Startin huoltotarve, rallaattaa ajoittain
Valvoja: automies560
-
- Kolmos -nuffisti
- Viestit: 11
- Liittynyt: 26 Helmi 2016, 15:39
- Konekalustoani: Leyland 255 -73 + Vilske
255 ja vm 73
Startti alkanut kesällä rallattelemaan ajoittain. Noin joka kymmenes startti epäonnistuu. Pyörittää muilta osin kyllä vaihdikkaasti.
Akku pitäisi olla ok.
Uusitut akunkengät, virtakaapelit.
Ohessa kuvatukset osista.
Riittääkö pelkkä osien puhdistus vai tuleeko suoraan hankkia uutta bendixiä / solenoidia?
Startti alkanut kesällä rallattelemaan ajoittain. Noin joka kymmenes startti epäonnistuu. Pyörittää muilta osin kyllä vaihdikkaasti.
Akku pitäisi olla ok.
Uusitut akunkengät, virtakaapelit.
Ohessa kuvatukset osista.
Riittääkö pelkkä osien puhdistus vai tuleeko suoraan hankkia uutta bendixiä / solenoidia?
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Vauhtipyörän hammaskehän hampaat näyttäis kyllä vähän tyssääntyneiltä ......
Veikkaan, että hammaskehän vaihto on edessä vauhtipyörälle.....
Veikkaan, että hammaskehän vaihto on edessä vauhtipyörälle.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Ei tartte vaihtaa hammaskehää, kääntä voi jos on tarve.jusape kirjoitti:Vauhtipyörän hammaskehän hampaat näyttäis kyllä vähän tyssääntyneiltä ......
Veikkaan, että hammaskehän vaihto on edessä vauhtipyörälle.....
Käytä kuitenkin ensin starttimootori jossain asiantuntialla tarkastuksella.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
kari t kirjoitti:Ei tartte vaihtaa hammaskehää, kääntä voi jos on tarve.jusape kirjoitti:Vauhtipyörän hammaskehän hampaat näyttäis kyllä vähän tyssääntyneiltä ......
Veikkaan, että hammaskehän vaihto on edessä vauhtipyörälle.....
Käytä kuitenkin ensin starttimootori jossain asiantuntialla tarkastuksella.
Voi toki kääntääkkin, mutta eikös kehän hampaissa ole pieni viiste startin puoleisella reunalla, ja sitä viistettä hampaissa ei taustapuolella ole
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Auttaa sekin alkuun kyllä, mut jos kovin on jo kulunut, niin ei loputtomasti auta sekään .....
Lisäksi, eikös bendiksin rattaan liikeradan sijainti ole säädettävissä, sillä epäkeskopultilla, niin kantsii sekin tutkia, että on riittävän lähellä ratas kehää, lepotilassa ollessa .....
Lisäksi, eikös bendiksin rattaan liikeradan sijainti ole säädettävissä, sillä epäkeskopultilla, niin kantsii sekin tutkia, että on riittävän lähellä ratas kehää, lepotilassa ollessa .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Kolmos -nuffisti
- Viestit: 11
- Liittynyt: 26 Helmi 2016, 15:39
- Konekalustoani: Leyland 255 -73 + Vilske
Innostuin vielä illaksi purkamaan startin. Poistin metallipurut jotka tuosta tyssäämisestä oli tullut, puhdistin osat ja uusin rasvat. Tuon epäkeskopultin itsekin huomasin osia kiinnitellessäni.
Huomenna pienellä viilalla rattaan hampaiden hionta ja testaus.
Löytyykö tuohon jotain käytännön vinkkiä, miten epäkeskopultin asennon saa parhaiten kohdalleen?
Kiitos jo näistä huomioistanne.
Huomenna pienellä viilalla rattaan hampaiden hionta ja testaus.
Löytyykö tuohon jotain käytännön vinkkiä, miten epäkeskopultin asennon saa parhaiten kohdalleen?
Kiitos jo näistä huomioistanne.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Ota mitta hammaskehän reunasta startin kiinnityspintaan, siinä kaavelissa.
Sitten mittaat startin lepoasennossa startin kiinnityslaipasta etäisyyden bendix-rattaan ulkoreunaan.
Tästä sitten niin, että rattaan etäisyys tasopintaan on milli-puoltoista vähemmän, mitä kaavelin tasopinnasta hammaskehän reunaan .....
Ja sen hammaskehän hampaiden viistosuunnan näet, kun hiukan pyöräytätä konetta starttikehästä meisselillä kammeten, käsittääkseni pitäis ekakuvan suunnasta kattoen olla taakse alaviistoon n. 30-45ast kulmassa viisteet .....
Sitten mittaat startin lepoasennossa startin kiinnityslaipasta etäisyyden bendix-rattaan ulkoreunaan.
Tästä sitten niin, että rattaan etäisyys tasopintaan on milli-puoltoista vähemmän, mitä kaavelin tasopinnasta hammaskehän reunaan .....
Ja sen hammaskehän hampaiden viistosuunnan näet, kun hiukan pyöräytätä konetta starttikehästä meisselillä kammeten, käsittääkseni pitäis ekakuvan suunnasta kattoen olla taakse alaviistoon n. 30-45ast kulmassa viisteet .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Bendix säädetään epäkeskolla siten että ääriasennossa jää milli vajaaksi päätykotelosta. Tämä sen vuoksi että bendix ei hakkaa päätyä hajalle. Hammaskosketukseen sillä ei ole tekemistä.
Mukana kuin peräpukama!
