Onionin Leyland 272 kansipahveja ja hydrauliikka huolia.

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Onion
Vitos -nuffisti
Viestit: 38
Liittynyt: 17 Syys 2014, 09:14
Konekalustoani: 272
NLCF r.y jäsen Nro: 246
Paikkakunta: Kymi

23 Maalis 2015, 12:14

Onko kuinka yleistä tuo jäähdyttäjän tuulettimen "akselin" katkeaminen näissä?

katosi lataus ja tarkemmin tutkiessa huomasin että hihna irrallaa, ropelli syyläriä vasten ja sitä rataa.

Syyläri on nyt kilkkeineen purettu pois mutta tuo ilmeisesti vesipumpun jämä johon tuo tuulettajan "akseli" yhdistyy, on vielä kiinni.

näitä kun en sen enempää ole vielä päässyt aiemmin rassaamaan niin mitä tuossa vesipumpun vaihdossa pitää ottaa huomioon?
näyttäisi olevan ihan tuosta kupeesta muutamalla 13mm? kantaisella pultilla kiinni.

meneekö ihan, pultit laipasta irti, vanha pumppu vedetään irti / tiiviste väliin, uusi kiinni ja kasaus vai onko tuossa vielä mutkia matkassa?

onneksi näytti olevan halpa tuo vesipumppu.
-vesipumppu
-jäähdyttäjän ala sekä ylä-letkut.
-termostaatti
-hihna
-takaikkunan kaasujousi.
120 euroa
briteistä nopeasti katsottuna, täytyy vielä vertailla liekkö isoa eroa jos tilaisi suomesta ja toki jos on tiedossa edukas ulkolainen yritys mistä porukka osiaan tilaa niin vinkkiä saa heittää.


Asiasta kukkaruukkuun,
Huomioin samalla aiemmin että koneen hetken käydessä nostaa painetta syylärissä sen verran että työntää paisuntasäiliön oksasta vedet pihalle.

vesi itsessään ei kuitenkaan näytä öljyiseltä/klimppiseltä ja moottoriöljykin on puhdasta mutta korkitta kun seurailee niin harvakseltaan puklauttaa kuplan ja alkaa nostaa vettä yli.
lienee siis kansipahvi remonttikin edessä piakkoin vai onko tuossa muitakin mahdollisia vikakohtia jotka tuota voi tehdä.

minkä hintaisia näiden korjausoppaat yleensä on?
Ebayssa qcab-hytilliseen 330 sivuinen tulostettu kansio vihkonen näytti olevan halvimmillaan suolaiset 60 euroa. siitä jäin miettimään että mitä nuo aitona sitten oikein maksaa? :o
Viimeksi muokannut Onion, 21 Kesä 2015, 15:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

23 Maalis 2015, 12:35

Pumppu on neljällä pultilla kiinni, ja maksaa Suomessakin sellasen 50-60ekee.

Mullakin on jäänyt ylimääräiseksi yks ihan uus pumppu, siiva ja siipipari. Myyn vaikka 60ekeen koko läjän....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

23 Maalis 2015, 15:51

Ei tuo missään nimessä ole mikään tyyppivika. Vesipumput laukeavat vanhuutta mikä mitenkin.

Postikulut tuolle paketille on n. 80 puntaa, jopa enempi. Kaasujouset menee jonkun erikoiskuljetuksen takia speciaali "vaarallisen tavaran" lentorahtina... Siinä aika paljon kuroo kiinni kotimaiset toimijat :wink:

Vesipumpun vaihtotyö on ihan simppeli juttu, löytyvät kiinnipitävät pultit irti, tiivisteet kaavitaan pois, uusi tiiviste asennetaan, asennetaan pumppu, kiritään pultit, testataan pyöriminen ja nesteet sisään.

Noin tuntiin tuon tekee kentällä nimimerkillä kokemusta on.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Onion
Vitos -nuffisti
Viestit: 38
Liittynyt: 17 Syys 2014, 09:14
Konekalustoani: 272
NLCF r.y jäsen Nro: 246
Paikkakunta: Kymi

24 Maalis 2015, 10:12

Juu,
postikuluissa tosiaan yleensä pienissä tilauksissa halvemman tuotteen tuoman edun häviää helposti.
Etenkin jenkeistä tilatessa postit on joskus ihan järjettömät.

tuossa mistä noita hilppeitä traktoriin katselin, näytti olevan suomeen £22.00 (n.30€) toimituskulut tuolle kokoonpanolle.
ja kyseessä siis tämä sivusto.
plussana myös sähköpostikyselyihin vastasivat ripeästi kun kyselin muutaman muun osan saatavuutta.

Jusapelta nyt kuitenkin lunastanen tuon pumpun hilppeineen niin tule nopeammin ja katselen sitten ajan kanssa tarkemmin ostoslistaa mitä tuolta tilailen.
yksittäisissä pienissä ostoissa kun tosiaan häviää posteihin tuo hintaetu.
Onion
Vitos -nuffisti
Viestit: 38
Liittynyt: 17 Syys 2014, 09:14
Konekalustoani: 272
NLCF r.y jäsen Nro: 246
Paikkakunta: Kymi

28 Maalis 2015, 20:32

Kysynpä tähän samaan ketjuun vielä tuosta kannentiivisteestä.

nyt kun minulla tuo on tuossa valmiiksi jo pellit levällään ja tuntui aiemmin hiukan painetta kehittävän tuonne syylärin sisään niin meinasin tuon kansipahvin vaihtaa samoilla lämpöisillä jahka jäsenhakemus hyväksytään ja pääsen kurkkaamaan josko olisi ummikolle tuolla jäsenkirjastossa vähän ohjeita tuohon kansi hommaan. :)

Ei ole kuitenkaan aiemmin näiden koneiden kanssa tullut liiemmälti pelattua saati kansia auottua joten mitäs kaikkea tuohon olisi nyt hyvä uusia samalla tai ainakin tarkistaa.

