272 sähkö- ja lämmityslaitteen säätöventtiiliongelma

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

16 Huhti 2016, 17:32

En omista leukkua mutta kirjallista tietoa on saatavilla.

VAIHTOVIRTAGENERAATORIT - KAIKKI MALLIT ( tarkoitanee näitä malleja, 245/262/272/462/472 , koska tieto on kyseisten mallien korjausohjekirjasta )- LUCAS 16 TAI 17ACR.
Generaattorin antoteho 16ACR. 34 A, 13,6 V jännitellä.
17ACR. 36A, 13,6V jänitteellä
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

16 Huhti 2016, 19:01

lisenssi kirjoitti:Kyllä se normaalisti hieman putoaa jännite valoilla.
Juu näin on, yleensä..... Joskus eräästä omasta autosta mittasin 14.7v tyhjäkäynnillä napajännitteeksi, ja valot (pitkät ) päällä, joita oli yhteensä 8kpl, tyhjäkäynnillä napajännite akussa 15.1v .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

16 Huhti 2016, 20:05

Tulipahan saunan lauteilla mieleen noin 30 vuotta vanha tapaus :wink:
Kokeileppas vaihtaa latauksen merkkivalon polttimo, oletettavasti on 2w, vaihda vaikka 4w polttimo.

Omassa kolmosnuhvissa on sama ongelma, vaihdoin syksyllä uuden merkkivalon ja siintä lähtien on vilkkunut tyhjäkäynnillä, pitää huomenna katsella jos löytyis se vanha merkkivalo onko siinä isompi polttimo.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

16 Huhti 2016, 20:25

Juups ..... Esim 2w lampun vastus on Y-määrää, ja 4w lampulla se onkin 2 x Y-määrää.
Näinollen herätejännitettä/virtaa ei välttämättä kulje tarpeeksi lampun kautta laturille.

Vaikka vaihtovirtalaturi ei periaatteessa välttämättä tarvii herätevirtaa lainkaan yhtäänkään, jos kenttään jää riittävästi "jäännösmagnetointia"

Mutta tuossa siis kyseessä lienee aika loppupään 272 Synchro-kone vaihtovirtasella....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

16 Huhti 2016, 20:43

Vaihtovirtalaturista oli kyse myös tuolloin, vaihdoin 2w polttimon tilalle 4w polttimon ja vilkkuminen loppui. Niin ja tuossa minun kolmosessakin on nykyisin vaihtovirtanen, varmaan silloin kun vaihdoin vaihtovirtaseksi laitoin 4 w polttimon.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

16 Huhti 2016, 21:11

Aikoinaan kummastelin erästä sinistä rakvaattoria, jossa valo kans hehkui tai paloi sitä kirkkaammin mitä enempi kierroksia.
Vaihtovirtanen oli kyseessä, olisko ollut F 6610 tai 6640 kone ...

Aikani tutkittua ja mittailtua, näytti laturin + navassa latausjännitteeksi jotain 14.8 mut akulla 12.jotain .....
Herätevirtanastaan tulikin yli 18v ladatessa, eli se koitti merkkivalon kautta ladata tsydeemiä --- herätenastan jännite oli siis yli 6v tyhjäkäynnillä isompi mitä akun napajännite.

Syyksi lopulta paljastui ( pari vuotta aiemmin vaihdettu laturi latausongelmien takia ) laturin rungon maadoitus, laturi ei siis saanut maata maalisten/hapettuneiden korvakepintojen takia.
Rupes pelittään oikein, ja jännitteet oli OK kun laturin kiinnekorvat putsas maalista ja hapettumista puhtaaksi .....
3 tuntia siinä kaikkiaan meni ihmetellessä ja tutkiessa ja selvitellessä, tuollaistakin omituista vikaa....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

18 Huhti 2016, 15:23

kari t kirjoitti:Tulipahan saunan lauteilla mieleen noin 30 vuotta vanha tapaus :wink:
Kokeileppas vaihtaa latauksen merkkivalon polttimo, oletettavasti on 2w, vaihda vaikka 4w polttimo.

Omassa kolmosnuhvissa on sama ongelma, vaihdoin syksyllä uuden merkkivalon ja siintä lähtien on vilkkunut tyhjäkäynnillä, pitää huomenna katsella jos löytyis se vanha merkkivalo onko siinä isompi polttimo.
4W polttimo vaihdettu 2W polttimon tilalle, loppui vilkkuminen tyhjäkäynnillä :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Vastaa Viestiin