344 -71 termostaatti

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Avatar
Spoileri
Kylmäkoskelainen
Viestit: 98
Liittynyt: 02 Marras 2011, 20:47
Konekalustoani: Leyland 344 -71 + Vilske 1000, Nissan 20 trukki, Volvoa, Mersua, BSA A65T OIF, Triumph Spitfire 1500
Paikkakunta: Lemi

22 Elo 2012, 17:28

On ollut tuo kone aina kova lämpenemään ja tänä kesänä nyt oikein erityisen herkästi nostellut lämpöjä. Meinasin termarin vaihtaa ja Marjakankaalla ainakin tarjotellaan tuohon termaria sillä alalaipalla ja ilman, siellä on nyt paikallaan laipaton yksilö, mutta kumpikohan tähän oikeastaan kuuluis? Eikös sillä laipalla ollut jotain tekemistä lohkon läpikierrätyksen kanssa?
Ketjut päällä kesät talvet...
Avatar
Spoileri
Kylmäkoskelainen
Viestit: 98
Liittynyt: 02 Marras 2011, 20:47
Konekalustoani: Leyland 344 -71 + Vilske 1000, Nissan 20 trukki, Volvoa, Mersua, BSA A65T OIF, Triumph Spitfire 1500
Paikkakunta: Lemi

24 Elo 2012, 10:00

Eikö tosissaan kellään mitään havaintoa asiasta?
Ketjut päällä kesät talvet...
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

24 Elo 2012, 12:45

Minä aukaisisin ja katsoisin onko alalaipalle siellä tasopinta vai onko termostaattikotelo pohjaton. Kun en tarkkaan tiedä onko tuossa kaksitoiminen vai yksitoiminen termostaatti. Käsittääkseni kaksitoiminen tuli vasta 98 sarjan koneessa, mutta voi hyvinkin olla, että näin ei ole.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
Spoileri
Kylmäkoskelainen
Viestit: 98
Liittynyt: 02 Marras 2011, 20:47
Konekalustoani: Leyland 344 -71 + Vilske 1000, Nissan 20 trukki, Volvoa, Mersua, BSA A65T OIF, Triumph Spitfire 1500
Paikkakunta: Lemi

24 Elo 2012, 14:59

Pitääpä ottaa uudemman kerran auki ja tarkastella.

Edit: Siellä termarin kotelon pohjalla, noin 40mm tiivistepinnasta alaspäin on n. 20mm reikä, josta lähtee sitten se suora letku vesipumpulle. Nyt paikallaan oleva termari näyttäisi olevan sellaista mallia, että sen pohjassa oleva levy painuu alaspäin termarin auetessa ja saattaisi ylettää tukkimaan tuon pumpulle lähtevän kanavan, mutta tämä --> http://www.konekorjaamo.fi/product_info ... 5&cPath=40" onclick="window.open(this.href);return false; se ei kuitenkaan ole. Pitäs vissiin tilata molemmat ja sovitella.
Ketjut päällä kesät talvet...
Avatar
Spoileri
Kylmäkoskelainen
Viestit: 98
Liittynyt: 02 Marras 2011, 20:47
Konekalustoani: Leyland 344 -71 + Vilske 1000, Nissan 20 trukki, Volvoa, Mersua, BSA A65T OIF, Triumph Spitfire 1500
Paikkakunta: Lemi

04 Syys 2012, 17:05

Noniin, nyt on termari vaihdettu ja kovasti näytti siltä ,että laipallinen sinne kuuluu ja sellaisen myös laitoin. Lämpöjä kuitenkin nostelee yhä, tai siltä se ainakin näyttää. Ylävesiletku on kuitenkin vain kädenlämpöinen mittarin näyttäessä punaista, niin että joko tuo uusi termari ei aukea kunnolla, tai sitten mittaripuolella on jotain häröä. Tuossa mittailin, että viisarin ollessa punaisen viivan keskellä anturin resistanssi on 80 ohmia ja asteikon puolivälissä 120 ohmia.

Mikäli tuon ketjun toiseksi viimeisen viestin arvoihin on luottamista, tuntuisi että anturi olisi ehjä, mutta mittari ei reagoisi nyt oikein vastusarvoon. http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic. ... 6&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;
Ketjut päällä kesät talvet...
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

04 Syys 2012, 21:15

Koneesta aivan toiseen...

