leyland 270 kunnostus

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

leluland
Nuhvitietäjä
Viestit: 320
Liittynyt: 17 Heinä 2012, 07:50
Konekalustoani: valmet 361 leyland 270 sekä kuorma-autosta tehty peräkärry ja normetin takakuormain
Paikkakunta: pohjois-savo

15 Helmi 2014, 19:29

kiitos kari.t kuvasta :D
stls
Vitos -nuffisti
Viestit: 37
Liittynyt: 07 Marras 2012, 21:35

15 Helmi 2014, 23:06

Eihän tuollainen ampeerimäärän lisäys 12v laturiin ole vielä mitään. Tuli heti mieleen esimerkkisovellus, jossa laturin hihnan kautta otetaan "hieman" normaalia enemmän tehoa.

Samen traktoreissa, joissa oli ilmajäähdytteiset moottorit, niin hytin lämmitys on sähköllä. Sähkölämmitintä ruokkii oma laturi, ja tehoa säädetään laturin ulostulojännitettä muuttamalla (laturissa ei tietänkään ole omaa säädintä, vaan käyttäjä pyörittää potikkaa jolloin magnetointijännite muuttuu välillä n. 0-12V ) . Laturin tuottama jännite muuttuu ja maksimi on n.48V. Laturi 65A. Saadaan siis maksimitehoksi yli 3kW. Hihnalta otetaan tehoa siis n. 4 HP. Näin kertoo korjaamokirja ja on tuota jännitettä tullut mitattuakin. 8)

Hihna normaali 10mm leveä kiilahihna, samanmoinen kuin akkua lataavalla laturilla. Meillä tuollainen kone on niin sanoisin että kyllä tietysti hihnan oikea kireys on tärkeä, mutta ei tuossa mitään ongelmaa ole ollut, ennen talvea kun tarkastaa kireyden. Eipä tietysti tarvitse käyttää kuin talvella eikä tällaisenä talvena tarvitse täysillä pitääkään. Hihna vaihdettiin varmuuden vuoksi äskettäin, kun ei meillä ollessa 15 vuoteen ollut vielä vaihdettu.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

15 Helmi 2014, 23:11

On eri asia ottaa 12v jännitteellä esim 3000wattia, se vastaa 36v jännitteellä 1000wattia tehoa.
3Kw ja 48v = 12Kw 12v jännitteellä......

Edit:
3000w / 48v = 62,5A

3000w / 12v = 250A
Viimeksi muokannut jusape, 15 Helmi 2014, 23:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

15 Helmi 2014, 23:14

Hihnan tehonsiirtokykyyn vaikuttaa lähes eniten se, miten suurella prosenttiosuudella hihna osuu hihnapyörien pinnoille. Traktoreissa, kun leveydestä on pulaa, hihnan pitopinta-ala jää usein melko pieneksi.

Esimerkiksi Leylandissa sama hihna pitää loistavasti pienelläkin kireydellä vielä 70 A laturin kanssa ongelmitta, koska hihna yltää niin suurelle osalle hihnapyörää, mutta Valmet 500 traktorissa sama laturi ei toimi kunnolla ilman todella tiukalle murrettua hihnaa, koska hihnapinta-ala laturin hihnapyörällä jää niin kovin pieneksi johtuen laturin sijainnista.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

15 Helmi 2014, 23:20

Monissa autoissa ja uudemmis raksvaattoreissa (moniura)hihna kiertää laturin siivalla liki 180astetta, joissain jopa enemmän....

Samoin vaikuttaa paljon laturin siivan koko, esim 10-15mm halkaisijan kasvu pienentää vääntömomenttia todella paljon ja lisää kitkapintaa reilusti,
tosin pyörintänopeus myös laskee ja täten matalien kierrosten latauskyky heikkenee paljon, jopa lähes nollaan....

