Moro!
Meillä on tuollainen 472 q-cab. Ehkä vm -79. Probleemaa on aikalailla..
Hydrauliikka meni yllättäen ihan voimattomaksi. Nostovarret nousee todella laiskasti. Etuokuormaaja on myös ja se jaksaa juuri ja juuri nousta. Vivut näyttäisi liikkuvan ja öljyä on. Meniköhän pumppu? Miten se puretaan esille ja mitäs sitten? Jostain uusi vai voiko korjata?
Vaihteiston nopea puoli ollut jo muutaman vuoden pimeenä. Löytyyköhän sen korjauksesta jotain projektia jota vois lukea. Ja vinkkejä mistä siihen osat ja mitä maksaa?
Jarruja leukussa ei paljon ole. Vasen puoli jumittaa kii jos jarruun koskee. Pitäisi avata ja huoltaa mutta siihen kaipaisi myös vinkkejä ja osia?
Räjäytyskuvat ois tarpeen, mutta mistä niitä löytää?
Siinä ois aluksi akuutein vikalista
472 q-cab ongelmia
Valvoja: automies560
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Tervetuloa foorumille, onhan tuossa laittamista.
Vaihteiston ison alueen homman on tehnynnä Warpu -nimimerkki, mutta sillä ei sen koommin tainnut olla projektikuvia. Olisiko tonnin toista osat. Ja pirusti purkamista.
Suosittelen heti alkuun jäsenyyttä, niin pääsee kirjastoomme käsiksi, jossa on tarkat tehtaan ohjeet tuon projektin tekemiseksi.
Siinä samalla kun purkaa ohjaamon pois, pääsee niihin jarruihinkin käsiksi, nehän on yksinkertaiset. Ihan kuivat levyjarrut sielä taka-akselien päällä omassa kotelossaan jota käyttää vetävä nestesylinteri siellä etupuolella.
Lyhykäisyydessään koppi pois, ronkat pois, peräkontti pois ja sitten vaihteistoa purkaamaan.
Samalla saisi selvennettyä mitä kävi hydrauliikalle. Sehän on sielä peräkontin sisällä.
Vaihteiston ison alueen homman on tehnynnä Warpu -nimimerkki, mutta sillä ei sen koommin tainnut olla projektikuvia. Olisiko tonnin toista osat. Ja pirusti purkamista.
Suosittelen heti alkuun jäsenyyttä, niin pääsee kirjastoomme käsiksi, jossa on tarkat tehtaan ohjeet tuon projektin tekemiseksi.
Siinä samalla kun purkaa ohjaamon pois, pääsee niihin jarruihinkin käsiksi, nehän on yksinkertaiset. Ihan kuivat levyjarrut sielä taka-akselien päällä omassa kotelossaan jota käyttää vetävä nestesylinteri siellä etupuolella.
Lyhykäisyydessään koppi pois, ronkat pois, peräkontti pois ja sitten vaihteistoa purkaamaan.
Samalla saisi selvennettyä mitä kävi hydrauliikalle. Sehän on sielä peräkontin sisällä.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 173
- Liittynyt: 15 Huhti 2010, 17:32
- Konekalustoani: Leyland 272,472, Zetor 9540, Zetor proxima power, Zetor 9145
- NLCF r.y jäsen Nro: 379
- Paikkakunta: Kärsämäki
Voisko Warpu kertoa miten paljo pitää purkaa vaihteistoa. Meillä on sama homma eessä. Kuulin että joku joskus aikonu alakautta tehä, miten lie onko onnistunu. Osat noin 1200€
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Soittelin sille, se on nyt netin ulkopuolella lomalla jossain pohjosessa (siis oikeesti pohjosessa eikä missään perämerellä)
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Mini -nuhvisti
- Viestit: 4
- Liittynyt: 25 Maalis 2016, 15:10
Jaahas, kuulostaa siltä että koko rottelo pitää laittaa osiksi
Meillä on ollut tuo nyt kohta 15 vuotta. Pikkuvikojen kanssa on pärjätty mutta nyt tosiaan on jo liikaa vikoja, että saa edes lumihommat tai polttopuut tehtyä. Mitään urakointia rottelolla ei tehdä.
