Leylandin NOSTOLAITE ei laskeudu

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

phaa81
Mini -nuhvisti
Viestit: 9
Liittynyt: 13 Syys 2007, 15:11
Viesti:

13 Syys 2007, 15:16

Leylandin NOSTOLAITE ei laskeudu!!
Elikkä ongelma käykin ilmi jo otsikosta?!
Mistäköhän johtuu??
Leyland on ilmeisesti 344... ja hienosti palvellut takatuuppari,mutta nyt piha ajo hommat seisoo...
Eli APUA!! Täältä varmaan löytyy joku guru joka noista jotain tajuu..
Itse en ymmärrä juuri mitään traktoreista.[color=darkred][/color][size=18][/size][size=12][/size]
Leyland
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

13 Syys 2007, 15:55

Eihän vain ole se nostolaitteen lukitustappi kiinni asennossa? Entäs laskukorkeuden säätövipu, missä asennossa on?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
phaa81
Mini -nuhvisti
Viestit: 9
Liittynyt: 13 Syys 2007, 15:11
Viesti:

13 Syys 2007, 17:59

nostolaitteen lukitustappi? Kuulostaisi järkevältä ,mutta kun oon niin "tyhmä" vielä noissa traktori hommissa niin mikähän se mahtaa olla ja mistä päin löytyä.. Eli siis en yritä saada koukkua alas.
Tarkotan siis niitä varsia missä on esim perälevykiinni. Olen yrittänyt renklata säätövipuja edes takas mutta ei.
Ylös se kumminkin hienosti yrittäis nostaa,mutta kun se on siellä koko ajan.
Viime kesänä sen ostin ja hienosti on pelittänyt tähän asti.
Joo ja malli oli nuffield 344.
Joku urakoitsija vaan sano ku juttelin sille asiasta että siinä voi olla joku ruuvi josta säädetään hydrauliikkaa.
Ja ongelma alko vähä niin kun silleen että laski tosi hitaasti alas ja sit pari kaverii "hyppi" aisojen päällä ja saatiin alas.
Kiitos jo etukäteen ku jaksat kuunnella ja vastata tämmösien kädettömien ongelmiin. :)
Leyland
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

13 Syys 2007, 18:04

Leukkua sen paremmin tuntematta olisko siellä laskunopeuden säätö joka on kiinni ruuvattu tai kiertynyt
Mukana kuin peräpukama!
phaa81
Mini -nuhvisti
Viestit: 9
Liittynyt: 13 Syys 2007, 15:11
Viesti:

13 Syys 2007, 18:23

Ne 2 säätö vipua joilla tähänkin asti oon kikkaillu tuntuu kyl ihan samalta kun ennenkin. ja joskus on käynyt niin että se lukitus ruuvi on ollu jumissa jossain kohassa mut nyt ei ole.
En vaan ymmärrä...
Ja sen ymmärtäis et jotain on paskana jos homma olis toisin päin ettei se nostais.
Leyland
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

13 Syys 2007, 18:33

Nostolaitteen kannessa on sellainen lukitustappi (yleensä katkaistu vielä sisään), jolla nostolaitteen voi mekaanisesti lukita yläasentoon.

On siinä nostolaitteen kannessa sellainen koroke, ja sen päässä. Kierrettävää mallia, ja sen on oltava yläasennossa hahlo näkyvissä. Jos se on alaasennossa ja nostolaitteen nostaa ylös kuuluu naps, ja se menee rikki.

Mutta, jos vika on tullut vähitellen, ei siinä voi olla se syy.

Leylandissahan on kolme hydrauliikka vipua, laitimmainen on se nostolaitteen ylös<->alas käyttövipu, keskimmäinen ulkopuolisen hydrauliikan vipu ja penkin viereinen se laskukorkeuden säätövipu, jonka mielestäni tulee olla ala-asennossa, että nostolaite laskeutuu aivan alas.

Missäs ne leyland tietäjät luuraa???

Joo, tervetuloa vaan joukkoon keskustelemaan, autamme minkä pystymme :D
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
phaa81
Mini -nuhvisti
Viestit: 9
Liittynyt: 13 Syys 2007, 15:11
Viesti:

13 Syys 2007, 20:00

Joo tota (näköjään siis) lukitustappia just kans kattelin et mikäköhänn toikin on.
kannattaakohan mennä sorkkimaan sitä ku ei tiedä mitä tehdä :)

Joo noi vivut kuulosti kyl tutuilta!
Leyland
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

13 Syys 2007, 20:05

Joo, sorki se lukitustappi yläasentoon (nosta ja kierrä silleen että se jää hahloonsa ylös), jos ei jo ole.

kokeileppas sitten
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
nuffi59
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 854
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 17:48

14 Syys 2007, 17:28

Masteri kirjoitti:On siinä nostolaitteen kannessa sellainen koroke, ja sen päässä. Kierrettävää mallia, ja sen on oltava yläasennossa hahlo näkyvissä. Jos se on alaasennossa ja nostolaitteen nostaa ylös kuuluu naps, ja se menee rikki.

