Leukku 384 ohjaus ym.

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Osakalju
Mini -nuhvisti
Viestit: 2
Liittynyt: 20 Loka 2007, 16:56
Paikkakunta: Riihimäki

20 Loka 2007, 17:10

Ostin äsketäin Leyland 384 vm. 70. Sikäli myyjä onnistui huijaamaan, että kertoi kyseessä olevan 84 heppaisen mallin, mutta kun hinta oli alle 2000 € en ole tuosta katkera. Taitaa olla kuitenkin koneeltaan vähän hempulimpi kuin uudemmat.

Lienee niitä lapsentautisia Leiloja?

Kuitenkin ensimmäinen laitettava kohde olisi ohjaus.

kaveri ajoi Leukun kotiin (100 kilsaa) ja kertoi että oli siinä pitelemistä.

Ohjauksessa nimittäin väljää 1/4 kierros, paikallaan jäykkä, ei ehkä tehostin toimi lainkaan.

Myyjä kertoi täyttäneensä tehotimen öljyt, en ole tarkistanut onko ööliä vai ei, jos on ollut kuiva, onkohan pumppu jo entinen.

Välys ja kiemurtelu kai johtuu siitä että tehostin ei vastaa, vaan ohjaus on ilman tehostinta. missä vika jos on öljyä, en ole ehtinyt tarkistaa vielä vaikka ei iso homma olisi.

Millainen tuo rakenne on ja saako mahdollisesti osia enää?

Farmilaitteelta kerrottiin että moottoriin saa osia, mutta muuten vähissä muut uudet osat.

Voimansiirto kai pitäisi ollakin vahvaa, samoin muuten paitsi moottori, jossa putkien alapäät saattaa vuotaa ja ohuemmat putket jopa katketa.

Saa nähdä millaiseksi tuo peli osoittautuu kunhan sitä vähän laittelen.

Jos toimii kaikin puolin, niin tuo 70 heppaa tuohon hintaan ihan hyvä.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

20 Loka 2007, 17:48

No niin, elikkäs varaosia saa hyvin mm. Tmi. Leypart mietoisilla ja konekorjaamo marjakankaalta. Yllätyksekseni ainakin nuhvin osat kohtuullisen hintaisia verrattuna kotimaiseen merkkiin :!:
Kyllä niihin vielä löytyy melkein kaikkea, purkaamoilta lisää.

Minulla on korjaamokäsikirja englannin murteella jonka voin sähköpostissa lähettää sinulle niin pääset sitten tutkimaan tarkemmin rakenteita.

Kerta sinun leylandissa on ohjaustehostin, on se ns. Kartano -mallia. Siinä on myös silloin riippumaton voimanotto. Tekniset tiedot vastaavat pitkälti 4/65 nuffieldia.

384 mallin numerointi tulee 38= 3,8 litrainen BMC diesel. 4= sylinterimäärä.

Teho: 70 Hv(SAE) /2200 Rpm eli tappiteho pikkuisen päälle 60 hevosvoimaa.
Vääntömomentti: 238Nm/1400 Rpm

Muut enempi leylandeista perillä olevat jatkakoon...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
jappive
Nelos -nuffisti
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 19:34
Paikkakunta: Pieksämäki

21 Loka 2007, 14:42

Terve.
Ostin Leyland 255. vajaat pari vuotta sitten. Ei ollut pitkä ajomatka, mutta kun ei kulkenut suoraan ollenkaan, niin työlästä kylläkin. Välystä ohjauksessa oikein reippaasti. kotona kun tutkin tilannetta, välys oli tarkoituksella säädetty suureksi tapista, joka kytkee ojausvivuston mekanisesti raidetankoon kiinni,että voisi ajaa vaikka ilman tehostinta.
Tämä oli tehty siksi että tehostimen ohjauksen siirtotangon päissä oli reijät, sekä niissä olevat tapit niin kuluneita, että rattia piti kääntää todella paljon, ennenkuin tehostin sai ohjausta. Omastani porasin siitotangon päässä olevia reikiä muistaakseni pari milliä suuremmaksi ja laitoin vastaavasti paksummat tapit. Tehostussylinterin mäntä on tapilla kiinni rungossa, sen käänsin toisin päin ja rälläkällä tein urat nyt yläpääksi jääneeseen päähän, että sain lukituksen ja saan tarvittaessa pois seuraavankin kerran. Vielä etupyörien aurauskulma oli päin mäntyjä ja sen säädin. Näitten toimenpiteiden tuloksena kulkee oikein mallikkaasti, pari päivää sitten ajelin tuommoisen 120 km lenkin ja ei tarvitse koko ajan vahtia ja korjata suuntaa, suurimman osan taisin ajella toinen käsi ratilla.
Viimeksi muokannut jappive, 21 Loka 2007, 21:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sininen 32v/Punainen52v
nisu
Nuhvitietäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

