Onionin Leyland 272 kansipahveja ja hydrauliikka huolia.

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Onion
Vitos -nuffisti
Viestit: 38
Liittynyt: 17 Syys 2014, 09:14
Konekalustoani: 272
NLCF r.y jäsen Nro: 246
Paikkakunta: Kymi

29 Touko 2015, 23:05

Juu tottakai, tuo siis kaikkineen sen 225 puntaa ovelle tuotuna eli sen 312 euroa. Posteineen ja vatteineen.
Ja farmilaitteella näytti ainakin maksavan 445.
Toki toimitusaika on sen n.viikon Keskimäärin ollut ainakin auton osissa Briteistä tilatessa.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

31 Touko 2015, 15:48

keltakalliolla tosiaan ollu hyvä pulttikauppa http://www.kotkanruuvikeskus.fi/index.p ... =1&lang=fi" onclick="window.open(this.href);return false; , harmi jos se kokonaan lopettanut. seuraava seudulla taitaa sitten olla kouvolan pultti kuusaalla 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Onion
Vitos -nuffisti
Viestit: 38
Liittynyt: 17 Syys 2014, 09:14
Konekalustoani: 272
NLCF r.y jäsen Nro: 246
Paikkakunta: Kymi

01 Kesä 2015, 08:51

Siltä se ainakin nopeasti katsoen näytti, vanhat kyltit oli vielä osin tallessa ja tf-autokiillon kylttejä oli tullut rinnalle.
Tämä siis tilalla.
https://www.facebook.com/pages/-tf-Auto ... 1063884229" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolta kyllä ennen löytyi ihan mitä vaan keksi kysyä :)
Onion
Vitos -nuffisti
Viestit: 38
Liittynyt: 17 Syys 2014, 09:14
Konekalustoani: 272
NLCF r.y jäsen Nro: 246
Paikkakunta: Kymi

21 Kesä 2015, 15:47

Päivitellääs sen verran että päädyin ostamaan uuden syylärin (n. 270e jäi kaikkineen maksamaan) traktoritjavaraosat puljun kautta ja kyllä täytyy todeta että oli kansi remontti ihan paikallaan, nyt ei tartte ku tulisemmin vilkasta virtalukkoon niin lyö jo tulille :D uuden lämpö-anturin tilasin kun vanha oli pashana, suolaiset 24 euroa tuokin mokoma mutta mukavempi touhata kun tietää missä mennään. =)

Hydrauli ölpät liruttelin tuossa menneenä päivänä kiireessä pois ja vaihdoin suotimen kun sattui läheltä löytymään, mutta kenkkuilee edelleen tuo etukauha, ei siis johdu ainakaan voitehisten laadusta tai määrästä.

lämpötilalla ei väliä mutta välillä etukauhalla "töksäyttäessä" tai nopeammin kuormaa alas laskiessa ja "töksäyttäen" pysäyttäessä hävittää kaiken voiman.
normaalisti nostaa lumikauhan kuormalla enempiä kaasuttelematta, nyt kun menee tuohon tilaan ei nosta edes tyhjää sorakauhaa.

sitten kun käyttää hydrauliikan perän nostovarsille ja sitten taas takaisin keulaan niin taas mennään ihan kuin ei mitään ongelmaa olis ollukkaan, ei siis jotenkaan tunnu että olisi väljä kuitenkaan tuo pumppu koska tekee samaa oli nesteet lämpöiset tahi ei. ja heti tuon tempun jälkeen voimaa taas löytyy.

jos tuolla on ilmaa jossain voisiko aiheuttaa vastaavaa?
Mielestäni olen tuon "voiman lopahtamisen" aina yhdistänyt hetkeen jolloin nostovarsiin kohdistuu ns. paineisku.
niin ja mistä tuota vikaa kannattaisi alkaa nyt metsästämään? koneeseen olen nyt kevyesti tutustunut joten kai se on nyt tämäkin opiskeltava.

nostovarsille on siis meno otettu T-haaralla ja paluu vedetty täyttöaukkoon.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

21 Kesä 2015, 15:50

Josko jokin painevaro räväyttää ittensä rakoselleen, ja jumii siihen ??
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Onion
Vitos -nuffisti
Viestit: 38
Liittynyt: 17 Syys 2014, 09:14
Konekalustoani: 272
NLCF r.y jäsen Nro: 246
Paikkakunta: Kymi