Laitoin samantien jäsenhakemuksen sisään. Odotella että saa liput ja laput niin pääsee tutustumaan räjäytyskuviin ja muihin ohjeisiin.
Tuo hydrauliikka ois akuutein, että saattas polttopuut tehtyä. Vaihteisto ja jarrut ehtii odottaa.
Meillä on ollut tuo nyt kohta 15 vuotta. Pikkuvikojen kanssa on pärjätty mutta nyt tosiaan on jo liikaa vikoja, että saa edes lumihommat tai polttopuut tehtyä. Mitään urakointia rottelolla ei tehdä.
Laitoin samantien jäsenhakemuksen sisään. Odotella että saa liput ja laput niin pääsee tutustumaan räjäytyskuviin ja muihin ohjeisiin.
Tuo hydrauliikka ois akuutein, että saattas polttopuut tehtyä. Vaihteisto ja jarrut ehtii odottaa.
-
- Kylmäkoskelainen
- Viestit: 80
- Liittynyt: 18 Touko 2011, 20:07
- Konekalustoani: Leyland 255, Leyland 272 syncro+Vammas Major
- Paikkakunta: Kärsämäki
Jos pumppu sökö niin tilaa tuommonen paketti:
https://www.hydrauliikkapumppu.fi/tuott ... d-nuffield" onclick="window.open(this.href);return false;
Meillä oli kans 472 leukussa pumppu ihan loppu paineet lämpimänä 50 bar.
Tuo uusi pumppu on huomattavasti isompi tuottoinen kuin entinen.
https://www.hydrauliikkapumppu.fi/tuott ... d-nuffield" onclick="window.open(this.href);return false;
Meillä oli kans 472 leukussa pumppu ihan loppu paineet lämpimänä 50 bar.
Tuo uusi pumppu on huomattavasti isompi tuottoinen kuin entinen.
Viimeksi muokannut 272, 27 Maalis 2016, 21:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllähän tämän ikäisissä tulee jo remonttia eteen. Huollot/korjaukset tulee eteen aina; minkä taakse jättää sen edestä löytää..Viggenisti kirjoitti:Jaahas, kuulostaa siltä että koko rottelo pitää laittaa osiksi
One thistle, maybe two among the roses.
Leylandin remontti eli purku osiin,
on kuin rouvan pito vähän.
Hellin käsin, ilman väkivaltaa,
ilman rälläköitä, keskityt tähän.
Mieluummmin houkuttelemalla, nätisti puhumalla,
ei väkisin, ei kiroilemalla,
Hiplaat vähän täältä ja tuolta,
lämmität pillillä vähän toistakin puolta.
Hivutat, silität, varovasti,
et riuhdo etkä revi raivokkaasti.
Et hätäile, aikaa annat,
huolta joka yksityiskohdasta kannat.
Muistat mitä olet tehnyt ja mitä teet,
muistat että sinä korjaat tähteet.
on kuin rouvan pito vähän.
Hellin käsin, ilman väkivaltaa,
ilman rälläköitä, keskityt tähän.
Mieluummmin houkuttelemalla, nätisti puhumalla,
ei väkisin, ei kiroilemalla,
Hiplaat vähän täältä ja tuolta,
lämmität pillillä vähän toistakin puolta.
Hivutat, silität, varovasti,
et riuhdo etkä revi raivokkaasti.
Et hätäile, aikaa annat,
huolta joka yksityiskohdasta kannat.
Muistat mitä olet tehnyt ja mitä teet,
muistat että sinä korjaat tähteet.
