272 sähkö- ja lämmityslaitteen säätöventtiiliongelma
Valvoja: automies560
Moro!
Vedin lämmityksensäätövivusta lämmityksen pois päältä. Sen jälkeen säätöventtiilin alapuolella olevasta nupista vuotaa koko ajan jäähdytysnestettä. Kun on lämmitysvipu lämmitysmoodilla, vuotaa vähemmän. Siitä ei mitään tietoa, koska säätöventtiiliä on viimeksi käytetty. Voiko sen venttiilin jotenkin korjata, vai pitääkö ostaa uusi?
Mikä vikana, kun latauksen merkkivalo on ruvennut palamaan tyhjäkäyntikierroksilla. Kun kierroksia nostaa, latausvalo sammuu. Aikaisemmin ei vastaavaa, akku alle vuoden vanha ja virtaakin tuntuisi olevan. Jännitemittari kojetaulussa on ihan ylärajalla, vihreän ja punaisen rajalla.
Vedin lämmityksensäätövivusta lämmityksen pois päältä. Sen jälkeen säätöventtiilin alapuolella olevasta nupista vuotaa koko ajan jäähdytysnestettä. Kun on lämmitysvipu lämmitysmoodilla, vuotaa vähemmän. Siitä ei mitään tietoa, koska säätöventtiiliä on viimeksi käytetty. Voiko sen venttiilin jotenkin korjata, vai pitääkö ostaa uusi?
Mikä vikana, kun latauksen merkkivalo on ruvennut palamaan tyhjäkäyntikierroksilla. Kun kierroksia nostaa, latausvalo sammuu. Aikaisemmin ei vastaavaa, akku alle vuoden vanha ja virtaakin tuntuisi olevan. Jännitemittari kojetaulussa on ihan ylärajalla, vihreän ja punaisen rajalla.
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 594
- Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
- Paikkakunta: Kuusamo
Varmaan kannattaisi katsoa hiilet laturista ja ankkurin kunto. onko rokon arvella ?Timbba kirjoitti:Moro!
Vedin lämmityksensäätövivusta lämmityksen pois päältä. Sen jälkeen säätöventtiilin alapuolella olevasta nupista vuotaa koko ajan jäähdytysnestettä. Kun on lämmitysvipu lämmitysmoodilla, vuotaa vähemmän. Siitä ei mitään tietoa, koska säätöventtiiliä on viimeksi käytetty. Voiko sen venttiilin jotenkin korjata, vai pitääkö ostaa uusi?
Mikä vikana, kun latauksen merkkivalo on ruvennut palamaan tyhjäkäyntikierroksilla. Kun kierroksia nostaa, latausvalo sammuu. Aikaisemmin ei vastaavaa, akku alle vuoden vanha ja virtaakin tuntuisi olevan. Jännitemittari kojetaulussa on ihan ylärajalla, vihreän ja punaisen rajalla.
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Ankkuri=laturissa sisällä oleva se remmin pyörittämä osa, startissakin on ankkuri, joka toimii siis moottorina
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuhvisti 2013
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
- Konekalustoani: Nuffield 4/65
- NLCF r.y jäsen Nro: 408
Ankkurin tarkastuksessa kohokohta on kollektorin kunnon toteaminen ja tarvittaessa korjaus. 60-luvun lopulla vielä kollektorien sorvaus korjaamossa oli lähes päivittäistä puuhaa (erittäin terävällä terällä ja pienellä lastulla sorvattava heitottomaksi ja lieriömäiseksi; hiilet kuluttavat sen aikaa myöten melkoisille urille). Vaihtovirtalatureitten tultua kollektorien sorvaus on jäänyt historiaan.
Työn lopussa tasavirtalaturi testataan pyörittämällä sitä "moottorina".
Onko 272:ssa jo vaihtovirtalaturi?
Työn lopussa tasavirtalaturi testataan pyörittämällä sitä "moottorina".
Onko 272:ssa jo vaihtovirtalaturi?
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Mielestäni ei taida ehkä olla ...... Ihan satavarmaksi en nyt sano... <- 76 vuoteen, 270 koneis ei ainakas ollu ....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
VAIHTOVIRTAGENERAATTORI - 262/272/462/472.Satavarmasti.Onko 272:ssa jo vaihtovirtalaturi?
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
-76 tuo tasavirtalaturin ainakin olisi pitänyt vaihtua vaihtovirtalaturiin mallin muuttuessa 270 -> 272, mutta molempia on ollut samana vuonna vissiin markkinoilla, rajatapuksien mallin muuttumisen ohessa koneissa voi pienellä todennäköisyydellä olla uudemman tai vanhemman mallin osia.
Otsikossa, tai ketjussa muuten ei ole käynyt ilmi ko. koneen vuosimalli vielä ......
Otsikossa, tai ketjussa muuten ei ole käynyt ilmi ko. koneen vuosimalli vielä ......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Voit tarkastaa jäsentenkirjastosta 245/262/272/462/472 leukujen korjausohjekirjasta sivulta TB86.10.02 sivu 2. 10/78 1.painos.
Mulla on kaikkien nuhvien korjausohjekirjat ja 245/262/272/462/472 leukkujen korjausohjekirjat pöydällä tietokoneen vieressä helposti saatavilla. Vanhempien leukkujen korjausohjekirjat levykeellä, ei niin helposti saatavilla. Pitäisköhän nuokin tulostaa paperille, olis helpompi katsella.
