Startin huoltotarve, rallaattaa ajoittain

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Maikki_S
Kolmos -nuffisti
Viestit: 11
Liittynyt: 26 Helmi 2016, 15:39
Konekalustoani: Leyland 255 -73 + Vilske

18 Loka 2016, 19:26

255 ja vm 73

Startti alkanut kesällä rallattelemaan ajoittain. Noin joka kymmenes startti epäonnistuu. Pyörittää muilta osin kyllä vaihdikkaasti.

Akku pitäisi olla ok.
Uusitut akunkengät, virtakaapelit.

Ohessa kuvatukset osista.
Riittääkö pelkkä osien puhdistus vai tuleeko suoraan hankkia uutta bendixiä / solenoidia?
Liitteet
IMG_20161018_193814.jpg
IMG_20161018_193105.jpg
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

18 Loka 2016, 19:50

Vauhtipyörän hammaskehän hampaat näyttäis kyllä vähän tyssääntyneiltä ......
Veikkaan, että hammaskehän vaihto on edessä vauhtipyörälle.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

18 Loka 2016, 20:55

jusape kirjoitti:Vauhtipyörän hammaskehän hampaat näyttäis kyllä vähän tyssääntyneiltä ......
Veikkaan, että hammaskehän vaihto on edessä vauhtipyörälle.....
Ei tartte vaihtaa hammaskehää, kääntä voi jos on tarve.
Käytä kuitenkin ensin starttimootori jossain asiantuntialla tarkastuksella.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

18 Loka 2016, 21:05

kari t kirjoitti:
jusape kirjoitti:Vauhtipyörän hammaskehän hampaat näyttäis kyllä vähän tyssääntyneiltä ......
Veikkaan, että hammaskehän vaihto on edessä vauhtipyörälle.....
Ei tartte vaihtaa hammaskehää, kääntä voi jos on tarve.
Käytä kuitenkin ensin starttimootori jossain asiantuntialla tarkastuksella.

Voi toki kääntääkkin, mutta eikös kehän hampaissa ole pieni viiste startin puoleisella reunalla, ja sitä viistettä hampaissa ei taustapuolella ole
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
HL-Zetor
Nuhvitietäjä
Viestit: 217
Liittynyt: 16 Heinä 2011, 22:44
Paikkakunta: Virrat

18 Loka 2016, 21:18

Hionta tyssääntyneisiin auttaa kummasti.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

18 Loka 2016, 21:28

Auttaa sekin alkuun kyllä, mut jos kovin on jo kulunut, niin ei loputtomasti auta sekään .....
Lisäksi, eikös bendiksin rattaan liikeradan sijainti ole säädettävissä, sillä epäkeskopultilla, niin kantsii sekin tutkia, että on riittävän lähellä ratas kehää, lepotilassa ollessa .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Maikki_S
Kolmos -nuffisti
Viestit: 11
Liittynyt: 26 Helmi 2016, 15:39
Konekalustoani: Leyland 255 -73 + Vilske

18 Loka 2016, 21:40

Innostuin vielä illaksi purkamaan startin. Poistin metallipurut jotka tuosta tyssäämisestä oli tullut, puhdistin osat ja uusin rasvat. Tuon epäkeskopultin itsekin huomasin osia kiinnitellessäni.

Huomenna pienellä viilalla rattaan hampaiden hionta ja testaus.

Löytyykö tuohon jotain käytännön vinkkiä, miten epäkeskopultin asennon saa parhaiten kohdalleen?

:D Kiitos jo näistä huomioistanne.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

18 Loka 2016, 22:08

Ota mitta hammaskehän reunasta startin kiinnityspintaan, siinä kaavelissa.
Sitten mittaat startin lepoasennossa startin kiinnityslaipasta etäisyyden bendix-rattaan ulkoreunaan.
Tästä sitten niin, että rattaan etäisyys tasopintaan on milli-puoltoista vähemmän, mitä kaavelin tasopinnasta hammaskehän reunaan .....