21 Loka 2007, 15:42

Eelisen korjausneuvoihin lisäisin vielä omat konstit ,eli suurempien tappien
tilalle laitoin putkisokan ja sen sisälle vielä toisen pienemmän putkisokan
,korjaus tehty 15 vuotta sitten ja noin 3500 tunnin jälkeen on edeleen
täysin tiheä! . Sylinterin pään tihitin ,että mittasin tarkan paikan etukehdon
ukopuolelle ,johon porasin noin 10mm. reiän johon kierretapilla jengat,
jotta sai lukkomutterilla olevan pultin ,jolla säädetään syliterin männän-
varren päittäisvälys pois, eli varren pää osuu säätöruuvin päähän.
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

25 Loka 2007, 20:22

Taitaa olla ohjausvääntiössä syylärin etupuolella pystysuuntaista välystä (kokeile heiluttamalla ylös-alas simpukalta tulevan "raidetangon" korvakosta), aiheuttaa suuren välyksen ohjauksessa. Tehostimen öljy vuotaa yleensä sylinteristä.

Osia saa kyllä, em. lisäksi ainakin Järviseudun Traktorilta.
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
Osakalju
Mini -nuhvisti
Viestit: 2
Liittynyt: 20 Loka 2007, 16:56
Paikkakunta: Riihimäki

27 Loka 2007, 13:56

Joo. Pitää alkaa tutkia kunhan pääsen tuohon Leukkuun paremmin syventymään.
tuo välys, josta mainitsit, korjaantuuko uusilla osilla, jos niin minkä hintaisia?

Sitten vielä tuo ohjauksen jäykkyys, pitäisi mielestäni herkempi olla, jos tehostin kunnossa.

Itelläni on myös Ford 550, jossa tehostin orbitroolityyppiä, eli eri rakenne.
Kuitenkin siinäkin kylmänä joskus jäykkä ohjaus, mutta kun nostaa etukauhalla pyörät ilmaan ja kääntelee aikansa laidasta laitaan, niin herkistyy talvellakin, sitten pyörii vaikka yhellä sormella kivasti.

Uskon että Leukunkin tehostimella ohjaus pitäisi toimia kevyesti yhdellä kädellä jos kunnossa.

Leukun tehostinhan kyllä toimii myös manuaalisesti ilman tehostinta, rakeenteensa vuoksi, näin olen käsittänyt?
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

28 Loka 2007, 18:38

Ohjausvääntiön keskitappi pitää yleensä täytehitsauttaa ja sorvauttaa, uudet puslat siihen saa Leypartilta.

Kun tehostin toimii / kun tehostimessa on öljyä, niin leukun ohjaus kääntyy paikallaan pikkurillillä ratin puolasta, eli tehostusta on tarpeeksi. Kun tämä yhdistetään monesti vanhemmiten väljään ohjaukseen, on ensi kokemus maantiellä monille unohtumaton :wink: . Tässä yksi suurimmista syistä leukkujen aliarvostukseen, isännät ei ole viitsineet rasvata nippoja, ja sitten se onkin paska traktori. Jos tehostimessa ei ole öljyä, ei ohjaus käänny ainakaan omassa 270:ssäni (jossa sama ohjaus)vähääkään, sama juttu tietty moottori sammuksissa.

Pistetään pari linkkiä: http://www.konekorjaamo.fi/shop/index.p ... le&search=

http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic.php?t=16
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

25 Helmi 2008, 18:39

ja sitten vielä yks vinkki: tarvikeraidetangon päissä kun ei ole nippaa eikä monessa uudemmassa koneessa uutuuttaankaan,niin siihen pohjapeltiin 5mm reikä ja M6 kierre,siihen nippa ja rasvaa,niin eipä tarvi uusia vähänväliä... :lol: :lol:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Vastaa Viestiin