Varo tätä suodatinta!

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

11 Kesä 2014, 19:23

http://www.tori.fi/kanta-hame/Leyland_o ... m?ca=9&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuossa on juuri sellainen öljynsuodatin jota ei traktoriin tule missään nimessä asentaa :!:

Kunnollisessa suodattimessa on paksumpi korkkitiiviste tai paksumpi paperi, joka tiivistää, tuon mallin suodattimen tiiviste ei tiivistä riittävästi :!:

Tuota suttaria saa tosiaan muutaman euron kappalehintaan ulkomailta, mutta suodatin on aivan surkea laadultaan!
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
leluland
Nuhvitietäjä
Viestit: 320
Liittynyt: 17 Heinä 2012, 07:50
Konekalustoani: valmet 361 leyland 270 sekä kuorma-autosta tehty peräkärry ja normetin takakuormain
Paikkakunta: pohjois-savo

12 Kesä 2014, 16:56

käykö leylanttiin semmoinen sudatin kun autoissa on :?: ja jos käy niin voisko laittaa merkin ja mallin :o
Avatar
ramba
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1332
Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
NLCF r.y jäsen Nro: 473
Paikkakunta: Kotka

12 Kesä 2014, 19:28

Juuri tuo suodatin nuffessa tällä hetkellä on.. Pitänyt vaihtaa mutta ei ole muistanut etsiä mistä löytyisi.. Marjakankaalta ei ainakaan saa muita kuin noita edellä mainittuja.
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
stls
Vitos -nuffisti
Viestit: 37
Liittynyt: 07 Marras 2012, 21:35

14 Kesä 2014, 20:26

Näinhän se on, mutta kyllähän tuo yhtä lailla tiivistyy jos vaan jousivoima riittää. Alkuperäisen tyyppinen on muutaman millin pidempi sen paksumman tiivisteen johdosta. Tarkemmin mitaten noin 3-4 milliä.

Onhan tätä tyyppiä meidänkin koneissa ollut jo ties kuinka kauan. Enempi vaatii tarkkuutta saada se kotelo pitämään, kuten jokainen tietää :D

Verkun suodatinhan tämä "huonompi" on muutenkin. Kuvassa kavalkadia eri valmistajien suodattimista mitä meilläkin on varastossa. Vasemmalla on tietysti sellainen mitä Joonas kaipailee. Vaan se jääköön koristeeksi.

T. Jouni Mikkola / JM-Parts
Liitteet
2014-06-14.jpg
suodattimia
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

14 Kesä 2014, 20:39

Tuon suodattimen mukana tulevat tiivisteetkin ovat todella surkealaatuiset, ei varmasti maljaa saa niillä pitämään. Ainakaan kenttäolosuhteissa tehdyillä suodatinvaihdoilla. Kyllä kirosin toissa talvena kun koetin öljynvaihtoa savotalla tehdä. Ei onnistunut ennenkuin haki M-filterin suodattimen tilalle.

Ainakin omassa leylandissa suodattimeen ei saa niin kovaa jousta, että se saisi painettua tiivistepinnan tuolla ohkaisella tiivisteellä kunnolla tiiviiksi :!: Sensijaan mm. M-filterillä oleva pehmeä paksu tiiviste tiivistyy nätisti.

Pitää seuraavan kerran ottaa ihan kunnon kuvat, että miten tuo sparex? suodatin oikein jää kanittamaan ja varmasti öljy kulkee ohi suttarin!
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Osmo_
Nuhvitietäjä
Viestit: 456
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:26
Konekalustoani: Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
NLCF r.y jäsen Nro: 161
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

14 Kesä 2014, 23:02

Tuskimpahan Sparexillakaan on omaa suodatintehdasta. Kärittääkseni se on pelkkä brändi
IH 584 '81, IH 784 4X4 Turbo+Solid 2100 '79, Case 895 '93, DB 996+Esa 2000 '75, Nuffield 4/65 '67, MF 187 '76
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