Joskus mein Taavi 1410 nosti mittarin mukaan lämpöjä aika helpostikkin, kultivaattorin edessä....
Termarikin otettiin pois, eikä auttanut, ehkä pahenikin vain koska vesi kiersi liian nopeasti syylärin läpi, eikä ehtiny antaa lämpöö ulos...
Noh, sitten kun anturi uusittiin, niin KAS, lämmöt pysyskin vihreen puolivälin alapuolella.....
Eli mitään lämpöongelmaa ei siis edes ollut, anturi kylmänä näytteli jotain arvoja, ja lämmetessä ei mennytkään mittarin olettamien lämpö/vastus arvojen mukaan

Ihan siis vaan omana kokemuksena jostain 15+vuoden takaa jostain omasta kokemuksesta....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
Spoileri
Kylmäkoskelainen
Viestit: 98
Liittynyt: 02 Marras 2011, 20:47
Konekalustoani: Leyland 344 -71 + Vilske 1000, Nissan 20 trukki, Volvoa, Mersua, BSA A65T OIF, Triumph Spitfire 1500
Paikkakunta: Lemi

05 Syys 2012, 11:48

Ja nyt mittasin anturin vastuksen kylmänä 555 ohmia, lämpötila n. 20 astetta. Oliskohan liian vähän, tuolla aiemmin linkittämässäni keskustelussa taidettiin ilmoittaa toimivan anturin vastusarvoksi huoneenlämmössä 650 ohmia. Ei joku viittis mitata omastaan tuota resistanssia kylmänä ja sitten jonkin tietyn mittarinnäyttämän kohdalla, että saisi mittarin päästä ainakin eliminoitua vian pois.

Ei kai tässä auta muu kuin hommata joku tarvikemittari, että saa selvää todellisista lämmöistä. Jotenkin en ole koskaan ymmärtänyt lämpömittareita joissa ei ole asteikkoa. Hittoako semmosella tekee...
Ketjut päällä kesät talvet...
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

05 Syys 2012, 19:04

Yks vaihtoehto on et kun koneen lämmöt mittarin mukaan alkaa olla liki punaista, avaat korkin (jollei järjestelmässä painetta ole) ja varovasti,
sitten tyrkkään korkinreiästä mittarin sisään (siis anturipään, esim tarkistettu lasikuorinen mittari, tai vaikka LVI-liikkeestä haettu kattilan/varaajan mittari asteikolla 0-120celsiusta ja katsot mitä se näyttää suhteessa koneen omaan mittariin )
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
Spoileri
Kylmäkoskelainen
Viestit: 98
Liittynyt: 02 Marras 2011, 20:47
Konekalustoani: Leyland 344 -71 + Vilske 1000, Nissan 20 trukki, Volvoa, Mersua, BSA A65T OIF, Triumph Spitfire 1500
Paikkakunta: Lemi

06 Syys 2012, 10:52

Juu, tuota vois koittaa, jossain pitäis mittari ollakin. Mutta kuten tuossa aiemmin mainitsin, ylävesiletku on vain kädenlämpöinen mittarin näyttäessä punaista, että tuskin sieltä syylärin päästä moottorin todellista lämpöä saa selville, siksi aloinkin mittarivikaa epäilemään. Tietysti vois viskata sen termarin vielä kattilaan ja tsekkais aukeaako oikeassa lämmössä, kun nyt löytäis sen lämpömittarin.
Ketjut päällä kesät talvet...
Avatar
Spoileri
Kylmäkoskelainen
Viestit: 98
Liittynyt: 02 Marras 2011, 20:47
Konekalustoani: Leyland 344 -71 + Vilske 1000, Nissan 20 trukki, Volvoa, Mersua, BSA A65T OIF, Triumph Spitfire 1500
Paikkakunta: Lemi

