Leyland 255 Kartanon käyttökunnostus

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

jetze
Proto suunnittelija
Viestit: 112
Liittynyt: 26 Helmi 2012, 22:09
Konekalustoani: 255 Kartano,TS100A.,472 synchro
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

10 Tammi 2014, 21:14

Nuffieldmaster kirjoitti:missä kunnossa on pässinpallien (tasap.koneisto) laakerointi ja akselit?

akselit ainakin hyvässä hapessa, eipä ainakaan juurikaan välyksiä tuntunu. vauhtipyörän akselilla oleva pieni laakeri oli kyllä kanssa tiensä päässä. Vaihdelaatikosta oli mullakin valunu jonninverran öljyä moottoriin päin, mutta mittatikku kyllä on tasan normaalissa..

Mihkähän kuvat voisi dumppailla, kun osa on otettu järkkärillä ja osa puhelimella. Ei jaksaisi kaikkia ruveta pienentelemään..


British, brittilää mäki mietin, mutta tulee tuo alvien kanssa kikkailu, miten lie paha homma sitte paperipuolella.. :lol:


VOA:n kytkimen kunto pitää vielä tarkistella, kunhan saan vaan vielä loput moottorista purettua. Ja nuo painelaakerit oli hyvä tietää.


Itse projektiin sen verran, että vika oli juurikin se, miksi sitä epäilin. Kampiakselin 2 kaulalla majailevan kiertokangen laakerit oli antautuneet. Eivät olleet päällekkäin, mutta kovin raapiintuneet. :/
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

10 Tammi 2014, 21:59

Eihän noita kuvia tarvii pienellä, ottaa sellaiseen kokoon että voi suoraan omalta koneelta tekstin lomaan laittaa :wink: Esim, kaikki kuvat jotka olen tänne foorumille laittanu olen ottanut kokoon 640 X 480, sitten tuonne kuvat.fi:hin voi lattaa suuremmsakin koossa, siellä voi myös pienentää kuvat :wink:
Matliinin lassen nuhvin koneremonttia 017.JPG
Pitkä vipu löytyy tuostakin nuhvista jota olen kunnostanut :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nuhvikalle
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 594
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
Paikkakunta: Kuusamo

11 Tammi 2014, 07:47

kari t kirjoitti:Eihän noita kuvia tarvii pienellä, ottaa sellaiseen kokoon että voi suoraan omalta koneelta tekstin lomaan laittaa :wink: Esim, kaikki kuvat jotka olen tänne foorumille laittanu olen ottanut kokoon 640 X 480, sitten tuonne kuvat.fi:hin voi lattaa suuremmsakin koossa, siellä voi myös pienentää kuvat :wink:
Matliinin lassen nuhvin koneremonttia 017.JPG
Pitkä vipu löytyy tuostakin nuhvista jota olen kunnostanut :wink:
Nyt vasta kerrot tuosta vivusta :evil:
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
jetze
Proto suunnittelija
Viestit: 112
Liittynyt: 26 Helmi 2012, 22:09
Konekalustoani: 255 Kartano,TS100A.,472 synchro
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

27 Helmi 2014, 19:10

Nonniin,jotain edistystä tälläkin saralla.

Varaosia odottelin kolmisen viikkoa marjakankaalta, kampiakselin pitäisi huomenissa olla noudettavissa koneistamolta. Ei löytynyt sopivia luakereita, uusi tilattiin, mutta toimitusaika oli kuukausia, niin jostain löytyi käytetty jonka pystyy käyttämään yhden kaulan hionnalla.

Tänään tuli sitten kaksoiskytkintä ropailtua, ja hilppeet saatiinkin vaihdettua. Kunnes! tuli otettua asetelma irti vauhtipyörästä.. Yksi "#¤¤#%¤##%" fiiberiprikka oli lähtenyt sitten kävelemään paikaltaan :x :cry: Nyt sitten mietityttää, että liekö hirveä synti olla purkamatta ja laittamatta sitä yhtä paikalleen, vaiko purkaakko vielä koko setti palasiksi.. Kaverin kanssa tultiin tulokseen, että prikka puuttunee tuolta ajokytkimen jousilta. Pystyykö sen puolen ottamaan auki suoraan asetelmasta, ilman kaksoiskytkimen leväytystä?
Katteltiin ja todettiin että voisi olla mahdollista?

