Leyland 255 Kartanon käyttökunnostus
Valvoja: automies560
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 112
- Liittynyt: 26 Helmi 2012, 22:09
- Konekalustoani: 255 Kartano,TS100A.,472 synchro
- Paikkakunta: Nastola
- Viesti:
Eli vuoden 2014 projektina olisi -74 255 lölliksen käyttökunnostus/moottoriremontti.
Muutama kysymys näin äkkiseltään pohjalle:
- Miten kovasti Junkkarimallin hytti on kiinni?
- Mitä kaikkea täytyy purkaa, jotta moottorin saan irti?
- Ulosoton "käsikytkin" ei pelaa, jalkapoljin sentään vielä pelaa, mikähän lie kulunut osa?
- Syöttöpumppu vuotanee löpöä jakopäähän, mimmoinen operaatio korjata?
Tässä nyt tällä erää nämä kysymykset mitä tuli mieleen, Tammikuun alusta jos ei ole hillittömiä pakkasia, niin koitan ruveta purkamaan osiin. Tarkoituksena olisi antaa vanhukselle uutta maalia,vaihtaa kärsineitä osia (lokarivilkut,yms) ja muutenkin vähän laajempi huolto tehdä. Moottorista on luultavimmin 1 kiertokangen laakerit antautuneet, niin joutuu moottorinkin aikaisemaan.
Kuvia ja tarinaa varmaan tulee sittenkun kerkeän koneelle jotain touhuamaan.
Muutama kysymys näin äkkiseltään pohjalle:
- Miten kovasti Junkkarimallin hytti on kiinni?
- Mitä kaikkea täytyy purkaa, jotta moottorin saan irti?
- Ulosoton "käsikytkin" ei pelaa, jalkapoljin sentään vielä pelaa, mikähän lie kulunut osa?
- Syöttöpumppu vuotanee löpöä jakopäähän, mimmoinen operaatio korjata?
Tässä nyt tällä erää nämä kysymykset mitä tuli mieleen, Tammikuun alusta jos ei ole hillittömiä pakkasia, niin koitan ruveta purkamaan osiin. Tarkoituksena olisi antaa vanhukselle uutta maalia,vaihtaa kärsineitä osia (lokarivilkut,yms) ja muutenkin vähän laajempi huolto tehdä. Moottorista on luultavimmin 1 kiertokangen laakerit antautuneet, niin joutuu moottorinkin aikaisemaan.
Kuvia ja tarinaa varmaan tulee sittenkun kerkeän koneelle jotain touhuamaan.
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 50
- Liittynyt: 24 Syys 2013, 08:58
- Konekalustoani: Nuhvi 4/65
- Paikkakunta: Rovaniemi
Hytti on helppo irroittaa jos on vaan millä nostaa, ite nostin kaivurilla. Tosin siinä on sellaiset "saranat" takana joten ilmeisesti kippaaminen onnistuu vain etumaisten pulttien irroituksella. Kannattee irroittaa ne etuosassa olevat pikkuikkunat ensin.
Moottorin irroitukseen riittää varmaan kun poistaa ensin konepellit, tulipellin ja syylärin. Mulla ei 270:ssä sellaista ulosoton poljinta olekaan, vain vipu, kai siitä käsikahvasta oli boorit kunnossa?
Moottorin irroitukseen riittää varmaan kun poistaa ensin konepellit, tulipellin ja syylärin. Mulla ei 270:ssä sellaista ulosoton poljinta olekaan, vain vipu, kai siitä käsikahvasta oli boorit kunnossa?
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 112
- Liittynyt: 26 Helmi 2012, 22:09
- Konekalustoani: 255 Kartano,TS100A.,472 synchro
- Paikkakunta: Nastola
- Viesti:
Hm, oonkohan nyt sitten käsittänyt tuon junkkarin kopin oikeaksi.. Sama koppi siis kuin tässä http://www.nettikone.com/leyland/255/938452" onclick="window.open(this.href);return false;
Booreista en osaa vielä sanoa, en ole niin pitkälti kerennyt vielä tutkimaan.