21 Kesä 2015, 15:55

johonkin tuollaiseen se käytökseltään viittaisi kyllä, en vain ulkoisesti huomannut tuossa minkäänlaisia varoventtiileitä mitä ihmetellä enkä tuonne perän sisuksiinkaan oikein summamutikassa osaa lähteä ronkkimaan, siis mutuja, faktoja ja opastavia kuvia voi allekirjoittaneelle vinkata jos sattuu mieleen tulemaan.

kyllä tääkin maailma tästä hissukseen avautuu kokemattomallekin aihe kerrallaan :wink:

kone sentään käy jo nätisti 8)
Onion
Vitos -nuffisti
Viestit: 38
Liittynyt: 17 Syys 2014, 09:14
Konekalustoani: 272
NLCF r.y jäsen Nro: 246
Paikkakunta: Kymi

28 Kesä 2015, 23:09

Tänään kun siirtelin pitempään tuon etukauhan kanssa täytemaata tontinlaidalta pihan jatkeeksi niin alkoi pitämään sellaista sirinää jonka luulin tulevan ensin siitä "ohjainlootasta" josta siis etukuormaajan ohjainvivut tulee kajuuttaan.
Sitten huomasin että ääni taisikin tulla ihan persiistä ja resonoi vain linjoja pitkin eteen.

Huomiot:
-Kauhan kun kallistaa ihan taakse ns. "maljaksi" niin kuormaajan voimat katoaa aina samalla hetkellä.

-Kauha alhaalla sirinä yleensä loppuu.
-Hydrauliikan valinta pois keulasta lopettaa sirinän.
-etukuormaajalle on linja otettu T-haaralla ennen sitä alkup. Perässä olevaa pikaliitintä ja siihen on laitettu palloventtiili, tämän sulkeminen myös lopettaa sirinän.

Kuulostaa kuin olisi liian vähän öljyä mutta juuri vaihdoin öljytkin viimeviikolla ja eikös se ole silloin tasoltaan "ok" kun repun vasemmasta kyljestä 15mm pultin reiästä alkaa tulla öljyä?

Voiko tuossa olla tukos jossain jonka takia myös tuo ajoittainen voiman menetys joka palautuu vain sammuttamalla Kone tai käyttämällä valintaa nopeasti takahydrauliikalla ja sitten takaisin etukuormaimelle.

Vaihdoin kyllä myös uuden suodattimenkin. (sen oikean puoleisen ison)

No jotain hyvääkin, Posteljooni toi paketin ja nyt näkyy taas moottorinlämmötkin kopissa, kuinka kauan lie ollut rikki tuokin kahden kympin säästön tähden.

tämän yksilön huolto on ollut sillä tasolla että voi myös vinkata jos näissä on jotain sellaista mitä vielä heti alkuun kannattais katsoa ja tarpeenvaatien kunnostaa, hhydrauliikan lisäksi siis.

Kansi on nyt laitettu, uusine ohjureineen yms hiluineen, samasta syystä yläpään tiivisteet ja kaikki vesiletkut.
Perän ja moottorin öljyt ja suodattimet vaihdettu.
Ilmanputsari ja imuputki vaihdettu.
Sähköt ja anturit korjailtu (poislukien nopeus ja bensa jotka edelleen kaput)
Ja nyt siis tuo hydrauliikan ehostus hakusessa.

Kiitos kaikille ketkä ovat viitsineet tähänkin asti ummikon tyhmiin kysymyksiin vastailla :lol:
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

29 Kesä 2015, 19:13

Ilmeisesti traktorisi etukuormaajan lohkolle on haaroitettu paineöljy perärepun kupeessa olevasta ns. kippiliittimestä. Ja se vipu (ulkopuolisen hydrauliikan venttiili) josta valitaan käyttöön nostolaite tahi etukuormaaja on käsittääkseni lukkiutuvaa mallia joka palautuu itsekseen kun liittimeen liitetty sylinteri on mennyt ääriasentoonsa. esim. perävaunun kippi.
On siinä tapauksessa ominaisuus, ei vika, ja ensiapuna voisi kokeilla käyttövivun lukintaa siihen asentoon, jossa etukuormaajaa normaalisti käytetään. Juuri tuo siihen viittaa jos kerran toiminta palaa normaaliksi sitä valintavipua nostolaitepuolella käyttämällä. 8)
Onion
Vitos -nuffisti
Viestit: 38
Liittynyt: 17 Syys 2014, 09:14
Konekalustoani: 272
NLCF r.y jäsen Nro: 246
Paikkakunta: Kymi