15 Kesä 2014, 07:54

Tottahan toki, mutta se ei muuta tilannetta mihinkään :|
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

15 Kesä 2014, 08:52

Ihan nyt uteliaisuudesta kysyn että kuinka sen tiivisteen pitämättömyyden voi todeta
noissa sisävaihtopatruunoissa


Jotenkin jää ajatuksiin näistä että kyseessä olis vuosikymmenien historia koneiden parissa tai
hyvää tutkimustietoa ko. asiasta

Minäkään en ihan noviisi ole remppahommissa mutta ei mun ammattitaito riitä ehdottomaan torppaukseen
varsinkaan tämmöisessä asiassa

M-filterin patruunassa on paksumpi korkkitiiviste, se kyllä pitänee paremmin ohueen paperitiivisteeseen verrattuna
sillä jousivoimalla mikä käytössä on
Muutoinhan paperitiiviste on mitä parhain tiivistysmateriaali
Mukana kuin peräpukama!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

15 Kesä 2014, 10:27

jamppi kirjoitti:Ihan nyt uteliaisuudesta kysyn että kuinka sen tiivisteen pitämättömyyden voi todeta
noissa sisävaihtopatruunoissa


Jotenkin jää ajatuksiin näistä että kyseessä olis vuosikymmenien historia koneiden parissa tai
hyvää tutkimustietoa ko. asiasta

Minäkään en ihan noviisi ole remppahommissa mutta ei mun ammattitaito riitä ehdottomaan torppaukseen
varsinkaan tämmöisessä asiassa

M-filterin patruunassa on paksumpi korkkitiiviste, se kyllä pitänee paremmin ohueen paperitiivisteeseen verrattuna
sillä jousivoimalla mikä käytössä on
Muutoinhan paperitiiviste on mitä parhain tiivistysmateriaali
Tuossa on niin räikeä aukko tiivistepinnassa siinä suodatinjalanpuolella kun suodattimen asentaa ja painaa kädellä arviolta suodatinta jousen kanssa, että näkee valon läpi :!:

Tämä 98 NT koneen kanssa todettu alkuperäisellä suodatinjalalla. Jos haluaa todentaa oikealla jousikuormalla niin tekee testipenkin mutta tuo tosiaan on niin räikeä tuo asettumattomuus jalan tiivistepintaan, että pelkät silmämunat riittää asian toteamiseksi.

Valitettavasti minulla ei ole muiden suodatinvalmistajien kuin M-filterin vastaavasta kokemuksia, muut voivat olla yhtä hyviä, mutta kuten totesi Lisenssi nimimerkki vastaavasta löpösuodattimesta omalla testillään, että halpa suodatin ei täytä kriteerejä, vaikka sitä samoilla spekseillä myydäänkin! On järjetöntä muutaman euron takia säästää, ja pilata konettaan.

Jokainen tehköön omalleen mitä haluaa, mutta mielestäni palsta on tehty ajatusten ja vinkkien vaihtoa varten, ja tämähän on sitä.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

15 Kesä 2014, 19:33

Juurikin tämä on sitä ajatustenvaihtoa vai onko oletus kun huudetaan suureen ääneen asioita
niin kaikkien pitää vaan nyökytellä

Ymmärsin että tiivisteessä on aukko, voiko olla yksittäinen vika vai onko otanta suurempi kuin tuo yksi suodatin?

Vai onko vika suodattimen päädyssä siinä pellissä, vai onko asentaja pudottanu suodattimen lattialle?

Kovin epämääräsiä huuteluita ja varsinkin kun linkitetään suodattimen myyjän ilmoitus niin hänkö se roisto on,
vai joku muu vähittäismyyjä, vai tukkumyyjä vai valmistaja?