-
- Vuoden Nuhvisti 2013
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
- Konekalustoani: Nuffield 4/65
- NLCF r.y jäsen Nro: 408
Pikkuvinku ja pyörivä kovametalliviila siinä on sopiva työkalu hammaskehän hampaiden viisteiden tekoon. Yli 100 hammasta on muuten turhan kova urakka. Viistehän on suurin piirtein saman kokoinen jä näköinen kuin startin pyörässä.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Kuten jamppi mainitsi.jamppi kirjoitti:Bendix säädetään epäkeskolla siten että ääriasennossa jää milli vajaaksi päätykotelosta. Tämä sen vuoksi että bendix ei hakkaa päätyä hajalle. Hammaskosketukseen sillä ei ole tekemistä.
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Leylandiin ... %C3%B6.odt" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Kolmos -nuffisti
- Viestit: 11
- Liittynyt: 26 Helmi 2016, 15:39
- Konekalustoani: Leyland 255 -73 + Vilske
Kovametalliviilalla ja porakoneella urakoitu pyöristellen jälkiä. Ei se epäkeskopultin asennon muuttaminen kyllä vaikuttanut bendixiin. Lieneekö haarukka väljä tms. vika solenoidissa. Välys rattaiden välillä oli nyt 2 mm.
Loppuloksena muutaman käynnistyksen jälkeen Leila parkaisi tutun rallatuksen. Peijoona sentään.
Loppuloksena muutaman käynnistyksen jälkeen Leila parkaisi tutun rallatuksen. Peijoona sentään.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Ainaski pariin taavin starttiin olen bendiksin jousia vaihdellut kun ovat ajan myötä katkeilleet.
Yleensä niissä ollut oireena sitten se, että lähtee pyörittään, mut kerrankin kun mottori yrittää vähänkin lähteä käyntiin, lyö vapaalle ja startti vaan pyörii iloisesti, moottori ei enää....
Sekä nuis halpis - tarvikestarteissa on ollu niin paksuja nuljuja bendiksissä tehtaan jäljiltä, että on kuin jäistä voita, eikä pakkasessa tai kylmällä toimi sitten laisinkaan kunnolla, kesälämpimällä jotenkin ....
Yleensä niissä ollut oireena sitten se, että lähtee pyörittään, mut kerrankin kun mottori yrittää vähänkin lähteä käyntiin, lyö vapaalle ja startti vaan pyörii iloisesti, moottori ei enää....
Sekä nuis halpis - tarvikestarteissa on ollu niin paksuja nuljuja bendiksissä tehtaan jäljiltä, että on kuin jäistä voita, eikä pakkasessa tai kylmällä toimi sitten laisinkaan kunnolla, kesälämpimällä jotenkin ....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Minullahan oli samantyypinen ongelma startin kanssa tuossa BBC:n kuutoskoneessa, betvoordin mootorissa pelas moiteetta.
Nuhvin korjausohjekirjassa sanotaan. " Tarkistetaan käynnistinkehän hammastus kulumisen ja vaurioitumisen varalta. Hampaiden kytkeytymispinnan tulee olla,062 - ,072" ( 1,57 - 1,83 mm ) levyinen, jos pinta on kulunut pois tai pahoin lohkeillut, on hammaskehä vaihdettava."
Vaihdoin hammaskehän toisin päin tein muistaaksen viisteen, sama ongelma jatkui ei lyönyt starttia hammaskehälle.
Vein starttimootorin autosähkömiehelle tarkastettavaksi, penkissä pelas moitetomasti. Kuitenkin startti puretiin puhdistetiin, vaihdetiin solenoidin kärkiyksikkö, mitatiin veto ja pitokäämit. Pitokäämeistähän se vika löytyi. Vaihdetiin käytetystä bossilaisesta pitokäämit, startti BMC kuutosen kylkeen ja niin saatiin kuutoskoneesta ensisavut täysremontin jälkeen.
Muutamia arvoja ja mittoja leylandin korjausohjekirjasta.
Vetokäämi 0,13-0,15 Ohm.
Pitokäämi 0,63-0,73 Ohm.
Ankkuri akselin päittäisvälys 0,05- 0,63 mm.
Hammaspyörän asetus ( kytkentäasennossa ) 0,40-0,63 mm:n välys hammaspyörän ja painelevyn välissä.
Nuhvin korjausohjekirjassa sanotaan. " Tarkistetaan käynnistinkehän hammastus kulumisen ja vaurioitumisen varalta. Hampaiden kytkeytymispinnan tulee olla,062 - ,072" ( 1,57 - 1,83 mm ) levyinen, jos pinta on kulunut pois tai pahoin lohkeillut, on hammaskehä vaihdettava."
Vaihdoin hammaskehän toisin päin tein muistaaksen viisteen, sama ongelma jatkui ei lyönyt starttia hammaskehälle.
Vein starttimootorin autosähkömiehelle tarkastettavaksi, penkissä pelas moitetomasti. Kuitenkin startti puretiin puhdistetiin, vaihdetiin solenoidin kärkiyksikkö, mitatiin veto ja pitokäämit. Pitokäämeistähän se vika löytyi. Vaihdetiin käytetystä bossilaisesta pitokäämit, startti BMC kuutosen kylkeen ja niin saatiin kuutoskoneesta ensisavut täysremontin jälkeen.
Muutamia arvoja ja mittoja leylandin korjausohjekirjasta.
Vetokäämi 0,13-0,15 Ohm.
Pitokäämi 0,63-0,73 Ohm.
Ankkuri akselin päittäisvälys 0,05- 0,63 mm.
Hammaspyörän asetus ( kytkentäasennossa ) 0,40-0,63 mm:n välys hammaspyörän ja painelevyn välissä.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !