Leyland 344 ´71

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

22 Joulu 2014, 23:41

Kuva kertokoon mitä kuuksenvaaraan tänään kuljetin 8)

Oli tulossa traktoriliikkeeseen vaihtoon, mutta kaupat peruuntui ilmaantuneen moottorivaivan vuoksi, syylärissä kuplii.

Tein tarjouksen raadosta, ja sain koneen hakea kotio.

Osto/myynti puolella ilmoitus tähän tarvittavista osista...!

Koneella on oikeastaan kaksi omistajaa nyt, kun nimim. "nuutu":n kanssa ostettiin tämä projektiksi tarkoituksena kunnostaa siitä papattaja-ajelu traktori.

Jahka tästä vuosi vaihtuu, niin otamma myllyn auki ja katsomma mitä se on syönyt.
Liitteet
3443.jpg
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

23 Joulu 2014, 00:10

'Ei tuo nyt tuossa kuvas niin kovin kaameelta näytä.... Onkos sieltä välityskin sökönä ???

Kyllä tuo on varmaan ihan kehityskelpoinen yksilö, karvalakkimalliudestaan huolimatta, onpi.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 2551
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

23 Joulu 2014, 00:10

Lycka till! :)
One thistle, maybe two among the roses.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

23 Joulu 2014, 00:12

Tack tack takkiin ottaa näissä kaupoissa :lol:

Ei siellä välityksiä ole rikki ei. Joutua vain papattaja ajoissa pittää, siellä kun jää alta viittäkymppiä kulkevilla jalkoihin 8)

Alkuperäisosat säilötään vaseliiniin sitten jos vaihtoa tehdään, saa muutettua takaisin perusmalliseksi.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

23 Joulu 2014, 22:36

Onnittelut hankinnasta, toivottavasti saadaan kuulla jatkossakin tämän vaiheista :!: :wink:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

25 Tammi 2015, 19:50

Kone ajettu ajamalla kaverin talliin. Termillä kone kuumaksi ja pikkupyöräytyksellä käyntiin. Käy ja kuplii.

Huomenna repästään kansi irti ja suuttimet tarkastukseen valtrahuoltoon.

Valotkin toimi osimoilleen kaikki, kiekkamittarikin ja hydepumppu kuormittaa moottoria painerajaa vasten ihan mukavasti. Kone käy hivenen ontuen, ehkä siksi, että paine karkaa joko putkesta tai kansipahvista pois tms.

koneessa on mielenkiintoinen jakopää, siinä kun ei ole ohjaustehostinpumppua, mutta paikka on ja peitelevy. en ole ennen tavannut minä tuollaista yksilöä.

Moottorin numero 34TD/1479/3302 pitää katella kirjoista onko ko. kone lähtenyt tehtaalta pumpulla varustettuna.

ei oo noilla ketjuilla n. 600 € koneeksi kovin huono yksilö...
Liitteet
lellu.jpg
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

25 Tammi 2015, 20:25

Noita omatekosia maskeja on yhtämonta erilaista kuin tekijääkin, miulla pienireikäsestä alumiini pellistä tekastu versio :lol:
Rungossa on kuitenkin paikka pumpulle :?:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

25 Tammi 2015, 20:57

tossa kuvia.

Punainen pohjamaali vanteissa :?:

Moottorinumeron perusteella on lähtenyt tehtaalta ilman ohj.tehostin pumppua.
Liitteet
20150125_192717.jpg
20150125_192710.jpg
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
leluland
Nuhvitietäjä
Viestit: 320
Liittynyt: 17 Heinä 2012, 07:50
Konekalustoani: valmet 361 leyland 270 sekä kuorma-autosta tehty peräkärry ja normetin takakuormain
Paikkakunta: pohjois-savo

25 Tammi 2015, 21:31

asiaa vähän sivuten mille tuo kiinitys on tuossa syöttöpumpun alla lohkossa, kun omasta koneesta pähkäillyt myös mille se on
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

25 Tammi 2015, 21:39

Minä veikkaan puhtaasti, että siihen saa moottorikiinnikkeet kumityynyin, valmetissa muunmuassa on tuommosissa kiinni kumitassukiinnikkeet puimureissa etc.

tuota konettahan on pienkuorma-autoissa jne.

