Samoin täällä, tosin levykytkintä on joutunut kiristelemään lähes vuosittain mutta hyvin suojaa ylikuormitukseltajusape kirjoitti:Mein lingossa molemmat, akselissa levy (tosin nyt ruostunut jumiin) ja lingossa itsessään akselilla murtopultti,
jonka kautta voima siirtyy, etupuolelta syöttösiivikolle ja takapuolelta heittosiiville
VOA ei pyöri,eikä hydrauliikka nosta.
Valvoja: automies560
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Paappa kyllä uskoo, että molemmat katkokset ovat syntyneet samanaikaisesti. Kummankin katkoksen pinnat ovat aivan tuoreet, ekä niissä näy minkäänlaisia hankauman merkkejä, tai tiijä heistä.
Varmaan ensin tuli vino katkeama ja se väänsi sitten akselia niin, että katkesi suoraan.
Kesällä pyöritin klapikonetta yli 50 tuntia ja nyt alkutalven linkoa, eikä minkäänlaisia oireita, tai ääniä ollut havaittavissa. Nyt kun löytyisi akseli, ettei muuten hyvää konetta tarvitsisi laittaa purkuun, vaikka kyllä sitä on nyt aikalailla jo purettu. Sorvaamo Karpiolaan Vilppulaan laitoin S-postia ja tiedustelin mahdollisuutta tehdä uusi. Näyttää heillä olevan pitkä kokemus akseleiden ja hammaspyörien ym valmistuksesta. Leyparts:iltakin pitää tiedustella, kunhan palaavat sorvin ääreen, ja sitten tietysti purkaamot.
Lingossa on murtopultti, joka katkeaa yleensä ainakin kerran talvessa, mutta eipäs nyt katkennut.
Varmaan ensin tuli vino katkeama ja se väänsi sitten akselia niin, että katkesi suoraan.
Kesällä pyöritin klapikonetta yli 50 tuntia ja nyt alkutalven linkoa, eikä minkäänlaisia oireita, tai ääniä ollut havaittavissa. Nyt kun löytyisi akseli, ettei muuten hyvää konetta tarvitsisi laittaa purkuun, vaikka kyllä sitä on nyt aikalailla jo purettu. Sorvaamo Karpiolaan Vilppulaan laitoin S-postia ja tiedustelin mahdollisuutta tehdä uusi. Näyttää heillä olevan pitkä kokemus akseleiden ja hammaspyörien ym valmistuksesta. Leyparts:iltakin pitää tiedustella, kunhan palaavat sorvin ääreen, ja sitten tietysti purkaamot.
Lingossa on murtopultti, joka katkeaa yleensä ainakin kerran talvessa, mutta eipäs nyt katkennut.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Lieneekö aiemmat iskut ja tällit väsyttäneet akselia, aiheuttaen sisäisiä hiusmurtumia, ja nytten sitten laukes lopullisesti ( mikä on nyt ainakin varmaa )....
Luulis noita purkunakin löytyvän kyllä.
Onkos kukaan koskaan kysynyt Koneosapalvelusta? Tekevät kaikenlaisia palikoita, kaivureihin ja mettäkoneisiin, joihin vaikea muuten saadauusia osia....
Luulis noita purkunakin löytyvän kyllä.
Onkos kukaan koskaan kysynyt Koneosapalvelusta? Tekevät kaikenlaisia palikoita, kaivureihin ja mettäkoneisiin, joihin vaikea muuten saadauusia osia....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Varmaankin niin on, että aiemmat rajutkin tällit ovat jo hiusmurtumia aiheuttanut ja myös sen spooriosan vääntymisen. ( Kuva ei valehtele) Nyt kun pakkasten aikaan akseli oli ainakin -20 asteinen, 10 cm halkaisijaltaan oleva kivi katkaisi kamelin selän, eikun akselin.
Mie oon kirjoitellut alkuun boori, sitten poori ja nyt piti Wikipediasta tarkistaa ja ura akselissa onkin SPOORI. Booria oon heitelly kuusikkoon, jotta latvat löytyisivät puihin.
Mie oon kirjoitellut alkuun boori, sitten poori ja nyt piti Wikipediasta tarkistaa ja ura akselissa onkin SPOORI. Booria oon heitelly kuusikkoon, jotta latvat löytyisivät puihin.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
poori se on täällä seudulla, spooriksi en ole kenenkään kuullut sanoneen, vaikka kirjat niin väittäisikin.
Ihmettelen kyllä tuota kahteen osaan menoa.
