VOA ei pyöri,eikä hydrauliikka nosta.

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Paappa
Vitos -nuffisti
Viestit: 35
Liittynyt: 17 Helmi 2009, 11:40
Paikkakunta: Leppävirta

04 Tammi 2013, 22:16

Tänään perjantaina tuli Järviseudun Traktorista akseli Leukkuun. Sattui kerralla ihan sopiva, eli sellainen, mihin käy IKH:n holkilla korjattu putkiakseli. Nyt akseli on jo paikoillaan. Asennuksen teki hieman haasteelliseksi se, että akselia irrotettaessa oli lyöty vasaralla päähän, nimittäin akselin. Ongelma syntyy siitä, että akselin pää, jossa on kierre leviää irrotushommassa ja sitten mutterin laitto siihen onkin jo mahdotonta, ellei satu omistamaan sopivaa jenkapakkaa, jolla kierteet voi putsata. Minä ajoin pikku rälläkällä 3-4 mm kierrettä pois alusta. Kestävyyden kannalta sillä ei ole merkitystä, sillä sillä osalla on reikä sokkaa varten mutterin lukitukseksi. Huomenna jakovaihteen kansi paikoilleen jne. Nyt alkaa tuntua, että kyllä se siitä. :D
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

04 Tammi 2013, 22:50

Hyvähyvähyvä....
Huom. Ens viikolla ei sitten kannata lotota enää....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

05 Tammi 2013, 16:59

Tuli muuten mieleen, että mietitäämpä porukalla, olisiko hyvä ohjeistaa näitä vanhoja traktoreita pilkekoneen voimanlähteenä käyttäviä ystäviämme, että jättäisivät giljotiinikoneen ehkä jopa hankkimatta vanhaan traktoriin.

Nimittäin oli tuo oma aakkosvaltra pilkekoneen esittelyyn vuokrattu päiväksi, mallia juuri pyörivä giljotiini, ja sitä sitten seurasin itsekkin vieressä. Kun esittelijä tuuppasi arviolta 25 senttisen koivulumpin koneen kitusiin niin valtra sammua rätkähti 1600 kierrokselta kerta paukulla. Samoin yli 20 sentin puuta järsiessä traktori vavahteli aina giljotiinin rykäistessä puusta pätkän pois. Ei mahda olla tarkoitettu nämä vanhojen koneiden ulosottokoneistot tuollaiseen niin älyttömään jytkivään kuormitukseen, kun sääliksi kävi ihan oikeasti jo tuon 2000 luvun koneen voa koneistoa ja kytkintä. Toki harva pistää vanerikoivua pilkekoneen kitusiin, mutta silti mietin, että onko tuollaista kuormitusta nuo vanhat koneet tarkoitettu kestämään.

Niin, tehontarpeeksi koneelle ilmoitettiin 30 hv, joka on unelmointia. Ainakaan valtran säädin ei kerennyt paksummalla puulla oikein mukaan kun kone niiasi mörähdellen pilkottaessa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
tommi
Nuhvitietäjä
Viestit: 454
Liittynyt: 16 Syys 2007, 12:51
Paikkakunta: Raahe

05 Tammi 2013, 17:04

Teillä on väärät merkit vaan klapikoneen pyörityksessä. :lol:
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

05 Tammi 2013, 17:34

Täällä on onnistuneesti pyöritetty tuikoa valmetilla. :lol: tuo giljotiinikone on vaan niin idioottivarma itsessään sekä tekee nopeasti kuivuvaa puuta.. Kyllä ajatuksissa on edelleen laittaa klapituiko nuffin perään keväällä. On tuo karpiolan sorvaamo sen verran liki... :mrgreen:
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

05 Tammi 2013, 18:31

Ja lisäksi että myyntipuuksi ei tuo giljotiini katkaistu kelpaa, omaan käyttöön soppelia kuitenkin. Kuormitus on traktorille varmasti aika epätasaista vrt sirkkelikoneeseen. Kylläpä jos tehontarpeeksi 30heppaa ilmoitetaan :roll: , ei pitäisi varmaan paljoa valtran kierrokset huojua :lol:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

05 Tammi 2013, 18:41

Tehontarve voi teoriassa olla 30 hv,mutta kyllä 4/60 Nuhvikin hörähtelee kummasti ja lykkää mustan pilven kun paksumpaa koivua lykkää Klapi-Tuikoon. Yksöiskytkimessä on se hyvä puoli että paksu puu kun jumii kiinni ja sammuttaa traktorin niin on helppo laukasta auki,kone käyntiin,kaasua ja kyktkin ylös,ei oo vielä hajonnut mitään,kop kop :shock: :shock: :mrgreen:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

05 Tammi 2013, 20:06

nuhvi63 kirjoitti:Tehontarve voi teoriassa olla 30 hv,mutta kyllä 4/60 Nuhvikin hörähtelee kummasti ja lykkää mustan pilven kun paksumpaa koivua lykkää Klapi-Tuikoon. Yksöiskytkimessä on se hyvä puoli että paksu puu kun jumii kiinni ja sammuttaa traktorin niin on helppo laukasta auki,kone käyntiin,kaasua ja kyktkin ylös,ei oo vielä hajonnut mitään,kop kop :shock: :shock: :mrgreen:
Toistaiseksi ei ole ollut mitään ongelmia traktorin voan kanssa? Näin ihan mielenkiinnosta kyselen kun ei tuosta nuhvista kokemuksia ole vielä koneen edessä (tarkennuksena sen verran että nykyään tämä käytössä http://www.mottimaster.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;) Myyntiin puita ei ole tullut tehtyä, ja tuo rujompikin tavara kelpaa kattilalle. Pienestä puusta saa vielä näppärästi tehtyä erinomaista tavaraa saunaan padan lämmitykseen.. :D
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