Tuosta olisin nuffin kohdalla ainakin eri mieltä.Kyllä sen lukitustapin voi laskea alas vaikka nostovarret ovat alhaalla.Lukittuu sitten normaalisti kun nostovarret nostaa ylös vahinkoa aiheuttamatta.

Siinä nostokynkkien akselissa on hahlo, johon tappi lukituksen tekee! :)
Paljon elämässä säästää kun Nuffilla päästää
-jukkis-
Proto suunnittelija
Viestit: 196
Liittynyt: 03 Heinä 2007, 20:27
Paikkakunta: Oulu

14 Syys 2007, 19:06

Lukitustappi uudemmissa leylandeissa 255 jne. lukittuu poisasentoon hatussa olevalla haitalla kääntämällä 90 ast.
Jos vika ei ole tässä niin ns. kolminokka on hypännyt pois vääntiöakselin epäkeskolta. Tosin nostolaite nostaa kokoajan, jos sekään ei auta niin ns. tietokoneventtiili joka on hallintalohkon sisällä on jumittunut. Tämä ko. venttiili vaikuttaa myös nostoon
-jukkis-
Proto suunnittelija
Viestit: 196
Liittynyt: 03 Heinä 2007, 20:27
Paikkakunta: Oulu

14 Syys 2007, 19:12

Nuffieldmaster kirjoitti:Eihän vain ole se nostolaitteen lukitustappi kiinni asennossa? Entäs laskukorkeuden säätövipu, missä asennossa on?
Niin laskukorkeudensäätövipu :?: :?: :shock:
ESM
Nuhvitietäjä
Viestit: 239
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 18:31
Paikkakunta: Koria

14 Syys 2007, 21:02

-jukkis- kirjoitti:Lukitustappi uudemmissa leylandeissa 255 jne. lukittuu poisasentoon hatussa olevalla haitalla kääntämällä 90 ast.
Jos vika ei ole tässä niin ns. kolminokka on hypännyt pois vääntiöakselin epäkeskolta. Tosin nostolaite nostaa kokoajan, jos sekään ei auta niin ns. tietokoneventtiili joka on hallintalohkon sisällä on jumittunut. Tämä ko. venttiili vaikuttaa myös nostoon
Lukitustappi oli samanlainen jo 4/65 ja 3/45 nuffeissa.384 ja 344 Leylandeja oli kaksi versiota,joiden ero oli nostolaitteessa.Vanhemman version tunnistaa mallimerkinnän yläpuolella olevasta Nuffield-merkistä ja siinä ei ollut asennon säätöä eikä ns.kolminokkaa,uudemmassa versiossa taas molemmat olivat.Tässä tapauksessa veikkaan että lukkotapin hattu on hävinnyt jo aikoja sitten ja jumittunut lukkotappi on hiipinyt päälle asentoon.
3DL -60,4DM-61
phaa81
Mini -nuhvisti
Viestit: 9
Liittynyt: 13 Syys 2007, 15:11
Viesti:

17 Syys 2007, 13:43

no niin tuli oltua reissussa eikä ollut tietokonetta.
Elikkä , joo siinä on semmonen Reilu kananmunan puolikkaan kokonen epämääränen pelti"hattu" jonka läpi tulee "pultti", elikkä kierre tappi ja hattu on siinä kiinni mutterilla... :)
En ymmärrä...

Katoin sitä jo jonkun aikaa sitten ni käyn taas paremmin kurkkaa ku lapsen hoidolta ehdin pihalle!!

Suuret kiitokset taas vaivannäöstä!!
Leyland
phaa81
Mini -nuhvisti
Viestit: 9
Liittynyt: 13 Syys 2007, 15:11
Viesti:

17 Syys 2007, 14:41

Kävin kurkkaamassa taas Leilaa ja tosiaan hatun alla oli semmonen vähä pikkusormea ohuempi n.2-3cm pitkä tappi josta tuli se kirretanko ja tapissa on semmonen lovi ja kyseistä tappia pysty liikuttamaan.. varovasti kokeilin pihdeillä ja nyt se lovi oli niinkun takaa katottuna lounaaseen kohti.
Leyland
phaa81
Mini -nuhvisti
Viestit: 9
Liittynyt: 13 Syys 2007, 15:11
Viesti:

17 Syys 2007, 14:42

On se vaan komeeta että tämmösiä palstoja ja ihmisiä on olemassa :)

Nyt kun vielä sais Leilan pelaamaan!
Leyland
Vastaa Viestiin