Booreista en osaa vielä sanoa, en ole niin pitkälti kerennyt vielä tutkimaan.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Junkkaria on kahta, tuo askeettisempi on se vanhempi ja tämä uudempi junkkari nk. valkolakki ohjaamo.
Sitten enklannissa oli tätä ohjaamoa tarjolla samaan aikaan:
http://www.konedata.net/Traktorit/Kuvat ... and270.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Olikohan valmistajana victor cabs.
Käsittääkseni kolmas hienostunut junkkari ohjaamo oli valmistumassa, mutta saivat tehtaalta sen Q-ohjaamon valmiiksi, niin ohjelmavalmistus suomessa lopetettiin leylandin osalta.
Sitten enklannissa oli tätä ohjaamoa tarjolla samaan aikaan:
http://www.konedata.net/Traktorit/Kuvat ... and270.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Olikohan valmistajana victor cabs.
Käsittääkseni kolmas hienostunut junkkari ohjaamo oli valmistumassa, mutta saivat tehtaalta sen Q-ohjaamon valmiiksi, niin ohjelmavalmistus suomessa lopetettiin leylandin osalta.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Tuossa vanhemman mallisessa junkkarikopissa ei ole takana saranoita, tuossa ylioppilasmallissa on.jetze kirjoitti:Hm, oonkohan nyt sitten käsittänyt tuon junkkarin kopin oikeaksi.. Sama koppi siis kuin tässä http://www.nettikone.com/leyland/255/938452" onclick="window.open(this.href);return false;
Booreista en osaa vielä sanoa, en ole niin pitkälti kerennyt vielä tutkimaan.
Vanhemmanmallin junkkari on pultattu taka-akseliin molemmin puolin, elikkä takaa neljällä ja edestä kahdellapultilla kiinni, nuo tuulilasin alla olevat lasit on saranoitu, helppo irroittaa.
Mootorin irroitukseen tarvii edellä mainittujen lisäksi ottaa kytkinkoppa / ohjauspyörineen irti, katkaista kytkinakseli.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 112
- Liittynyt: 26 Helmi 2012, 22:09
- Konekalustoani: 255 Kartano,TS100A.,472 synchro
- Paikkakunta: Nastola
- Viesti:
Joku moderaattori voisi siirtää tämän keskustelun tuonne projektiosioon.
Tänään sitten tuli aloiteltua tuota purkamista, ja soitettua vanhalle tutulle huoltomiehelle. Hän tyrmäsi ajatuksen kopin irroittamisesta, sanoi että moottorin poisottoa varten turhaa työtä, onnistuu hyvin ilmankin. Aikana tutkailin kopin sisäosaa, ja totesin että maalit yms on sisältä ihan ok kunnossa, joten sisälle ei tarvitse kuin uusia katon eristeet ja voimansiirron matto. Joten sen perusteella koppi jäi paikalleen.
Sitten alettiin lankomiehen kanssa purkamaan, kaikki koristepellit on irti, tankki ja valoraudat on irti, jalkatilojen lasit ja kopin keskiosan pelti on irti. Mutta!
Miten jäähdytin lähtee irti?
Kuvia varmaan dumppailen jossainvälissä jonnekkin, joko omalle palvelimelle, tai sitten tänne. Olen koittanut nyt jotenkin dokumentoida mitä on tehty, mutta katsotaan miten onnistuu. Kamera ei aina muistu käsiin..
Tänään sitten tuli aloiteltua tuota purkamista, ja soitettua vanhalle tutulle huoltomiehelle. Hän tyrmäsi ajatuksen kopin irroittamisesta, sanoi että moottorin poisottoa varten turhaa työtä, onnistuu hyvin ilmankin. Aikana tutkailin kopin sisäosaa, ja totesin että maalit yms on sisältä ihan ok kunnossa, joten sisälle ei tarvitse kuin uusia katon eristeet ja voimansiirron matto. Joten sen perusteella koppi jäi paikalleen.
