leukku 802 turbo

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

juh62
Mini -nuhvisti
Viestit: 3
Liittynyt: 26 Loka 2007, 19:26

01 Joulu 2007, 11:21

Moi paineet saatiin ylös 3.5. Syy : keskipukin ja tasapainoakselipukin välissä
oleva O-rengas oli kovettunut ja päästipineet takaisin öljypohjaan.
UUSI ongelma nyt kun konekäy tulee palamatonta öljyä pakoputkesta, ohjarinkumit vaihdettu.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

01 Joulu 2007, 11:39

Onko se varmasti öljyä?

Monesti jos kone on ollut pikkutöissä jää putkeen palamatonta löpöä/öljyä sun muuta. Kun sitten kierroksia nostetaan niin tämä röppö lähtee liikenteeseen.

Itse kokeilisin ensin kunnon ajoa, äkeen eteen kesällä, lingon tms. talvella.
No mutta sitten omalla vastuulla :roll:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Velu

01 Joulu 2007, 12:59

Yhdyn masterin kokemuksiin. Se näyttää kovasti öljyltä, mutta on ainakin itsellä ollut palamantonta polttoainetta. Vaiva ilmenee juuri kevyessä käytössä ja on vielä pahempi jos ruiskutusennakko on vähän pielessä. Myöskin kylmänä käyvä kone potee tuota vaivaa herkemmin, joten termostaatti kuntoon.
busse
Proto suunnittelija
Viestit: 111
Liittynyt: 18 Syys 2007, 19:51
Paikkakunta: Kotka

01 Joulu 2007, 15:02

Turbosta kun on kyse varmista, ettei se vuoda. jos paineet on ollu kauan alhaalla saattaa turbiinin tiivisteet olla vioittuneet ja koko turbokin. pyörii nääs senverta lujaa. laakeriväljyys todettavissa kun ottaa akselista kiinni ja heiluttelee. :shock:
tv43
Nuhvitietäjä
Viestit: 200
Liittynyt: 01 Huhti 2007, 17:08
Paikkakunta: Tampere

01 Joulu 2007, 15:49

Seuraa ainakin moottoriöljyn määrää . Taavetin huoltomies kertoi jonkun
isännän ajaneen moottoriöljyt loppuun turbon kautta kun ilmanputsari
oli tukossa .
juh62
Mini -nuhvisti
Viestit: 3
Liittynyt: 26 Loka 2007, 19:26

02 Joulu 2007, 10:50

Kiitos hyvistäohjeista kaikille teille!
Imusarjan pohjalla oli Puhdasta moottoriöljyä joka on tullut turbon kautta.
Ilman putsari oli tukkoinen ja osittain jäässä. Jäätyminen johtuu varmaan lyhyvistä käynti ajoista öljynpainevikaa etsiessä.

PS. Löytyy 802-804 korjaamokäsikirja, jos joku tarvii jotain tietoa voin lähettää pdf-muodossa
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

02 Joulu 2007, 10:54

busse kirjoitti:Turbosta kun on kyse varmista, ettei se vuoda. jos paineet on ollu kauan alhaalla saattaa turbiinin tiivisteet olla vioittuneet ja koko turbokin. pyörii nääs senverta lujaa. laakeriväljyys todettavissa kun ottaa akselista kiinni ja heiluttelee. :shock:
niin tuo turbon akselin testaus on tosiaan helppoa. Imuputki pois ja akselin päästä kiinni. Mielestäni siinä ei saa tuntua minkäännäköistä klappia sormiin. Onkohan turbon laakerit sorvattu tuhannesosamillin tarkkuudella, kumminkin vain harvat tarkkojenkin työstökoneiden mallit pystyvät turbon laakerien sorvaukseen (näin opetettiin koulussa).