Vanhemmissa hyödynnetty mm. syöttöpumpun jalan kiinnityspaikkana ym.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
NuffiPekka
Nuhvitietäjä
Viestit: 407
Liittynyt: 08 Touko 2011, 13:42
Konekalustoani: Nuffield 3 DL -59, Nuffield 4 DM KKK -60, Nuffield 460 -63, Nuffield 460 Riuku-Vammas -63, koesarjan n:o 54 Valmet 15, Belarus 420 -77,Belarus MTZ 50 -69
NLCF r.y jäsen Nro: 218
Paikkakunta: Perho

25 Tammi 2015, 23:33

Tuohan on päivänselvä 344 talousmalli. Eli karvalakkimalli ilman ohjaustehostinta ja parikytkintä. Kartanomallissa sitten puolestaan nuo varusteet oli. Aikanaan tuo varustelujako 3/45 ja 4/65 Nuffeissa ja 344 ja 384 Leylandeissa. 253/255/270 alkaen parikytkin ja tehostin vakiona. Noissa vanhemmissa talousmalleissa oli toki paikka tehostimen pumpulle ettei niille eri lohkoja sentään valettu. Tuo aika on eletty ja Peltopirkasta opittu keskolaisten koneiden tekniikka jo pojankloppina :lol: . Hintaeroa talous- ja kartanomalleilla oli 2500-3000 markkaa muistaakseni. Ja tuo kiinnitystaso tuossa lohkonkyljessä on pelkästään vanhempien mallien pumpunjalkaa varten. Autokäytössä samantyyppinen kiinnityslevy kuin traktoreissa lohkon etupäästä auton runkoon vaimennettuna. :D
Vähän päivässä - eikä viikossakaa palijo mittää...
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

26 Tammi 2015, 06:30

Olen nuffipekan kanssa eri mieltä.

Kts. mm tuo kuva: https://www.flickr.com/photos/dscn8785/5657997016" onclick="window.open(this.href);return false;

Ei kaikissa lohkoissa ole tuota tattia jakopäässä valmiina. Minä en ole tehostajamattomia leylandeja niin usein roplannut, mutta esimerkiksi 4/65 nuffissa tuota koko tattia, jotta pumpun jakopäähän saisi ei varmasti ole jokaisessa.

Talousmalli se on, mutta sehän on keskon keksintöä nimittää varustelulle, ei tehtaalainen. Eilen tietävämpi kertoi moottorikoodilla tulevan tietoon varusteluna moottorille 11" yksöiskytkin, minimec pumppu, M50G startti, Lucas C40 laturi, ja jokin special fitments joka ei auennut enempää. Se voisi kenties olla juurikin tuo varaus jakopäässä pumpulle.

Tuossa pitäisi jo näkyä tatti koneen kupeessa, mutta ei ole: http://www.cheffins.co.uk/assets/catalo ... 2/1973.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; Monesti on nimittäin foorumillakin muistaakseni ollut juttua ohjaustehostimen jälkiasennuksesta, ja se on loppunut siihen, kun jakopää pitäisi kansineen uusia!

Jossain vaiheessa jakopää lienee muuttunut aina pumppu-varaukselliseksi, juuri sitä tässä haen, että missä kohtaa?

Enkä vanno tuotakaan pelkkää pumpunkiinnitystasoa, koska pumpun jalka käyttää kahta takinta pultinreikää, siinä jää vähintään neljä reikää vapaaksi vielä muuhunkin käyttöön. Ei tuollaista tattia ole insinööri valuun tehnyt turhan takia, eikä noin jämerää pelkän huvin vuoksi, kyllä siihen on varmasti selitys olemassa, mutta me emme sitä varmaankaan tule koskaan selvittämään.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
antsa67
Proto suunnittelija
Viestit: 161
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 17:50
Konekalustoani: 10/60 VM-67 460 VM-64 UNIVERSAL FOUR VM-60 3DL VM61 RIUKU VAMMAS/460
NLCF r.y jäsen Nro: 427
Paikkakunta: Haapajoki

26 Tammi 2015, 11:48

Oisko se kompuran paikka jos varustettu ilma jarrut peravaunussa
eikö semmoinen ollut lisä varuste?
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

26 Tammi 2015, 11:50

Josko se voisi olla kiinnityspiste moottoripukkia varten, kun konetta telhtaalla kasataan ?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

26 Tammi 2015, 13:30

Siistit sisuskalut oli kannen päällä. Kakkospytystä on paffi vuotanut vesitilaan jo pitkänaikaa...

kaikki pultit, jotka olivat venttiilikoneiston ulkopuolella, siis avaimella kiristettävissä ilman venttiilikoneiston irroitusta, olivat kiristetty aivan mahdottoman tiukkaan :(

mutta nyt lähtee kone kasaan päin.

Imuvenat ovat syvällä kannessa, mutta sille ei tällä budjetilla tehdä nyt vielä mitään. Katsotaan, heitetäänkö tuo minun tehdasuusi kansi joskus sitten kertaheitolla uusien osien kanssa tähän, vai eikö...
Liitteet
20150126_095302.jpg
20150126_095106.jpg
20150126_122742.jpg
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Vastaa Viestiin