Asioita voi esittää muutenkin kuin huutamalla ensimmäistä pahaa oloaan pois, kaikki ei ole mustavalkoista :wink:

Ja tosiaan nimimerkki lisenssi on tehnyt leukkuihin ja viimeisiin nuffeihin muutossarjan kokovaihtopatruunalle
joten sitä huonosti suodattavaa m-filteriäkään ei tarvi käyttää
Mukana kuin peräpukama!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

15 Kesä 2014, 19:49

Vika on ei alkuperäisellä tavalla valmistetun suodattimen suunnitteluvirheestä. Alkuperäisessä konstruktiossa on tuo paksu tiiviste, tässä halpakopiossa vain paperinen.

Sitä ei ole tarkoitettu tuohon suodatinjalkaan. Suodatinjalan valmistustoleranssit (tiivistepinta ja jousikuorma) ovat tehty tuolle kapeahkolle ja paksulle tiivisteelle, ei leveälle ja ohuelle. Suodattimia on puolenkymmentä tuolla varastossa, roskiskamaa kaikki samanlaisia istuvuuksiltaan.

Öljynsuodattimien osalta luotan itse alkuperäiskonstruktioon niin kauan kuin suodattimia saa, mutta lisenssin luoma vaihtoehto ei ole huono sekään. Valmetiin kyseisen sarjan sai tehtaalta suoraan varaosakauppiaan kautta.

Myyjää kohtaan minulla ei ole mitään skismaa, mutta tuota suodatinta vastaan on. Kun kuva sattui silmiini, niin heti tartuin ilmoituksen tekoon, jottei vain jollekkin kävisi katalasti...

Sparex ja agriline tuotteista osa on ihan kelpoa tavaraa, mutta osa sellaisia, että kenenkään ei pidä niihin koskea. Oppirahat on tässäkin työn merkeissä maksettu.

Harrastekoneissa on aikaa näprätä, mutta kun minullakin tuo Leyland on todellisessa ammattikäytössä niin kun ajetaan yli 30 v vanhalla koneella, on sitä pientä näpryytä aina, siihen ei enää kaipaa halvalla tehtyjä harrastelaadun varaosia jotka toimivat ehkä siinä kerran pari cruising ajossa, mutta ammattiajossa särkyvät hetimiten.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Velu

16 Kesä 2014, 07:55

Valtran tiskiltä oon minä kantanut soveltuvin osin suodattimet. On se ihan eri juttu kun suodatin passaa paikalleen ja o-renkaatkin on sopivat. Noita epäsopiviahan myy monet. Empä ole vielä soopvaa ikh:n suodattimista saanut, vaikka niitä juuri näihin myydään. Kyllä se vain tympäisee kun jää kone levälleen kun polttosinesuodatin ei ole sopiva tai öljynsuodattimen tiivisteet ei passaa paikalleen.
Osmo_
Nuhvitietäjä
Viestit: 456
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:26
Konekalustoani: Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
NLCF r.y jäsen Nro: 161
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

16 Kesä 2014, 11:03

En lähde sen kummemmin puolustelemaan mitään merkkiä sillä en tiedä näistä vaihtopanossuodattimista mitään. Ja ilman vertailukuvia en sano mitään. Omaani panen kertakäyttösuodattimen.
IH 584 '81, IH 784 4X4 Turbo+Solid 2100 '79, Case 895 '93, DB 996+Esa 2000 '75, Nuffield 4/65 '67, MF 187 '76
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
Raataja
Nuhvitietäjä
Viestit: 348
Liittynyt: 25 Maalis 2010, 18:35

16 Kesä 2014, 15:24

Älä annan Ilomantsin mies tuumaakaan periksi, paska mikä paska, vaikka ammattimies on hieman eri mieltä, perustellusti. :D
Avatar
sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 929
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

16 Kesä 2014, 16:11

On olemassa oletukset ja kokemukset sekä käytäntö ja teoria. Jos joku puhuu kokemuksesta ja toinen väittää vastaan oletuksen pohjalta niin onko silloin vastakkain käytäntö ja teoria, vai miten tätä nyt ymmärtäisi.
Vastaa Viestiin