuin valmis uusi ....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

20 Loka 2016, 19:33

jamppi kirjoitti:Jotain oli mielessä mutta Joonaksen korjausvinkit löi luun kurkkuun.... :D
Mitäs me Joonaksen korjausvinkeistä välitetään :wink:
Laitoin OttuM vy:tä
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

20 Loka 2016, 21:20

No kertokaa toki julkisesti mitä meinasitte, eikä yyveinä, jotta olisi tiedosta hyötyä muillekkin.

Etupään osia kuten sitä säätöniveltä, venttiiliä, poikittaisvarsia ym. on saanut uutena ja tai hyväkuntoisena käytettynäkin.

On valinnanvapaus jokaisella mistä tilaa, mutta virosta ei Leyland osia saa juurikaan. Suomessa toki omat firmansa (pl. IKH ja muut ketjut joilla suuret rajoitteensa valikoimissa) ja briteistä saa suoraan tilattua. Charnleys, tractorspareparts jne. Kaikkea ei ole netissä, joten osien saatavuus on monelle nettiluetteloita vain selaaville laajuudessaan käsittämätön asia.

Jotkut ovat tehneet ns. pielavetisiä korjauksia hitsaamalla, mutta on hieman kaksipiippuinen juttu neuvoa semmoisen tekoon. Mieluummin vaikka teetättää pajalla jossa luokat käytynä. Kartio oli sama tuossa työntötangossa simpukkaan ja etupäänvääntiöön kuin massikassa.

Ohjaussimpukka ei Leylandissa ole aivan ekana sohlaantuva osa, mm. niitä taisi mennä iso kasa romuun haapaveden purkamon lopettamisen yhteydessä. Se kannattaa hankkia käytettynä.

Miusta parasta Leylandissa on tuo varaosasaatavuus verrattuna esim. valmetiin. Valmetiin ne osat on pakko tehdä kun uudet on kiven alla ja käytetyt loppuunajettuja, Leylandiin saa hyllytavarana, niin uskaltaa jopa töihin laittaa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

21 Loka 2016, 08:43

Tarjosin hyväkuntoista sivutankoa, simpukaa koko pakettina, koelauta paneeli, kaasuvipu ja huonokuntoinen ratti mukaan luettuna.
Eihän noista kenelekään muille mitään hyötyä ole, jos nyt saadaan kaupat tehtyä. Hintapyyntiä kuitenkaan en kerro julkisesti.
Kerron sitten tulevaisuudessa saatinko kaupat tehtyä :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

21 Loka 2016, 10:12

Asiallista toimintaa :!:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

22 Loka 2016, 12:05

OttuM kirjoitti:Tässä meneillä on ohjauksen korjaus Leyland 270 / (384) vm -73 ;een, Kun ajotiet käyvät liian ahtaaksi.
Nyt korjauksen alla on tehostinpumppu ja sylinteri kun pukkaa ölyä jonkin verran ulos.
Mutta varsinnainen kysymys:
Miten olette korjanneet nivelten väljyytet, ohjaus simpukan jne ?.
Huomasin sivutankon päissä olevat nivelissä väljyyttä.
Näyttää siltä ettei niitä voi vaihtaa, ja uusien varaosien saanti niin ja näin.
Ajattelin tehdä aineputkesta, kierteet päihin ja päihin vivelet. Vähän niinku raidetangoissa.
Olisi säätettävissä. Mutta kestääkö sellainen sivutanko ohjaustöyssyjä?.
Rengas, olka-akselit laaker/ipuslat vaihdettu samoin raidetangot.

Korjausvinkit olisivat tervetulleita.
Jäi "salaisista" korjausneuvoista pari kohtaa mainitsematta, elikkä, tarkasta myös vääntiön holkit.
Ventiilin säätöruuvimekanismin säätö:
Kierrä ventiilin säätöruuvia ylöspäin kunnes ylempi ja alempi vääntövarsi lukiintuvat.
Kiinitä ensin ventiilin käyttövarsi ylempään ohjausvääntövarteen ja kierrä sitten säätöruuvia kolme täyttä kierosta ja lukitse mutteri.

Lisäksi kanataa otta kaikki välykset pois tehostimen sylinterin / vanttiruuvin tapeista, paksummat tapit taikka putkisokat.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

22 Loka 2016, 15:04

Nyt pisti tenkkapoo.

