272 sähkö- ja lämmityslaitteen säätöventtiiliongelma

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Timbba
Nelos -nuffisti
Viestit: 22
Liittynyt: 30 Touko 2014, 10:25

11 Huhti 2016, 09:19

Moro!

Vedin lämmityksensäätövivusta lämmityksen pois päältä. Sen jälkeen säätöventtiilin alapuolella olevasta nupista vuotaa koko ajan jäähdytysnestettä. Kun on lämmitysvipu lämmitysmoodilla, vuotaa vähemmän. Siitä ei mitään tietoa, koska säätöventtiiliä on viimeksi käytetty. Voiko sen venttiilin jotenkin korjata, vai pitääkö ostaa uusi?

Mikä vikana, kun latauksen merkkivalo on ruvennut palamaan tyhjäkäyntikierroksilla. Kun kierroksia nostaa, latausvalo sammuu. Aikaisemmin ei vastaavaa, akku alle vuoden vanha ja virtaakin tuntuisi olevan. Jännitemittari kojetaulussa on ihan ylärajalla, vihreän ja punaisen rajalla.
Timbba
Nelos -nuffisti
Viestit: 22
Liittynyt: 30 Touko 2014, 10:25

12 Huhti 2016, 22:58

Uusia alkuperäissäätimiä ei tällä hetkellä saa, mutta otan vanhan irti tulpataan letku toistaiseksi
Nuhvikalle
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 594
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
Paikkakunta: Kuusamo

13 Huhti 2016, 05:58

Timbba kirjoitti:Moro!

Vedin lämmityksensäätövivusta lämmityksen pois päältä. Sen jälkeen säätöventtiilin alapuolella olevasta nupista vuotaa koko ajan jäähdytysnestettä. Kun on lämmitysvipu lämmitysmoodilla, vuotaa vähemmän. Siitä ei mitään tietoa, koska säätöventtiiliä on viimeksi käytetty. Voiko sen venttiilin jotenkin korjata, vai pitääkö ostaa uusi?

Mikä vikana, kun latauksen merkkivalo on ruvennut palamaan tyhjäkäyntikierroksilla. Kun kierroksia nostaa, latausvalo sammuu. Aikaisemmin ei vastaavaa, akku alle vuoden vanha ja virtaakin tuntuisi olevan. Jännitemittari kojetaulussa on ihan ylärajalla, vihreän ja punaisen rajalla.
Varmaan kannattaisi katsoa hiilet laturista ja ankkurin kunto. onko rokon arvella ?
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
Timbba
Nelos -nuffisti
Viestit: 22
Liittynyt: 30 Touko 2014, 10:25

15 Huhti 2016, 08:09

Nyt on pakko kysyä, kun en ohjekirjasta löytänyt muuta kuin maininnan, että millainen osa ja missä on ankkuri?
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

15 Huhti 2016, 12:40

Ankkuri=laturissa sisällä oleva se remmin pyörittämä osa, startissakin on ankkuri, joka toimii siis moottorina
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

15 Huhti 2016, 17:33

Ankkurin tarkastuksessa kohokohta on kollektorin kunnon toteaminen ja tarvittaessa korjaus. 60-luvun lopulla vielä kollektorien sorvaus korjaamossa oli lähes päivittäistä puuhaa (erittäin terävällä terällä ja pienellä lastulla sorvattava heitottomaksi ja lieriömäiseksi; hiilet kuluttavat sen aikaa myöten melkoisille urille). Vaihtovirtalatureitten tultua kollektorien sorvaus on jäänyt historiaan.

Työn lopussa tasavirtalaturi testataan pyörittämällä sitä "moottorina".

Onko 272:ssa jo vaihtovirtalaturi?
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

15 Huhti 2016, 19:59

Mielestäni ei taida ehkä olla ...... Ihan satavarmaksi en nyt sano... <- 76 vuoteen, 270 koneis ei ainakas ollu ....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

15 Huhti 2016, 20:33

Onko 272:ssa jo vaihtovirtalaturi?
VAIHTOVIRTAGENERAATTORI - 262/272/462/472.Satavarmasti.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

15 Huhti 2016, 20:42

-76 tuo tasavirtalaturin ainakin olisi pitänyt vaihtua vaihtovirtalaturiin mallin muuttuessa 270 -> 272, mutta molempia on ollut samana vuonna vissiin markkinoilla, rajatapuksien mallin muuttumisen ohessa koneissa voi pienellä todennäköisyydellä olla uudemman tai vanhemman mallin osia.

