344 -71 termostaatti
Valvoja: automies560
- Spoileri
- Kylmäkoskelainen
- Viestit: 98
- Liittynyt: 02 Marras 2011, 20:47
- Konekalustoani: Leyland 344 -71 + Vilske 1000, Nissan 20 trukki, Volvoa, Mersua, BSA A65T OIF, Triumph Spitfire 1500
- Paikkakunta: Lemi
Noniin olkoonpa sitten tuollasenaan, mutta sen verran pitää vielä udella, että onkohan tuon orkkismittarin tarkoituskin näyttää punaista tuolla 90 asteen seutuvilla? Jos näin on, se pitää sitten korvata jollain, mikä näyttää asteet, kun eipä tuosta paljon iloa ole tuollaisenaan, jos se aina vetää ajossa tappiin asti. Tietysti vaikka mittari/anturi rikki olisivatkin, taitaa helpoin, halvin ja toimivin tapa asian korjaamiseen olla laadukas tarvikemittari.
Kiitokset kaikille asiassa jeesanneille!
Kiitokset kaikille asiassa jeesanneille!
Ketjut päällä kesät talvet...
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Tuskin sen alle 100dan pitäis vielä punaiselle mennä, järjestelmä kun on paineelliseksi suunniteltu.
Kuvittelisin, että punaiselle pitäisi mennä vasta siellä 105-110 asteen paikkeilla (paineellisessa systeemissä, esim GM-autoissa (-8 ja -90 luvun) punainen alkaa siellä liki 120 astettta, painekorkki niissä yleisesti 1,2-1,5bar).
Tämä siis kokemusta useista , useista muista laitoksista, ei nimenomaan ko. laitteesta....
Kuvittelisin, että punaiselle pitäisi mennä vasta siellä 105-110 asteen paikkeilla (paineellisessa systeemissä, esim GM-autoissa (-8 ja -90 luvun) punainen alkaa siellä liki 120 astettta, painekorkki niissä yleisesti 1,2-1,5bar).
Tämä siis kokemusta useista , useista muista laitoksista, ei nimenomaan ko. laitteesta....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- Spoileri
- Kylmäkoskelainen
- Viestit: 98
- Liittynyt: 02 Marras 2011, 20:47
- Konekalustoani: Leyland 344 -71 + Vilske 1000, Nissan 20 trukki, Volvoa, Mersua, BSA A65T OIF, Triumph Spitfire 1500
- Paikkakunta: Lemi
Nyt meni mielenkiintoseks. Piruuttani laitoin vanhan termarin paikoilleen ja tossa pihapyörittelyssä en saanu lämpöjä nousemaan ton Bilteman mittarin mukaan yli 65 asteen.
Ketjut päällä kesät talvet...
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Termari ei toiminut siis ilmeisesti oikein ?
Kattilassa veden seassa "keitämällä" ja suht varma mittari purkissa samalla, niin näkee oikeesti missä aukee, ja kuin paljon
Kattilassa veden seassa "keitämällä" ja suht varma mittari purkissa samalla, niin näkee oikeesti missä aukee, ja kuin paljon
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Termostaattien lukemat ovat muuten olleet joskus paljon alemmat.
Kun vaihdoin esimerkiksi 460:iin uuden termarin, olikohan 82 asteinen, niin lämmöt ovat punaisen puolella kunnes termostaatti aukeaa. Entinen lienee ollut 68-72 asteinen.
Valmetissa punainen alue alkaa 90 asteen kohdalla, kun nykyisin koneissa järjestään punainen alkaa 100 tai 110 asteen tietämillä (painekorkkijärjestelmä).
Aika paljon vaikuttaa myös syylärin korkin eheys. Leyland ei meinannut lämmetä väljällä koneella kunnolla, mutta kun uusin syylärin korkin niin KAPPAS lämmöt alkoivat löytyä On nämä joskus erikoisia vekottimia...
Kun vaihdoin esimerkiksi 460:iin uuden termarin, olikohan 82 asteinen, niin lämmöt ovat punaisen puolella kunnes termostaatti aukeaa. Entinen lienee ollut 68-72 asteinen.
Valmetissa punainen alue alkaa 90 asteen kohdalla, kun nykyisin koneissa järjestään punainen alkaa 100 tai 110 asteen tietämillä (painekorkkijärjestelmä).