Ohjaustehostimen pumpun tiivisteiden vaihto. Leyland 270.
Korjausohjeessa ohjauksen tehostinpumpun hammasratas asennus.
Onkohan tuossa 270 mallissa hammasratas toisinpäin kuin tuossa 384 -ssä. Kun kasaa ohjeen mukaan ratas vastaa runkoon ennenkuin lukkorenkaaseen.
Taas toisinpäin laitettuna on sopiva. Mittasin moottorin vastaavan hammasrattaan ja kiinnityslaipan, ero 20mm.
Ja toisinpäin kuin ohjeessa asenettuna ero 22 mm.
Minun 270 englanin kielisessä manuaalissa esitetää hammasrattaan asennusohjeessa samalla tavalla kuin 384 ohjeessa;

Mikähän tässä kiikastaa?.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

22 Loka 2016, 20:54

Tuossa on kolmesta eri korjausohjekirjasta ohjaustehostajan pumpusta huonolaatuinen kuva. 4/65 nuhvin, 344/384 ja 262/272/462/472 leukkujen.
Liitteet
IMG_0570.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

25 Loka 2016, 11:53

Ohjaus tehostimen hammasratas asennus. Pähkäilin tässä olisivatko aikaisemmat omistajat vaihtaneet sisäkalut tehostajaan. Eli jossain tehostaja mallissa olisi samalainen systeemi akseli n. 20 mm lyhempi kuin leukun vakiossa.
Laitoin kasatessa osat 16,17,15 Lohkon 18 sisään. Ja sitten 17 akseli työnsin lohkon 12 defan läpi minne katosi n. 20 mm? ( ohje 32/c6 sivulla eng.).

Kävi mielessä sellainen idea. Voidaanko yleiselle forum sivustolle tai jäsensivustolle kerätä jonkilainen lista tai registeri. Eri merkeille myytävistä varaosista, jotka kävisivät nuffield ja leyland tai muihinkin merkki/malli varaosiksi joko suoraan tai pienin muutoksin. Näin se palvelisi silloin kun ei mallikohdaista varaosaa ole saatavana. Olen huomannut muutamia osia joita aikanaan alihankkijat ovat toimittaneet valmistajalle eri merkinnöillä.

Sivutanko josta oli kirjoittelua, on vakiossa tehty hitsaamalla ainesputkeen nivelpäät. Ja se minun idea, johon on saatu jo vinkkejä olisi ainesputki päihin sisäkierre ja irto nivelet esim. Massey -n. kun nissä on sama kartio. Niitä voisi säätää ja vaihtaa. Ainoastaan insinööri kysymys kuinka kestää töyssyjä.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

25 Loka 2016, 21:21

10/60:sessä ja sitä vanhemissa nuhveissahan onkin sivutangossa molemissa päissä kierteellä olevat, vaihdettavat pallonivelet, joten miksei kestä leukussakin.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

16 Marras 2016, 20:22

No nyt on tehostinpumppu paikoillaan.
Kun tuo sääkin lauhtui. Kun taivasalla koittaa remottia tehdä sormille ottaa.
Pumpun kiinnityksessä piti käyttää pähkäilyä miten saada takimainen pultti kiinni.
Piti tehdä erikoistyökalu kun avaimetkaan eivät sopineet, sillä hoitu.

Nyt varsinainen kysymys ammattilaisille.

Oletteko käyttäneet simmilevyjä tappien ja liukulaakereiden välissä jos ovat olleet väljiä?.
Simmilevyjen kestävyys ja mitä pitää ottaa huomioon voitelussa?.

Pitäisi vielä tehostinsylinteri kiinnittää.
Tappi on uusi mutta liukulaakeri on hieman kulunut n. 0.5 mm. siihen ajattelin simmilevyä.
Kun ei ole tietoa liukulaakerin mitoista ( sattuisi jollakin olla tieto jaettavaksi?).
Paikalle kun yrittää mitata niin on arvailua ja jos pois ottaa lähtee se "palasina".
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

16 Marras 2016, 20:36

Kyllä nuo mellapellit liikkuvissa paikoissa on aika kehnoja virityksiä. Tappi ylikokoon tai uusi hela...
Mutta ootellaan nyt ammattilaisten vastauksia.
Mukana kuin peräpukama!
Vastaa Viestiin