VOA ei pyöri,eikä hydrauliikka nosta.

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Paappa
Vitos -nuffisti
Viestit: 35
Liittynyt: 17 Helmi 2009, 11:40
Paikkakunta: Leppävirta

27 Joulu 2012, 22:17

Linko ei pyöri, eikä nouse.
Sanokaas asiantuntijat missä lienee vika. VO-akseli lakkasi pyörimästä ja samalla hydrauliikka toimimasta. Traktori on Leyland 270 vm-76. Kaksoiskytkimellä ja perässä putkiakselilla pyörivä hydraulipumppu. Perärepun olen tässä vuosien aikana irroittanut kolmesti, putkiakselin uusinut ja VO-akselin poorit korjannut. Nyt putkiakseli tuntuu vivusta liikkuvan ihan normaalisti ja taka-asennossa kytkee myös voimanoton. Jossain on linjassa katkos, sillä akselia voi aivan helposti pyörittää käsin. Jos VO-linja olisi kunnossa, pitäisi silloin moottorinkin pyöriä. :lol: Lingosta meni läpi pienehkö kivi, joka ei jumittanut linkoa, eikä aiheuttanut moottorin sammumista, vaikka kierrokset olivat lähes tyhjäkäynnin luokkaa. Monesti kivet ovat jumittaneet lingon ja kone sammunut kuin seinään olisi ajanut. Reppuhan olisi helppo irrottaa ja tarkistaa, mutta kun en nyt usko vian löytyvän sieltä.
Kytkinpuoli epäilyttää eniten. Onko kytkinakselistoissa jonkinlaisia murtotappeja, jotka olisivat voineet katketa, tai olisiko mahdollista, että kytkinlevyn keskiö olisi irronnut? Tai jotain muuta. Ennen tapausta pakkasta oli -23 astetta ja tapahtumahetkelläkin -18. Rautahan haurastuu pakkasessa.
Heti rikon jälkeen ajokytki takelteli hetken, ei siis irrottanut täysin, mutta sitten alkoi toimia normaalisti.
Ajopuolessa ei tunnu olevan mitään häikkää. Mitään epäilyttäviä ääniäkään ei mistään kuulu.
Melkoinen perkaaminen, ennenkuin kytkimeen pääsee käsiksi. Ei kuitenkaan tarvitse katkaista koko Leukkua, niinkuin monen traktorin kohdalla pitäisi menetellä. Onneksi naapurilla on lämmin korjaamohalli.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

27 Joulu 2012, 22:25

Pirunnyrkki purkaantunut tai kytkin petti.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

27 Joulu 2012, 22:28

kylläpä vaikuttaa kytkinpuolen vialta, koppa pois niin pääsee käsiksi 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

27 Joulu 2012, 22:31

Kytkimestä on löydyttävä vika.
Muutamia tapauksia eri koneissa ja autoissa tiedossa että keskiö irronnut, saattaa muutakin murenaa löytyä.
Pari tapausta ainakin (omakohtaista kokemusta) kun ei irrottanut kunnolla, oli kytkinlevy hajonnut ja jousenkappaleita asetelman välissä.

Joten kyllä se sen suuremman työn kautta nytten taitaa vaan mennä.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Paappa
Vitos -nuffisti
Viestit: 35
Liittynyt: 17 Helmi 2009, 11:40
Paikkakunta: Leppävirta

28 Joulu 2012, 21:35

Tänään on Leukusta purettu ohjaukset, lämmitykset, kojelauta ja paljon muuta. Koppi tuntuu aika väljältä. Kytkinkoppa on auki ja pirunnyrkki purettuna. Palaset sopi juuri pois , kun liuutti pooriholkin kytkimen sisään."Pettymys" oli melkoinen, kun kytkimestä ja pirunnyrkistä ei löytynyt mitään vikaa. Seuraavaksi "jakovaihteen", sen, jossa voima siirretään alas VO-akselille, kansi auki ja sielläkin rattaat erinomaisessa kunnossa. Koko rataspaketti pyöri oikein hyvin. Seuraavaksi repusta VO-akseli pois ja tuijottamaan putkiakselia pitkin, ja putkiakselihan oli vaihteistosta tulevan akselin poorissa. Etupäästä ratas ja akseli pyöri hyvin, mutta takapäässä ei tapahtunut mitään. Diagnoosi muuttui sellaiseksi, että akselin täytyy olla poikki jostain kohti vaihteiston alaratasakselin sisällä.
Kysymys. Lähteekö akseli taaksepäin kun edestä akselin päässä oleva mutteri irroitetaan. Räjäytyskuva antaa sellaisia viitteitä. Tietysti ensin pitää irroittaa reppu, mutta sehän on männävuosilta jo tuttua helppoa hommaa, kunhan ensin rakennan taljalle hyvän telineen.
Tästä tuli taas parin vuoden savotta. :lol: Tämä vuosi taitaa loppua kesken,mutta eläkeläisellähän on aikaa. Sitten, mistähän löytyisi akseli, mieluusti uusi.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