Sitten alettiin lankomiehen kanssa purkamaan, kaikki koristepellit on irti, tankki ja valoraudat on irti, jalkatilojen lasit ja kopin keskiosan pelti on irti. Mutta!
Miten jäähdytin lähtee irti?
Kuvia varmaan dumppailen jossainvälissä jonnekkin, joko omalle palvelimelle, tai sitten tänne. Olen koittanut nyt jotenkin dokumentoida mitä on tehty, mutta katsotaan miten onnistuu. Kamera ei aina muistu käsiin..
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Olikos se niin että jäähdytin lähtee helpoiten kaikkine raameineen,tankkihan siulla oli jo pois,ei siinä muistaakseni mitään ihmeellistä ole.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 112
- Liittynyt: 26 Helmi 2012, 22:09
- Konekalustoani: 255 Kartano,TS100A.,472 synchro
- Paikkakunta: Nastola
- Viesti:
Se ohjausakseli vaan pitää purkaa edestä pois. Lähinnä siis tarkoitan sitä, joka tulee ohjaamosta saakka syylärin etupuolelle. Mutta eipä tuo lie kovin paha ottaa pois.
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
En kyllä sitä omastani ole ottanu pois,syyläri on kyllä ollut lattialla. Kyllä se jotenkin muuten irtoaa,ja se kehikko kai jää siihen sitten,ei muista enää kun on jo muutama vuosi aikaa.
Koita tutkia,ei ole rakettitiedettä kun miekii sen olen irti saanu.
Koita tutkia,ei ole rakettitiedettä kun miekii sen olen irti saanu.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 112
- Liittynyt: 26 Helmi 2012, 22:09
- Konekalustoani: 255 Kartano,TS100A.,472 synchro
- Paikkakunta: Nastola
- Viesti:
Syylärin sivussa on molemmin puolin 4 pulttia, yläpuolella on yksi stoppiläpyskä, ja alavesiletkun lähdön yläpuolella yksi läppä. Jäi eilen vain syylärin molemmin puolin 2 pulttia näkemättä.. Ihmekään kun ei lähtenyt. omaksi puolustukseksi todettava, että siinä oli jokin huopa (ilmanohjain? ) kaksinkerroin päällä.
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 112
- Liittynyt: 26 Helmi 2012, 22:09
- Konekalustoani: 255 Kartano,TS100A.,472 synchro
- Paikkakunta: Nastola
- Viesti:
Nyt on 255 löllöstä kone pöydällä, ja hieman purettuna. Öljyputsarissa jonninverran hilettä, joka oli odotettavissakin. Marjakankaalta meinasin tilata osia, kunhan saan kampuran koneistukseen ja tiedon paljon joutuu sorvaamaan (tiedän jo avaamattakin mikä on rikki..). Mikä malli vastaa parhaiten 255 kartanoa? Tilattavaksi menee ajokytkinlevy joka oli aivan loppu, mikä tuli vähän yllärinä, vesipumppu, kk-laakerit, ylä ja alapään tivarisatsit, öljyn- ja ohjaustehostimen suotimet, syöttöpumpulle pitää tehdä jotain, ja suuttimet huollattaa.
Lahden seudulla mitään paikkaa jonne viedä suuttimet ja syöttöpumppu tsekattavaksi?
Kampuran ja kiertoveivit vien Heinolaan Hemi-motorsiin.
Varaosia taas katselin marjakankaan sivustolta, 262/272 malleihin löytyy jotain, mutta käyvätkö tähän..?
Lahden seudulla mitään paikkaa jonne viedä suuttimet ja syöttöpumppu tsekattavaksi?
Kampuran ja kiertoveivit vien Heinolaan Hemi-motorsiin.
Varaosia taas katselin marjakankaan sivustolta, 262/272 malleihin löytyy jotain, mutta käyvätkö tähän..?