Mulla on kaikkien nuhvien korjausohjekirjat ja 245/262/272/462/472 leukkujen korjausohjekirjat pöydällä tietokoneen vieressä helposti saatavilla. Vanhempien leukkujen korjausohjekirjat levykeellä, ei niin helposti saatavilla. Pitäisköhän nuokin tulostaa paperille, olis helpompi katsella.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Sen olen juu kans huomannut noita erinäisiä PDF-tiedostoja, eri koneista, selatessa, että toisinaan on hiukkan hankalaa jotenkin selata ja vertailla....
Siks monia PDF-tiedostoja olen paperille ihan tulostanut, niin saa sivuja tarvittaessa "vierekkäin" vertailtavaksi .....
Ei ketjussa ole myöskään käynyt ilmi, että onko ko. kone sitten tasa- vaiko vaihtovirtalaturilla varustettu, vaihtovirtalaturi kun on myös aika moniin koneisiin vaihdettu tasavirtalaturin tilalle aikojen saatossa .......
Siks monia PDF-tiedostoja olen paperille ihan tulostanut, niin saa sivuja tarvittaessa "vierekkäin" vertailtavaksi .....
Ei ketjussa ole myöskään käynyt ilmi, että onko ko. kone sitten tasa- vaiko vaihtovirtalaturilla varustettu, vaihtovirtalaturi kun on myös aika moniin koneisiin vaihdettu tasavirtalaturin tilalle aikojen saatossa .......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuhvisti 2013
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
- Konekalustoani: Nuffield 4/65
- NLCF r.y jäsen Nro: 408
Itsellä on tuolla tallissa n 50 vuotias auto, jossa on vaihtovirtalaturi ja ainakin eilen se vielä toimi moitteettomasti eikä ole koskaan temppuillut (auto ollut uudesta asti itsellä). Siinä itse laturissa tapahtuu vain tasasuuntaus ja säädin on ulkopuolella ja sähkömekaaninen. Melko varmaa tekniikkaa.
Sitten 70-luvulla tekninen kehitys johti siihen, että tasasuuntaus ja säädin muuttuivat yhdeksi elektroniseksi paketiksi laturin perään. Muistan vielä, miten tuo paketti ensimmäisissä versioissa oli suljettu keltaiseen "geeliin". Olin siihen aikaan erään konsernin korjaamossa töissä ja aina, kun Englannissa valmistettu auto tuli sinne ja vikana latausvalon palaminen, tiesi jo kokemuksesta, että nuo uudet säätimet... ja ei muuta kuin säädin heti ensimmäiseksi hyllystä mukaan ja vaihtamaan, sen enempää tutkimatta. Saman konsernin Saksassa valmistetuissa autoissa/vaihtovirtalatureissa ei muistaakseni koskaan ollut noita vikoja.
Sitten 70-luvulla tekninen kehitys johti siihen, että tasasuuntaus ja säädin muuttuivat yhdeksi elektroniseksi paketiksi laturin perään. Muistan vielä, miten tuo paketti ensimmäisissä versioissa oli suljettu keltaiseen "geeliin". Olin siihen aikaan erään konsernin korjaamossa töissä ja aina, kun Englannissa valmistettu auto tuli sinne ja vikana latausvalon palaminen, tiesi jo kokemuksesta, että nuo uudet säätimet... ja ei muuta kuin säädin heti ensimmäiseksi hyllystä mukaan ja vaihtamaan, sen enempää tutkimatta. Saman konsernin Saksassa valmistetuissa autoissa/vaihtovirtalatureissa ei muistaakseni koskaan ollut noita vikoja.
-
- Vuoden Nuhvisti 2013
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
- Konekalustoani: Nuffield 4/65
- NLCF r.y jäsen Nro: 408
Kyllä se normaalisti hieman putoaa jännite valoilla.
Mittaa laturin jännite ja max virta (hetken pitää valoja päällä ja purkaa akkua ja sitten startti ja kierroksia koneeseen, niin näkee max virran). Sillä se on sitten selvillä, onko siinä laturissa vikaa. Ja tietysti tuulettimen/laturin hihnan on oltava riittävän kireällä ennen tutkimuksia.
80-luvun ja jo 70-luvun lopunkin säätimet ovat parempaa laatua, joten selvien mittauslukujen perusteella vasta tehdään johtopäätöksiä.
Oletan, että siitä tulee ainakin 45 A. Nuo Leukun omistajat sitten tietävät, mikä laturi tuossa on ja mikä on max virta.
Mittaa laturin jännite ja max virta (hetken pitää valoja päällä ja purkaa akkua ja sitten startti ja kierroksia koneeseen, niin näkee max virran). Sillä se on sitten selvillä, onko siinä laturissa vikaa. Ja tietysti tuulettimen/laturin hihnan on oltava riittävän kireällä ennen tutkimuksia.
80-luvun ja jo 70-luvun lopunkin säätimet ovat parempaa laatua, joten selvien mittauslukujen perusteella vasta tehdään johtopäätöksiä.
Oletan, että siitä tulee ainakin 45 A. Nuo Leukun omistajat sitten tietävät, mikä laturi tuossa on ja mikä on max virta.