28 Joulu 2012, 21:42

Lienee melko harvinaista tuon akselin katko,ite ainakaan oo kuullu keltään katkenneen.
Käytettyä kannattanee kysyä esim. Järviseudun traktorista?
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

29 Joulu 2012, 01:59

kyllä lähtisin akselia taaksepäin koittamaan pois.
yhestä tapuksesta oon kuullu että oli ko akseli katkennut ja suurin vaikeus
oli ollu saaha tursottuneet akselin palat pois vaihteiston ala-akselin sisältä 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Paappa
Vitos -nuffisti
Viestit: 35
Liittynyt: 17 Helmi 2009, 11:40
Paikkakunta: Leppävirta

29 Joulu 2012, 18:15

Tänään akseli on konstiteltu pois paikaltaan. Ensin peräreppu auki ja ote akselin päästä jolloin 52 cm akselia tuli ulos kuin itsestään. Melkein suora katkos. Sitten vaihteiston kansi pois ja sieltä löytyi 9 cm pätkä akselia vinosti katkenneena. Sitten jakolaatikon puolelta sokka ja mutteri auki, ja 10.5 cm pätkä taaksepäin vaihteiston sisään. sepä ei sopinutkaan tulemaan suoraan ylös ( liian pitkä), vaan piti uittaa akseliputkea pitkin perään. Eikä siinä vielä kaikki. Akselissa on lukkorengas, joka ei sovi tulemaan putkessa. Oli aika mielenkiintoinen homma saada lukkorengas pois paikoiltaan, että pätkä sopi tulemaan pois. Oli hieman haasteellisessa paikassa kertojan siirtohaarukan ja yläpuolen akselin ja rattaiden alla. Lopulta yritys palkittiin. Ensi vuonna pitää ruveta etsimään akselia, niin pääsee kilvoittelemaan kokoamisen kanssa.
Liitteet
IMG_1187.JPG
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

29 Joulu 2012, 20:30

Valehteleeko kuva vai onko ottanu boorin kohaltakin jo kipiää?
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

29 Joulu 2012, 21:26

Niin, näyttäis et hiukkan olis mutkalla rihlat.....
Jotta okein tuplakatko akselissa, tuohon ei kaikki pysty.... :shock:
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

29 Joulu 2012, 21:30

Miusta ja näyttää ihan siltä,ja tuo on kyllä tosiaan erikoista että akseli katkent kahesta kohtaa yhtaikaa. :shock: :shock: :shock: :shock:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

29 Joulu 2012, 21:34

Mut jos, siis JOS tuo vinokatko onkin ollut siellä pidempään, ja aiheuttanut vinoväännöllään tuon suoremman katkeamisen?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

29 Joulu 2012, 21:43

Paljon mahdollista,tämä tapaus taas vahvistaa sitä ajatusta että ulosottoakselissa on hyvä olla levykytkin,ja toimiva sellainen,tai murtopultti.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

29 Joulu 2012, 21:52

Mein lingossa molemmat, akselissa levy (tosin nyt ruostunut jumiin) ja lingossa itsessään akselilla murtopultti,
jonka kautta voima siirtyy, etupuolelta syöttösiivikolle ja takapuolelta heittosiiville
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

29 Joulu 2012, 21:56

On kyllä rajun näköistä jälkeä :(

Itse löysin kesällä pellolta kanssa katkenneen ulosottoakselin, samanlainen kuin nuhvissa. Oli siitä boorin kohdalta poikki. Tarina ei kerro miten on katkennut, vanhempi väkikään ei muistanut, eikä ukkini ole enää muistelemassa. Mutta mielenkiintoinen löytö sinänsä, ja sinne peltoon varmaan suutuspäissään viskattu vuosikymmeniä sitten :lol:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Vastaa Viestiin