472 q-cab ongelmia

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Viggenisti
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Maalis 2016, 15:10

26 Maalis 2016, 19:23

Moro!

Meillä on tuollainen 472 q-cab. Ehkä vm -79. Probleemaa on aikalailla..

Hydrauliikka meni yllättäen ihan voimattomaksi. Nostovarret nousee todella laiskasti. Etuokuormaaja on myös ja se jaksaa juuri ja juuri nousta. Vivut näyttäisi liikkuvan ja öljyä on. Meniköhän pumppu? Miten se puretaan esille ja mitäs sitten? Jostain uusi vai voiko korjata?

Vaihteiston nopea puoli ollut jo muutaman vuoden pimeenä. Löytyyköhän sen korjauksesta jotain projektia jota vois lukea. Ja vinkkejä mistä siihen osat ja mitä maksaa?

Jarruja leukussa ei paljon ole. Vasen puoli jumittaa kii jos jarruun koskee. Pitäisi avata ja huoltaa mutta siihen kaipaisi myös vinkkejä ja osia?


Räjäytyskuvat ois tarpeen, mutta mistä niitä löytää?

Siinä ois aluksi akuutein vikalista :lol:
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

26 Maalis 2016, 19:40

Tervetuloa foorumille, onhan tuossa laittamista.

Vaihteiston ison alueen homman on tehnynnä Warpu -nimimerkki, mutta sillä ei sen koommin tainnut olla projektikuvia. Olisiko tonnin toista osat. Ja pirusti purkamista.

Suosittelen heti alkuun jäsenyyttä, niin pääsee kirjastoomme käsiksi, jossa on tarkat tehtaan ohjeet tuon projektin tekemiseksi.

Siinä samalla kun purkaa ohjaamon pois, pääsee niihin jarruihinkin käsiksi, nehän on yksinkertaiset. Ihan kuivat levyjarrut sielä taka-akselien päällä omassa kotelossaan jota käyttää vetävä nestesylinteri siellä etupuolella.

Lyhykäisyydessään koppi pois, ronkat pois, peräkontti pois ja sitten vaihteistoa purkaamaan.

Samalla saisi selvennettyä mitä kävi hydrauliikalle. Sehän on sielä peräkontin sisällä.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
naffield
Proto suunnittelija
Viestit: 173
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 17:32
Konekalustoani: Leyland 272,472, Zetor 9540, Zetor proxima power, Zetor 9145
NLCF r.y jäsen Nro: 379
Paikkakunta: Kärsämäki

27 Maalis 2016, 14:34

Voisko Warpu kertoa miten paljo pitää purkaa vaihteistoa. Meillä on sama homma eessä. Kuulin että joku joskus aikonu alakautta tehä, miten lie onko onnistunu. Osat noin 1200€
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

27 Maalis 2016, 14:37

Soittelin sille, se on nyt netin ulkopuolella lomalla jossain pohjosessa (siis oikeesti pohjosessa eikä missään perämerellä)
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Viggenisti
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Maalis 2016, 15:10

27 Maalis 2016, 18:34

Jaahas, kuulostaa siltä että koko rottelo pitää laittaa osiksi :D

Meillä on ollut tuo nyt kohta 15 vuotta. Pikkuvikojen kanssa on pärjätty mutta nyt tosiaan on jo liikaa vikoja, että saa edes lumihommat tai polttopuut tehtyä. Mitään urakointia rottelolla ei tehdä.

Laitoin samantien jäsenhakemuksen sisään. Odotella että saa liput ja laput niin pääsee tutustumaan räjäytyskuviin ja muihin ohjeisiin.