Aika paljon vaikuttaa myös syylärin korkin eheys. Leyland ei meinannut lämmetä väljällä koneella kunnolla, mutta kun uusin syylärin korkin niin KAPPAS lämmöt alkoivat löytyä On nämä joskus erikoisia vekottimia...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- Spoileri
- Kylmäkoskelainen
- Viestit: 98
- Liittynyt: 02 Marras 2011, 20:47
- Konekalustoani: Leyland 344 -71 + Vilske 1000, Nissan 20 trukki, Volvoa, Mersua, BSA A65T OIF, Triumph Spitfire 1500
- Paikkakunta: Lemi
Niin en nyt tätä vanhaa termaria keittänyt, kunhan vaan joutessani kokeilin kun jotenkin tuntui, että uudella nousi lämmöt pirun paljon nopeammin. Tämän vanhankin avautumislämpö on 82 celsiusta, mutta lienee löystynyt ja sitten siinä oleva noin 5mm suuruinen ilmareikä mahdollisesti vaikuttaa asiaan.
Nyt vaan vaikuttaa tuon vakiomittarin viallisuus aika todennäköiseltä, ellei sitten järjestelmässä ole ollut jokin tukos, joka olisi yhtäkkiä auennut. Pitää tässä vaihtaa anturia ja kasoa mitä lukemia vakiomittari näyttää, eiköhän se vika sieltä löydy.
Nyt vaan vaikuttaa tuon vakiomittarin viallisuus aika todennäköiseltä, ellei sitten järjestelmässä ole ollut jokin tukos, joka olisi yhtäkkiä auennut. Pitää tässä vaihtaa anturia ja kasoa mitä lukemia vakiomittari näyttää, eiköhän se vika sieltä löydy.
Ketjut päällä kesät talvet...
- Spoileri
- Kylmäkoskelainen
- Viestit: 98
- Liittynyt: 02 Marras 2011, 20:47
- Konekalustoani: Leyland 344 -71 + Vilske 1000, Nissan 20 trukki, Volvoa, Mersua, BSA A65T OIF, Triumph Spitfire 1500
- Paikkakunta: Lemi
Noni. Vakiomittarissa viisari nousi reilun oman leveytensä puolenvälin yli. Tuskin sen noinkaan ylös pitäisi nousta, jos todelliset lämmöt on luokkaa 65 astetta. Sinänsä vaan outoa, että aikasemmin tällä vanhallakin termarilla nousi mittari tappiinsa hyvin nopeasti. Arvaamattomia nää skotlantilaiset.
Ketjut päällä kesät talvet...
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Termarissa saattanut olla myös "kalkkeutuma"-jumia, joka on irronnut kun jonniin aikaa ollut "kuivissa" olosuhteissa....
Kukaan tuskin osaa varmaksi sanoa ko-tapauksen oireita jälkeenpäin.....
SE ON PÄÄASIA, ETTÄ TOIMII
Kukaan tuskin osaa varmaksi sanoa ko-tapauksen oireita jälkeenpäin.....
SE ON PÄÄASIA, ETTÄ TOIMII
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- Spoileri
- Kylmäkoskelainen
- Viestit: 98
- Liittynyt: 02 Marras 2011, 20:47
- Konekalustoani: Leyland 344 -71 + Vilske 1000, Nissan 20 trukki, Volvoa, Mersua, BSA A65T OIF, Triumph Spitfire 1500
- Paikkakunta: Lemi
Nyt mä näkisin, että sä oot Sauli asian ytimessä.jusape kirjoitti:SE ON PÄÄASIA, ETTÄ TOIMII
Vai pitäiskö sanoa, "se olisi pääasia, että toimisi." Nimittäin ei se hirveemmin suuta naurata, kun tien päällä ajelet hölkkävauhtia välillä konetta jäähytellen ja sitten paljastuukin, että ainoa vika on mittarissa (siis en nyt yritäkään väittää ettäkö tuon koneen ainoa vika olisi lämpöjen nousu). Tosiaan termostaattihan saatto olla paskanen tai jotain. Jos nyt vielä tulee lämpöjen kanssa sanomista laitan tuohon VDO:n lämpömittarin ja kattelen sitten mitä se sanoo.
Joo, paljon on näissä minun kirjotteluissa turhaa paskanjauhantaa, mutta elekee hermostuko.
Ketjut päällä kesät talvet...
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Joo, ei me täällä palstalla yleisesti ottaen hermostuta...
Neuvotaan mitä pystytään, eri käyttäjien/harrastajien kokemuksiin perustuen.