Tuo ei varmasti ole se yleisin rikkoutuva osa, mahtaa löytyä helpostikkin uusi/käytetty.
Ihmettelen kyllä tuota kahteen osaan menoa.
Tuo ei varmasti ole se yleisin rikkoutuva osa, mahtaa löytyä helpostikkin uusi/käytetty.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Piti tarkistaa miten eilen kirjoitin tähän ketjuun, boorihan se onNuffieldmaster kirjoitti:poori se on täällä seudulla, spooriksi en ole kenenkään kuullut sanoneen, vaikka kirjat niin väittäisikin.
Ihmettelen kyllä tuota kahteen osaan menoa.
Tuo ei varmasti ole se yleisin rikkoutuva osa, mahtaa löytyä helpostikkin uusi/käytetty.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Miten vain, spoori, poori, boori, kaikki uskoakseni ymmärtää kuitenkin mistä kyse....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Tänään vuoden viimeisenä päivänä aloin soitella nimenomaan näiltä sivuilta löytyneisiin osatoimittajiin.
Marjakankaalla oltiin sorvin ääressä ja muutaman sähköpostilla vaihdetun kuvan perusteella tultiin siihen tulokseen, että se se on, se heidän kuviensa mukainen akseli. Nyt on sitten akseli tilauksessa. Nyt vain odotellaan, milloin pääsee konetta kasailemaan ja linkoa pyörittämään. Sitten kokeilemaan, käykö IKH:n spooriholkilla korjattu putkiakseli tämän akselin spooreihin. Viime talvenahan tällä forumilla melkein tapeltiin , kun minulla remppa onnistui täydellisesti, ja kerroin yksityiskohtaisesti homman etenemisen , mutta jotkut eivät saaneet vastaavaa hommaa onnistumaan ollenkaan.
Nyt kun molemmat akselit ovat irti, laitan kuvan todisteeksi, että Paappa ei silloin puhunut palturia ja spoorit sopivat täydellisesti yhteen.
Ihme säitä täällä. Illalla pakkasta oli 4 astetta ja satoi vettä, jotta ropina kävi. Ensi yöksi luvassa rutkasti räntää, mutta eipä se räntä menisi kuitenkaan lingosta läpi, ei ainakaan minun vanhasta Lepästä.
Marjakankaalla oltiin sorvin ääressä ja muutaman sähköpostilla vaihdetun kuvan perusteella tultiin siihen tulokseen, että se se on, se heidän kuviensa mukainen akseli. Nyt on sitten akseli tilauksessa. Nyt vain odotellaan, milloin pääsee konetta kasailemaan ja linkoa pyörittämään. Sitten kokeilemaan, käykö IKH:n spooriholkilla korjattu putkiakseli tämän akselin spooreihin. Viime talvenahan tällä forumilla melkein tapeltiin , kun minulla remppa onnistui täydellisesti, ja kerroin yksityiskohtaisesti homman etenemisen , mutta jotkut eivät saaneet vastaavaa hommaa onnistumaan ollenkaan.
Nyt kun molemmat akselit ovat irti, laitan kuvan todisteeksi, että Paappa ei silloin puhunut palturia ja spoorit sopivat täydellisesti yhteen.
Ihme säitä täällä. Illalla pakkasta oli 4 astetta ja satoi vettä, jotta ropina kävi. Ensi yöksi luvassa rutkasti räntää, mutta eipä se räntä menisi kuitenkaan lingosta läpi, ei ainakaan minun vanhasta Lepästä.
Tarina taisi olla tämä.. http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic.php?f=2&t=2135" onclick="window.open(this.href);return false;
One thistle, maybe two among the roses.
Kyllä, juuri tuosta Leukun sairaskertomuksesta ja hoitotoimenpiteistä oli kyse.
Pian vaihtuu vuosi.
Oikein hyvää Uutta Vuotta kaikille , varsinkin Leukku- ja Nuffi-harrastajille ja Polvelan Papattajille.
Itekkin kun oon sieltä Juuasta lähtösin.
Pian vaihtuu vuosi.
Oikein hyvää Uutta Vuotta kaikille , varsinkin Leukku- ja Nuffi-harrastajille ja Polvelan Papattajille.
Itekkin kun oon sieltä Juuasta lähtösin.
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Hyvää uutta vuotta myös Paapalle!!!
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 178
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:08
- Konekalustoani: Leyland 270,Zetor 5545, Kolb Mark3,HondaTRX300.