Ja sen hammaskehän hampaiden viistosuunnan näet, kun hiukan pyöräytätä konetta starttikehästä meisselillä kammeten, käsittääkseni pitäis ekakuvan suunnasta kattoen olla taakse alaviistoon n. 30-45ast kulmassa viisteet .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

19 Loka 2016, 06:17

Bendix säädetään epäkeskolla siten että ääriasennossa jää milli vajaaksi päätykotelosta. Tämä sen vuoksi että bendix ei hakkaa päätyä hajalle. Hammaskosketukseen sillä ei ole tekemistä.
Mukana kuin peräpukama!
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

19 Loka 2016, 08:43

Pikkuvinku ja pyörivä kovametalliviila siinä on sopiva työkalu hammaskehän hampaiden viisteiden tekoon. Yli 100 hammasta on muuten turhan kova urakka. Viistehän on suurin piirtein saman kokoinen jä näköinen kuin startin pyörässä.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

19 Loka 2016, 09:46

jamppi kirjoitti:Bendix säädetään epäkeskolla siten että ääriasennossa jää milli vajaaksi päätykotelosta. Tämä sen vuoksi että bendix ei hakkaa päätyä hajalle. Hammaskosketukseen sillä ei ole tekemistä.
Kuten jamppi mainitsi.
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Leylandiin ... %C3%B6.odt" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Maikki_S
Kolmos -nuffisti
Viestit: 11
Liittynyt: 26 Helmi 2016, 15:39
Konekalustoani: Leyland 255 -73 + Vilske

19 Loka 2016, 20:01

Kovametalliviilalla ja porakoneella urakoitu pyöristellen jälkiä. Ei se epäkeskopultin asennon muuttaminen kyllä vaikuttanut bendixiin. Lieneekö haarukka väljä tms. vika solenoidissa. Välys rattaiden välillä oli nyt 2 mm.

Loppuloksena muutaman käynnistyksen jälkeen Leila parkaisi tutun rallatuksen. Peijoona sentään.
sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 930
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

19 Loka 2016, 21:06

Ei kai siinä ole bendiksinpyörän vapaakytkin kulunut ja lyö läpi?
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

19 Loka 2016, 21:11

Ainaski pariin taavin starttiin olen bendiksin jousia vaihdellut kun ovat ajan myötä katkeilleet.
Yleensä niissä ollut oireena sitten se, että lähtee pyörittään, mut kerrankin kun mottori yrittää vähänkin lähteä käyntiin, lyö vapaalle ja startti vaan pyörii iloisesti, moottori ei enää....
Sekä nuis halpis - tarvikestarteissa on ollu niin paksuja nuljuja bendiksissä tehtaan jäljiltä, että on kuin jäistä voita, eikä pakkasessa tai kylmällä toimi sitten laisinkaan kunnolla, kesälämpimällä jotenkin ....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

20 Loka 2016, 08:37

Minullahan oli samantyypinen ongelma startin kanssa tuossa BBC:n kuutoskoneessa, betvoordin mootorissa pelas moiteetta.

Nuhvin korjausohjekirjassa sanotaan. " Tarkistetaan käynnistinkehän hammastus kulumisen ja vaurioitumisen varalta. Hampaiden kytkeytymispinnan tulee olla,062 - ,072" ( 1,57 - 1,83 mm ) levyinen, jos pinta on kulunut pois tai pahoin lohkeillut, on hammaskehä vaihdettava."

Vaihdoin hammaskehän toisin päin tein muistaaksen viisteen, sama ongelma jatkui ei lyönyt starttia hammaskehälle.
Vein starttimootorin autosähkömiehelle tarkastettavaksi, penkissä pelas moitetomasti. Kuitenkin startti puretiin puhdistetiin, vaihdetiin solenoidin kärkiyksikkö, mitatiin veto ja pitokäämit. Pitokäämeistähän se vika löytyi. Vaihdetiin käytetystä bossilaisesta pitokäämit, startti BMC kuutosen kylkeen ja niin saatiin kuutoskoneesta ensisavut täysremontin jälkeen.

Muutamia arvoja ja mittoja leylandin korjausohjekirjasta.
Vetokäämi 0,13-0,15 Ohm.
Pitokäämi 0,63-0,73 Ohm.
Ankkuri akselin päittäisvälys 0,05- 0,63 mm.
Hammaspyörän asetus ( kytkentäasennossa ) 0,40-0,63 mm:n välys hammaspyörän ja painelevyn välissä.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Vastaa Viestiin