29 Kesä 2015, 20:06

Juu, kipistä haaroitettu.
Jos tarkoitit juurikin sitä penkin oikean käden puolella olevaa vipua niin sitä siinä olevaa "lukitus" salpaa olen siinä käyttänytkin.

Äskenkin vein pienen pihapuskaan kauhassa pihasta pois ja taas piti käyttää valintavivusta pois "kipiltä" ja takaisin että nosti edes sen kuorman, kuitenkin itse jaksoin sen siihen raahata.

100m ajoa ja toisesta päästä nappasin Kauhan kukkuralleen märkää multaa ja se sitten nousi ongelmitta.

Pitäisikös muuten tuon kuormaajan olla ylhäällä Öljyjä laitellessa?
Eikös tilavuus ole silloin enemmän kuin kauha alhaalla?

Kun vaihdoin öljyt, lisäsin ne tasamaalla kauha alhaalla.
Toki tätä temppuilua teki jo ennen öljyjen vaihtoa.

Mitenkäs tuosta voisi mitata tuon pumpun kunnon?
Ja jos tuon repun kannen avaa onko siellä mahdollisesti, sihtiä tai erillistä suodatinta joka saattaisi olla tukossa?
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

29 Kesä 2015, 21:15

Painemittari kippiliittimeen kiinni ja kahvasta varoventtiiliä vasten paineet......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

29 Kesä 2015, 21:57

Siinä vivustossa on muutama nivel ennen venttiiliä, voi olla että vaikka olisikin lukittuna niin ei riitäkään enää pois potkaisun jälkeen se asento viemään venttiiliä takaisin vapaalta työliikkeelle, kun vanhassa koneessa on varmasti väljyyttä niissä. vois kannattaa tarkistaa vivun säädöt että varmasti itse venttiili on "tapissa" ennen kuin käyttövivun liikevara loppuu. Säätö on siinä vaakasuuntaisessa käyttötangossa. Esim. tuossa omassa 255:ssä oli ennen säätöä niin löysällä että täytyi pidellä vipua aina nostoasennossa kun kippasi.
nisu
Nuhvitietäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

30 Kesä 2015, 15:45

Tuo sirinän kuuluminen viittais ylipaineventtiilin ääneen, oletko perillä nostolaitteen vivun toiminnasta?
Eli istuinta lähin ,jolla on useampi käyttöalue ,eli vivun ollessa keskellä tulisi sen liikuttaessa tuntua pieni
pykälä ,eli silloin nostovarret täysin ylhäällä, tästä TAAKSEPÄIN varret laskee ja tätä aluetta kutsutaan asennon
säätö alueeksi ,eli normaalit työt tällä alueella.

Keskiasennosta muutama sentti eteen päin siirettäessä nostovarret nousevat vielä muutaman sentin ja ylipaine-
venttiili rupiaa huutamaan ja tätä käytetään silloin kun vetokoukku laitetaan lukkoon.

Keskiasennosta eteenpäin oleva alue kokonaisuudessa on niin sanottu kyntöalue ja tätä käytetään vain kynnettäessä
ei muussa nostolaite työssä ,koska nostovarret saattavat tehdä arvaamattomia liikkeitä ja on näin ollen on vaarankin
paikka.

Tuo etukuormaajan pois potkiminen on varmaanki juuri niinkö nimimerkki Kerkämatti tuossa aikaisemmin selitti.
Onion
Vitos -nuffisti
Viestit: 38
Liittynyt: 17 Syys 2014, 09:14
Konekalustoani: 272
NLCF r.y jäsen Nro: 246
Paikkakunta: Kymi

01 Heinä 2015, 10:45

Kerkänmatti:
Eilen illalla säädin tosiaan tuota vaakatankoa, siinä oli päätykierteessä puolisentoista kierrosta varaa ottaa sisäänpäin, mutta edelleen vivun liikevara loppuu ennenkuin venttiilin liikevara pysäyttää vipua, otin lukkotapin irti ja kokeilin käsin ja tuntuisi että siinä ei kyllä montaa milliä enää olisi liikerataa ollut venttiilissäkään.
Muutaman kauhallisen nopeasti illalla testasin ja ainakaan vielä ei mennyt voimattomaksi.