Kaikkiin vikoihin/oireisiin ei aina kaikki neuvot täsmää, mut joku saattaa olla oikeakin vinkki "vian" syyn löytämiseen....
Itsellä ainakin tapa, et myönnän olleeni "väärässä" , jos olen ollut väärässä...
Neuvotaan mitä pystytään, eri käyttäjien/harrastajien kokemuksiin perustuen.
Kaikkiin vikoihin/oireisiin ei aina kaikki neuvot täsmää, mut joku saattaa olla oikeakin vinkki "vian" syyn löytämiseen....
Itsellä ainakin tapa, et myönnän olleeni "väärässä" , jos olen ollut väärässä...
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- Spoileri
- Kylmäkoskelainen
- Viestit: 98
- Liittynyt: 02 Marras 2011, 20:47
- Konekalustoani: Leyland 344 -71 + Vilske 1000, Nissan 20 trukki, Volvoa, Mersua, BSA A65T OIF, Triumph Spitfire 1500
- Paikkakunta: Lemi
Hehee, nyt tais selvitä mitä se Leukun lämpömittari tahtoo sanoa.
http://www.nettikone.com/nuffield/4-65/1100696" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolta nimittäin kun kattelee kuvia, näkee että 4/65 mittarissa puoliväli on 70 astetta ja punasella 120 astetta, eiköhän Leukussa liene sama mittari. Niin, että vähän tää vissiin ylimäärästä miulla näyttää, kai se on anturi ehtoopuolella, kuten joku taisi edellä arvellakin.
http://www.nettikone.com/nuffield/4-65/1100696" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolta nimittäin kun kattelee kuvia, näkee että 4/65 mittarissa puoliväli on 70 astetta ja punasella 120 astetta, eiköhän Leukussa liene sama mittari. Niin, että vähän tää vissiin ylimäärästä miulla näyttää, kai se on anturi ehtoopuolella, kuten joku taisi edellä arvellakin.
Ketjut päällä kesät talvet...
- Spoileri
- Kylmäkoskelainen
- Viestit: 98
- Liittynyt: 02 Marras 2011, 20:47
- Konekalustoani: Leyland 344 -71 + Vilske 1000, Nissan 20 trukki, Volvoa, Mersua, BSA A65T OIF, Triumph Spitfire 1500
- Paikkakunta: Lemi
Ja sama rumba jatkuu. Lumitöistä selvittiin taas tavalliseen tapaan ilman mainittavia ongelmia, ellei pidon puutetta oteta lukuun. Kuitenkin plussakelien tultua alkoi tuo lämpömittarin viisari taasen viihtymään punaisen päällä ja kun tontilla makaa suunnillensa 45 kiintomottia puuta, klapikone on trimmattu iskuun ja hydraulihalkoja jotakuinkin valmiiksi rakennettu, olisi Leukullekin käyttöä. Ja ellei lämpöjä nyt saataisi kuriin, tulisi kirveelle töitä -kirjaimellisesti.Spoileri kirjoitti:Jos nyt vielä tulee lämpöjen kanssa sanomista laitan tuohon VDO:n lämpömittarin ja kattelen sitten mitä se sanoo.
Niin että Starlet SS sai sitten luovuttaa sen VDO lämpömittarin antureineen. Tänäpäivänä nokileka rouskutti giljotiinin edessä pari tuntia, eikä lämpöjä saatu nousemaan paljonkaan yli 60 celsiuksen, tuossa kevyessä +25 asteen kelissä.
Se siitä sitten, mää oon aivan tyhjän päiten madellu noita tiesiirtoja matalilla kierroksilla ja pysähdelly välillä jäähylle, se mittari on varmaan näyttäny omiaan 80 -luvulta asti. Sumuisten saarten sähköt...
Ketjut päällä kesät talvet...
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 373
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
- Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
- Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Ei leukku lämpene vaikka kuinka lujille laittaa .syö sen verran polttoainetta
ettei siittä enään lämmöksi riitä,. Toisin oli mf 3060 josa tahto lämmöt asua
korkialla ja sivupellit piti poistaa ,että sai 27 asteen lämmössä kylvöjä tehtyä,
kyllä sitä tankattiinki
ettei siittä enään lämmöksi riitä,. Toisin oli mf 3060 josa tahto lämmöt asua
korkialla ja sivupellit piti poistaa ,että sai 27 asteen lämmössä kylvöjä tehtyä,
kyllä sitä tankattiinki