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
255:ssa on 4/98 DT (Derated Tractor) moottori, eli sisuskaluiltaan muistaakseni huom. muuten sama moottori, mutta ruiskutuspumppu ja suuttimet erilaiset joilla tehoero on saatu aikaan pienempään päin.
262 on likipitäen sama kuin 255, 272 taas vastaa 270:stä tehoiltaan ja varustukseltaan moottorin osalta.
262 on likipitäen sama kuin 255, 272 taas vastaa 270:stä tehoiltaan ja varustukseltaan moottorin osalta.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Nyt kun vaihdat ajokytkin levyn, niin tarkastappas samalla molempien kytkimien painelaakerit
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
missä kunnossa on pässinpallien (tasap.koneisto) laakerointi ja akselit?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Kylmäkoskelainen
- Viestit: 87
- Liittynyt: 31 Joulu 2012, 07:47
- Konekalustoani: 272
Terve!
Tuntuu että meillä aika lailla samanlainen remontti menossa. Ajokytkin loppu, VO-ei toimi... Mä purkasin moottorin vain varmuuden vuoksi, kun oli "räjähtänyt" öljynsuodatin koneessa ostettaessa.
Tässä osalista mitä ajattelin uusia omaan koneeseen, kaikkea pitäisi enklannin miehen nettikaupasta löytymän, mutta jos hintaero ei ole tolkuton, niin ilman muuta otan tavarat suomalaiselta toimittajalta.
Älkää kurut ressaantuko osien nimityksistä, mä näistä mitään tierä
Kytkin:
VO-levy, Ajokytkinlevy,
Painelaakeri ajo,
Painelaakeri VO,
Silmälaakeri ajo,
Silmälaakeri VO,
VO paininholkin pyörimisenestotappi
Vaihteisto:
Vaihdelaatikon sisäänmenon stefa + tiiviste
Moottori:
Suutinholkki 4kpl,
Suutinholkin O-renkaat 4kpl,
Suuttimen kärjet 4kpl,
Värinänvaimentimen lukitusruuvit 4kpl,
Runkolaakerit STD,
KK-laakerit STD,
Painelaakeriliuskat
JA
Moottorin korjaussarja sis. putket, männät, tiivisteet, ym.
TAI
Alap. tiivistesatsi,
Männänrenkaat neljään mäntään,
Yläpään tiivistesarja,
Kampiakselin etustefa
Kampiakselin takastefa
Sylinteriputken tiivisteet neljään syl.putkeen
terv. British steel
Tuntuu että meillä aika lailla samanlainen remontti menossa. Ajokytkin loppu, VO-ei toimi... Mä purkasin moottorin vain varmuuden vuoksi, kun oli "räjähtänyt" öljynsuodatin koneessa ostettaessa.
Tässä osalista mitä ajattelin uusia omaan koneeseen, kaikkea pitäisi enklannin miehen nettikaupasta löytymän, mutta jos hintaero ei ole tolkuton, niin ilman muuta otan tavarat suomalaiselta toimittajalta.
Älkää kurut ressaantuko osien nimityksistä, mä näistä mitään tierä
Kytkin:
VO-levy, Ajokytkinlevy,
Painelaakeri ajo,
Painelaakeri VO,
Silmälaakeri ajo,
Silmälaakeri VO,
VO paininholkin pyörimisenestotappi
Vaihteisto:
Vaihdelaatikon sisäänmenon stefa + tiiviste
Moottori:
Suutinholkki 4kpl,
Suutinholkin O-renkaat 4kpl,
Suuttimen kärjet 4kpl,
Värinänvaimentimen lukitusruuvit 4kpl,
Runkolaakerit STD,
KK-laakerit STD,
Painelaakeriliuskat
JA
Moottorin korjaussarja sis. putket, männät, tiivisteet, ym.
TAI
Alap. tiivistesatsi,
Männänrenkaat neljään mäntään,
Yläpään tiivistesarja,
Kampiakselin etustefa
Kampiakselin takastefa
Sylinteriputken tiivisteet neljään syl.putkeen
terv. British steel