Otsikossa, tai ketjussa muuten ei ole käynyt ilmi ko. koneen vuosimalli vielä ......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

15 Huhti 2016, 21:14

Voit tarkastaa jäsentenkirjastosta 245/262/272/462/472 leukujen korjausohjekirjasta sivulta TB86.10.02 sivu 2. 10/78 1.painos.

Mulla on kaikkien nuhvien korjausohjekirjat ja 245/262/272/462/472 leukkujen korjausohjekirjat pöydällä tietokoneen vieressä helposti saatavilla. Vanhempien leukkujen korjausohjekirjat levykeellä, ei niin helposti saatavilla. Pitäisköhän nuokin tulostaa paperille, olis helpompi katsella.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

15 Huhti 2016, 21:18

Sen olen juu kans huomannut noita erinäisiä PDF-tiedostoja, eri koneista, selatessa, että toisinaan on hiukkan hankalaa jotenkin selata ja vertailla....
Siks monia PDF-tiedostoja olen paperille ihan tulostanut, niin saa sivuja tarvittaessa "vierekkäin" vertailtavaksi .....

Ei ketjussa ole myöskään käynyt ilmi, että onko ko. kone sitten tasa- vaiko vaihtovirtalaturilla varustettu, vaihtovirtalaturi kun on myös aika moniin koneisiin vaihdettu tasavirtalaturin tilalle aikojen saatossa .......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
ESM
Nuhvitietäjä
Viestit: 239
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 18:31
Paikkakunta: Koria

16 Huhti 2016, 08:15

Kaikissa 272:ssa oli vaihtovirtalaturi ja viimeisissä 270:ssä myös.Onko hihna varmasti kunnossa ja tiukalla?
3DL -60,4DM-61
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

16 Huhti 2016, 09:36

Itsellä on tuolla tallissa n 50 vuotias auto, jossa on vaihtovirtalaturi ja ainakin eilen se vielä toimi moitteettomasti eikä ole koskaan temppuillut (auto ollut uudesta asti itsellä). Siinä itse laturissa tapahtuu vain tasasuuntaus ja säädin on ulkopuolella ja sähkömekaaninen. Melko varmaa tekniikkaa.

Sitten 70-luvulla tekninen kehitys johti siihen, että tasasuuntaus ja säädin muuttuivat yhdeksi elektroniseksi paketiksi laturin perään. Muistan vielä, miten tuo paketti ensimmäisissä versioissa oli suljettu keltaiseen "geeliin". Olin siihen aikaan erään konsernin korjaamossa töissä ja aina, kun Englannissa valmistettu auto tuli sinne ja vikana latausvalon palaminen, tiesi jo kokemuksesta, että nuo uudet säätimet... ja ei muuta kuin säädin heti ensimmäiseksi hyllystä mukaan ja vaihtamaan, sen enempää tutkimatta. Saman konsernin Saksassa valmistetuissa autoissa/vaihtovirtalatureissa ei muistaakseni koskaan ollut noita vikoja.
Timbba
Nelos -nuffisti
Viestit: 22
Liittynyt: 30 Touko 2014, 10:25

16 Huhti 2016, 12:35

Vuosimalli on -81 tai -80, nyt en muista. Sellainen havainto, että kun valot on päällä, jännite ei nouse niin ylös kuin ilman valoja.
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

16 Huhti 2016, 16:51

Kyllä se normaalisti hieman putoaa jännite valoilla.

Mittaa laturin jännite ja max virta (hetken pitää valoja päällä ja purkaa akkua ja sitten startti ja kierroksia koneeseen, niin näkee max virran). Sillä se on sitten selvillä, onko siinä laturissa vikaa. Ja tietysti tuulettimen/laturin hihnan on oltava riittävän kireällä ennen tutkimuksia.

80-luvun ja jo 70-luvun lopunkin säätimet ovat parempaa laatua, joten selvien mittauslukujen perusteella vasta tehdään johtopäätöksiä.

Oletan, että siitä tulee ainakin 45 A. Nuo Leukun omistajat sitten tietävät, mikä laturi tuossa on ja mikä on max virta.
Vastaa Viestiin