Täytyy ylihuomenna ottaa siitä venttiilin päästä se rauta (mihin tuo vaakatanko kiinnittyy) irti ja siirtää pikkasen eri asentoon että saa tuon vaakatangon säädön vähän "keskemmälle"
Näytti ainakin että tuo rauta olis ihan kuuskolo ruuvilla kiristetty ja olis booreilla eli vois asentoa vaihtaa suuntaa tai toiseen.
Katsotaan sitten tuon jälkeen vieläkö kauha puutuu jossain välissä.

nisu
nostolaitteen vivun toiminnan tiesin, vaikkakaan nuo eri korkeuksien käyttöalueet ei niinkään tuttuja olleet jo ihan siitäkin syystä ettei tuossa tullut mukana muuta kuin etukauhat.
sen verran olen tuota testannut että koukun olen laskenut ales ja nostanut takaisin ylös lukkoon jne, yleisesti vilkassut että suurinpiirtein kaikki liikkuu minkä pitääkin liikkua.
Onko muuten noilla takavarsien asennoilla jotain merkitystä käytön kannalta silloin kun tuo hydrauliikka on kipillä/etu-kuormaajalla niinkuin minulla?

Tuossapa vielä tuo ääni ja kipin haarasta lähtevä venttiili etukuormaajalle.
https://drive.google.com/file/d/1wPUSkS ... edit?pli=1

ympäristö on öljyinen koska lipsahti pari kertaa uusia öljyjä kaataessa ohikin hörppy :D
Onion
Vitos -nuffisti
Viestit: 38
Liittynyt: 17 Syys 2014, 09:14
Konekalustoani: 272
NLCF r.y jäsen Nro: 246
Paikkakunta: Kymi

25 Elo 2016, 21:44

Noniin, kauha on pelannut vuoden verran hyvin ja kytkinkin lähti taas pienen takkuilun jälkeen toimimaan.

sitten menikin heti vesiletku puhki hytin reunalta ja purkailin tässä nyt koko kojelaudan levälleen ja tarkoitus olisi vaihtaa/ korjata havaitut viat.

-jarru/kytkin neste säiliöiden letkut kirjaimellisesti katkesi taittaessa joten ostin uudet.
-vesiletkut sisälämppärin kennolle kypsät, ostin uudet.
-kennot melko tukossa joten pesin ja paineilmalla puhaltelin rivat auki ja huuhtelin kennon sisältä.
-sähköt (ne pari johtoa mitä tässä mallissa on) vedän uusiksi kun vanhoja on teippailtu ja ryöstelty sieltä täältä.
-käsikaasun korjaus, vipu hitsailtu alhaalta ja revennyt hitsauksistaan jo ennenkuin tuli minulle.

ja sitä pitikin kysymäni että olisiko jollain räjäytys/mallikuvaa jossa näkyisi tuon vivuston oikea oppinen asento/kiinnitys, valokuvakin käy.

siellä on siis nyt hitsattu kaasupolkimen paikalle sellainen nivelletty värkki johon ratin vieressä oleva tanko kiinnittyy, tuosta hitsattujen palojen sotkusta ei vaan ota mitään selkoa että miten sen siellä pitäisi kaiken sääntöjen mukaan olla ja miltä näyttää joten jos tuosta saisi jotain tolkkua aamuun mennessä voisin töissä yrittää tehdä tuosta hiukan alkuperäisemmän version.

Pakko muuten jossain vaiheessa laittaa tänne kuva vilkun johtojen haaroituksesta :roll:
sieltä oli joku kyläseppä haaroittanut putkisokalla kahdelle johdolle.
sokka siis katkaistu ja toinen pää työnnetty liittimen reikään ja silmukkapäähän puristettu johdot abicon kanssa. :lol:

mutta tosiaan tuosta kaasupolkimen/ käsikaasun vivustosta jos jonkinlaisen mallikuvan jostain saisin niin olisin kiitollinen.
Vastaa Viestiin