Vanhoissa koneissa puhutaan jostain 90-120 asteen kitkakulmasta hihnaa siivalla.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Velu

16 Helmi 2014, 11:49

Sepä se tekee isommissa latureissa ongemman. Jos hihna kiertäisi pelkästään laturilla, niin pito riittäisi varmaan isollekin laturille. Kun se kuitenkin käy vesipumpulla mutkan, niin ei siitä isoja tehoja oteta. Siivaa isontamalla syödään vain isomman laturin teho. 361 niin kuin varmaan 500:ssa saa jo 45a laturin kanssa olla hihna tiukalla.

Eihän se isokaan laturi ota sen enempää tehoa kuin sitä kuormitetaan. Startin jälkeen akkuun menee suunnilleen 30a ja muu kuorma päälle. Totuus hihnasta selviää vasta kun laitetaan kunnolla työvaloja. Iso laturi lataa toki tyhjäkäynnilläkin sen mitä tarvitaan ja se ehkä onkin se suurin hyöty. Laturin kanssa laskennassa kannattaa käyttää jänniteenä 14v.

Vapaakytkin on autoissa juuri sen automattikiristimen takia. Niin kuin tuossa jusape totesi voisi remmi lentää päältä tilanteessa jossa laturi yrittää pyörittää moottoria. Lisäksi kun koneen käynti on aina vähän nykivää ottaa se kiristin melkoisen pärinän tyhjäkäynnillä jos kytkin on jumissa, kuutoskoneessakin. Traktorissa voi toimia ilmankin.

Tuplalatureiden kytkennässä ei ole muuta kummallista kuin omat merkkivalot latureille. Osaavat kyllä ladata samaa akkua niin kuin kuuluu. Metsäkoneissa ja linja-autoissa oli ainakin vielä 80-luvulla ihan vakiohomma laittaa kaksi tavallista 55a laturia jo tehtaalla. Halvempi ja varmempi ratkaisu kuin yksi kallis erikoistehokas laturi.
leluland
Nuhvitietäjä
Viestit: 320
Liittynyt: 17 Heinä 2012, 07:50
Konekalustoani: valmet 361 leyland 270 sekä kuorma-autosta tehty peräkärry ja normetin takakuormain
Paikkakunta: pohjois-savo

16 Helmi 2014, 17:31

No kokeilee tuota 120ah laturia.Jos ei hihna pidä niin täytyy laittaa pienempi laturi. Ei se laturi onneksi maksanu kuin 25e. 8)
stls
Vitos -nuffisti
Viestit: 37
Liittynyt: 07 Marras 2012, 21:35

16 Helmi 2014, 18:06

jusape kirjoitti:On eri asia ottaa 12v jännitteellä esim 3000wattia, se vastaa 36v jännitteellä 1000wattia tehoa.
3Kw ja 48v = 12Kw 12v jännitteellä......

Edit:
3000w / 48v = 62,5A

3000w / 12v = 250A
Pikemminkin niin että 12 voltilla ei saa 65A laturista ulos 3kW, vaan täytyy jännitettä nostaa 48V * 65A :D

Niin se on hyvinkin rajoittava tekijä jos laturia ei saa omalle hihnalleen. eikä tietty usein saakaan. Tuo lämppärin laturi on suurella kulmalla omalla hihnallaan niin pito riittää. Olisi vielä kolmaskin ura kyllä vapaa.
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

17 Helmi 2014, 16:52

Alla on kuvaa siitä, miten ja millä teknisillä ratkaisuilla tehokas laturi nykykoneissa asennetaan. Kietomaa on saatava 180 astetta. Se tehdään kiristin/taittopyöräyksiköllä hihnan "löysälle" puolelle. Tuollaiset taitot ja kunnon pito vaativat moniurahihnaa. Laturin pyörä saadaan pienihalkaisijaiseksi, hihnan kiristys on aina oikea eikä riipu ihmisestä. Varsin kompakti ratkaisu.

