384 ja 4/98 korjaamokirjaa?

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

sytky
Kolmos -nuffisti
Viestit: 19
Liittynyt: 21 Syys 2016, 14:49
Konekalustoani: leukku

27 Syys 2016, 18:51

Tuli hankituksi vanha 384, johon vaihdettu 4/98T moottori. Tarttis tuolle moottorille jonkinlainen
korjaamokirja. 384:n sais löytyä myös käyttöohjekirja, sillä moinen traktori on täysin vieras mulle.
perässä on ukkomestarin kuokka ja jos siihenkin löytyy jotain niin hyvä. Yleensähän näihin tulee
ennemmin tai myöhemmin pikku remppaa. Pärjää sitä ilmankin, mutta kun näitä manuaaleja on mukava lueskella.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

27 Syys 2016, 19:47

Kopioita aina joku joppari kauppaa Torissa, mutta liittymällä klubiimme pääset Jäsenten kirjastoon, jossa korjaamokirjoja luettavissa melko kattavasti, myös Ukkomestarin 8)

Tervetuloa toki foorumillemme, täältäkin apua löytyy kiperiinkin kysymyksiin :D
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
sytky
Kolmos -nuffisti
Viestit: 19
Liittynyt: 21 Syys 2016, 14:49
Konekalustoani: leukku

27 Syys 2016, 20:03

Ok!
lähinnä tuo putkien käyttäminen pois paikoiltaan/tiivisteiden vaihto. Onko nuo sylputket miten tiukat lohkossa ja mitä kikkoja pitää tietää, että saa tiivisteet ja putket paikoilleen, mielellään niin, että pysyy nesteet omissa karsinoissaan? Saako putket oikeaan korkoon automaattisesti, vai pitääkö leikkiä "simmirinkuloilla"?
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

27 Syys 2016, 20:07

nuhvi63 kirjoitti:Kopioita aina joku joppari kauppaa Torissa, mutta liittymällä klubiimme pääset Jäsenten kirjastoon, jossa korjaamokirjoja luettavissa melko kattavasti, myös Ukkomestarin 8)
Tervetuloa toki foorumillemme, täältäkin apua löytyy kiperiinkin kysymyksiin :D
Tervetuloa minunkin puolesta foorumille.
Eipä avaudu kyseiset korjausohjekirjat vieläkään jäsenten kirjastossa.
Kanattais ensin tarkistaa mikä aukeaa ja mainostaa sitten.

jk. Kymppimallin nuhvin korjausohjekirja aukeaa, siintä saa hyvät ohjeet sylinteriputkien irroitukseen ja tiivistykseen.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

27 Syys 2016, 20:21

fiksu neuvoo ottamaan yhteyttä kerhon toimijoihin, mm. puheenjohtajan kautta saa jäsenet materiaalin kyllä pyydettäessä vaikka sähköpostiin. Ei me niin kädettömiä olla.

Edelleen vikaa selvitetään, vanhat linkit toimivat uudet eivät.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

27 Syys 2016, 21:11

Tuo tuntuu vähän hassulta "säilyttämisen ja tallentamisen" edistämiseltä, että korjausohjeet on vain jäsenten käytettävissä ja päästäkseen niitä lukemaan pitää maksaa 35e/vuosi? Melkoisen arvokkaita korjausohjeita?
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

27 Syys 2016, 21:15

Jäsenmaksulla tuetaan toimintaa traktoreidemme hyväksi. Jäsenten kirjasto on vain yksi etu. Jäsenillä on myös oikeus tulla kokouksiin päättämään suuntaviivoista hallitukselle, eli mikäli jäsenistö niin haluaa, että kaikki olisi julkista niin se on sitten niin. Jäsenistö sen päättää.

Mutta mistä sitten jäseniä jos ei ole jäsenille etuja vrt. ei jäsenelle? miten toiminta pidetään pystyssä jos ei ole jäsentuloja?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