05 Tammi 2013, 20:41

Ei ole ollut ongelmia,vielä ainakaan,sama kone tuo Mottimaster kuin Klapi-tuiko noin suunnilleen,hyvin nuo pilkkovat ja jos terän välys sopiva niin ei tee tikkupäitäkään pahasti.ite oon yli kakskytsenttiset puut tehny Stihlllä ja hydraulihalkojalla,ei kehtaa rääkätä viimesiä ulos Nuhvista eikä klapikoneesta :?
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

05 Tammi 2013, 21:36

Niin, kait se voa tumpin pää on samanpaksuista jokaisessa merkissä, ja katkennut niitä on jytkykuormituksissa jokaisesta. Noissa kun itse pilkekoneissa ei saa käyttää kuin max. 540 niin ei voi tonniperälläkään viedä voimaa läpi. Kun joskus katsoin nokka-koneen tekemää pilkekonetta, niin siinä syöttöaukko oli lähes puolta pienempi kuin tuossa mikä oli koeajotilanteessa perässä.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
rees
Proto suunnittelija
Viestit: 178
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:08
Konekalustoani: Leyland 270,Zetor 5545, Kolb Mark3,HondaTRX300.
Paikkakunta: kokkola

06 Tammi 2013, 09:42

Hyvin pelaa leukulla estre kiljotiinikone max20 senttiä sinne tuuttiin mahtuu ,oon kuivat koivuhalot ajanu samaan reikään. Eikä ole mitään jumittamista jos ei ihan tyhjäkäynnilllä yritä.
Estressä on terä geometria suunniteltu viisaasti kun puu ensin halkeaa ja sitten terä katkasee ensin toisen puolikkaan vähän ennen kun toisen tulee kuormituksesta aika tasasta.
Ei itseäni ainakaan väähääkään hirvitä tätä konetta leukulla pyörittää.
Jos kerta noin mitättömällä sähkömoottorillakin toimii niin kyllä sillon traktori huonouttaan särkyy.
rees
Proto suunnittelija
Viestit: 178
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:08
Konekalustoani: Leyland 270,Zetor 5545, Kolb Mark3,HondaTRX300.
Paikkakunta: kokkola

06 Tammi 2013, 11:25

Edelleen ihmetyttää nuo leukun voa :t mulla kun näyttäs olevan aivan erinäköstä tavaraa tuolla sisuksissa.
laitan tähän näitä kuvia josta näkyy siellä "mahassa" se pooriaks. pää jossa silmä akselin päätä varten,eikä mitään kierteitä tms.
Siihen pooriin (6-ura) ei mulla ikh-holkki mahtunut. tuossa noita mittojakin kuvattuna.
Kaippa näitä sitten on erilaisia olemassa. :|
Liitteet
P1030421.jpg
P1030067.jpg
P1030063.jpg
rees
Proto suunnittelija
Viestit: 178
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:08
Konekalustoani: Leyland 270,Zetor 5545, Kolb Mark3,HondaTRX300.
Paikkakunta: kokkola

06 Tammi 2013, 11:34

Tuossa vielä yks kuva mitoista tässä alkuperäinen hylsy :shock:
Liitteet
P1030416.jpg
nisu
Nuhvitietäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

06 Tammi 2013, 12:31

Nokka ja sen kopio Estre onkin siittä vekkuli ,kun toiminta sama kuin moottorissa, (männän liike)
eli liikkeen nopeus suurin kun terä puolessa välissä menossa ja siittä sitten putoaa nopeus
nollaan ,kunnes taasen lähtee kiihtymään.

Tämän takia onkin ystävällinen traktorille ja käyttäjällekin ,kun taasen pyörivät
kiljotiini koneet repivät tasaisella nopeudella koko ajan. :wink:
Paappa
Vitos -nuffisti
Viestit: 35
Liittynyt: 17 Helmi 2009, 11:40
Paikkakunta: Leppävirta

06 Tammi 2013, 13:37

Ollaankohan me nyt tutkimassa eri akseleita. Se akseli, joka nyt katkesi kolmeen palaan ja on tuolla ketjun alkupäässä kuvattuna, ei ollut tämä putkiakselin sisällä perässä oleva VOA, vaan vaihteiston läpi vaihteiston ala-akselin sisällä kulkeva akseli. Siinä on kierre ja mutterilukitus rattaalle ja laakerille akselin etupäässä.
Tuossa rees:sin kuvassa , missä reppu aukaistuna näkyy perän rattaat, näkyy perillä laakerin sisällä kyseisen akselin pään spooritus. Ja siihen spooriin minun leukussa sopi IKN:n holkki, jolla purkiakseli on korjattu ja kuvassa aiemmin tässä ketjussa ja samoin sopii nyt uusittuun Järviseudun Traktorin toimittamaan akseliin. Tuossa liitekuvassa näkyy keskellä kyseinen akseli. Noista klapikoneista varmaaan "traktoriystävällisin" on tuo minun masiina, jossa katkaisu sirkkelinterällä ja halkaisu traktorin hydrauliikalla. Vanhoissa traktoreissa vain on hydraulipumppujen tuotot niin pieniä, että halkaisu on hitaanpuoleinen.
Liitteet
leukku.jpg
Vastaa Viestiin