Yläpään tiivistesarjassa lienee kaikki tarvittava tiivisteiden osalta, mutta kannattaako/ tarvitseeko tuossa muuta vaihtaa samalla?

vesipumppuhan tuosta menee samalla vaihtoon ja syylärin jo huuhtelinkin sekä ylä/alavesiletkut ja termarin ajattelin samalla vaihdella.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

28 Maalis 2015, 21:38

Tsek yv .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Onion
Vitos -nuffisti
Viestit: 38
Liittynyt: 17 Syys 2014, 09:14
Konekalustoani: 272
NLCF r.y jäsen Nro: 246
Paikkakunta: Kymi

08 Huhti 2015, 16:18

Nyt tuntuu kansi olevan sen verran jumissa että vinkkejä sen irti saamiseen kuuntelisin mielelläni.

Kaikki ylimääräiset hilppeet on purettu löytämäni ohjekirjan mukaan pois ja kannenpultit auki. imusarjan puolelta nousikin ennemmin muutama pultti kuin irtosi itse mutteri. :D

Joka tapauksessa kansi tuntuu olevan tiukassa notta saatana. :evil:
Hellällä kädellä jo vähän sieltä täältä koputtelin mutta ei tunnu olevan vaikutusta.

Mistä tuota uskaltaa/pystyisi kampeamaan ettei menisi ihan solmuun tuo kansi. Siellä ei ole ilmeisesti liimoja säästelty :cry:
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

08 Huhti 2015, 18:16

Jos on vuotanut pitkään vähän, niin kansi ruostunut pinnapultteihin kiinni.
Pari Moraa kun lyöt sinne väliin, ja samalla nostoa esim ketjutaljalla jos mahdollista, niin pitäs lähteä.
Itellä oli Nuhvista etupyörät jo ilmassa kun ketjutaljalla vedätin kantta pois.
Ja kansihan käytetään aina oikaisussa kun se avataan pahvin palamisen takia :!: :!:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

08 Huhti 2015, 18:55

Jaa oikasus vai... Älä ny hulluja puhu..... :shock: Emmää oo nuffist viel kertaaka käyttänyt höyläs, en edes muutenkaan koneistamolla.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

08 Huhti 2015, 19:42

Jos ikuista tehdään, niin oikastaan, siulla on eri juttu kun viikottain on kansi pöydällä :lol: :lol:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

08 Huhti 2015, 20:01

Eikös se vähän niin ole, että kannessa täytyy löytyä vika, että sitä lähdetään koneistamaan...

Lohkokin voi olla vähän mutkalla pystysuunnassa ja silloin kannen oikaisu voi jopa pahentaa tilannetta.

Kansi irtoaa usein mukavasti startilla, kun pyörittää konetta kannen pultit löysällä.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

08 Huhti 2015, 21:18

Komppaan nuhvi63:sta tuossa kannen irroituksesssa, noilla samoilla konsteilla irroittelin kolmosnuhvin koneesta kannen, kone oli seisonut useita vuosia taivasalla, tosin konepelti paikoillaan, kannenpulttien mutterit missä lienee olleet, liottelin vd 40:sellä aikansa, ei mitään vaikutusta.

No seuraavaksi moraa molemmilta puolin väliin, sitten mootoripukissa oleva kone riipuksiin taljalla, siintä se rupes milli milliltä raotumaan, sitten vähän paksumpaa, katkaisumeisseliä, lattarautaa ym. väliin, lopussa sitten antautui. Kolme pulttia ruostunut aika tanakasti kiinni.

Tuosta kannen koneistamisesta, kaikkista nuhvin koneeista mitä olen itselleni rempannut, nyt lähivuosina neljä kantta, yksi loki, olen käyttänyt koneistamossa, miksi ?, kun itselleni teen, teen sillä meiningillä ettei tarvii jokaviiko kantta irroitella.

Login suoruuden voi jokainen tarkistaa kotikonstein, pari suoraa viivotinta ja vähän silmää, ilman maltaita, kyllä sen noilla näkee :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

08 Huhti 2015, 22:11

nuhvi63 kirjoitti:Jos ikuista tehdään, niin oikastaan, siulla on eri juttu kun viikottain on kansi pöydällä :lol: :lol:

Onhan se näinkin joo..... :lol: Eikä se nyt viikottain.... Ensviikkoon väkisin mennee, että taas auki on, ei kerkee ennen purkaan.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Onion
Vitos -nuffisti
Viestit: 38
Liittynyt: 17 Syys 2014, 09:14
Konekalustoani: 272
NLCF r.y jäsen Nro: 246
Paikkakunta: Kymi

09 Huhti 2015, 19:46

No nyt on eilen kokeiltu ihan wd40:n kanssa pultteja liottaa eikä suuremmin auttanut.
tänään olen tippakannulla laitellut tomaattiöljyä (dexron II:sta) kevyesti asetonilla ohennettuna, saa nähdä aamulla joko olis Ruosteet pehmenneet.
Vai turhaanko jenkit tuota kehuu aina palstoillaan kovaksi ruosteen irroitus aineeksi.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

09 Huhti 2015, 21:50

Jos siellä ruostetta on, niin se turpoo ja kiilaa sen pienen raon piukaksi.
Jos hiukankaan olet ylös saanut, edes millin jumien kohdalta, koitas lekalla ( koivupölkky välissä) lyödä kantta takaisin alas, ja taas nostaa ja taas alas, jne jne...
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Vastaa Viestiin