Karkea laskelma 13 mm leveällä kiilahihnalla 113 asteen kietomalla ja 1300 rpm moottorin kierroksilla täydellä n 1,7 kW laturin (120 A) teholla vaatii kiristämään laturin hihnapyörää vähintään 30 kg voimalla uudella kiilahihnalla (hyvä kitka). Kireälle se on vedettävä, muuten luistaa.
Liitteet
Moniurahihna ja taittopyörä_kiristin.jpg
Moniurahihna ja taittopyörä_kiristin.jpg (45.22 KiB) Katsottu 5724 kertaa
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

17 Helmi 2014, 19:19

Nythän on muutaman vuoden ollu käytössä venyvä hihna ilman kiristintä, millanen lienee käytössä??
Mukana kuin peräpukama!
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

17 Helmi 2014, 19:29

jamppi kirjoitti:Nythän on muutaman vuoden ollu käytössä venyvä hihna ilman kiristintä, millanen lienee käytössä??
Jaa mikäs se sellainen on?
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Leuku 344
Nuhvitietäjä
Viestit: 405
Liittynyt: 09 Joulu 2010, 19:22
Konekalustoani: Leyland 344 -72
Paikkakunta: Jyväskylän MLK/Huittinen

17 Helmi 2014, 19:35

lisenssi kirjoitti:Karkea laskelma 13 mm leveällä kiilahihnalla 113 asteen kietomalla ja 1300 rpm moottorin kierroksilla täydellä n 1,7 kW laturin (120 A) teholla vaatii kiristämään laturin hihnapyörää vähintään 30 kg voimalla uudella kiilahihnalla (hyvä kitka). Kireälle se on vedettävä, muuten luistaa.

Yksi naapuri laitto joskus puimurin (muistaakseni variaattorin)hihnaan hartsia kitkanlisääjäksi, kun säätövara loppui, kesken puintikauden ja maahantuojalla ja huoltofirmoissa myytiin ei oota...
Nuhvitietäjä, joka on: tietämätön, taitamaton ja tekee (usein) tarpeetonta...

Kuvia

Facebook
Velu

17 Helmi 2014, 20:38

Se pitää kestävyyskin ottaa huomioon mitoituksessa. Ei varmaan kukaan halua kiriä hihnaa kerran kuussa. Toisaalta isoa laturia harvoin saadaan läheskään täysillä kuormitettua, voi 50a kuormakin olla harvinaista.

Melkolailla on tehot noussut autoissa. Mersun koneessa oli vielä 80-luvun lopussa 55a laturi nopealla välityksellä. Muutama vuosi myöhemmin se oli jo 120a, välitys sama mutta nyt vapaakytkimellä. Nyt tuossa vuosituhannen vaihteen cdi:ssä on suurimmillaan 190a vesijäähdytteinen laturi ja edelleen samanlaiset hihnapyörät. Välitystä on reilusti. Laturilla ja kampuralla hihna kiertää suunnilleen 180 astetta. Laturilta lähtee hitsauskaapelin paksuinen johto suoraan sähkölämmittimelle, joka ei onneksi vaihtolaturin hinta huomioiden toimi.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

17 Helmi 2014, 21:20

muistupa tuolta työelämästä mieleen sovellus jossa 24V 80A laturia pyöritettiin yhdellä maks 10mm leveällä hihnalla, kestoikä vaihteli hyvinkin rajusti saattoi olla muutaman päivän taikka hyvällä tuurilla 1000 tuntia, aikapaljon riippui koneen käytöstä ja hihnan jälkikiristysten osumisesta 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

18 Helmi 2014, 15:52

Ja taas yksi asia, jos ei mainittu... on vesipumpun laakerointi. Se on suunniteltu sille kuormalle (kuormahan tulee hihnankiristyksen vedosta) mikä on siinä alkuperäislaturissa. Jos hihnaa pidetään ylitiukalla on vesipumpunkin laakerit taas tiukemmalla...

Valmetissa on tosiaan vaihdettava laturinhihna tuolla 70A laturilla n. 250 tunnin välein, eli öljynvaihdossa. Kuluu niin, että pohjaa siinä vaiheessa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Vastaa Viestiin