- Paikkakunta: kokkola
No siinähän se "sairaketomus"minun leukusta ,eipä mahtuneet ikh-hylsyt tähän leukkuun ainakaan.
Mutta nyt taas homma pelaa ja lumi lentää ,Kultavuori lähetti putkiakselin jossa oikean kokoinnen uritus jouduin tosin sitäkin modifioimaan kun oli pumppua pyörittävä hammaspyörä väärää kokoa.
Murtoina minulla kaksi M8 pulttia noin 80mm kehällä akselissa ,jää pyörimään akseliputken sisällä joutavaa pyöreän akselitumpin varassa,on katkennut montakertaa joten ei maha olla liiian järeä varmisitin.
Valitettavasti siitä viestiketjusta oli minulle pelkkää harmia ja turhaa työtä.
rees
Mutta nyt taas homma pelaa ja lumi lentää ,Kultavuori lähetti putkiakselin jossa oikean kokoinnen uritus jouduin tosin sitäkin modifioimaan kun oli pumppua pyörittävä hammaspyörä väärää kokoa.
Murtoina minulla kaksi M8 pulttia noin 80mm kehällä akselissa ,jää pyörimään akseliputken sisällä joutavaa pyöreän akselitumpin varassa,on katkennut montakertaa joten ei maha olla liiian järeä varmisitin.
Valitettavasti siitä viestiketjusta oli minulle pelkkää harmia ja turhaa työtä.
rees
Sellasta se on näiden vanhojen koneiden kanssa. Jossain vaiheessa tuon minulla nyt katkenneen akselin repunpuoleista spooritusta on vahvistettu. Minun Leukussa on se ohuempi, johon tuo IKH:n holkki sopii. Nyt Marjakankaalla on maailmalta tilauksessa uusi akseli katkenneen tilalle. Kuvien mukaan he löysivät vaihtoehtoja 3 kpl. Huoltomiesten kanssa siellä kuvia vertaamalla tilaus akselista, joka parhaiten muistutti katkennutta akselia. Marjakankalla spoorin koko on kyllä tiedossa. Jännitys tiivistyy parin viikon kuluttua, kun akselin pitäisi saapua. Sopiiko minun putkiakseli nyt sitten uuden akselin spooriin, vai pitääkö ruveta putkiakselia muokkaamaan, tai etsimään sopivaa. Niin ja siinä VO-akselissakin pitää sitten olla sama spooritus. Jännäksi menee. Jos kaikki kolme akselia menee uusiksi ei siihen 1500 ekee enää riitä.
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 178
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:08
- Konekalustoani: Leyland 270,Zetor 5545, Kolb Mark3,HondaTRX300.
- Paikkakunta: kokkola
No nyt ollaan samaa mieltä, rupes taas niin vaivaamaan että kaivelin esiin ne vanhat tumpit ja oikein digimitalla mittasin molemmat, alkuperäisen sisämitta:35.55mm ja IKH holkki 34.29mm.
Otin kyllä oikein kuvatkin mutten saanut laitettua tähän.
Kiitos asian lopullisesta selventämisestä rees.
Otin kyllä oikein kuvatkin mutten saanut laitettua tähän.
Kiitos asian lopullisesta selventämisestä rees.
Järviseudun Traktorista Alajärveltä on tulossa "virheetön" käytetty akseli.
Nyt vain jännäämään, onko spooritus sama kuin vanhassa, vai onko hieman paksumpi.
Jos on paksumpi on minulla edessä sama ongelma kun oli viime talvena rees:sillä. Minun putkiakseli on nimittäin kokoa IKH holkki, eli VOA spooriholkki ja se on pieni siihen hieman paksumpaan akseliin.
Liekkö sitten vielä kokoeroja silmälaakerissakin?
Varmintahan olisi, kun ottaisi akselinpätkät mukaan ja menisi paikan päälle hakemaan just sopivan. On vain 330 km sivunsa tuota matkaa.
Nyt vain jännäämään, onko spooritus sama kuin vanhassa, vai onko hieman paksumpi.
Jos on paksumpi on minulla edessä sama ongelma kun oli viime talvena rees:sillä. Minun putkiakseli on nimittäin kokoa IKH holkki, eli VOA spooriholkki ja se on pieni siihen hieman paksumpaan akseliin.
Liekkö sitten vielä kokoeroja silmälaakerissakin?
Varmintahan olisi, kun ottaisi akselinpätkät mukaan ja menisi paikan päälle hakemaan just sopivan. On vain 330 km sivunsa tuota matkaa.