27 Syys 2016, 21:21

audiq kirjoitti:Tuo tuntuu vähän hassulta "säilyttämisen ja tallentamisen" edistämiseltä, että korjausohjeet on vain jäsenten käytettävissä ja päästäkseen niitä lukemaan pitää maksaa 35e/vuosi? Melkoisen arvokkaita korjausohjeita?
Kerhon jäsenmaksu on edelleenkin 25€ vuodessa. Liittymismaksuna ( netitse tehtynä, tms muun tapainen jäsenhakemus ) on erinäisten kulujen peittämseksi pidetty 10euroa, jota ei taasen veloiteta/oteta tapahtumien yhteydessä, joissa kerhon edustus on mukana, koska tällöin kaikki tarvittava asiaan liittyvä saadaan hoidettua heti, " kasvotusten, paikanpäällä ".
Siihen hintaan saa myös jäsenlehdet 2kpl/vuosi, sekä ostaa jäsenhintaisia tuotteita ja muitakin etuja .
Viimeksi muokannut jusape, 27 Syys 2016, 21:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

27 Syys 2016, 21:30

Kuka nyt osaisi sujuvasti kirjoittaen neuvoa kaveria sylinteriputken vaihdossa, jäsenyyden hintaa voi kauhistella tuolla yleisen keskustelun puolellakin...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

27 Syys 2016, 21:49

Jäsenmaksun päälle näytti olevan 10e liittymismaksu. Jos tarvitsee korjausohjeita projektiinsa, niin 35e niistä joutuu maksamaan ensimmäiseltä vuodelta.

Jos katsoo olevan tarpeellista ja perusteltua pyytää korjausohjeista maksua, niin eikö voisi olla niiden käyttöön oikeuttava maksu, jolla ei tarvitse kytkykauppana lunastaa oikeutta ilmaiseen makkaraan toisella puolen suomea, tai paikkaa kokouksessa toisella puolen suomea, tai jäsenlehteä kaksi kertaa vuodessa, jos ei sellaista halua? Salasana jolla pääsee korjausohjeisiin, niin maksaisi vaikka 5e vuosi? Maksaisi siitä mitä käyttää.

Oman 3DL projektini korjauksessa olisin kaivannut välillä korjausohjeita, jos sellaisia olisi ollut kohtuullista korvausta vastaan saatavissa. Kaivoin ne sitten muualta. Tavallaan jäi kerholta se minun vitonen saamatta.

Nuhvi63: Kunhan otin asian esiin. Keskustelupalstalla ei keskustelun pitäisi kovin pahasta olla? Etenkin jos liittyy vahvasti otsikkoon.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

27 Syys 2016, 22:04

Emme tee bisnestä, joten korjausoppaiden myynti (jotka on saatu lahjoituksena ja jotka on digitoitu käsityönä talkoilla) ei kuulu sortimenttiin. Tervetuloa talkoisiin mukaan, niin eiköhän siitä korjausoppaatkin saane itelle matkaan.

Täällä on ja anjalassa on kans isot pahvilaatikolliset kirjoja odottamassa digitointia.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

27 Syys 2016, 22:16

Periaatteessa, moottorimerkki mikä tahansa, joka on märkäputkikoneinen:

Kun öljypohja ja kansi on irroitettu, senjälkeen kiertokanget alapuoliskoistaan auki ja esim puolmetrinen n.3x3cm koivukapula kk:n yläpuoliskoa vasten ja vasaralla naputtelee männät veiveineen ylös.

Kiertokangen alapuoliskoja ei saa keskenään sekoittaa, ja pitää myös katsoa mitenpäin männän palotila on että oikein takaisinkin tulee, myös kk-alapuoliskoja ei veivissä sitten kootessa saa väärinpäin laittaa, vaan katsoa että laakeriliuskojen lukitushahlot on samalla sivulla kiertokankea ( näin yleisesti moottoreissa on ) .
Ja männät on yleensä numeroitu edestäpäin 1-2-3-4-jne tarvittaessa, ja niitäkään ei kannata sekoittaa eri reikiin, jos vanhoja hiluja käyttää.

Sylinteriputki periaatteessa lähtee samaisella koivupalikan ja puoltoistakiloisen vasaran kans naputellen alhaaltapäin nousemaan, aivan putken helmaan kapula, ja lyöntiä vasaralla suoraan ylöspäin kapulan toiseen päähän.

Toisinaan lähtee aika helposti, toisinaan on mahdollinen ruostesakka liimannut niin piukkaan että on rakennettava ihan oma ulosvetäjänsä putken poistamiselle.

Kun putket on irti, alapään O-rengas/renkaat ronkitaan esim sokeripalameisselillä pois, huolellinen puhdistus lohkon olakkeen yläpinnalle, sekä alapään reiälle sekä myös O-rengasurille.

Paikoillaan tehdessä kampiakseli on syytä kietoa huolellisesti johonkin riepuun kauloiltaan, ettei avoimiin öljykanaviin mene moskaa.