06 Syys 2012, 19:04

Ja jatkoa seuraa. Tuossa kaivelin hyllyjä ja käteen osui vanha Bilteman lämpömittari antureineen, eihän se hirveesti vakuuta, mutta viimeksi käytössä ollessaan näytti jotakuinkin samoja lukemia kuin sen tilalle kilpuriin laitettu VDO. Laitoin mittarin koneeseen ja ajelin vähän täyttöjä varaston taakse, alkuun nosti lämmöt vähän alle sataan asteeseen, sitten lämpötila laski ja vakiintui 90 asteen nurkille. Ajon jälkeen ylävesiletku oli nyt kunnolla lämmin, mutta kuitenkin pystyi kädellä pitämään hyvin kiinni, ei siis mitenkään erityisen kuuma. Tuollainen lämpötilan laskeminen ajossa viittaisi minun mielestäni termostaatin aukeamiseen, joten joko tuo uusi termari aukeaa arvoaan (82 C) kuumemmassa taikka sitten tämäkin mittari näyttää ylimääräistä. Hohhoijaa...
Ketjut päällä kesät talvet...
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

06 Syys 2012, 21:56

Jos pintalämpötila alkaa huidella ylävesiletkussa/jäähdyttäjän yläsäiliössä luokkaa 60 astetta, niin siinä ei juuri enää kättä sekuntia pidempäään pitele....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

07 Syys 2012, 09:26

Nämä lämpötilajutut ovat aika mielnkiintoisia. Kerran eräs asiakas soitti, että suunnittelemani kulmapää kuumenee. Kysyin, miten kuuma se on ajossa? "NIIN KUUMA; ETTÄ MAKKARAA VOIS PAISTAA".

Pakko oli lähteä mittaamaan. Lämpö oli kuumimmillaan 60 astetta. Siinä ei vielä välttämättä makkaran kuori tule kovin rapeaksi. Mutta eihän siinä sepän sukuun syntynyt sepe susikaan pidä tassuansa pitkiä aikoja. Niin, se oli normaali lämpö tuolle kulmapäälle.

Edellä olevissa viesteissä ei oikein höyryä ole ollut ilmassa. Ei ole kone keittänyt.

Tuo aikaisemmin mainittu LVI-puolen lämpömittari ei paljon maksa ja on riittävän tarkka. Jäähdytysnesteen lämpö termostaatin kohdalla on käytännössä sama kuin ylävesiletkussa ja jäähdyttäjän yläosassa, kun termostaatti on auki ja kone käynnissä. Voi siis mitata jäähdyttäjän korkin reiästä tuolla em mittarilla. Vielä voi varmistaa lämmittämällä vesikattilassa termostaatin ja katsomalla ko mittarilla aukeamislämpötilat.

Nykyisissä dieseleissä näyttää olevan 90 asteen termostaatti. Ei se lämpö nyt niin kovin pahasta ole. Kumiosien ikä voi lyhentyä (letkut, tiivisteet). Nykyään käytetään EPDM-kumeja. Ne kestävät jopa 120 asteista vettä.

Jos polttoainemittari näyttää oikein, jännitteen tasaaja on kunnossa eikä ole liikaa jännitettä. Taitaa se lämpötila-anturi mennä vaihtoon.
Avatar
Spoileri
Kylmäkoskelainen
Viestit: 98
Liittynyt: 02 Marras 2011, 20:47
Konekalustoani: Leyland 344 -71 + Vilske 1000, Nissan 20 trukki, Volvoa, Mersua, BSA A65T OIF, Triumph Spitfire 1500
Paikkakunta: Lemi

07 Syys 2012, 11:42

lisenssi kirjoitti:Nämä lämpötilajutut ovat aika mielnkiintoisia. Kerran eräs asiakas soitti, että suunnittelemani kulmapää kuumenee. Kysyin, miten kuuma se on ajossa? "NIIN KUUMA; ETTÄ MAKKARAA VOIS PAISTAA".

Pakko oli lähteä mittaamaan. Lämpö oli kuumimmillaan 60 astetta. Siinä ei vielä välttämättä makkaran kuori tule kovin rapeaksi. Mutta eihän siinä sepän sukuun syntynyt sepe susikaan pidä tassuansa pitkiä aikoja. Niin, se oli normaali lämpö tuolle kulmapäälle.

Edellä olevissa viesteissä ei oikein höyryä ole ollut ilmassa. Ei ole kone keittänyt.