One thistle, maybe two among the roses.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Hanssilla taas runosuoni sykkii ......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
tuo ison alueen purkaminen lyhykäisyydessään:
koppi pois, nostolaitereppu pois, akselikotelot pois, perämurikka pois, kytkinkoppa pois, kytkin pois, voimanottorattaat pois, vaihteistosta ylemmät akselit pois, ala-akseli pois taaksepäin, H alueen hilut vaihtaen ja homma toisinpäin. konetta ei tarvi katkaista eikä nelivedon pudotuslaatikkoa irroittaa samoin pakkipyörä jää paikoilleen... ei mikään mahoton homma mutta vähän ruuvaamista teettää...
osat kannattaa hommata etukäteen. käytettyjä en suosittele.
koppi pois, nostolaitereppu pois, akselikotelot pois, perämurikka pois, kytkinkoppa pois, kytkin pois, voimanottorattaat pois, vaihteistosta ylemmät akselit pois, ala-akseli pois taaksepäin, H alueen hilut vaihtaen ja homma toisinpäin. konetta ei tarvi katkaista eikä nelivedon pudotuslaatikkoa irroittaa samoin pakkipyörä jää paikoilleen... ei mikään mahoton homma mutta vähän ruuvaamista teettää...
osat kannattaa hommata etukäteen. käytettyjä en suosittele.
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 594
- Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
- Paikkakunta: Kuusamo
Kevättä rinnassanuffiko kirjoitti:Leylandin remontti eli purku osiin,
on kuin rouvan pito vähän.
Hellin käsin, ilman väkivaltaa,
ilman rälläköitä, keskityt tähän.
Mieluummmin houkuttelemalla, nätisti puhumalla,
ei väkisin, ei kiroilemalla,
Hiplaat vähän täältä ja tuolta,
lämmität pillillä vähän toistakin puolta.
Hivutat, silität, varovasti,
et riuhdo etkä revi raivokkaasti.
Et hätäile, aikaa annat,
huolta joka yksityiskohdasta kannat.
Muistat mitä olet tehnyt ja mitä teet,
muistat että sinä korjaat tähteet.
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
-
- Mini -nuhvisti
- Viestit: 4
- Liittynyt: 25 Maalis 2016, 15:10
Purettiin peräreppu tänään pöydälle.
Pumpun runko halki ja pumpusta lähtevästä painelinjasta löytyi ylimääräinen metalliosa. Näytti olevan hydrauliikan ulosoton pikaliittimen kappale. Palanen ei ollut pumpun päässä metalliputkia, vaan siellä jakotukin puolella. Miten lie sinnekin päässyt..
Suodatin oli kohtuu tukossa mutta ehjä. Ettei se varmaan imupuolelta ole mennyt.
Laitoin uuden pumpun tuolta hydrauliikkapumput sivuilta tilaukseen.
Peräöljyn ulkoinen suodatinhan jää pois. Saisiko sen suoran jollakin tulpattua, liekö ihan vakiokierteet perärepussa?
Pumpun runko halki ja pumpusta lähtevästä painelinjasta löytyi ylimääräinen metalliosa. Näytti olevan hydrauliikan ulosoton pikaliittimen kappale. Palanen ei ollut pumpun päässä metalliputkia, vaan siellä jakotukin puolella. Miten lie sinnekin päässyt..
Suodatin oli kohtuu tukossa mutta ehjä. Ettei se varmaan imupuolelta ole mennyt.
Laitoin uuden pumpun tuolta hydrauliikkapumput sivuilta tilaukseen.
Peräöljyn ulkoinen suodatinhan jää pois. Saisiko sen suoran jollakin tulpattua, liekö ihan vakiokierteet perärepussa?
-
- Mini -nuhvisti
- Viestit: 4
- Liittynyt: 25 Maalis 2016, 15:10
Uusi pumppu asennettu ja nyt toimii. Vanha pumppu ollut varmasti jo pitkään väljä. Uudella pumpulla liikkeet toimii hyvin ja voimaa esim etukuormaajalle hyvin.