Tuo hydrauliikka ois akuutein, että saattas polttopuut tehtyä. Vaihteisto ja jarrut ehtii odottaa.
272
Kylmäkoskelainen
Viestit: 80
Liittynyt: 18 Touko 2011, 20:07
Konekalustoani: Leyland 255, Leyland 272 syncro+Vammas Major
Paikkakunta: Kärsämäki

27 Maalis 2016, 19:28

Jos pumppu sökö niin tilaa tuommonen paketti:
https://www.hydrauliikkapumppu.fi/tuott ... d-nuffield" onclick="window.open(this.href);return false;

Meillä oli kans 472 leukussa pumppu ihan loppu paineet lämpimänä 50 bar.
Tuo uusi pumppu on huomattavasti isompi tuottoinen kuin entinen.
Viimeksi muokannut 272, 27 Maalis 2016, 21:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 2551
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

27 Maalis 2016, 20:52

Viggenisti kirjoitti:Jaahas, kuulostaa siltä että koko rottelo pitää laittaa osiksi :D
Kyllähän tämän ikäisissä tulee jo remonttia eteen. Huollot/korjaukset tulee eteen aina; minkä taakse jättää sen edestä löytää.. :)
One thistle, maybe two among the roses.
Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 2551
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

27 Maalis 2016, 22:19

Leylandin remontti eli purku osiin,
on kuin rouvan pito vähän.
Hellin käsin, ilman väkivaltaa,
ilman rälläköitä, keskityt tähän.
Mieluummmin houkuttelemalla, nätisti puhumalla,
ei väkisin, ei kiroilemalla,

Hiplaat vähän täältä ja tuolta,
lämmität pillillä vähän toistakin puolta.
Hivutat, silität, varovasti,
et riuhdo etkä revi raivokkaasti.

Et hätäile, aikaa annat,
huolta joka yksityiskohdasta kannat.
Muistat mitä olet tehnyt ja mitä teet,
muistat että sinä korjaat tähteet.
One thistle, maybe two among the roses.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

27 Maalis 2016, 22:31

Hanssilla taas runosuoni sykkii ...... :lol:
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

28 Maalis 2016, 00:28

tuo ison alueen purkaminen lyhykäisyydessään:
koppi pois, nostolaitereppu pois, akselikotelot pois, perämurikka pois, kytkinkoppa pois, kytkin pois, voimanottorattaat pois, vaihteistosta ylemmät akselit pois, ala-akseli pois taaksepäin, H alueen hilut vaihtaen ja homma toisinpäin. konetta ei tarvi katkaista eikä nelivedon pudotuslaatikkoa irroittaa samoin pakkipyörä jää paikoilleen... ei mikään mahoton homma mutta vähän ruuvaamista teettää...
osat kannattaa hommata etukäteen. käytettyjä en suosittele. 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Nuhvikalle
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 594
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
Paikkakunta: Kuusamo

28 Maalis 2016, 06:19

nuffiko kirjoitti:Leylandin remontti eli purku osiin,
on kuin rouvan pito vähän.
Hellin käsin, ilman väkivaltaa,
ilman rälläköitä, keskityt tähän.
Mieluummmin houkuttelemalla, nätisti puhumalla,
ei väkisin, ei kiroilemalla,

Hiplaat vähän täältä ja tuolta,
lämmität pillillä vähän toistakin puolta.
Hivutat, silität, varovasti,
et riuhdo etkä revi raivokkaasti.

Et hätäile, aikaa annat,
huolta joka yksityiskohdasta kannat.
Muistat mitä olet tehnyt ja mitä teet,
muistat että sinä korjaat tähteet.
Kevättä rinnassa :mrgreen:
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
Viggenisti
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Maalis 2016, 15:10

04 Huhti 2016, 18:49

Purettiin peräreppu tänään pöydälle.

Pumpun runko halki ja pumpusta lähtevästä painelinjasta löytyi ylimääräinen metalliosa. Näytti olevan hydrauliikan ulosoton pikaliittimen kappale. Palanen ei ollut pumpun päässä metalliputkia, vaan siellä jakotukin puolella. Miten lie sinnekin päässyt..

Suodatin oli kohtuu tukossa mutta ehjä. Ettei se varmaan imupuolelta ole mennyt.

Laitoin uuden pumpun tuolta hydrauliikkapumput sivuilta tilaukseen.

Peräöljyn ulkoinen suodatinhan jää pois. Saisiko sen suoran jollakin tulpattua, liekö ihan vakiokierteet perärepussa?
Viggenisti
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Maalis 2016, 15:10

12 Huhti 2016, 07:40

Uusi pumppu asennettu ja nyt toimii. Vanha pumppu ollut varmasti jo pitkään väljä. Uudella pumpulla liikkeet toimii hyvin ja voimaa esim etukuormaajalle hyvin.
Vastaa Viestiin