Tuo aikaisemmin mainittu LVI-puolen lämpömittari ei paljon maksa ja on riittävän tarkka. Jäähdytysnesteen lämpö termostaatin kohdalla on käytännössä sama kuin ylävesiletkussa ja jäähdyttäjän yläosassa, kun termostaatti on auki ja kone käynnissä. Voi siis mitata jäähdyttäjän korkin reiästä tuolla em mittarilla. Vielä voi varmistaa lämmittämällä vesikattilassa termostaatin ja katsomalla ko mittarilla aukeamislämpötilat.

Nykyisissä dieseleissä näyttää olevan 90 asteen termostaatti. Ei se lämpö nyt niin kovin pahasta ole. Kumiosien ikä voi lyhentyä (letkut, tiivisteet). Nykyään käytetään EPDM-kumeja. Ne kestävät jopa 120 asteista vettä.

Jos polttoainemittari näyttää oikein, jännitteen tasaaja on kunnossa eikä ole liikaa jännitettä. Taitaa se lämpötila-anturi mennä vaihtoon.
Niin no sehän tässä outoa on, kun mittarin näyttämä ja ylävesiletkun pintalämpö eivät nyt ole oikein linjassa. Eli termostaatti ei aukea kunnolla, mittari valehtelee, syyläri on tukkeessa tai viime kesänä laitettu Long Life vesipumppu ei kierrätä kunnolla. Sen termostaatin kyllä keitän jahka löydän tuolta jostain lasimittarin, joka tuntuu nyt olevan oikein erityisen hyvässä tallessa. Löpömittarin johto on ollut anturista irti ainakin viimeset 25 vuotta koska siinä on kuulemma jotain vikaa, että sen sielunelämästä ei ole kyllä mitään käsitystä.

Ja tosiaan kone ei ole vielä keittänyt, eikä sitä varsinaisesti ole tarkoituskaan kiehuttaa.
Ketjut päällä kesät talvet...
Avatar
Spoileri
Kylmäkoskelainen
Viestit: 98
Liittynyt: 02 Marras 2011, 20:47
Konekalustoani: Leyland 344 -71 + Vilske 1000, Nissan 20 trukki, Volvoa, Mersua, BSA A65T OIF, Triumph Spitfire 1500
Paikkakunta: Lemi

07 Syys 2012, 19:35

Nyt on termari varmistettu, se aukeaa vähän päälle 80 asteen, eli pitäis olla ihan kunnossa. Semmonen kävi mielessä, että mitähän jos porais sen termostaatin laipan reikiä täyteen. Sillä lailla sais ehkä parannettua virtausta. Toisaalta vois koittaa ilman koko termaria, mutta pitäis vaan keksiä joku hyvä konsti sen pumpulle menevän ohivirtauskanavan tulppaamiseen, ettei vesi sitten kierrä kuumanakin vain lohkossa. Alkaa hiljalleen tuntua siltä, että vuotavien putkien tilkitseminen jauheella pariin otteeseen on tukkinut syyläriä niin paljon, ettei teho enää riitä. Minkäänlaista painettakaan ei kyllä tuntuis järjestelmässä olevan, kun syylärin korkin aukaisee, mutta vaikuttaneeko tuo sitten muuhun kuin kiehumispisteeseen. Pitäsköhän siihen vaihtaa myös korkki?

Mutta sanokaas onko sillä yleensäkään mitään merkitystä, jos lämmöt liikkuu siellä 90-100 asteen välillä?
Ketjut päällä kesät talvet...
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

07 Syys 2012, 22:19

Oman kokemuksen perusteella (muista eri vehkeistä, useammastakin), en poraisi termarin laippaan kuin korkeintaa 2mm reiän, ja siis vain yhden.
Ja termarin poistoa en suosittele, vesi saattaa kiertää liian nopeasti, ettei jäähdy.
Silloin jos siinä on orkkiksena termarissa "ilmausreikä" en sitä yhtäkään reikää mielelläni tekisi enää lisää, hidastaa moottorin lämpeemistä sit jo....

50/50 vesi-glykoli seoksen kiehumispiste on siinä noin 108 astetta, normi ilmanpaineessa (ilman korkkia, tai siis paineettomana), 1bar paineessa noin 118 astetta muistaakseni (voin kyllä muistaa jonkun asteen pieleenkin, mutta noin suurinpiirtein noin )
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Vastaa Viestiin