Turbo kannattaa viedä huoltoon heti, nimittäin herkästi sen huollon hinta nousee kun siellä kilahtaa joku. Turbo ottaa semmoisen 100 000 kiekkaa ja enämpi niin silloin kyllä rilahtaa :shock:

Esimerkkinä voin ottaa koulussa harjoitetun turbon huoltoon irroituksen: hieman huolimattomasti käsitellystä turbosta katkesi kaikenlisäksi akseli, ja laakerit olisi tullut maksamaan n. 200-300€ ja kaikkineen sen hinnaksi sitten kumminkin tuli 700€.

Turbo oli switcher.

Mitäs turboa leylandeissa onkaan tavattu? Holsetia, B&W, Switcher, KKK vai joku muu?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

02 Joulu 2007, 11:00

juh62 kirjoitti:Kiitos hyvistäohjeista kaikille teille!
Imusarjan pohjalla oli Puhdasta moottoriöljyä joka on tullut turbon kautta.
Ilman putsari oli tukkoinen ja osittain jäässä. Jäätyminen johtuu varmaan lyhyvistä käynti ajoista öljynpainevikaa etsiessä.

PS. Löytyy 802-804 korjaamokäsikirja, jos joku tarvii jotain tietoa voin lähettää pdf-muodossa
Laitappas minulle: nuffieldmaster@suomi24.fi

Pääsen vähän leylandin uusimmasta tekniikasta perille :wink:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

02 Joulu 2007, 16:48

Ahdetuissa Leukuissa alkuperäinen turbo on mallia Holset H1. Jälkiasennuksissa on käytetty esim. Garrett T03:sta, muistaakseni esim. nimim. Legenda:n 482:ssa sellainen on laitettu alkuperäisen tilalle.

Mitähän turboja Lucky Luke:ssa käytettiin? Siinähän on/oli kaksi turboa, väliin taidettiin kokeilla kolmeakin.
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
pmh
Vitos -nuffisti
Viestit: 49
Liittynyt: 24 Joulu 2007, 10:16
Konekalustoani: Leyland 702synchro vm81+3kpl autoja+ym. roinaa

22 Tammi 2008, 21:31

Vieläköhän se lucky luke vaikuttaa jossain päin maailmaa vai joko on kuollut ja kuopattu koko traktori? Mielenkiinnosta kyselen :!:
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

22 Tammi 2008, 22:03

On ainakin joku vuosi sitten vielä olemassa ollut vaikka kisoissa ei ole näkynyt. Tuossa linkki Thunder (Lucky Luke) Pulling Teamin sivuille: http://baanaweb.fi/uunjar14/
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
Vezku
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 18:15
Paikkakunta: Tyrnävä
Viesti:

23 Tammi 2008, 13:38

Lucky Luke löytyy yhä samalta kylältä, mutta talli on ollut eri elokuusta 2005 lähtien. Leukku kenties vielä otetaan työnalle. :wink:
Legenda
Mini -nuhvisti
Viestit: 5
Liittynyt: 28 Loka 2007, 16:32

24 Tammi 2008, 20:00

Tuos meirän 482:sessa on kyllä pykälää suurempi Schwitzerin ahdin..
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

24 Tammi 2008, 22:24

Vezku kirjoitti:Lucky Luke löytyy yhä samalta kylältä, mutta talli on ollut eri elokuusta 2005 lähtien. Leukku kenties vielä otetaan työnalle. :wink:
Hienoa, olisi taas vetokisoissa nähtävää :D Oli/on se mahtava vetämään, muistan kun näin sen ekakerran niissä Oulun maatalousnäyttelyn yhteydessä järjestetyissä kisoissa 1986 8)
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

24 Tammi 2008, 22:30

Legenda kirjoitti:Tuos meirän 482:sessa on kyllä pykälää suurempi Schwitzerin ahdin..
Aha, elikkä muistini siis pätkii tai olen sotkenut sen johonkin toiseen koneeseen :oops: Kuinkas alhaalta Schwitzer muuten lähtee ahtamaan ja miten kytkin on kestänyt :?: Vetoja näyttää kyllä piisaavan 8)
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
Vastaa Viestiin