Tässä vaiheessa putki kerrallaan ilman tiivisteitä reikäänsä ja vaikka kevyesti venttiilihiomatahnaa putken olakkeen alapintaan, ja kevyesti pyöritellä putki paikoillaan, ja puhdistella pinnat. Jos vanhoja putkia käyttää, niin putkiakaan ei kannata järjestyksessään sekoittaa.

Sitten vain uudet O-renkaat paikoilleen, liukastettuna jollain ( tästä liukastemateriaalista on eri mielipuolia, omasta mielestäni kevyesti öljyttynä toimii )
Samaten putkien alapäät voidellaan/liukastetaan, ja josko vanhat putket laittaa, nekin pitää huolella putsata ulkopinnastaan alhaalta ja ylhäältä, mielellään heti poisnoston jälkeen, ja tussilla vaikka merkata, mikä muki on mikäkin.

Sylinteriputket paikoilleen, alapään o-renkaat ahdistaa asentaissa, joten kevyttä naputtelua suoraan putken suuntaisesti vaikka puukapulaa avuksi käyttäen, tarvittaessa voi kannenpulteilla ja puukapuloiden avustuksella joutua oikein painattamaan että menee paikoilleen.

Kun putket on paikoillaan, asennentaan männät rengaspannan avulla paikoilleen öljyttyinä, sekä putki että mäntä, oikeinpäin koneeseen, alapuolisko kiinni ja seuraavaa, konetta kun asentaessa mäntiä takaisin, joutuu pyörittämään, niin yksi kerrallaan, ja alapuolisko kevyesti kiinni, laakerit öljyttyinä kooten.

Lopuksi alakerran kk-pultit momenttiin uusi kansitiiviste puhdistettuun lohkopintaan päälle, ja tasopinnaltaan putsattu kansi päälle ja momenttiin kansipultit järjestyksessä kolmessa-neljässä eri vaiheessa kiristäen, pakkasnesteseokset sisään ja seuraavana päivänä tarkistaa ettei tiputa nestettä alle, sitten öljypohja kiinni, öljyt koneeseen, polttoainejärjestemän ilmaus ja venttiilien säätö, käymään, käyttö lämpimäksi kunnolla, venakoppa ja koneisto uudelleen pois, kannen jälkikiristys pultti kerrallaan löysäten ja uudelleen kiristäen, venttiilikoneisto takaisin paikoilleen ja venttiilien säätö taasen, koppa kiinni ja menoksi ...
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

27 Syys 2016, 22:26

audiq kirjoitti:Salasana jolla pääsee korjausohjeisiin, niin maksaisi vaikka 5e vuosi? Maksaisi siitä mitä käyttää.
Ei tuo homma yksinkertaisesti vaan toimi noin.
Pitäsi olla kertakäyttömaksu sille yhdelle vierailulle tiettyyn tiedostoon jota haetaan tai siis halutaan katsella, ja tiedostot pitäisi sitten olla kopiosuojattuna tulostamisen ehkäisemiseksi, ja kun monet noista tiedostoista on PDF-muotoisia yleensä, niin nehän saa tulostettua sitten tuolla metodilla vaikka kaikki sillä vitosen kertamaksulla itselleen .....

Materiaalia siellä kun on jokunen tuhat sivua kaikkiaan ....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

27 Syys 2016, 22:32

Nuffieldmaster kirjoitti:Emme tee bisnestä, joten korjausoppaiden myynti (jotka on saatu lahjoituksena ja jotka on digitoitu käsityönä talkoilla) ei kuulu sortimenttiin. Tervetuloa talkoisiin mukaan, niin eiköhän siitä korjausoppaatkin saane itelle matkaan.

Täällä on ja anjalassa on kans isot pahvilaatikolliset kirjoja odottamassa digitointia.

Onpahan nyt ainakin ehdotettu vaihtoehtoa 35e maksaville korjausohjeille. Itselleni asia ei tällä hetkellä ole ongelma, mutta edistääkseni harrastusta katsoin aiheelliseksi nostaa asian esille, koska olen siinä jo aiemmin selkeän epäkohdan havainnut olevan.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

27 Syys 2016, 22:48

En omasta mielestäni näe, että tuollainen systeemi mitenkään kovinkaan järkevä olisi, ainakaan homman jatkuvuuden kannalta, tai muutenkaan.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Vastaa Viestiin