Mutta kyselisin vähän tuosta säädöstä ja sen toteuttamisesta..
- Missä välissä säädetään? Kun heitetään asetelmaa paikalleen?
- Mistä säädöt mittaillaan?
- Onko jotain erityistä mitä pitää tietää säätäessä?

Kaikki painelaakerit tuli vaihdeltua ihan varmuuden vuoksi, osa jo piti mekkalaakin..
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

28 Helmi 2014, 16:12

Minkähintainen olisi ollut bränikkä (brand new, täysin uusi) kampiakseli?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
jetze
Proto suunnittelija
Viestit: 112
Liittynyt: 26 Helmi 2012, 22:09
Konekalustoani: 255 Kartano,TS100A.,472 synchro
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

28 Helmi 2014, 17:38

Bränikkä taisi olla posteineen alveineen 970€.

Tänään tuli sitten vaiheltua vespumppua, pestyä osia kaikesta öljy/vesi/mönjä/pölystä, ja raaputeltua vanhoja tiivistejämiä pois tivaripinnoista. Samalla sitte vaihtelin ohajustehostimen suotimen. Loput maalitkin saapui tänään, niin pääsee jossainvälissä sitten maalailemmaan, kun kone on takasin paikallaan..

Pitää varmaan viikonloppuna purkailla tuota kytkinasetelmaa taas.
jetze
Proto suunnittelija
Viestit: 112
Liittynyt: 26 Helmi 2012, 22:09
Konekalustoani: 255 Kartano,TS100A.,472 synchro
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

24 Maalis 2014, 09:11

Nyt kun tässä taas on jotain ehtinyt touhuamaan, niin on saatu kampura takaisin paikalleen, ja kaikkea muuta pientä ja merkityksetöntä. Kysymys lähteekin nyt noiden "pässinkivesten", eli tasapainotusmötiköiden "ajoituksesta". Eli kun on jakopään kaikki merkit kohdillaan, mukaanlukien näiden tasapainottajien käyttöakseli, niin näyttäisi että tasapainojen kiinnitys/pidätysruuvit osoittavat ylöspäin (kampiakselia kohden) kun niiden jakomerkit ovat kohdakkain, eli kampiakselista pitää pyöräyttää jos haluaa saada painot lukittua. Vai ovatko sitten väärinpäin.. Ei tajunnut merkata purkuvaiheessa kumpi on kumpi :( Epäilen, että ajoitusmerkit kuuluvat olla jakopään puolella?
jetze
Proto suunnittelija
Viestit: 112
Liittynyt: 26 Helmi 2012, 22:09
Konekalustoani: 255 Kartano,TS100A.,472 synchro
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

14 Huhti 2014, 12:57

Minkähänlaatuiset olisi nämä tarrat?

http://www.ebay.co.uk/itm/Leyland-255-s ... 58a6751aa6" onclick="window.open(this.href);return false;

Toinen vaihtoehto on teipata vanhat piiloon, ja heittää maalia sitten perään. Ovat vain joistain kohti aavistuksen revenneet..

Ja sattuukohan mistään saamaan niitä "Kartano" tarroja?
Tuuma Kierre
Vitos -nuffisti
Viestit: 54
Liittynyt: 12 Loka 2011, 15:46
Konekalustoani: Leyland 285 -78, 704 -82
Paikkakunta: Kärsämäki

20 Huhti 2014, 06:43

Minä yritin joku aika sitten katella "kartano" tarroja, mutta ei tunnu valmiina löytyvän. Ovat suomalaista tekoa, siksi ei löydy Englannistakaan :shock: Jostakin kun sais edes kunnollisen kuvan siitä tarrasta, niin tarrasepät varmasti osaa hommansa siitä eteenpäin! Mustat kirjaimet hopealla pohjalla, muuta käsitystä ei vielä ole..
Vastaa Viestiin